Ik ben bang/angstig/voorzichtig. Wie herkent dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Ik ben bang/angstig/voorzichtig. Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 13:58

Beste Bokkers,
Ik had geen idee waar dit te plaatsen maar aangezien het betrekking heeft met het gedrag van mijn paard plaats ik het hier.

De laatste tijd (eigelijk een aantal maanden) ben ik snel bang/angstig/voorzichtig wanneer ik bezig ben met mijn paarden.
Denk hierbij aan rijden. Paard fokt zich op en je voelt dat hij gaat ontploffen wanneer je een overgang maakt. Ik durf die overgang dan niet te maken. Stap gewoon door en laat het er dan verder bij. Het is denk ik de angst dat ik er afval en voorzichtig aangezien ik bang ben dat hij bijvoorbeeld de weg op rent.

Vroeger reed ik ook altijd met hem op het land, ook dit durf ik niet aangezien ik dan bang ben er af te vallen en dat hij over de draden gaat en er verder vandoor gaat.

Wie kent dit? Die plotselingen angst/voorzichtigheid?
Graag tips!

Ash_

Re: Ik ben bang/angstig/voorzichtig. Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 17:29

Even een kleine aanvulling.

Het is niet zo dat ik bang ben om te vallen maar eigelijk meer dat ik bang ben dat er iets met mijn paard gebruikt op het moment dat ik val en niet vast kan houden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:31

Daar gaan we weer met de gebruikelijke vraag............ heb je les?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:34

dit heb ik ook een hele tijd gehad! Ik durfde niet zo goed op buitenrit, laat staan alleen. Voornamelijk om de angst dat de paarden ervandoor gaan, wat bijna altijd wel gebeurde. Alleen naar buiten met mijn eigen bijrijdpaard durfde ik niet zo omdat ik bang was dat hij schrok, ik daarvan schrok en hij dus in paniek zou raken.

Met lastige paarden omgaan vond ik ook eng, bange paarden etc. Ik heb stage gelopen op een paardenkliniek, mede om hier overheen te komen. Dit heeft zeker geholpen, ik wist simpelweg ook niet zo goed hoe ik om moest gaan met drukke/bange paarden aan de hand. Het buitenrijden met verzorgpaard is uiteindelijk gewoon goed gegaan toen we op de nieuwe stal stonden. Hij was veel relaxter daar en ik weet dat hij mij vertrouwt in situaties waar hij iets eng vind.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:35

aerdenhout1 schreef:

Opzich is dat ook niet altijd het beste, tijdens mijn les reed ik regelmatig op een paard wat ik eigenlijk een beetje eng vond. Sinds ik ben gestopt gaat het beter met mij en verzorgpaard.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:38

Ik ga er van uit dat het om een eigen paard gaat en geen manege paard(en)??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 06:39

ik vind het wel herkenbaar.
ik zou in elk geval al nooit op een ander paard dan mijn eigen rijden,dat durf ik niet.
ik rijd wel eens zonder zadel,maar harder dan een sukkeldrafje gaan we niet omdat ik bang ben er af te vallen
maar heeft allemaal te maken dat ik een paar keer flink hard er af gevallen ben en daardoor kun je dan wel eens wat bang worden.

ik vind het dus niet vreemd, is er al iets gebeurd dan bij je eigen dieren waar je erg van geschrokken bent?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 07:41

aerdenhout1 schreef:

Ja ik heb les. Maar tijdens les rijd ik in de een bak waar hij altijd braaf is. Wanneer ik dus buiten/op het land wil rijden dan heb ik er last van aangezien hij dan niet altijd makkelijk te rijden is.
Hij voelt denk ik ook dat ik dan "onzeker" word en gaat dan mee doen.

Ja het is mijn eigen paard. Ik heb het nooit zo gehad tot dat mijn paard een keer aan de hand buiten is losgebroken omdat hij in paniek raakte en hij bijna over een hoge brug rende die over de snelweg gaat en nogal open is zeg maar.
Gelukkig heeft iemand hem daarvoor net kunnen vangen maar sindsdien heb ik dit. Wat ik heel lastig vind.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 07:53

Kan je instructrice je niet helpen hiermee? naast het lessen in de bak?Of ken je iemand met een braaf paard en dat die bij je rijd en dat dan langzaam afbouwen als het beter gaat?

