Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
aerdenhout1 schreef:Daar gaan we weer met de gebruikelijke vraag............ heb je les?
Mando schreef:Herkenbaar.
Zelfs zo erg dat ik er niet meer opstapte.
Zorg dat het niet zo ver gaat komen.
Hij voelt aan jouw ademhaling dat je gespannen gaat worden, hij fokt zich op, jij pakt hem wat strakker vast want stel je voor dat......
Dus eigenlijk moet je het ook gaan vergelijken met een pan aardappelen....
Wat doe je als je aardappelen gaan overkoken... jij zal zeggen het vuur laag draaien terwijl je de deksel erop zet en er ophoud...
Dus denk dat het ook een stukje loslaten is op zo'n spannend moment of dat jij het spannend gaat vinden.
Zingen of beetje in jezelf gaan lallen, fluiten, neurieen helpt ook vaak.
Of lekker in het land rijden met je stalgenootje erbij, desnoods aan de longe.
Net zo lang totdat jij jezelf weer in de hand heb want het is niet het probleem dat je paard niet braaf is. Jij bent het probleem voor jezelf.
Als je denkt owww hij vind dat grassprietje eng en ow jeeee straks gaat ie wegspringen, er vandoor of weet ik veel wat, dan zet je op zo'n moment een kleine volte in, of je zet een andere oefening in, je paard moet zich ineens weer op een oefening concentreren en jij kan opgelucht adem halen.
Dat hij aan de haal is gegaan, ja dat kan gebeuren die situatie zal je ook niet meer opzoeken. Die van mij heeft ook langs de secundaire weg naar Rotterdam airport een flink galopje getrokken en dook de bosje in om de 80km weg op te schieten, hij is gelukkig terug komen rennen maar dat was ook niet leuk.
Hij heeft ervan geleerd ... en dat zal niet meer gebeuren omdat je zelf alerter daarop bent.
Dus schud die angst van je af, het komt echt wel weer goed.
Citaat:Ik heb het nooit zo gehad tot dat mijn paard een keer aan de hand buiten is losgebroken omdat hij in paniek raakte en hij bijna over een hoge brug rende die over de snelweg gaat en nogal open is zeg maar.
Gelukkig heeft iemand hem daarvoor net kunnen vangen maar sindsdien heb ik dit.