Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
siilvia1 schreef:Stond ze bij verschillende reacties wel op dezelfde plek?
Hitch schreef:Weet je waarom ze achteruit springt? Is ze bang, of is er iets nieuw wat je eerst niet deed/wat er eerst niet was? Heb je een ander zadel dat misschien andere spanning oplevert of zoiets? Heeft je paard goed geleerd vast te staan en zijn hier eerder problemen oid mee geweest?
Voor de rest heeft mijn paard dit ook een lange tijd gehad met aansingelen als hij vast stond. Hij trok gewoon het ijzer van zijn halster kapot, omdat hij in paniek omhoog en achteruit sprong... Ik heb dit voorzichtig aangepakt door heeeeel rustig aan te singelen. Echt gaatje voor gaatje en bij elke keer dat hij goed bleef staan (niet achteruit sprong en gewoon redelijk ontspannen bleef) beloont. Dit was dan met een snoepje, en hij mocht ook meteen van de poetsplaats af. Hierdoor is het me gelukt steeds meer aan te kunnen singelen, omdat hij geduldiger bleef en bleef afwachten tot de beloning en het van de poetsplaats af mogen.
Elpharo schreef:Hoi- het aansingelen is in dit soort gevallen het beste op te lossen door in 100 stapjes (bij wijze van) aan te singelen en dat altijd zo te blijven doen. Singelvrees gevoelige paarden zullen hier altijd bij spanning weer op reageren en dan kan je het beste dit zo rustig mogelijk oplossen.
Op het moment dat je je paard goed genoeg kent en je denkt bijna zeker dat ze gek gaat doen met aansingelen, laat haar een pasje lopen terwijl je aansingelt...nu ja, eigenlijk zegt Hitch hetzelfde...
craiester schreef:heb je misschien een kat of een hond, misschien dat ze dat niet kent van de vorige eigenaar. en ze verschrikt als ze die hond of kat ziet, misschien heeft ze ook een blind punt. is er iets mis met de ogen zodat ze niet alles kan zien en dan schrikt als ze het wel ziet. paarden reageren ook op geuren en op geluiden die wij niet eens waarnemen. is ze soms ook onder het rijden ineens heel paniekerig, of enkel aansingelen en vastzetten?,