fries problemen met galop (inrijden)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 16:02

_black_rose_ schreef:
naast het feit dat 2 jaar rijervaring mij erg weinig lijken om een jong paard correct in te rijden denk ik dat galoperen in het eerste jaar niet nodig is! Zorg eerst eens voor een stevige basis, kijk dat alle knopjes er goed en correct op zitten in de stap en draf en ga daarna pas over naar de galop. Er is zoveel te doen met een jong paard naast galoperen, zet eens wat pionnen op en ga wat met haar slalommen, longeer haar en leg wat balkjes neer waar ze overheen moet, dat is goed voor haar coördinatie Zorg dat de Fries in ieder geval jou kan vertrouwen. Doe wat grondwerk met haar, ga veel wandelen. Daarmee kun je gelijk krijg je haar ook gelijk wat meer verkeersmak. dan kun je volgend seizoen (dus na de winter) langzaam beginnen met galoperen.


stap en draf kan ze zonder ene moeite, ik kan het sneller en langzamer laten gaan, ik kan haar met zit van draf naar stap laten gaan zonder tuigels, en doorzitten dat ze gewoon door blijft drafen en dan ook naar stap. en het sturen gaat ook helamaal goed dus het is echtalleen de galop. ik rijd haar niet aan de teugel want dat wil de eigenaar liever niet, maar ze kan het wel. maar dan ga ik deze winter veel met haar wandelen en haar goed verkeers mak te maken. helpt het dan om een super brafen fjord mee te nemen die nooit schrikt? of leert ze dan nooit alleen naar buiten te gaan?

cutecaro: iemant heeft haar gewoon vast want het is gewoon achter mijn huis ok een klein gras stukje waar ze worden afgespoelt er is veder nergens een slang om een opaard aftespoelen

colorado: nee ik kijk altijd met een join up of ze druk is en wat ik dan het beste met haar zou kunnen doen, buiten lopen kan nu niet want die hulp heeft knie blessure dus mag niet veel lopen (ze zit er bij op een stoeltje en geeft tips en als het nodig is helpt ze). en ik loop liever niet allen met zo'n paard.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:13

Citaat:
ik werk ook met veel paarden die traumaas hebben: trailer laden, zadel opdoen, evenwichtprobleem met rijden, die gebruikt zijn als proefdier ect.

it staat in je profiel. Als je daadwerkelijk paarden doet met evenwichtsproblemen zou je weten hoe je deze Fries de galop aan kan leren lijkt me?
Zoek alsjeblieft hulp van iemand met ervaring, want 14 jaar en met 2 jaar rijervaring kan je geen paard inrijden :n Heel jammer, maar dat gaat
alleen maar fout. Ook de bedoeling van een join up ken je niet en daardoor verbetert het niks. Zoek hulp of breng haar weg naar een ervaren trainer :)

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:19

Ik ben het volledig met de vorige reacties eens.
Zoek aub hulp van iemand die ervaren is met het omgaan van paarden en het inrijden ervan.
Na "bijna" 2 jaar ervaring heb je nog niet de kennis en de ervaring die je nodigd hebt om een paard in te rijden.
Na 2 jaar rijden kan je nog niet rijden...
En de tekst in je profiel, daar gaan mijn haren van overeind....
Meid geniet eerst een van het zelf leren rijden en ervaring opdoen voordat je aan dit soort dingen begint.
Besef dat je zoveel schade aan kan richten!!

Happie
Berichten: 1225
Geregistreerd: 07-10-10

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:28

Mag ik vragen wat voor "natuural horsmanchip" oefeningen je dan precies doet?

Gilalh

Berichten: 68
Geregistreerd: 25-09-11
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:31

Hoe kan het zo zijn dat iemand van bijna 2 jr ervaring een jong paard aan het inrijden is?? Ik zie dit vaker voorbij komen op Bokt en verbaas mij telkens weer. Dames........jullie maken zelf deze 'problemen'!!! Oke, oke, de eigenaar is absoluut niet goed bezig, dat is niet goed te praten. Ik vind het trouwens wel héél erg knap dat je met zo weinig ervaring kan helpen met evenwichts problemen met rijden, kan je daar iets meer over uitleggen misschien?

