Op hol slaan aan de hand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SerenePeace

Op hol slaan aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 15:08

Hallo,

Ik verzorg een haflinger van 19, waar op het moment niet mee gereden mag worden door een peesblessure.
Ze moet nu elke dag 10 minuutjes stappen op een harde ondergrond, ze mag absoluut niet rennen.
Nou, zo gezegd, zo gedaan.
Ze heeft jarenlang voor de kar gestaan, en met buitenritjes was ze altijd zo mak als een lammetje, echt helemaal verkeersmak.
Nu is ze tijdens een van onze 10 minuten-revalidatie een ligfiets tegen gekomen, zo eentje met een kap erop zeg maar, een felgele.
Daar is ze enorm van geschrokken, ze had waarschijnlijk nog nooit zo'n ding gezien.
Ik heb haar toen bij me kunnen houden, met moeite, en gekalmeerd.
Ze was wel nog steeds nerveus, maar het ging weer.
Ik heb toen besloten om het rondje af te maken, en verder te stappen.
Toen kwam er een tractor van voren (we lopen in de polder met een drukke weg ernaast), een auto van achteren, en een stel fietsers die ons inhaalden. :n
Ze raakte onmiddellijk weer in paniek, en ik ben toen een zijweggetje in gegaan, weg van de drukte in de hoop dat ze rustig zou worden.
Op dat moment ging ze rennen, en tja, zo'n blonde tank... die hou je niet.
Ze is na 200 meter ongeveer gestopt, en ik heb haar gepakt en ben staan wachten tot de hulptroepen kwamen (grote sterke man met hengstenketting) en toen zijn we naar stal terug gegaan.
Ze heeft er gelukkig niks aan over gehouden, maar de DA was niet blij met haar ren actie.
Ze is nu nog steeds erg schrikachtig buiten, en reageert fel op ligfietsers.
Daardoor ben ik nu ook huiverig buiten. :n
Nu is mijn vraag: Heeft iemand tips wat je kan doen als je paard zo reageert aan de hand?
Kan ik beter omdraaien, of wachten, of...? :o
Ze moet namelijk nog steeds haar 10 minuutjes lopen, en we hebben wel een harde weide, maar daar zitten toch een paar kuilen in en is dus niet optimaal.

Alvast bedankt!

fanci_mike

Re: Op hol slaan aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:21

Is er een "optoming" waarmee je deze blonde tank wel kan houden? (bit, hengstenketting, speciaal halster oid) Veiligheid eerst, en daaraan werken. Hoe vervelend dat ook is. En eventueel op het erf zelf stappen? (of is er geen erf, dan houd die optie op).
Je onderlinge verstandhouding verbeteren, jij bent de leider, als jij zegt dat er niks engs aan de hand is dan moet ze daar op leren vertrouwen. Zelfs als ze een peesblessure heeft. (of juist dan)

SerenePeace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 15:37

fanci_mike schreef:
Is er een "optoming" waarmee je deze blonde tank wel kan houden? (bit, hengstenketting, speciaal halster oid) Veiligheid eerst, en daaraan werken. Hoe vervelend dat ook is. En eventueel op het erf zelf stappen? (of is er geen erf, dan houd die optie op).
Je onderlinge verstandhouding verbeteren, jij bent de leider, als jij zegt dat er niks engs aan de hand is dan moet ze daar op leren vertrouwen. Zelfs als ze een peesblessure heeft. (of juist dan)

Ja ik heb een hengstenketting liggen, ik hoop dat ik haar daar wel mee kan houden. Er is wel een erf, maar die staat vol met auto's en bomen, dus daar kan ik jammergenoeg niet uitgebreid op stappen. Dankjewel, ik zal er aan gaan werken. Hopelijk kan ik dan weer normaal naar buiten zonder angst bij beide partijen. ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:41

ik zou een combi van bit en hengstenketting doen :) Ik had altijd 1 bepaalde merrie, 7 jarige Quarter, die wel eens heel opgefokt wou reageren. Dan ging ze steigeren en stuiteren en zo is ze er ook een keer vandoor gegaan. Sinds ik die hengstenketting gebruikte bij haar (wel gewoon aan halster) ging het stukken beter. je hebt dan gewoon meer te zeggen :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:43

Het paardje is blijkbaar gewend om voor de wagen te lopen. Dan heb je vast wel het menhoofdstel bij de hand liggen. Stangetje in en oogkleppen op: dan kan je een stuk rustiger wandelen. Ziet ze ook minder. Het is nu belangrijk dat ze rustig meeloopt.

SerenePeace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 15:55

@lifaya Aah oke, dat zal ik ook eens proberen. Ja, precies hetzelfde bij mijn tank.

@janouk Nee dat heb ik jammergenoeg niet. Haar vorige eigenaar reed haar voor de wagen. Haar huidige eigenaresse (en ik) kunnen beiden niet mennen. Ik zou natuurlijk lessen kunnen nemen (ben ik sowieso wel van plan, maar pas over een paar jaar als ik gespaard heb voor een eigen poown en klaar ben met mijn studie), en een tuig en wagen kopen, maar ik ben bang dat ze in deze conditie en in combinatie met haar leeftijd nooit echte ritjes zal kunnen maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:58

Is het echt schrikken wat ze doet of zijn al deze incidenten een aanleiding om even lekker er van tussen te gaan?

