na 5 jaar opeens gedragsverandering.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gerlindie

na 5 jaar opeens gedragsverandering.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 19:57

Hallo allemaal, mijn verzorgpony Sabina (shetje) is zich na 5 jaar opeens anders gaan gedragen. 'k zal ff het begin vertellen.

toen ik een jaar of 6/7 was zag ik haar in de wei staan achter het huis van m'n oma. toen stond ze nog met haar (5 jaar oude) veulen. omdat ik toen nog niets van paarden afwist ging ik haar gewoon aaien. zij vond alles best en bleef gewoon lekker staan. na een jaartje begonnen met poetsen. toen pakte ik ook het aan de hand lopen weer op (had ze al een jaartje of 2 niet meer gedaan). toen leek het erop dat ze drachtig was, dus ging haar veulen weg, maar ze was schijndrachtig, en staat nu dus in haar eentje in de wei. Haar baasje kwam gewoon elke avond haar eten geven, en een paar minuutjes praten, verder deed hij er niets mee. sinds een jaar of 2(toen kwamen we hier wonen) ben ik haar echt gaan trainen(aan de hand) ik heb haar ook springen geleerd, en ze was nog gewoon lief(oké, eigenwijs en lui, maar verder)maar vorige winter viel hij met de fiets, en omdat hij al oud is (82) kon hij niet voorlopig niet meer komen, dus voerde ik haar elke dag. daarna werd hij ook nog ziek, en nu is hij wel weer wat beter, maar hij kan niet meer elke dag komen, dus ik voer haar nog steeds.
maar deze winter is ze opeens heel druk geworden, we dachten eerst dat ze hengstig was, maar het is nog steeds zo. nou is ze in de winter wel vaker druk, dus heb ik gewacht tot het lente was, maar zelfs nu, in de zomer doet ze nog zo. ze doet heel druk, probeert met me te kroelen(ook met haar tanden), doet soms net alsof ik ook een paard ben, als ik met haar loop probeert ze me te bijten, en met haar oren in haar nek(soms). als ik dan het halstertouw losmaak is ze opeens weer heel lief, oortjes naar voren, maar nog wel druk. ik zie opeens ook heel vaak het wit van haar ogen, terwijl we dat daarvoor nooit zagen.

Wat kan dit zijn???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:05

ze mist natuurlijk een ander paard en probeert bij jou dat te doen wat ze normaal bij een ander paard zou doen.
mooiste is dus een ander paard erbij zodat ze daar haar energie in kwijt kan en bij jou dan weer oplet .
heb je die mogelijkheid?

wees zelf wel consequent en duidelijk in wat wel en niet mag.
wat eet ze verder allemaal?

gerlindie

Re: na 5 jaar opeens gedragsverandering.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 22:49

ze staat op een klein stukje weiland, en word 's avonds op stal gezet, dan krijgt ze wat hooi en een handje brokjes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:55

ja ik weet niet hoeveel gras er nog staat,maar een paard wat een beetje hongerig is kan daardoor ook juist druk worden.
zorg er dus wel voor dat ze genoeg hooi kan eten.

en op mijn vraag voor een ander paard er bij?
kan dat?
is wel het mooiste..weet je ,alleen is ook maar alleen hé?

gerlindie

Re: na 5 jaar opeens gedragsverandering.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 08:29

haar baasje wilde vorig jaar gaan kijken naar een andere pony, maar toen werd hij ziek. en nu is het er nog steeds niet van gekomen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:30

nou ja ze hoeven zelf geen pony te kopen,het kan ook een paard van iemand anders zijn natuurlijk :j
een advertentie zetten bijvoorbeeld.
maar denk dat dat al een hoop problemen oplost
en verder dus consequent en duidelijk zijn in wat wel en niet mag