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 17:31

er is verschil tussen rijden op een manage 1 of 2 keer per week en het leren met privelessen al op deze manier + iederedag rijden. iedereen die dit de eerste keer hoort van het inrijden denk van hoe kan dat. en dan zien ze me rijden en dan is het van O ze kan het echt. ik heb die fries toch ook al een goede stap en draf geleerd en waarom zou ik dan moeten stoppen als de galop niet lukt? en ze heeft geen evenwichts probleem maar ze snapt het niet als er iemant op zit en dan moet galopperen. ik heb het wel eens met haar gedaan maar die manier vond ik niet fijn want er rende iemand achter haar aan (de eigenaar). en over dat natuuralhorsemanchip ik heb het op die manier geleerd dus dat pas ik toe en ik weet eigelijk geen andere manieren kwa rijden (dus niet manage manier) want dat heb ik ook met een vriendinetje die rijd al 6 jaar op een manage en ik rij nu beter. en over dat evenwichts probleem waar ik mee geholpen heb het te verhelpen, dat was ook niet iedere dag, ik hielp zodra de gene die het meestal doet er niet is. maar ik heb het wel 2 maanden vast gedaan dus heb er ervaring mee.

oja ik heb al van 4 mensen hulp. maar me instructeur is door haar rug gegaan en een andere hulp heeft ernstige knie blessure dus mag niet lopen wel zittent kijken

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:39

Wat is er natural horsemanship aan achter een paard aan rennen tot het galoppeerd? >;)
Een jong paard heeft weinig evenwicht. De Fries zal dat ook hebben, en daarom niet willen galopperen, omdat het bang is om te vallen.
Ze zal t vast wel snappen, net als dat als je erachter aan gaat jagen ze harder gaat, maar of ze het wil en KAN is nog de vraag.

Trouwens, eens met Gilalh, dit is ook wel een aardige fout van de eigenaar. Ik snap niet hoe iemand zijn of haar paard laat 'verpesten'
door een onervaren jonge meid. Sowieso kan je niet veel verwachten, maar diegene zal vast ook niet nagedacht hebben over hoe en wat als
het meisje eraf gegooit word..

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 17:59

dat er achter aan rennen wou de eigenaar ik zelf liever niet maar hij is toch de baas. en ik vind daar ook niks natuuralhorsemanchip aan want hij werkt daar ook niet mee. en als ik het paard aan het verpesten ben dan had me instructeur of hulpen dat allang gezegt. en deze fries heeft nog nooi maar dan ook nog nooit gebokt of gesteigert toen er iemant op zat en er ook nog nooit vandoor gegaan of een poging tot. dus er afvallen gebeurt niet. dit paard heeft een goed evenwicht dat heeft me instructeur me vertelt. en voor dat ik ook mijn verzorgfjord reed reed iemant anders die fjord dat paard was toen echt verkloot en ik heb haar weer helemaal terug gebracht naar haar oude zij en zelf beter want nu rij ik haar zonder zadel, zonder een probleem. want je kan nu met haar springen zonder zadel en dat kon eerst niet een met zadel. ik heb dus al door dat jullie geen vertouwen in me hebben dat ik het dus wel kan. en als ik het niet kon was ik al gestopt want dit soort dingen weet ik vanmezelf. en die fjord was onmogelijk te berijden en door mijn werkt ze nu weeer met geestelijkgehandicapte.

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:05

ik ken het probleem me verzorg tinker die flikte het echt om te galoperen! Rechte lijnen alles niks deed die..
maar aan de longeerlijn kon die alles en zodra we er op zatern verzette die geen stap en die hebben zoveel gestapt en gedraafd en aventoe als lukte een galopje lukte het niet naja jammer dan volgende x beter! nu jaar later zit er 2 rondjes galop in en helemaal groot belonen enz

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 18:14

moonforever schreef:
ik ken het probleem me verzorg tinker die flikte het echt om te galoperen! Rechte lijnen alles niks deed die..
maar aan de longeerlijn kon die alles en zodra we er op zatern verzette die geen stap en die hebben zoveel gestapt en gedraafd en aventoe als lukte een galopje lukte het niet naja jammer dan volgende x beter! nu jaar later zit er 2 rondjes galop in en helemaal groot belonen enz


ja dat heb ik ook maar als ik aan de longe rij doet ze het soms ook maar dan schiet ze wel een weg en dat is niet zo fijn voor de gene die de longe vast heeft dus ik wil het haar los in de bak leren met iemant er op. meestal als ze het even 3 ong. stappen heeft gedaan beloon ik haar en ga ik uitstappen (maar dat is pas keer gebeurt) want een goed einde is altijd beter dan een slecht einde

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:17

dat doet die tinker ook.. die duikt gewoon onder longeer lijn door en alles was ook echt blind voor je Zweep sporen en alles idd als je 3 passen heb terug nemen en belonen en de volgende x 4 passen en daarna alleen rechte lijnen en gaat dat goed proberen te bocht door te gaan zal die wel terug vallen en gewoon steeds stapje veder

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:24

mijn verzorgpaard vond het ook moeilijk.

heb haar gewoon aan de longe heel vaak laten galloperen, zodat ze beter balans kreeg op de cirkel. daarna ging ik er nog even op voor een rondje galop, daarna uitstappen, zo ging het steeds beter. nu springt ze netjes op de hulp aan.

