fries problemen met galop (inrijden)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Colorado
Berichten: 4209
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:55

UniqueNevada schreef:
als je het goed had gelezen stond er als je er op zit. dit was ernaast toen die eigenaar hem helemaal vlipte want ze deet de galop niet aan de longe.

Ik heb hartstikke goed gelezen, je schrijft alleen helaas niet zo duidelijk (geen hoofdletters, geen lekker lopende zinnen en veel woorden kloppen niet of missen. Dyslectie is daar geen smoesje voor, dan laat je je posts maar controleren of controleer je ze zelf nog een keer extra, bovendien heeft je computer zeer waarschijnlijk ook controle op je typen). Een join-up is helemaal niet bedoeld voor hoe jij hem gebruikt, maar ik heb het idee dat we hier tegen een muur lopen te praten, dus hier laat ik het bij en vanaf nu ga ik hopen dat er geen ongelukken gebeuren.

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 18:57

colorado: dat zommige zinnen niet kloppen of rare typfouten komt ook door dat ik het op me mobiel typ.
en volgens mij weet jij dan niet de verschillende soorten dyslectie + ik typ op me mobiel daar door ook sommige fouten.

ik heb haar vandaag gelongeerd en ben toen gaan rijden. er stond iemand in het midde van de bak en die deet net of ze ging los werken met de fries. ik zelf deet niks alleen zitten en de hulpen geven als dat moest.
in het begin snapte ze het even niet maar na 5 minuten ging het super goed. ik heb nog even geen galopt gedaan want er lagen wat plassen in de bak. en dat wil ik ook pas later doen.

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:25

Ik vind dat er hier op het forum algemeen nogal snel gegooid wordt met "in laten rijden door proffesional" en "prive-trainer" etc.
gedeeltelijk snap ik dat wel want het is natuurlijk altijd fijn om 100% voor safe te gaan. Maar anderzijds denk ik ook dat je vooral moet leren van vallen en opstaan.
We kunnen hier met 100 mensen op het forum schreeuwen dat ze het niet moet doen, dat het gevaarlijk is en en dat ze die fries verpest. Internet is lekker onpersoonlijk dus het is makkelijk lekker toch te doen wat ze zelf wil.
Ik denk dat het veel meer zin heeft haar tips te geven wat ze WEL zou kunnen doen ipv wat ze allemaal NIET zou mogen doen.
Trouwens, wanneer heb je genoeg ervaring om een paard goed in te kunnen rijden? hoeveel uur in het zadel moet je daarvoor doorgebracht hebben?
Ik heb 12 jaar op een manege gereden (ik was trouwens echt slecht) en had vervolgens een verzorgpony die ik grondig verpest heb omdat ik nooit geleerd had hoe je consequent moet zijn en hoe je met een dominante onrustige of weigerende pony om moest gaan.
Ik leerde pas echt rijden op een dikke belg die super zwaar in de mond was. Die heb ik samen met nog wat andere projectjes in de buurt, een jaar lang gereden. Nu heb mijn eigen paard van 4 jaar. zelf ingereden, zelf verkeersmak gemaakt. Beestje heeft nog geen half commando nodig of doet al wat ik vraag.
Moraal: je kunt wel 1000 uur op een manege-paard gezeten hebben. dat geeft echt geen garantie dat je goed kunt rijden!

Niemand van ons heeft haar ooit zien rijden. Misschien rijdt ze serieus wel ontzettend goed!
psychologische achtergrond:
de frontale kwab (hersenen) van jonge mensen (jonger dan gem. 17/18) is nog niet volledig ontwikkeld, met als gevolg dat ze risico's minder goed kunnen inschatten, ja dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Maar aan de andere kant zullen deze mensen minder moeite hebben met het aannemen van risico's en kunnen zijn hun beslissingen veel minder gebasseerd op angst maken. dit is vooral met "risico-sport" als paardrijden een groot voordeel.
Paarden leven (meestal) in het heden. ze denken niet lang na, ze doen, of ze doen niet. Dat sluit veel meer aan bij de manier van rijden van een jong mens dan van een ouder mens.

sorry voor de lange post, ik val met deze post overigens niemand persoonlijk aan

Zandro
Berichten: 608
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:32

Hoi,

Eigenlijk wal al eerder gezegd is. Ik had met mijn jonge paard hetzelfde probleem. Heb haar eerst aan de longe via stemhulp leren aangalopperen. Daarna met stemhulp aangalopperen in de bak, met de juiste hulpen erbij. In het begin steeds bij dezelfde letter aangesprongen en beloond. Na een tijdje begreep ze het.
Als tussenstap kan ik nog bedenken dat je, als ze goed op stemhulpen aan de longe reageert, je zelf erop gaat zitten terwijl iemand anders zegt maar longeert. De ander en jij geven dan de stemhulp aan de longe in combinatie met de juiste galophulp.