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 08:44

Ik zou hier met de instructrice over praten. Dan kan zij je misschien helpen met langzaam opbouwen

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 08:46

Heb het er indd over gehad met een stalgenoot. Ze wilde me er wel mee helpen. Dus dat grijp ik met beide handen aan. Denk gewoon dat hij mij voelt en daarna mij dan uitprobeerd. Terwijl hij in de bak als een zonnetje loopt. Probleem is dat wanneer ik het met mijn lesgeefster doe dan voel ik mij zeker genoeg denk ik en dan gaat hij dus niet vervelen.

Ga maar eens met stalgenoot aan de slag.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 08:48

Weet je wat enorm helpt?
Op zulke momenten heel goed op je ademhaling letten. Een keer goed inademen (naar je navel toe) en rustig uit ademen.
Hier reageren 'drukke' paarden goed op, omdat ze jouw 'angst' aanvoelen en met het goed inademen/uitademen ga jij meer ontspannen, dus je paard ook.
Ook niet gaan trekken aan de teugels, maar eerst lekker goed ademhalen en jezelf helemaal "Zen" krijgen.

Of evt. een ander paard mee op buitenrit?
succes!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 08:51

Heel herkenbaar. Ook ik ben een poos angstig en voorzichtig geweest nadat ik met het paard over de kop ben gegaan. De enige remedie is: gewoon doen. Elke keer dat het goed gaat, geeft je een stukje zelfvertrouwen terug. Luister naar je gevoel, de ene keer ben je angstiger dan de andere. Zodra je je dapper genoeg voelt, ga je iets doen, waar je anders te bang voor bent.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:01

Herkenbaar.
Zelfs zo erg dat ik er niet meer opstapte.
Zorg dat het niet zo ver gaat komen.

Hij voelt aan jouw ademhaling dat je gespannen gaat worden, hij fokt zich op, jij pakt hem wat strakker vast want stel je voor dat......

Dus eigenlijk moet je het ook gaan vergelijken met een pan aardappelen....
Wat doe je als je aardappelen gaan overkoken... jij zal zeggen het vuur laag draaien terwijl je de deksel erop zet en er ophoud...

Dus denk dat het ook een stukje loslaten is op zo'n spannend moment of dat jij het spannend gaat vinden.
Zingen of beetje in jezelf gaan lallen, fluiten, neurieen helpt ook vaak.

Of lekker in het land rijden met je stalgenootje erbij, desnoods aan de longe.
Net zo lang totdat jij jezelf weer in de hand heb want het is niet het probleem dat je paard niet braaf is. Jij bent het probleem voor jezelf.

Als je denkt owww hij vind dat grassprietje eng en ow jeeee straks gaat ie wegspringen, er vandoor of weet ik veel wat, dan zet je op zo'n moment een kleine volte in, of je zet een andere oefening in, je paard moet zich ineens weer op een oefening concentreren en jij kan opgelucht adem halen.

Dat hij aan de haal is gegaan, ja dat kan gebeuren die situatie zal je ook niet meer opzoeken. Die van mij heeft ook langs de secundaire weg naar Rotterdam airport een flink galopje getrokken en dook de bosje in om de 80km weg op te schieten, hij is gelukkig terug komen rennen maar dat was ook niet leuk.
Hij heeft ervan geleerd ... en dat zal niet meer gebeuren omdat je zelf alerter daarop bent.

Dus schud die angst van je af, het komt echt wel weer goed.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:11

Er lopen ook topics voor angstige ruiters, wellicht iets voor jou?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 11:38

Mando schreef:
Herkenbaar.
Zelfs zo erg dat ik er niet meer opstapte.
Zorg dat het niet zo ver gaat komen.

Hij voelt aan jouw ademhaling dat je gespannen gaat worden, hij fokt zich op, jij pakt hem wat strakker vast want stel je voor dat......

Dus eigenlijk moet je het ook gaan vergelijken met een pan aardappelen....
Wat doe je als je aardappelen gaan overkoken... jij zal zeggen het vuur laag draaien terwijl je de deksel erop zet en er ophoud...

Dus denk dat het ook een stukje loslaten is op zo'n spannend moment of dat jij het spannend gaat vinden.
Zingen of beetje in jezelf gaan lallen, fluiten, neurieen helpt ook vaak.

Of lekker in het land rijden met je stalgenootje erbij, desnoods aan de longe.
Net zo lang totdat jij jezelf weer in de hand heb want het is niet het probleem dat je paard niet braaf is. Jij bent het probleem voor jezelf.

Als je denkt owww hij vind dat grassprietje eng en ow jeeee straks gaat ie wegspringen, er vandoor of weet ik veel wat, dan zet je op zo'n moment een kleine volte in, of je zet een andere oefening in, je paard moet zich ineens weer op een oefening concentreren en jij kan opgelucht adem halen.

