Pony bekappen onder het eten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jordy_

Pony bekappen onder het eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 13:43

Sinds ik mijn jaarling heb, heb ik ervoor gekozen om een nieuwe hoefsmid te nemen.
Via marktplaats kwam ik op een natuurlijke bekapper (hij vijlt de hoeven enkel in een natuurlijke vorm).
Ideaal en hij heeft veel geduld voor Conan (mijn jaarling), hij is nu 3 keer geweest en Conan is al wat meer relaxed.

Wij willen hem niet overbelasten met bekappen. Gister trok hij 1 voor hoef steeds terug, hij stijgerd dan en neemt een sprong naar voor.
Nu is het zo dat hij vanavond terug komt om die ene hoef nog te doen. Omdat hij nog zo jong is vind ik het belangrijk geen strijd ervan te maken.
Zelf doe ik de hoeven vaak als hij aan het eten is.
Wij dachten eraan om zijn laatste hoef straks ook onder het eten te doen, maar is dit wel slim?
Bekappen onder het eten, word dit niet verwarrend voor hem?

Ik hoop dat jullie een oplossing weten.
Hij is natuurlijk nog jong en moet het allemaal nog leren, dat is ook de reden dat wij het rustig aan willen doen en zonder stress.

Doubtless

Re: Pony bekappen onder het eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:48

Hoe zie je dat voor je? Op het moment dat hij besluit om alsnog te stijgeren en een sprong naar voren te doen staat er een voerton/kruiwagen/oid in de weg? Ik zou het niet met eten oplossen. Dit lijkt mij een moment dat je streng en consequent op moet treden ipv afleiden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:51

Inderdaad, gewoon streng zijn en opvoeden. Hij moet leren stil te staan terwijl er iemand met zijn voeten bezig is.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 13:52

mijn voerbak zit vast aan de muur, hij kan hier niet stijgeren.
hij is dan rustiger en geeft normaal zijn voet.
wat versta je onder streng en consequent?
ik ben namelijk van mening dat wanneer ik hem straf voor de stijger/sprong dat hij dan alleen maar meer stress krijgt, dat is nu net wat ik niet wil.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:55

Ook een jaarling kan gewoon opgevoed worden. Stijgeren mag gewoon niet. Waarom stijgert hij? is het paniek? Wat doet hij als je zelf voetjes vraagt?

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:59

Captain schreef:
Inderdaad, gewoon streng zijn en opvoeden. Hij moet leren stil te staan terwijl er iemand met zijn voeten bezig is.

Inderdaad :j

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:59

Hij banjert nu gewoon over iemand heen, dat betekend dat hij totaal geen respect heeft. Hoe denk je dat ie in de opfok behandeld wordt door de andere dieren? Dat ze hem dan ook vriendelijk vragen om hun persoonlijk ruimte te accepteren? En wat betreft hij kan niet steigeren als ie aan het eten is? Hoezo zit ie vast gebonden aan zijn voerbak dan? :Y)

Tegen de muur aandrukken en been vasthouden. Geen geneuzel met voer. Gewoon luisteren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:01

Stijgeren bij het bekappen doet 90% van de jaarlingen. Volgende stap is doorgaans dat hij zich gaat laten vallen. Jaarlingen zijn nogal creatief namelijk, maar wel voorspelbaar.
Daarom heb ik graag een sterke kerel, die houdt gewoon vast en dan gaat zo'n jaarling nergens heen en is het binnen 2x bekappen klaar. Als je steeds loslaat en gaat 'afleiden' doet hij het dadelijk als 3-jarige nog en dat is niet leuk voor je rug.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 14:06

oke, ik denk dat ik het niet helemaal goed verwoord heb in mijn openingspost.
Conan is erg mak, ik kan alles met hem doen. hoefjes geeft hij braaf ook wanneer hij vast staat.
we doen vaak gek met hem. hij is mak en over het algemeen nuchter in het hoofd.

