eerste paard ! tips gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

eerste paard ! tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 11:49

Hoi allemaal,

Het is eindelijk zo ver mijn eerste paardje komt eraan, een familielid van mij is een zeer ervaren westerntrainer ik ga dan ook de eerste paar dagen samen met mijn paardje logeren bij hem om te weten hoe ik het best kan starten samen en om te kijken of het ook echt klikt. Dit is eigenlijk mijn proefperiode en omdat ik er alles wil uithalen heb ik dit dus kunnen regelen. Maar wat hebben jullie gedaan als je paardje aangekomen is bij jullie op de stalling?

Alle tips zijn welkom !

tamary

Re: eerste paard ! tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:20

Jong paard laat je eerst wennen, dieren die nog nooit verhuisd zijn idem. Volwassen en ervaren dieren kan je de volgende dag al wel rustig gaan rijden/mee werken. Als je wegens proefperiode moet testen overleg dan met je trainer en houd er rekening mee dat een paard vaak eerst braaf is door de verandering van omgeving. Eigenaardigheden, etc. komen pas na een paar weken/maanden terug, als paard gewend is en zijn plek gevonden heeft. Uitzondering kunnen stalondeugden als luchtzuigen, etc. zijn omdat die bij stress snel kunnen ontstaan/opnieuw opduiken.

Goede medische keuring door jouw eigen DA zal de meeste gezondheidsproblemen wel uitsluiten, maar ook met goede begeleiding kan je een dipje verwachten. Is de klik er dan komt het allemaal wel goed.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 12:27

Het paardje in kwestie kent mijn trainer goed en heeft er zelf al verschillende keren mee gereden het is een ruin van 8 jaar en enorm koel in zijn hoofdje. Het is ook zo dat tijdens deze proefperiode er een dierenarts zal komen die mijn trainer altijd raadpleegt om bloed af te nemen een gewone keuring is al gebeurd. Bedankt voor de tips, ik weet graag zo'n dingen omdat ik dan uitleg kan vragen als er zich zo'n situatie zou voor doen wat ik dan kan doen bedankt !!!

Savi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 03:40

Als de keuring goed is dan zou ik zeggen neem gewoon de tijd om elkaar te leren kennen en kijk of het paard geschikt is voor wat je er mee wil gaan doen.

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 07:41

ik volg dit even
ook net n paard en tips kan ik altijd gebruiken
paardje paar dagen in pension en ik doe kalm aan dus aaien praaten borstelen gister voor t eerst even gelongeerd en vooral op me gemak

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 07:46

Ik volg ook, gister is mijn nieuwe aanwinst aangekomen. Ze stond heerlijk rustig op stal op dr hooi te knabbelen. Ga dr vandaag uitgebreid borstelen, wandelen en misschien even longeren als ze ze veel energie heeft. (Die van mij is pas 3, net 2 maanden onder t zadel)

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 07:47

xalm schreef:
Ik volg ook, gister is mijn nieuwe aanwinst aangekomen. Ze stond heerlijk rustig op stal op dr hooi te knabbelen. Ga dr vandaag uitgebreid borstelen, wandelen en misschien even longeren als ze ze veel energie heeft. (Die van mij is pas 3, net 2 maanden onder t zadel)

gaafffff gefeliciteerd en hoop dat je n hoop lol met haar heb

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 07:48

Zorg dat je altijd iemand hebt waar je terecht kunt met vragen en problemen. Niet alleen de eerste paar dagen/weken, maar zo lang als dat nodig is.
Uiteindelijk vind je je eigen manier natuurlijk wel om met je paard om te gaan, maar gezien het je eerste eigen paard is, zul je altijd tegen dingen aanlopen die nieuw zijn voor jou.
Ik heb mijn eerste eigen paard nu al 3 jaar en ik sta op een pensionstal: soms vraag ik nog steeds advies aan de eigenaresse van de stal of aan stalgenoten.
Ik heb ook nog steeds iedere week les en kan met vragen tevens bij mijn instructeur terecht!

yazz142

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 07:49

je kan beter nog niet te snel willen rijden neem de tijd om elkaar te leren kennen. ga lekker lang poetsen en wandelen en zorg dat het paard de eerste paar dagen veel aandacht krijgt en blijf ook veel bij hem/haar.

