Stomme fout gemaakt, ongelukje met pony.. Schuldig voelen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Stomme fout gemaakt, ongelukje met pony.. Schuldig voelen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 13:17

Hallo allemaal,

Ik was vanmorgen bij mijn pony (a) en paard, en had mijn pony vast gemaakt in de schuilstal om te gaan poetsen en had mijn paard opgesloten in de weide met een touw zodat ik de pony rustig kon gaan poetsen, helaas is iets mis gegaan en is het paard uit kunnen breken en was binnen no-time bij mij en mijn pony en wilde de pony weg duwen en ''door'' het touw lopen waar de pony aan vast stondwaardoor mijn pony vast zat in de verdrukking en wilde schuiven. Dit kon natuurlijk niet omdat hij vaststond, het paard duwde maar door om langs de pony te kunnen waardoor er flinke druk op het touw kwam te staan ( en dus op het hoofd van de pony)

Ik had het touw vastgemaakt met een veiligheidsknoop maar deze ging niet meteen los. Paard draait zich om en gaat aan de andere kant nog een keer door het touw van de pony pas toen schoot het touw los. Gelukkig, maar ben toch erg geschrokken. Kan het zijn dat de pony hier iets aan heeft overgehouden, hij leek niet erg aangeslagen maar lijkt me toch niet fijn zoveel druk op je hoofd.

Wie kan me helpen, ben flink geschrokken!!

Azmay

Re: Stomme fout gemaakt, ongelukje met pony.. Schuldig voelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:18

Volgende keer iets beter opletten maar niets aan te doen, het lijkt me sterk dat de pony er echt iets aan over houd.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 13:25

galley schreef:
Volgende keer iets beter opletten maar niets aan te doen, het lijkt me sterk dat de pony er echt iets aan over houd.

Dat is in ieder geval fijn om te horen, beter opletten volgende keer zal ik zeker doen! Is mijn dagje vandaag niet haha!

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:37

Als je halstertouw met paniekhaak gebruikt, kan je dat steeds losklikken, ongeacht de druk die op het touw staat !
Heel handig in zulke situaties.

Maar er zijn verdeelde meningen over, over dit soort sluitingen. Zie de verschillende topics hier op bokt.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 16:05

rea schreef:
Als je halstertouw met paniekhaak gebruikt, kan je dat steeds losklikken, ongeacht de druk die op het touw staat !
Heel handig in zulke situaties.

Maar er zijn verdeelde meningen over, over dit soort sluitingen. Zie de verschillende topics hier op bokt.

Dankjewel voor de tip, dacht ik naar afloop ook aan. Maar denk dat me dat toch niet was gelukt, omdat het paard door het touw door liep leek het me niet zo verstandig om daar voor te gaan staan en het halstertouw van poown los te maken. Kon er op dat moment zo snel natuurlijk ook niet bij. Ga me er wel eens in verdiepen!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:11

Het zal met je pony wel wat meevallen, anders had je vast meteen al wat gemerkt of gezien. Gewoon even goed in de gaten houden.
Veiligheidsknoop maak ik zelf nooit te strak vast omdat ze soms heel strak gaan zitten als je paard gaat trekken en dan krijgt je het inderdaad niet gauw los. Paniekhaak heb ik persoonlijk een hekel aan, als ze niet goed meer werken knallen ze zo los bij een beetje druk. Andere kant; beetje zand of rorest ertussen en je krijgt ze niet goed meer los of je vel hangt ertussen..

pamelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:16

misschien heeft ze morgen een beetje spierpijn. en geef haar maar een extra knuffel :(:)

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 16:20

pamelien schreef:
misschien heeft ze morgen een beetje spierpijn. en geef haar maar een extra knuffel :(:)

Het is een ruintje hihi! Dat zal ik zeker doen, arme schat :(:) !