stijgeren, trappen, bijten doet hij niet, dit mag hij ook niet en word hij voor gestraft.
echter met bekappen is het anders. hij heeft af en toe nog wat moeite met zijn evenwicht en dat begrijp ik ook volkomen.
omdat ik nu een natuurlijke bekapper heb duurt het wat langer voordat 1 hoef klaar is, er word namelijk niks geknipt alleen gevijlt.
Hij geeft zijn hoef braaf maar hij wil hem snel weer terug, uiteraard mag hij hem niet direct terug trekken dus word zijn hoef vast gehouden. Hij weet nu alleen dat wanneer hij gaat stijgeren en gelijk een sprong maakt zijn hoef los gelaten word (dit red je gewoonweg niet om vast te houden).
dit is hij nu dus steeds aan het uitproberen.

wij dachten dus om deze hoef onder het eten te doen omdat hij dan geen gekke dingen doet.
op deze manier leert hij dus dat hij hiervoor beloont word, dan hebben we geen strijd met hem.
ik wil niet dat conan de hoefsmid aan stress gaat koppelen.

in de stal met eten is er dus niets aan de hand en kan de hoefsmid zo zijn werk doen.
mijn vraag is alleen of het verstandig is, het is dus veder een goed opgevoede pony die erg makkelijk is.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 14:08

PercyLeen schreef:
Hij banjert nu gewoon over iemand heen, dat betekend dat hij totaal geen respect heeft. Hoe denk je dat ie in de opfok behandeld wordt door de andere dieren? Dat ze hem dan ook vriendelijk vragen om hun persoonlijk ruimte te accepteren? En wat betreft hij kan niet steigeren als ie aan het eten is? Hoezo zit ie vast gebonden aan zijn voerbak dan? :Y)

Tegen de muur aandrukken en been vasthouden. Geen geneuzel met voer. Gewoon luisteren.

Nee dat doet hij niet! ik geloof dat ik het verkeerd verwoord heb.
Hij heeft absoluut respect! in mijn post hierboven staat veder antwoord op je vraag.

@sizzle,
zo leer ik mijn pony niets aan, mijn pony moet het leren en het later niet als vervelend ervaren.
waarom moet ik mijn pony tegen een muur aan drukken waardoor er heel veel stress ontstaat?

Waarom kan je een dier tegenwoordig niks meer leren met rust en tijd?
hij word nu pas voor de 3e keer in zijn leven bekapt, hij doet het prima alleen die ene hoef.
ik en mijn hoefsmid hebben de tijd en het geduld ervoor. nee ik ga hem niet strak vastbinden en nee hij word niet tegen een muur aangedrukt.

mijn vraag is of het slim is om hem onder het eten te bekappen gezien de hoefsmid dan zonder gekkigheid zijn hoef kan pakken en er alles mee kan doen.
ik krijg alleen als antwoord streng aanpakken??
jullie hebben toch moeten leren lopen? mochten jullie toen ook niet vallen? je hebt ook moeten leren niet te mogen slaan en schoppen, werd je toen ook tegen een muur aangedrukt?
Laatst bijgewerkt door _Jordy_ op 30-07-12 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:10

Als hij zoveel moeite heeft met zijn balans; waarom dan nu persee een natuurlijk bekapper? Als ik jouw verhaal lees begrijp je dat jouw paard aangeeft dat dit niet werkt, maar omdat jij persee natuurlijk te werk wil gaan begint hij op zoek te gaan naar uitwegen > om overeind te blijven staan.
Als dit echt het probleem is zou ik gewoon een reguliere hoefsmid laten komen totdat je paard in staat is om recht te blijven staan wanneer het klusje wat langer duurt.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:11

Is het dan misschien niet verstandiger het paard regulier te laten bekappen en daar aan te werken?
Heb ook wel gelezen dat natuurlijk bekappen niet altijd gunstig is voor de stand van de benen. (dit zeg ik overigens niet om een discussie op gang te brengen)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:15

nou onze jaarling staat gewoon keurig stil, geeft keurig alle 4 d,r voeten. Denk dat het een kwestie is van heel veel meer oefenen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:16

Tja, dat lijkt me dan duidelijk: of een reguliere hoefsmid nemen die snel klaar is, of je natuurlijke bekapper iedere 3 weken laten komen zodat hij weinig tijd nodig heeft om te vijlen.
Na 10 minuten is de concentratie van een jaarling op.