Veel succes!

Ik denk sowieso dat ze gewoon nog wat sterker moet worden. Balkjes aan de longe helpt om de achterhand te versterken!

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 15:06

bedankt, gister heb ik samen met iemand gewerkt met die fries dat deden we zo:
1. eerst even stukje lopen over het terein om te laten wennen aan auto's (die zijn wel helemaal verknipt en gedeukt want gebruikt door brandweer)
2. toen opgezadelt en even gelongeert
3. toen ben ik er op gegaan en stond er in het midden iemand voor als ze stil ging staan of iets anders. ik heb nog niet gegalopeerd.

vandaag ga ik met haar balkjes lopen want de bak staat onderwater dus kan niet longeren ofzo
is dit zo ongeveer een goede manier?

brechtje12
Berichten: 46
Geregistreerd: 19-10-10
Woonplaats: hillegom

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:57

vind het goed van je dat je de tips aanneemt die je meekrijgt! zo te lezen gaat alles in een rustig tempo en denk je er goed over na wat je die dag wil gaan doen en vooral wat wil je bereiken. en met jonge paarden is het in het begin zeker verstandig een 2e persoon erbij te hebben voor als er iets misgaat of om tips te geven.
ga zo door!

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:46

Wat goed dat je echt wat met de tips aan het doen bent!
Ik denk dat je echt goed bezig bent nu!
laat ons weten hoe het verder gaat, ik lees je topic met veel interesse!

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 21:35

vandaag ging het erg goed met de fries dus heb ik het eerste galopje met haar gedaan want ze deet alles echt super goed en ik zag dat ze er klaar voor was.
zo zijn we te weerk gegaan:
1. longeren om de volte goed te oefennen
2. toen zadel op en heel kort gelongeert om weer te wennen aan het zadel
3. toen ben ik er op gegaan en ben rustig gaan stappen en draven.
4. toen kwam er iemand in het midden staan en kreeg ik even mijn zweepje en toen deden we de galop! (een paar stapjes)
5. zwepje weg en nog eens galopje doen en toen uitstappen. (ze kon de galop een heel rondje hoefslag zonder dat ik iets moest doen want als ze niet veder wou of kon mocht ze terug naar draf)

hebben we het zo goed gedaan of moet het de volgende keer anders?
ook viel mijn vandaag erg op dat ze haar hoofd een beetje naar buiten houd, hoe kan ik zorgen dat die normaal komt?
volgende week ben ik er zelf niet maar is het dan handig om iemand anders haar te longeren en te berijden (geen galop) of heeft ze dan gewoon een weekje vrij om het even zo te noemen.

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 11:28

Het is gelukt ze kan de galop! Ik heb iederedag even met haar gewerkt en nu kan ze het zonder zweep en met kleine hulp! Maar hebben jullie tips voor een agresief paard die je aanvalt zodra je met haar wilt werken? Want het word nu echt te gevaarlijk. Maar in de wei is ze super lief en apsolut niet agresief! (dit is een ander paardje dan die ik inrijd)

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:32

UniqueNevada schreef:
Het is gelukt ze kan de galop! Ik heb iederedag even met haar gewerkt en nu kan ze het zonder zweep en met kleine hulp! Maar hebben jullie tips voor een agresief paard die je aanvalt zodra je met haar wilt werken? Want het word nu echt te gevaarlijk. Maar in de wei is ze super lief en apsolut niet agresief! (dit is een ander paardje dan die ik inrijd)


Wat doe je er nu aan dan?