Dat hij aan de haal is gegaan, ja dat kan gebeuren die situatie zal je ook niet meer opzoeken. Die van mij heeft ook langs de secundaire weg naar Rotterdam airport een flink galopje getrokken en dook de bosje in om de 80km weg op te schieten, hij is gelukkig terug komen rennen maar dat was ook niet leuk.
Hij heeft ervan geleerd ... en dat zal niet meer gebeuren omdat je zelf alerter daarop bent.

Dus schud die angst van je af, het komt echt wel weer goed.

Dat fluiten en zo ga ik zeker uitproberen. Aan de longe met stalgenoot met een longe lijkt me ook een goede optie. Ga ik zeker proberen.
Het komt ook door mijzelf en haf reageerd daarop. Wat logisch is. De schuld is dan ook geheel aan mijn kant en hoop met jullie tips het vertrouwen weer te krijgen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 11:39

Nicky84 schreef:
Er lopen ook topics voor angstige ruiters, wellicht iets voor jou?

Zou je mij daar een linkje van willen geven?

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:55

merona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:14

mijn instructrice zegt altijd: ga terug naar waar het nog wel goed ging. dus als je paard zich opfokt in de overgang naar draf, ga je weer terug naar stap en als ie rustig is draaf je opnieuw aan. bij mij werkt het, het is natuurlijk niet gegarandeerd dat het bij jouw paard werkt! :)

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 01:42

ik zelf heb geleerd dat als je iets denkt van wat er kan geburen en er aan blijft denken dat het dan eerder gebeurt. want ik heb dat zelf ook een tijdje gehad met mijn verzorg fjordje. zodra ik een galop wou doen/ had gedaan kon ik niet meer rustig rijden dus liet ik de galop maar zitten. maar toen wou ik gaan springen en moest het wel. dus ben ik het langzaam gaan oefenen door het haar gewoon te laten doen en zelf te onstannen en dat werkt erg goed want nu werkt dat paard zelfs met beperkte mensen zonder enige moeite. dus misschien moet je het gewoon maar eens proberen en dan zie je het wel maar probeer ook te ontspannen want het paard voelt het namelijk ook en word dan ook gespannen

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 01:48

Heel herkenbaar ja. Ik ben zelf ook niet echt bang om te vallen, maar wel dat er iets met mijn pony gebeurt. Het is inderdaad lastig om daar overheen te komen. Wat bij mij erg hielp is een poosje niet meer buitenrijden, maar gewoon in de bak oefenen. Daar kan weinig misgaan - verder dan die vier muren komen ze niet.

"Gewoon ontspannen" is natuurlijk erg makkelijk gezegd vanaf je beeldschermpje, maar zo werkt het dus wel echt. :')

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 01:59

maar schrikt je paard vaak? want daar kan de angst ook vandaan komen, want dan zou je ook eens met je paard buiten kunnen lopen dat deet ik namelijk ook met die fjord en nu ook nog vaak want dat is ook goed voor de vertouwen. en dan is een schriktraining heel erg handig

*nee dat weet ik, ik zelf heb presies het zelfde gehad dus weet hoe het zit! ik heb namelijk geholpen met een arabier ruin die een zadel, gewichts en balansprobleem had met rijden daar moest je ook rustig op blijven want zo dra jij het spannend vond ging hij er ik vole galop bokent van door dus ik weet dat het moeilijk is. *

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 07:56

Nee die van mij schrikt amper. Hij is heel nuchter en kijkt bijna nergens van op.

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:12

okee, is er dan misschien ooit iets gebeurt waar die angst uit is ontstaan want zoals ik eerder zij als jij iets eng gaat vinden dan vind het paard dat ook heel spannend. misschien moet je weer iets meer vertrouwen met je paard krijgen door allemaal leuken dingen te doen. meestal werkt dat wel een beetje

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:52

dat had ze toch geschreven

Citaat:
Ik heb het nooit zo gehad tot dat mijn paard een keer aan de hand buiten is losgebroken omdat hij in paniek raakte en hij bijna over een hoge brug rende die over de snelweg gaat en nogal open is zeg maar.
Gelukkig heeft iemand hem daarvoor net kunnen vangen maar sindsdien heb ik dit.

Rustig aan doen en gewoon hulp vragen dan komt het wel weer goed.
Stapje voor stapje.... en.. heb je al gezongen? :D