Dat stijgeren moet je echt zien te voorkomen trouwens, als ze dat eenmaal doorhebben wordt het echt eng. De meeste hoefsmeden zijn dat voor of laten de voet eerder los zodat hij zijn balans verliest, dan durven ze daarna niet meer op je af te zetten, wat voor iedereen beter is.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 30-07-12 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 14:17

Ik ben juist overgestapt op een natuurlijk bekapper omdat hij meer rust heeft.
dit vind ik belangrijk met een jonge pony.
ik heb eerder een jonge pony gehad en daarvoor heb ik 2 verschillende hoefsmeden gehad,
zodra hij 1 stap verkeerd zetten werd er met de vijl tussen de ribben geslagen. dat is iets wat ik niet wil.

vandaar eigenlijk de overstap.
maar stel ik vind een andere hoefsmid die gewoon bekapt, wat zien jullie dan als voordelen?

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 14:18

Sizzle schreef:
Tja, dat lijkt me dan duidelijk: of een reguliere hoefsmid nemen die snel klaar is, of je natuurlijke bekapper iedere 3 weken laten komen zodat hij weinig tijd nodig heeft om te vijlen.
Na 10 minuten is de concentratie van een jaarling op.

Ja precies, wij willen hem nu wat vaker laten komen.
zodat hij met een paar halen klaar is, dan willen we het opbouwen naar wat langer.
Ja daar willen we vanaf. ik had gehoopt dat jullie een goede oplossing wisten zonder stress vandaar mijn vraag.
hij word straks natuurlijk ouder en groter.
Laatst bijgewerkt door _Jordy_ op 30-07-12 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:20

_Jordy_ schreef:
zodra hij 1 stap verkeerd zetten werd er met de vijl tussen de ribben geslagen. dat is iets wat ik niet wil.

Dat is geen kenmerk van een reguliere hoefsmid maar een kenmerk van een rotzak.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:25

Ik ben het met mijn voorgangers eens. Een keer streng optreden. Een keer zijn balans kwijt raken dat mag, ze moeten het idd nog leren. Maar stijgeren en wegspringen? Dat is gewoon een kwestie van opvoeden. Ik heb best geduld als ze nieuwe dingen moeten leren, maar ik accepteer geen gevaarlijk gedrag (slaan, stijgeren, bijten, bokken, wegspringen). In dat soort situaties ben ik liever even streng dan soft, want ze weten hun plaats en zullen ze het daarna minder snel nog eens doen.

Onder het eten bekappen zie ik meer als symptoombestrijding dan als een oplossing. Je kunt het altijd proberen, maar ik los het persoonlijk liever op een manier op dat ze er met hun verstand bij zijn. Met het voer zal je paard op het eten gefocust zijn en niet bezig zijn met wat de smid aan het doen is, dus ik vraag me af of je paard daar veel van zal leren? Ik denk dat je er meer aan hebt om hem te leren stilstaan en vaak zijn voeten op te pakken (eventueel ook een langere tijd, omdat het daarin zit zo te lezen) zodat hij aan zijn balans kan werken.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:26

Doubtless schreef:
_Jordy_ schreef:

Dat is geen kenmerk van een reguliere hoefsmid maar een kenmerk van een rotzak.

Idd, heeft helemaal niks met natuurlijk bekappen of met een reguliere hoefsmid te maken.
Waarom gaat het met 3 hoeven wel goed en met die ene niet? Lijkt me dat daar een reden voor moet zijn dan?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:34

Waarom zoveel mensen en zo vaak?. Lekker een smid nemen die idd volhoudt. Je kan wel zeggen dat het balans is maar die is wat bijna alle veulens doen. Kan in begin misschien balans zijn maar nu heeft hij misschien door dat hij het kan winnen en wordt het een spelletje. Wat doet hij als je hem zelf lang omhoog houdt en rommelt?.

Goede smid erbij halen daarbij blijven en voorkeur eentje die veulens gewend is.

Niets met voer enz hij moet leren op te letten en te luisteren naar iedereen ook naar een smid.
Als je nu al begint met omkopen met voer is het einde zoek...al het begin is moeilijk voor iedere paard, dier of mens..

