Paard vastzetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Derkie

Paard vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 21:48

Wat voor een ander heel normaal is. is voor mij echt een dilemma..
Mijn paard kan niet vast staan, hij gaat in zijn halster touw hangen en PATS! de volgende touw is kapot.. maar hierdoor kan ik ook niet bij hem even weglopen om wat te pakken en heb ik eigelijk altijd hulp nodig bij het opzadelen want hij staat ook niet stil..

Hebben jullie tips hoe ik dit kan oplossen ? :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 07:28

sowieso even een stro touwtje tussen je halster en touw, hoef je niet telkens meer nieuwe halstertouwen to kopen, want het strotouwtje zal eerder breken :).

Wanneer gaat hij hangen? Is er aanleiding voor?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 07:36

Leer je paard stil te blijven staan zónder touw. Je kunt het commando daarvoor plakken aan een mobiele "thuisplaats", een matje ofzo, dan kun je hem overal parkeren. :j

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 07:39

Laatst bijgewerkt door Silence op 29-07-12 07:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 07:40

Wanneer doet je paard dit? Waarom? Is hij angstig? Of doet 'ie het juist heel slim en weloverwogen? (Heb zo'n pony gekend, ohhh die wist het precies...)

Verder is een break away halster ook een veilige en fijne oplossing, verkopen ze bij barefoot. Edit, een safety rope kan ook.

Liefbeestje

Re: Paard vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 07:59

Wij hebben een paard dat ook altijd ging hangen, ze raakte als we haar vastzetten aan haar hoofd helemaal in paniek en ging ook hangen... We vermoeden dat ze bij de fokker een ongelukje heeft gehad waardoor ze zo reageerde. We zijn haar gewoon in haar box gaan poetsen en zadelen, dat was geen probleem. Ook aan de hand met een touwtje ging goed ( maar dan moet je wel altijd met z'n tweeen zijn...). Nu staan we op een andere stal, ze staat nu 24/7 buiten op het land, ze is een paar jaartjes ouder en nu opeens staat ze wel gewoon aan een touwtje vast. Maar we kunnen haar nog steeds niet alleen daar laten staan, dus verzamelen we eerst alle spullen die we nodig hebben, zodat we niet meer hoeven te lopen....

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 08:38

Ik heb het mijn pony geleerd door telkens wanneer hij zich bewoog, hem onmiddellijk te corrigeren, dus terug recht te zetten. Maar hierbij moet je het zonder haat doen, gewoon rustig blijven. Ik deed het ook meteen gewoon met mijn touw los. Wat misschien ook kan helpen, is je touw zo te leggen/ hangen... dat het lijkt voor je pony dat hij vaststaat, maar dat het eigenlijk niet zo is. Dit hielp bij mijn vorige pony. Veel succes! :D

Derkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 22:21

Dank jullie wel voor alle tips! ik zal is hard gaan oefenen met hem :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:36

ieder paard kan leren om vast te staan, dus ook jouw paard.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:38

Jeetje wat vervelend zeg. Mijn merrie had er ook ontzettend moeite mee maar luisterd er nu wel uitstekend naar! Ik denk dat het het beste is om te oefenen en inderdaad zonder touw in het begin stil leren staan. Is denk ik wel een klusje!

siilvia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:49

Ik zou op dezelfde plaats gaan oefenen met stilstaan zonder dat het paard vaststaat en dan als het goed gaat steeds een stukje verder gaan.
Eerst een touw zo vastmaken dat het lijkt alsof ie vaststaat maar dit in werkelijkheid niet zo is. Dan iets wat makkelijk losschiet en als dat goed gaat kan je hem vastzetten

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:51

Waarom moet hij vast staan? Kun je hem niet gewoon poetsen en zadelen als hij in zijn box staat? Hij moet het wel leren hoor!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:52

Aussie Tie Ring of idd de Safe Clip aanschaffen. De meest ideale trainingstool. Weerstanden zijn in te stellen zodat je paard gaandeweg leert dat vast staan niet erg is. Hij beloont zichzelf als hij stopt met trekken, en kan zich met deze tool nooit zelf ophangen. Ernstig nekletsel wordt zo voorkomen.

De theorie achter de Tie Ring en de Safe Clip

http://www.youtube.com/watch?v=JMnPufIytiY

Aussie Tie Ring (vanaf 5.30)

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY

En een promotiefilmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=evul8o7AHyE

Derkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 14:04

Cassidy schreef:
Aussie Tie Ring of idd de Safe Clip aanschaffen. De meest ideale trainingstool. Weerstanden zijn in te stellen zodat je paard gaandeweg leert dat vast staan niet erg is. Hij beloont zichzelf als hij stopt met trekken, en kan zich met deze tool nooit zelf ophangen. Ernstig nekletsel wordt zo voorkomen.

De theorie achter de Tie Ring en de Safe Clip

http://www.youtube.com/watch?v=JMnPufIytiY

Aussie Tie Ring (vanaf 5.30)

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY

En een promotiefilmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=evul8o7AHyE

Maar waar kan je zoon Safe clip of z'n Aussie tie Ring kopen dan? Want ik zie alleen dat je ze via het buitenland kan bestellen

Derkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 14:07

Abiola schreef:
Waarom moet hij vast staan? Kun je hem niet gewoon poetsen en zadelen als hij in zijn box staat? Hij moet het wel leren hoor!