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 07:51

hulp heb ik wel geregeld al op voor hand
rijden heb ik nog niet gedaan heb namelijk ook geen haast
alleen de hulpen praaten in paarden taal :D dat moet ik nog wel ff leeren maar goed als ik vraag wat is dat liggen ze het ook wel uit gelukkig

yazz142

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 07:52

xalm schreef:

echt leuk ik woon ook in almere en miss kunnen we een keer afspreken ik heb ook een verzorg paard bij het ahc staan!
en misschien kan ik je ook wel helpen als je nog tegen dingen aan loopt enzo.

yazz142

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:20

het is ook beter niet meteen te rijden maak ook eerst kennis en ga logeeren ofzo en lekker poetsen wandelen en als je denkt ik ben er echt klaar voor en me paard ook ga je rijden.
bij het rijden ook veel belonden /3

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:33

Iedereen gefeliciteerd zeg met jullie nieuwe paarden:-) neem vooral de tijd en de rust om een band en vertrouwen op te bouwen..

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:35

love_Soraya schreef:
Iedereen gefeliciteerd zeg met jullie nieuwe paarden:-) neem vooral de tijd en de rust om een band en vertrouwen op te bouwen..

dankje
ik heb n wat ouder paard sinds vrijdag
en doe het idd zeer kalm aan begin maar gewoon op 0 met hem ook al kan ie alles maar ik nog niet

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 20:02

leuk ! ik kan zeker terecht bij genoeg mensen om advies :D wat spannend :D ik wens iedereen veel succes en ik ben er van overtuigd dat we nog veel van elkaar zullen leren :D

Maureenppc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:11

mijn paard voelde zich meteen thuis, zomige paarden gaan dan heel verveld doen maar dan moet je ze gewoon op de kop geven, natuurlijk moeten ze even wennen maar daarna meteen aan de slag eerst rustig beginen daarna weer een paar stapjes erbij gwoon blijfen trainen en allebelangrijkste: blijfen knuffelen!!!!

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:33

yazz142 schreef:
xalm schreef:

echt leuk ik woon ook in almere en miss kunnen we een keer afspreken ik heb ook een verzorg paard bij het ahc staan!
en misschien kan ik je ook wel helpen als je nog tegen dingen aan loopt enzo.

hoi Yazz,

Ik sta niet op ahc dus dat gaat een beetje lastig:p Maar wel bedankt voor je lieve aanbod!

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:34

Wat ik heb gedaan/doe is hem eerst gewoon laten wennen. Die van mij is nog heel jong, drie jaar, en is nooit verhuist geweest. Ik heb hem eerst met mijn andere paard op een landje gezet, zodat die aan elkaar konden wennen. Hij staat (met mn andere paard natuurlijk) nu ook in de grote kudde. Dit gaat best goed, hij wil nog wel eens flink dominant zijn of een paar paarden wat opjagen, maar dit moet allemaal wennen en hij wordt vanzelf op zijn plek gezet in de kudde. We kijken het dus rustig aan!

Voor de rest moet je niet meteen te veel willen. Je paardje moet wennen, je kunt niet verwachten dat je de volgende dag meteen kunt wegrijden of van alles kan gaan doen. Gewoon rustig aan kijken waar je paardje zin in heeft. Elke dag een uurtje bij hem in het land zitten is heerlijk, zo leren jullie elkaar op een heel fijne manier kennen! En wanneer jij er een goed gevoel over hebt, je paard lekker rustig is kan je natuurlijk altijd opstappen! :)

Veel plezier en succes! :D

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 01:16

Ik heb mijn eerste paard in de paddock gedaan om even te wennen. De 2 de dag heb ik er het makkelijkste paard van stal bij gedaan en zo steeds verder opgebouwd. Met rijden heb k sowieso een tijd gewacht. (Ze was overigens ook nog jong maar toch) Eerst lekker gewandeld en een band opgebouwd!