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 14:59

Tigra_ schreef:
UniqueNevada schreef:
Het is gelukt ze kan de galop! Ik heb iederedag even met haar gewerkt en nu kan ze het zonder zweep en met kleine hulp! Maar hebben jullie tips voor een agresief paard die je aanvalt zodra je met haar wilt werken? Want het word nu echt te gevaarlijk. Maar in de wei is ze super lief en apsolut niet agresief! (dit is een ander paardje dan die ik inrijd)


Wat doe je er nu aan dan?


niks eigelijk het is gewoon te gevaarlijk om er wat mee te doen moet altijd zweep er goed bij en als je even niet op let staat ze trapent voor je.
en het kan apsolut nooit alleen. maar nu wil een super onervaren iemant haar inrijden en dat is wel erg gevaarlijk.maar ik doe heel soms grond werk met haar dat gaat wel weer goed

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:00

Iemand onervaren ermee laten rijden kan laabsoluut niet als ze echt agressief is. Kan je mss het gedrag en wanneer ze dit gedrag geeft wat beter beschrijven? En kan je ook zo exact mogelijk zeggen wanneer dat begonnen is en of er toen iets is gebeurd dat jij je kan herinneren? Was het vlak na de eerste keer dat ze in galop is gegaan?

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:58

nee dat weet ik daarom probeer ik haar van haar idee aftepraten maar dat helpt niet.
die fries die ik inrijd is niet agresief hoor, maar een andere fries wel. maar ze is alleen agresief als je met haar wilt gaan werken in de bak of kraal. ik heb er iemant naar laten kijken en die zij dat ze super sensatief is. maar lopen in de bak kan wel maar zodra ze los gaat en je staat alleen in het midden met een touwtje valt ze je aan of rent bokkend de bak/kraal rond. ik denk dat het komt door iets wat de eigenaar oud gedaan heeft (die heeft woedeprobleem) maar dan zou ze dit gedraag toch ook in hetland moeten hebben of aan de hand in de bak? want hierdoor durft/kan niemand met die fries werken en krijgt ze alleen maar meer energie.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:28

Ik denk dat het het beste is hulp in te schakelen van iemand die goed weet wat die moet doen (kan een mede-bokker zijn). Mss kan je vermelden in welke streek je woont en dan krijg je mss wel reactie van mede-bokker die wil komen helpen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:44

UniqueNevada schreef:
Tigra_ schreef:

Wat doe je er nu aan dan?


niks eigelijk het is gewoon te gevaarlijk om er wat mee te doen moet altijd zweep er goed bij en als je even niet op let staat ze trapent voor je.
en het kan apsolut nooit alleen. maar nu wil een super onervaren iemant haar inrijden en dat is wel erg gevaarlijk.maar ik doe heel soms grond werk met haar dat gaat wel weer goed


Dan komt die persoon er vanzelf achter dat het niet de juiste combinatie is, of misschien gaat het wel goed iemand die er gevoel voor heeft kan soms meer als een ervaren persoon. Al met al laat het die persoon zelf ondervinden.

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 21:36

naja die gene die dat paard wilt inrijden kan niet eens de aller braafste fjord van stal rijden en kan ook niet die fries longeren zonder de hulp van haar moeder (en dat gaat zelf fout). maar ik laat het haar ook lekker zelf uitzoeken hoop dat de eigenaar van dat paard het niet goed vindt want die is nu op vakantie en weet het nog niet eens. maar hebben jullie tips voor zulke paarden en nog leuke dingen om te doen met die fries die ik inrijd? ik wil haar in iedergeval Vrijheidsdressuur gaan leren als ze helemaal goed beleerd is.

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 23:04

die agresiefe fries word deze week terug gebracht naar oude eigenaar (in superslechte staat : heeft geen manen meer en zit onder de wontjes door zomer exeem). maar weten jullie nog leuke dingen om met die fries te doen die ik inrijd?

NH_trainer

Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: West-Friesland (Noord-Holland)

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:44

Ik geef les in het Freestyle Systeem van Emiel Voest en woon niet ver bij je uit de buurt. Het Freestyle Systeem is zeer breed georienteerd en er zijn plenty mogelijkheden die je met het friese paard zou kunnen gaan doen. Check mijn site maar eens voor informatie. Mocht je interesse hebben of meer info wensen, hoor ik het graag van je via PB.

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:52

Caira schreef:
Naar buiten! En dan op een lang stuk, of eerst de zijgangen om haar balans beter te krijgen.