Omdat ik uit eindelijk met hem ook op wedstrijd ga en ik altijd hulp nodig heb bij het opzadelen omdat hij dan niet vast kan staan :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:01

Het is niet belangrijk om te weten waar ze zoiets verkopen.
Er zijn vele hulpmiddelen, en deze is zeker niet slecht te noemen, das heel waar, maar het belangrijkste is om er mee te kunnen werken, je moet uit het goede hout gesneden zijn om een paard deze dingen aan te leren. Ik bedoel das eigenlijk het werk van een instructeur/trainer.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:37

Mijn schimmel doet het ook ze weet precies wanneer en hoelang ze moet hangen en rukken met een gewoon stalhalster en touw. Er is er geen een bestand tegen haar gewicht
Behalve als ik haar het geknoopte touwhalster aandoe dan bedenkt ze zich vrij snel , deze heb ik bij Arthurs westernstore gekocht en er zit ook al een leidtouw aan om ze vast te zetten aan de muur. Ideaal maar doe het nooit op stal of in de wei aan da's gevaarlijk omdat het niet stukgaat . Laat je paard nooit alleen als ie vaststaat hiermee en beloon hem/haar uitgebreid als er geen trekpartij onstaat , doe geen dingen op dat moment wat hij/zij niet fijn vindt. Succes !

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:27

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 17:31

aeolusnr1 schreef:
Het is niet belangrijk om te weten waar ze zoiets verkopen.
Er zijn vele hulpmiddelen, en deze is zeker niet slecht te noemen, das heel waar, maar het belangrijkste is om er mee te kunnen werken, je moet uit het goede hout gesneden zijn om een paard deze dingen aan te leren. Ik bedoel das eigenlijk het werk van een instructeur/trainer.

Of je gebruikt de juiste tools die het paard dingen aanleert. Want bij Aussie Tie Ring of Safe Clip beloont het paard zichzelf, leert hij vanzelf dat trekken geen zin heeft. Timing doet het paard zelf. Het enige dat jij doet is ervoor zorgen dat hij zich niet zelf op kan hangen of zich op een andere manier serieus bezeert. Dat tools en gadgets een tekort aan kennis bij de persoon zelf niet weg kan poetsen is helemaal waar. Maar in dit geval is het een goede en veilige trainingshulp.

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:59

mijn nieuwe schimmel doet dit ook en ik heb nu een halstertouw waar je je paard mee vastzet in de trailer. hij is kort en van elastiek dus zodra ze gaat hangen beweegt het touw mee en zie je haar denken hey wat is dit?? het is zo goed als over en het touw gaat niet kapot! kost ong 9 euro bij elke ruitersportzaak te koop echt ideaal!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 10:55

Helaas is het weleens voorgekomen dat een paard dat echt in paniek raakte zo lang ging hangen tot dit halstertouw met elastiek brak, en het paard achterover klapte. Een paard dat heeft geleerd om beheersd te gaan hangen om zo los te komen en na kan denken "hey, wat is dit?" op het moment dat een halstertouw meeveert (en dan nog maar tot een beperkte maat kan meeveren), is geen paard dat ongecontroleerbaar in paniek is. Een paard dat blijft hangen totdat ook dat elastiek breekt, en achterover klapt, kan zich heel erg bezeren. Tot een gebroken nek/rug aan toe.

Als je de safe clip of de Aussie Tie ring gebruikt in combinatie met een 12 - 14 ft leadrope (omgerekend 3 tot 4 meter lang) dan heeft het paard genoeg ruimte om weg te komen. Een paard schrikt, springt weg en gaat dan pas nadenken. Een paard dat aan zijn hoofd vastzit raakt in paniek omdat hij niet weg kan komen. Een paard in paniek kan niet nadenken. Een paard dat weg kan komen aan een touw waar in eerste instantie geen einde aan komt heeft daar voldoende tijd voor. Een halstertouw van misschien een meter en met elastiek heeft dat niet. Aan die elasticiteit komt te snel een einde en de paniek is dan nog niet geweken.

Nogmaals een waarschuwing: Halstertouwen met elastiek zijn niet het aangewezen hulpmiddel om dit probleem op te lossen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:37

maar een touw van 14ft ook niet, ik zou eerder naar een touw van 45ft 13 meter dus, maar 15m is zeker ook niet verkeerd.
4m is echt bijna niets vind ik dan toch.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:04

Mag je vinden, maar de filmpjes die ik heb geplaatst tonen dat dit voldoende is.
Wij kunnen van alles vinden, maar het paard gaat uiteindelijk beslissen, en de filmpjes tonen dat je echt niet naar 13 of 15 meter hoeft te gaan :D

PaolaRae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:25

Dit deed mijn paard eerst ook !
Geef een klein duwtje net achte z'n voorbeen (dicht waar bij de singel normaal zit) en dan stapt hij naar voren.
Hij vergeet dan te trekken omdat hij naar voren moet lopen.
Beloon je paard dan met een klein snoepje en dan leert hij het vanzelf !
Hopelijk was dit nuttige info voor julie *D
Groetjess Paola

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:08

Hallo Cassidy, dat ben ik met je eens, mijn paard is niet in paniek als hij gaat hangen dat is inderdaad een groot verschil met paarden die dat wel zijn. Omdat ik het idee had dat TS haar paard dat ook niet is schreef ik dit antwoord omdat ik daar goede ervaringen mee heb. Uiteraard reageert elk paard anders en heb ik nou eenmaal een paard wat megacool is en het alleen doet om mij een reactie te ontlokken..