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 16:21

pearlie schreef:
Het zal met je pony wel wat meevallen, anders had je vast meteen al wat gemerkt of gezien. Gewoon even goed in de gaten houden.
Veiligheidsknoop maak ik zelf nooit te strak vast omdat ze soms heel strak gaan zitten als je paard gaat trekken en dan krijgt je het inderdaad niet gauw los. Paniekhaak heb ik persoonlijk een hekel aan, als ze niet goed meer werken knallen ze zo los bij een beetje druk. Andere kant; beetje zand of rorest ertussen en je krijgt ze niet goed meer los of je vel hangt ertussen..

Dankjewel voor je reactie! Wat had ik dan bijvoorbeeld kunnen zien? Ga straks nog even kijken, en ben morgen ook weer daar. Hou hem zeker in de gaten!

elsjuh98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:25

hahahah suc6! het zal echt wel meevallen! :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:52

Ik denk dat het wel meevalt en dat jij er meer "last" van hebt dan je pony. Was weer een "leer momentje" voor je. Dit gebeurt je maar één keer... :(:)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:13

Ik heb altijd eerst een strotouwje om de paal/oog zitten en daar bind ik dan paard/pony aan vast. Mocht ie dan gaan hangen, blijft het halster heel, kan het paard de plank of paal waar het aan vast staat nooit lostrekken en achter zich aan sleuren. Maar vooral het paard kan niet zo gauw ledsel aan zijn nek/rug oplopen door het tekken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:37

Wat vervelend zeg. Ik zou me er ook niet al te veel zorgen over maken. Volgende keer wat beter opletten en misschien niet verkeerd je paard wat respect bij te brengen want reageert hij niet op jouw als jij hem terug stuurt? Ik had me paard toch echt een oplawaai gegeven als ze zichzelf er zo door heen pusht.

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:41

agossiie :(:) ..kan gebeuren, tis goed afgelopen dus relax :)
gewoon morgen even kijken hoe die zich beweegt (hals etc) en als het goed oogt zal het waarschijnlijk ook goed zijn met hem; geef m maar n dikke knuf! /3
en idd watTtigra zei..je pony ietwat meer respect bijbrengen of ieder geval dat hij luistert naar je woorden zoals 'stop/back etc.

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:16

doe de knoop niet al te strak je bent in de buurt :D

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:24

Als je per se een halster met veiligheidsknoop wilt gebruiken kun je ook eerst een strotouwtje vastbinden aan waar hij vaststaat. Dus bijvoorbeeld, staldeur > strotouwtje > halstertouw. Als je paard in paniek is, trekt hij dit touwtje zo kapot en scheelt dat weer problemen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:25

als je pony echt gehangen heeft aan het halster(kon dat niet echt opmaken it je verhaal), zou ik de atlas even laten checken.

En verder, probeer het als een leermoment te zien. Dit zal je niet nog een keer gebeuren. Handig is anders, maar je hebt ervan geleerd neem ik aan :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:27

Het strotouwtje werkt inderdaad enorm goed, maar aan de andere kant als dat paard zo had liggen duwen had ik hem een klap verkocht zodat hij in de achteruit ging en de druk minder werd. Ik kan me de situatie natuurlijk niet helemaal voorstellen maar er is iig niet ernstigs gebeurt :) Je hebt ze alletwee nog, en alletwee ongedeerd. Komt allemaal weer goed :(:)

belletjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:59

de meeste pony's hebben niet door hoe ze die knoop kunnen los maken dus je kan eventueel ook gewoon het touw een paar keer rond een buis draaien, als er dan iets gebeurt trekken ze en is het touw direct los !

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:30

belletjes schreef:
de meeste pony's hebben niet door hoe ze die knoop kunnen los maken dus je kan eventueel ook gewoon het touw een paar keer rond een buis draaien, als er dan iets gebeurt trekken ze en is het touw direct los !

En hebben ze dus per direct geleerd hoe ze los kunnen komen ;)

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:03

gewoon goed blijven nakijken :)