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 07:47

t paardje is makkelijk naar andere paarden en gedrag zich perfeckt
geloof alleen dat ik nog heel erg moet wennen aan het idee dat ie van mij is :j en ja het is mn eerste maar pfffffffff vind het best wel spanend moet ik eerlijk toe geven

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:24

Mij werd verteld hem door te laten gaan in het ritme waar hij al in zit, omdat ze dan juist sneller wennen.
Ik heb een jaar geleden een 8-jarige kwpn'er gekocht, ook erg koel karakter. Ik heb hem op woensdag opgehaald en ben op zaterdag gaan rijden. De eerste dagen alleen gepoetst en wat rondgeslingerd in de paddock. Hij ging ook gelijk de donderdag mee het land op, eerst met een kleine club en maar 3 uur per dag (hij kwam nog niet langer buiten). Dit hebben we opgebouwd naar een hele dag op 't land en geleidelijk aan met de hele kudde. Ook gelijk met hem gaan wandelen zodat hij omgeving leert kennen en het niet erg vind om van de kudde gescheiden te zijn.
Hem heeft het niet lang geduurd om te wennen, hij stond er al snel op zn gemak bij.

Voordeel dat je alle spannende dingen met zn 2en meemaakt is dat het vertrouwen in elkaar zo enorm groeit, daar ben ik erg blij mee, een positieve uitwerking op onze band.
De eerste 2 weken rijden heb ik constant met mijn instructrice gedaan. We zijn begonnen met rijden in de paddock omdat die is afgezet, onze bak niet.
Mij is dit goed bevallen, mijn advies zou dus wel zijn om niet weken te wachten voordat je gaat rijden en probeer juist wat meer dingen om te kijken hoe hij erop reageert.

Overigens heeft het bij mijn paard wel een wat langere tijd geprobeert voordat hij wat brutaler werd..

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:28

Ik heb de eerste 3 maanden vooral met mn nieuwe paardje gewandeld, geborsteld en tijd met hem door gebracht in de zin van vaak even langsgaan en aandacht geven; ook hebben we gezadeld alleen om het zadelen en daarna weer afgezadeld; zodat hij van zn zadelnijd af zou komen en hij zou weten dat een zadel niet perse betekent op hem rijden. Ook helpt het als je altijd zelf rustig praat en doet in de buurt van je paard; hoe irri hij ook doet tegen je hij doet het nooit expres; blijf lief en duidelijk en zijn vertrouwen in jou zal groeien :)

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:19

yazz142 schreef:
het is ook beter niet meteen te rijden maak ook eerst kennis en ga logeeren ofzo en lekker poetsen wandelen en als je denkt ik ben er echt klaar voor en me paard ook ga je rijden.
bij het rijden ook veel belonden /3

het licht er aan of je pony zich thuis voeldt [i] :o [/i]

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:31

Blijf gewoon veel aandacht geven en schep een band. En houd inderdaad een ritme aan. Hou er wel rekening mee dat na een aantal weken (meestal 3 weken tot 3 maanden) je paard een 'uitprobeerperiode' heeft in deze periode (althans had ik :o ) zal je waarschijnlijk denken; Waarom heb ik dit paard gekocht? Maar 1 troost dit valt meestal wel mee en gewoon flink doorrijden en dan kom je er wel (of een aantal privélesjes nemen zodat je je paard beter gaat begrijpen). Volg je intuïtie en als je ooit ergens over twijfelt zal er vast wel iemand op stal zijn om je te helpen. :D Komt goed! ;)

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 16:50

Ik ben de dag erna gaa rijden ook al had ik een 3,5 jarige merrie.. Gewoon een band scheppen en genieten... En er vanuit gaan dat na ong. 3 maanden je de hel doormaakt :P Dat heb ik elke keer weer gehad met mijn eigen paarden en het is allemaal weer goed gekomen. Het paard test dan meer wat hij bij jou kan en mag. :o