Sluit ik mij volledig bij aan. Ik begrijp nooit zo waarom mensen altijd zo focussen op die galop, zo 'veroorzaak' je juist problemen.

Laat het rusten, juist bij Friese paarden kan de galop al moeizaam gaan onder het zadel en dan moet je er zeker de nadruk niet op gaan leggen.

Als ik paarden binnenkrijg met een galop-probleem, dan neem ik ze mee naar buiten en laat ik ze in het bos een keer achter een ander paard aan lopen. Probleem zo opgelost. Dan is het voor het paard ook 'logisch' om een een versnelling omhoog te schakelen. Zoveel logischer dan in een bak met om de zoveel meter een wending...

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 13:18

Suelza schreef:
Caira schreef:
Naar buiten! En dan op een lang stuk, of eerst de zijgangen om haar balans beter te krijgen.


Sluit ik mij volledig bij aan. Ik begrijp nooit zo waarom mensen altijd zo focussen op die galop, zo 'veroorzaak' je juist problemen.

Laat het rusten, juist bij Friese paarden kan de galop al moeizaam gaan onder het zadel en dan moet je er zeker de nadruk niet op gaan leggen.

Als ik paarden binnenkrijg met een galop-probleem, dan neem ik ze mee naar buiten en laat ik ze in het bos een keer achter een ander paard aan lopen. Probleem zo opgelost. Dan is het voor het paard ook 'logisch' om een een versnelling omhoog te schakelen. Zoveel logischer dan in een bak met om de zoveel meter een wending...


naja dat probleem met de galop is al over ze vond het aan springen gewoon erg spannend. Maar nu kan ze het zo ver ik wou.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:31

Loiz schreef:
Citaat:
ik werk ook met veel paarden die traumaas hebben: trailer laden, zadel opdoen, evenwichtprobleem met rijden, die gebruikt zijn als proefdier ect.

it staat in je profiel. Als je daadwerkelijk paarden doet met evenwichtsproblemen zou je weten hoe je deze Fries de galop aan kan leren lijkt me?
Zoek alsjeblieft hulp van iemand met ervaring, want 14 jaar en met 2 jaar rijervaring kan je geen paard inrijden :n Heel jammer, maar dat gaat
alleen maar fout. Ook de bedoeling van een join up ken je niet en daardoor verbetert het niks. Zoek hulp of breng haar weg naar een ervaren trainer :)



Hier helemaal mee eens. Ik rij mijn eigen paarden ook zelf in, met hulp van een vriendin en recreatief. Niets mis met zelf beleren mits je de leeftijd en ervaring met paarden hebt. Ik rij bijna mijn hele leven en heb zolang ik me herinner eigen paarden. Er is niets mis met hulp vragen van iemand die wel ervaring heeft. Ik denk ook dat 14 jaar te jong is en 2 jaar ervaring te weinig. Lezen in boeken en kijken is lang niet zo goed als het echt daadwerkelijk doen. Jonge paarden kunnen gekke dingen doen en zo kun jij je verwonden.

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 00:46

chimello schreef:
Hier helemaal mee eens. Ik rij mijn eigen paarden ook zelf in, met hulp van een vriendin en recreatief. Niets mis met zelf beleren mits je de leeftijd en ervaring met paarden hebt. Ik rij bijna mijn hele leven en heb zolang ik me herinner eigen paarden. Er is niets mis met hulp vragen van iemand die wel ervaring heeft. Ik denk ook dat 14 jaar te jong is en 2 jaar ervaring te weinig. Lezen in boeken en kijken is lang niet zo goed als het echt daadwerkelijk doen. Jonge paarden kunnen gekke dingen doen en zo kun jij je verwonden.


uhm naja misschien moet je de volgende keer ff alles lezen voor je reageerd, want dat probleem met die fries is zo ver ik wou verholpen allen het naar binnen springen nog niet maar dat ik pas nieuw. en ik heb zaterdag weer les met haar dus hoop dat het goed vooruit is gegaan na me laatste les op die fries. en ze had geen evenwichtsprobleem! en ik lees dit soort dingen niet in een boek want ik lees nooit een boek. ik leer alles van mensen die er vast mee werken ( en dan help ik ook als ze vinden dat ik het goed doe )