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 18:28

PocoGaucha schreef:
mijn verzorgpaard vond het ook moeilijk.

heb haar gewoon aan de longe heel vaak laten galloperen, zodat ze beter balans kreeg op de cirkel. daarna ging ik er nog even op voor een rondje galop, daarna uitstappen, zo ging het steeds beter. nu springt ze netjes op de hulp aan.


okee dan ga ik het zo ook maar goed blijfen proberen. en dit ga ik dan ook maar eens bij die fjord doen want die red haar volte in galop niet (maar wel in een kraal dat is wel raar toch?)

Gilalh

Berichten: 68
Geregistreerd: 25-09-11
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:36

Nog steeds snap ik het niet van de evenwichtsproblemen?? Wát heb je dan precies gedaan?

Colorado
Berichten: 4209
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:37

Eerst zei je nog dat ze wel eens had gesteigerd?
UniqueNevada schreef:
ik heb het met de eigenaar een keer gedaan en toen is ze door een hek gerekt en onderuitgegaan en meerdere keren gestijgert (ik zat er toen niet op)

Verder kan het zijn dat je de fjord op de volte niet genoeg begrenst en dat ze dan denkt, hee, dat is makkelijk, ik kan nu ook de andere kant op, dat is een stuk minder zwaar! Of misschien is de fjord ook gewoon nog niet sterk genoeg om met ruiter op een volte te galopperen.

Overigens, elke dag rijden en privé-les zegt helemaal niets. Met op een manege rijden leer je allerlei verschillende soorten paarden rijden en omgaan met allerlei verschillende soorten situaties en karakters. Dat jij beter je paard aan de teugel en met zijgangen (ik zeg maar wat) kunt rijden dan je vriendin zegt verder niets over het goed om kunnen gaan met een jong paard. Wat dat betreft zit je waarschijnlijk op hetzelfde niveau als dat andere meisje. Dat is namelijk weer iets heel anders en ik wil niet zeggen dat je daarvoor oud moet zijn en al 30 jaar moet rijden, maar je moet er wel bepaalde kennis en een bepaald inschattingsvermogen voor hebben. En laat die join-up toch alsjeblieft achterwege, dat heeft absoluut géén nut in deze situatie (voor zover ik het kan bepalen vanaf internet).

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 20:23

als je het goed had gelezen stond er als je er op zit. dit was ernaast toen die eigenaar hem helemaal vlipte want ze deet de galop niet aan de longe. ik rij zelf op 6 verschillende paarden ze lijken met niks op elkaar. ik rij geen dressuur ik rij de bassis want meestal kan het paard het en jij weet alleen de hulp dat zegt niks over rijden. en die vriendin die heeft helemaal opnieuw moeten leren rijden om een shetje met maar 1 oog te kunnen rijden (die moest managerijden afleren) niet dat ze slecht rijd maar op andere manier, want ik moet meestal op de moeilijkere paarden. maar zij is 1 jaar jonger.
de gene van wie ik heb leren rijden heeft alle dingen op een andere manier toegepast ze geeft er ook leiderschaptrainingen mee is echt magisch om te dat te zien. daarom snapen jullie niet waarom ik die join up altijd er voor doe!!
over die fjord: in een kraal kan ze het wel met mij er op zonder probleem ik denk dat deze bak voor haar iets te zacht is en dit is ook pas sinds kort want vroeger schoot ze de hele bak door met de kleinste bochten maar nu vind ze dat iets te moeilijk. maar ik ga maar logeren en het haar zo goed leren want ik wil met haar wedstrijden gaan doen voor de leuk (niet oficieel)

Happie
Berichten: 1225
Geregistreerd: 07-10-10

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:08

Ik snap er helemaal niks meer van. 1 ding weet ik wel. Als je op jouw leeftijd met jouw ervaring denkt dat je alles weet heb je nog een hoop te leren.

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 23:32

Ik zeg niet dat ik alles weet daarom vraag ik toch of jullie iets weten voor de galop te leren. En jullie vragen er allemaal dingen om heen, en toevallig weet ik wel erg veel want ik ken veel mensen die als beroep paarden van troumaas helpen, en ik heb eigelijk ook niet gevraagt om van heel veel mensen te horen dat ik hulp moet zoeken want anders verkloot ik het paard, echt hoor die 2 is maar een getal net als de leeftijd dat maakt niet uit als iemant in je vertrouwt dan kan je het ook anders vertrouwt hij je toch niet, en als ik het niet zou kunnen waarom vraagt hij het mij dan en niet een van de andere rijders? Jullie halen wel iemants zelfvertrouwen naar beneden, dat merkte ik vandaag tijdens het werken met die fries. Maar het ging wel erg goed.