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 14:48

hij gaf de keren ervoor netjes deze hoef.
nu is het ook wel zo dat gister de lammen gebracht werden en hij dus even afgeleid was.
zelf lang omhoog houden is een idee om te oefenen, ik til elke dag zijn hoeven op en krab ze uit.
als er bijna niks in zit staan ze dus zo weer op de grond. maargoed dat kan ik de komende tijd gaan oefenen. bedankt.

de 2 andere hoefsmeden was niet voor deze pony maar voor een andere, maar door deze ervaring ben ik overgestapt om te proberen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:01

je kan je jaarling ook tegen een muur aan zetten, dan heeft hij wat steun en dus ook balans
nu hoeft die niet tegen die muur gezet te worden, maar er vlak naast, geeft toch steun

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:03

ga zelf veel oefen en dan ook met de voet een beetje naar buiten draaien. Dit kan hij/zij ook moeilijk vinden

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:10

stomme smid! :(
nu heeft je paardje geleerd dat hij kan klieren

een goede smid houdt dat pootje stevig vast en zo'n jonkie leert zeer snel dat hij braaf moet blijven tot het eind

zeer maf idee om een paardje met alleen vijlen goed te houden, heel zwaar voor de smid en op den duur ook niet vol te houden tenzij jij die smid iedere 4 weken laat komen
hoe houdt hij dan de straal netjes, wordt lastig met een vijl?

een smid die slaat met gereedschap is de slechtste smid die er is _-:(

dus of zorgen dat de smid sneller werkt, of dat hij vaker komt en anders gewoon kapmes gebruiken

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:19

Ik zou korte stukjes doen, voorkom dat hij de lucht in springt, in plaats van het punt steeds opzoeken waarop dat gebeurt!! En dit gewoon uitbouwen.. Zo heeft hij vertrouwen in het voeten optillen zonder hierbij gevoerd te worden.. Positieve eindiging van iets wat hij moeilijk vind, slaat een paard namelijk op, zeker als je dit herhaalt en de uitkomst is steeds positief voor hem.
Streng optreden tegen het uit balans komen vind ik pure onzin.. Als dit gebeurt uit onwilligheid is het een ander verhaal, maar disbalans is voor een jong paard erg moeilijk, hij wordt dan ook vastgehouden, komt er dus niet uit en dan neemt het instinct de overhand en springt hij eruit. Hierop straffen is dat juist uit den boze en zorgt voor meer stress!
Gewoon korte stukjes, voet optillen, stukje vijlen en weer neerzetten en belonen. Zorg ook dat hij zijn voeten goed onder zijn lijf heeft staan zodat het in balans blijven beter gaat.
Verwacht gewoon niet te veel in een keer, maar bouw het uit. Het punt is namelijk, dat hij heeft geleerd dat zodra dat punt komt van ´ik hou het niet meer´, dat hij eruit springt en dat moet je te zien doorbreken door sneller te zijn. Uiteraard is consequent zijn heel belangrijk, stil staan is stil staan en zodra de voet op de grond komt betekent dit niet weglopen of ander gedrag. Maar consequent zijn betekent ook consequent in je belonen zijn. Als je zijn voet steeds een beetje langer vasthoudt, leert hij beter zijn balans te gaan vinden. Paarden moeten dat namelijk leren. Niet zodra hij achterover leunt zijn voet op de grond zetten, maar houdt zijn voet vast en wees er gewoon mee bezig, zodra hij weer naar voren komt en in balans staat, zet je hem weer neer en beloon je hem! Zo leert hij, dat het hem minder moeite kost wanneer hij gewoon blijft staan, het wachten loont hem.. Ja, dat wegspringen ook, maar brengt meer spanning, van jouw kant, zijn kant en het duurt langer.
Als hij braaf stilstaat mag er best wel lekkers gegeven worden mijn inziens en uitgebreid beloont worden, het moet wel een positieve associatie blijven en het moet leuk blijven, het is wel een leerproces.

Mijn merrie is lastig met haar achterbenen, ze trekt ze in en dan moet er soms even gewacht worden en dan geeft ze ze zelf, dit heeft ze al van jongs af aan en gaat er niet uit.. als een smid dan gaat lopen trekken en schreeuwen slaat ze uit, begint terug te trekken en stress alom.. Als de smid ´braaaf meisje´ zegt en rustig wacht, zucht ze en is gewoon niks meer aan de hand en geeft ze zelf haar achterbeen!! :)
´Rust kan je redden´ zegt mijn smid altijd ;) . Zodra er stress om de hoek komt kijken wordt een smidklus alleen maar moeilijker.