Op dit moment kun je niets anders doen dan naar hulpmiddelen grijpen. Hengstenketting en hoofdstel met oogkleppen zijn lapmiddelen, het probleem ligt veel dieper. Maar om dat aan te kunnen pakken moet de peesblessure wel over zijn.
Wat je kunt proberen om de scherpe randjes eraf te halen is het paard sederen voordat je gaan wandelen. Vraag je DA eens om muisjes...

SerenePeace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 19:06

@Cassidy Ja het is echt schrikken.
Ze vind (vond) het namelijk heerlijk om een rondje te lopen, voor dat incident was ze juist altijd erg blij als we naar buiten gingen en sjokte ze vrolijk achter me aan, de kalmheid zelve, altijd vrolijk de oortjes erop.

Ja klopt... en dat gaat jammergenoeg nog wel even duren ben ik bang.
Het gaat wel steeds beter met madam, maar ze loopt nog steeds niet helemaal lekker.
Hmm, ik denk niet dat de eigenaresse het daar mee eens is, zij vind de hengstenketting namelijk al 'zielig', en medicijnen e.d. is ze helemaal geen fan van. (Heel gedoe ook toen de haf medicijnen voor het been moest, pff.)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:17

Ik gebruik sedatie bij dit soort dingen.

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:27

Ik heb geen 1,2,3 oplossing. Mijn paard was ook niet te houden aan de hand als we een rondje buiten gingen wandelen. Ik ben les gaan volgen in grondwerk en leiderschap en kwamen als snel tot de conclusie dat hij schijt had aan mij en zijn eigen plan trok als het hem uit kwam. Ik ben nu een paar maanden en een aantal lessen verder en het gaat al veel beter. Op sommige momenten heb ik zelfs een heel ontspannen paard naast/schuin achter me lopen. Als hij iets eng vindt rent hij mij niet meer voorbij, hij maakt wat passen op zijn plaats en kijkt dan wat ik doe. Als ik gewoon verder loop, doet hij dat ook.

Kan het zijn dat hij door zijn blessure zijn overtollige energie niet kwijt kan en daarom elke situatie aangrijpt om te rennen? Een paard bij ons op stal had dit en uiteindelijk heeft de dierenarts haar geadviseerd om dan maar beter niet met haar de straat op te gaan.
Heb je de mogelijkheid om op het erf 10 minuten te stappen ?

Misschien een ideetje: geef je paard een biertje, men zegt wel eens dat ze daar rustiger van worden. Het zal wel niet bewezen zijn... Heb het zelf in het verleden ook wel eens gedaan bij een rondje over de weg en hij leek wel wat relaxter...

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:35

appelstroop zou ook rustgevend werken. en je kan vast wel ergens een menhoofdstel lenen. Kan natuurlijk ook gewoon stuitergedrag zijn vanwege het stilstaan nu ze zich beter voelt

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:16

Als het echt angst is, raad ik aan in een veilige omgeving schriktraining te doen, en pas terug buiten te gaan als je terug wat welverdiend vertrouwen hebt in het paard. Zo mijd je dat het paard met een hengstenketting geleid moet worden. Ik ben over het algemeen tegen deze hulpmiddelen omdat het symptoombestrijding is. Een echt bang paard ga je er niet mee tegen houden en je werkt dan ook niet aan jezelf (ik heb wel de indruk dat je dit wil doen). Daarom raad ik aan om erachter te komen met schriktraining of ze angstig is, en zo ja, te laten zien dat ze niet zo bang moet zijn door middel van schriktraining.

Als het geen angst is, is het gebrek aan respect. In dat geval zal een hengstenketting ook niet echt helpen. Je kan dan beter ook eerst zorgen dat je leiding beter vast ligt bij het paard alvorens buiten te gaan.

In beide gevallen is de hengstenketting geen oplossing, en moet je aan je technieken werken.
Nu wil ik er wel bij vertellen dat als je echt naar buiten moet om het paard ergens anders naar toe te brengen, dat je het best wel een hulpmiddel gebruikt. Veiligheid voor alles. Maar als het niet moet, ga dan voor even niet naar buiten tot je weet of het angst is, en dat je weet dat het gevaar opgelost is.

SerenePeace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 10:41

Bedankt voor de tips allemaal!
Ik denk dat ik dan toch maar wat leiderschapstraining moet doen en schriktraining.
Ik wil liever geen verdovings/kalmeringsmiddelen gebruiken, vind ik inderdaad symptoombestrijding.
En als ik echt een keer naar buiten moet dan kan ik dat wel gebruiken, maar ik hoef niet veel te lopen naar de wei, en daar is ze gelukkig wel altijd braaf.
Dus ik ga gewoon lekker trainen en kijken waar het probleem ligt, bedankt! :)