bobbel op knie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bokje_123

bobbel op knie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 21:52

naast mijn huis staan een paar paarden en die rijd ik soms ook enzo, maar sinds ongeveer april had een paard een botbreuk gehad in zijn bovenvoorbeen( weet niet hoe dat bot heet) dat ik nu weer dicht maar sinds ongeveer 3 weken heeft hij daar een bobbel over zijn hele onder knie en het was heel groot maar nu is het al weer minder maar er zit nog steeds een grote bobbel die niet weg gaat en we weten niet presies wat het is en de eigenaar heeft geen geld meer voor een dierenarts door die botbreukoperatisch dus misschien weten jullie wat het kan zijn en wat ik er mee moet doen.

ook is er maandag bij vrijspringen een fjord van 20 a 22 gevallen op het balkje (die is nu door midden) maar nu heeft zij dus ook een kleine bobbel op haar knie en die gaat dus ook al niet weg. ookj hier de vraag wat kan het zijn en wat kan ik er aan doen dat het weg gaat?

oja ze hebben er allebij geen last van en lopen nog helemaal normaal+ al je het aan raakt geven ze geen een pijn teken!

alvast bedankt

Bokje_123

Re: bobbel op knie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 00:06

Weet niemant er iets over? Alles is welkom

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 04:48

Is het mogelijk om een foto ervan te posten?

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 14:58

hier een foto van mistral zijn knie, deze heeft een grote bult (hij had in zijn bovenbeen een scheur)

[url]http://s1055.photobucket.com/albums/s503/NevadaUnique/?action=view¤t=2012-07-31132450.jpg[/url]

hier een foto van nicole haar knie, deze bult is minder groot (zij was gevallen met vrijspringen)

[url]http://s1055.photobucket.com/albums/s503/NevadaUnique/?action=view¤t=2012-07-31132409.jpg[/url]

hoop dat jullie hier wat aan hebben
ik de foto's hier direct op krijgen lukte niet :+

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:02

Mijn Cassey had een bobbel op haar knie en nauwelijks zichtbare kreupelheid. Toen het niet wegging na een metacam kuur, foto's laten maken. Het bleek een botsplinter ingekapseld in littekenweefsel, moet een trap zijn geweest.

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 15:37

naja een trap kan ik me niet voor stellen (bij nicole iniedergeval) dit is een heel lief volgzaam paard dat vaak iets buiten de groep gaat staan met nog een ander paardje, en mistral is de leider van de kudde en er is geen een paard die hem durft te trappen.

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 15:16

die bobbel bij het witte paard is iets kleiner geworden maar wel wateriger.
en die van het bruine paardje, is nog niks aan verandert en voelt hard aan maar ze loopt nog steeds helemaal normaal

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:28

Onze fjord-koudbloed mix heeft ook zoon soortgelijke bobbel op het achterbeen. koets-ongeluk gehad.
Ik vermoed dat het een ossificatie is (botvorming). veel voetballers hebben dat bijvoorbeeld ook. Bij botscheurtjes of zelf botbreuken maakt het lichaam (van een paard) een laagje extra bot aan over de scheur of breuk om het bot te verstevigen, daaroverheen komt bij gewrichten dan weer een extra stukje bindweefsel om de boel goed aan elkaar te houden. Dat vocht heeft onze Jim ook, vooral als het warm is of wanneer hij veel gelopen heeft. Jim loopt verder niet kreupel of verkeerd. Hoogstens wat stijf als hij een paar dagen (week) niks gedaan heeft.

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 12:43

over die fjord die bobbel was die dag daarna al meteen te zien, en ze heeft nooit raar gelopen ofzo dan kan het toch geen breukje of schuurtje zijn geweest? want zo heel hard viel ze denk ik niet. zou het ook een blauwe plek kunnen zijn?
en bij het witte paard die loopt niet kreupel of stijf, maar als het warm is word die bobbel ook groter. zou die weg gaan als ik er een coolpack of zo doe? of word het dan juist erger dat hij er ook last van gaat krijgen?

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:25

zoon klein botscheurtje of oppervlakkige botvliesbeschadiging hoeft helemaal niet voelbaar te zijn. Denk dat koelen weinig opleverd. Waarschijnlijk doet het geen kwaad maar waarom zou je je moeite doen als het niet nodig is.
Bobbel van Jim zit er nu al zeker 5 jaar, ik zal eraan proberen te denken morgen eens een foto ervan te maken, dan kun je ook eens vergelijken. Ik koel niet en doe er verder niks mee, ik controleer wel dagelijks hoe stijf en dik het is, verder voel ik ook regelmatig naar de temperatuur om eventuele ontstekingen van (ik neem aan het vocht) in de bobbel snel op te kunnen sporen. Ook na het rijden controleer ik hoe hij staat en loopt. tot nog toe nooit problemen gehad en Jim is toch echt wel in staat flink gas te geven!

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:34

mijn paard heeft een aantal weken terug ook een trap gehad is een botvliesbeschadiging helaas, op zijn rechter voorbeen aan de zijkant van zn pijpbeen... was eerst een grote wond wat etterde en nu dicht maar bobbel kan of gaan verharden of binnen nu en een jaar afnemen, ik vrees het 1e want we hebben een paar weken 2 maal daags gekoeld maar de bobbel is nog niet kleiner , hier een foto:

Afbeelding
Afbeelding

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 23:13

ik heb er even iemand naar laten kijken en die zei: 'je moet er goed over vrijfen (naar beneden) dat het kan door stromen.' en dat heb ik dus gedaanen het heeft geholpen de bobbnel bij het witte paard is al 2/3 kleiner gewoorden maar veder word ie waarschijnlijk niet kleiner.
maar bij dat fjordje werkt het niet dus daar hebben we nog steeds ??? bij

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 23:25

Alleen foto's kunnen zekerheid geven. We kúnnen natuurlijk gezellig blijven speculeren, het houdt ons bezig. :-)

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 23:31

De eigenaar vind het goed dat er hier over zijn / haar paarden word gepraat?

(Bedoel het totaal niet gemeen hoor)

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 13:11

Het maakt hem niet zo veel uit want het is toch deels anoniem, ik maak vandaag wel weer even wat foto's.
Maar hoe kan ik ze er op zetten dat jullie ze meteen zien?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:34

Als je ze op photobucket upload en de IMG code kopieert en plakt, zien wij de foto's.