Happie
Berichten: 1225
Geregistreerd: 07-10-10

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:35

We halen jouw zelfvertrouwen niet naar benden wij proberen je bij te brengen dat jij op dit moment nog niet de leeftijd en de ervaring hebt voor deze klus.

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 23:50

Leeftijd en hoelang ik rij heeft niks te maken met inrijden, ieder ander zou met dit probleem komen op dit paard want ik ben 2 weken weg geweest toen nam iemant het over om galop te oefenen en die is ook niks veder gekomen dus het licht niet aan mijn ervaring. Want dan had het haar wel al gelukt moeten zijn. En over het vertrouwen weg halen is wel zo, door te zeggen dat ik het niet kan enzo. Want als dat zo was had ik het allang al gehoort van mijn instructeur of hulpen
En ooit moet toch de eerste keer zijn (bij mij al deels 2de)

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 00:03

UniqueNevada schreef:
Leeftijd en hoelang ik rij heeft niks te maken met inrijden, ieder ander zou met dit probleem komen op dit paard want ik ben 2 weken weg geweest toen nam iemant het over om galop te oefenen en die is ook niks veder gekomen dus het licht niet aan mijn ervaring. Want dan had het haar wel al gelukt moeten zijn. En over het vertrouwen weg halen is wel zo, door te zeggen dat ik het niet kan enzo. Want als dat zo was had ik het allang al gehoort van mijn instructeur of hulpen
En ooit moet toch de eerste keer zijn (bij mij al deels 2de)


Inderdaad leeftijd en aantal jaren dat je rijdt zegt niet veel.
Er zit nogal een verschil in of iemand 1 x per week lest op een manege en verder niets. Of iemand die wekelijks privélessen krijgt en daarnaast ook zo goed als dagelijks op het paard zit. En als je dan nog goed les krijgt kun je inderdaad niet vergelijken.
Nu zeg je wel dat ieder ander dit probleem ook zou hebben, daar kan ik niet helemaal in mee gaan iemand ja wie is die iemand, ik denk best als je echt een ervaren persoon hebt die het paard kent echt wel vooruit kan helpen. Maar ik heb meer het idee dat je te snel wil. Laat die galop voor wat het is en ga eerst aan een goede basis werken in stap en draf, die galop die komt vanzelf wel een keer al moet het pas over een paar maanden vanwaar die haast?
Mijne is 5 jaar en die is nog maar 1 of 2 onder het zadel in de galop geweest. Dat is echt geen schande hoor.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 00:23

Ik ga hier wel heel erg mee met hetgeen "Waves" al schreef.
Ik denk , ik ben er gewoon zeker van dat je niet de kennis en kunde hebt om dit dier goed op te leiden.
Je zegt dat je al meerdere paarden hebt opgeleerd, maar zoiets is echt niet veel hoor, je bent nu 3 maanden bezig das toch best al een hele tijd vind ik persoonlijk.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die 3maanden een trainer gaan betalen om zo weinig resultaat te zien.

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 00:35

Naja er is niet erg veel haast bij mij maar wel bij de eigenaar, want als ze goed is ingereden wilt hij haar ook voor de kar beleren en dat wil hij voor de winter klaar mee zijn. Maar dat is onmogelijk! maar met iedereen bedoel ik iedereen die hier op deze plek rijden

ik word ook niet betaalt en 3 maanden is niet zo lang hoor, ik ken een paard die er 2.5 jaar over heeft gedaan en die is nu ongeveer 1 maand onder het zadel zonder problemen
en over dat beleren ik heb daar geholpen en was invaller als er iets was met de vaste rijder die ging iedere maand 1 week weg.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 01:03

Ik zie in jouw profiel dat je 14jaar bent.
Das heel leuk om zoiets mee te mogen aanleren, maar je kan niet verwachten van iemand van 14j dat hij paardentrainer is hé.
blijf vooral ook voorzichtig want het kan soms ook gevaarlijk zijn, je leert er wel veel mee bij das zeker waar.
maar mijn idéé van een paard beleren is echt wel anders, ik zou het enkel doen samen met een lesgever/trainer, anders sla je te veel leermomenten over.
En dat heb je echt wel nodig bij al de verdere stappen in de training.
Dat heet een goede basis, en daar kom jij alleen nooit.

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 01:30

Dat weet ik daarom heb ik ook een instructeur (nu tijdelijk even nuet) maar ook 4 hulpen die me tips geven sons film ik het ook en ga ik lang bij mijn instructeue en dan kijken we samen wat anders moet of kan. De bassis zit er vij dat paard goed in en bij mij zelf ook. Dus daarom ga ik weer veder.
Die arabier was ook erg gevaarlijk daar zijn veel mensen van af gegooit, maar die fries is echt een paard dat bevriest als ze iets eng vind( dat is alleeb met iemand er op) er naast steigert ze nog wel eens of geeft een bok maar veder niks