Help, meneer wil niet op de wasplaats!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

speciallover

Help, meneer wil niet op de wasplaats!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 17:35

Sinds een paar maandjes rijd ik een 11-jarige warmbloed ruin, lief beest, wel een beetje een neuroot in de omgang, maar heerlijk om te rijden.
Eén ding waar ik me wél vreselijk aan kan irriteren is dat hij soms vanuit het niets vreselijk gaat staken, altijd in dezelfde situaties, en ik weet echt niet wat
ik ermee aan moet. Een duidelijk voorbeeld is wat hij doet als ik hem op de wasplaats wil zetten; hij gooit zijn hoofd omhoog en gaat volop in zijn achteruit.
Als ik druk op het halstertouw zet, hem een tik geef of mijn stem verhef gaat hij alleen maar harder.

Ik kan dan echt doen wat ik wil maar hij doet het gewoon niet. Ik heb alles geprobeerd, hem de tijd geven, laten snuffelen, lokken met eten, een ander hem met een zweepje
naar voren laten tikken, achteruit inparkeren, boos worden, kalmeren, advies vragen, repeat :') Hij doet het gewoon niet. Nou is het niet zo'n gigantisch probleem, maar het frustreert me wel.
Ik vind het erg vervelend om op die manier machteloos tegenover mijn paard te staan want ik heb niet het idee dat hij het eng vindt. Hij wordt alleen boos op mij!

Hij doet het overigens ook wel eens als ik hem van het land wil halen, dat is misschien nog wel vervelender, maar dit is makkelijk op te lossen door hem achter een
ander paard aan te laten lopen of als iemand anders achter hem gaat staan, maar ik zou hem toch liever zelf van het land kunnen halen.

Heeft iemand nog een goede tip? Ik ben wanhopig!

_MF_

Re: Help, meneer wil niet op de wasplaats!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:46

zoiets had ik ook met het trailer laden.

hij moet met jou mee lopen.
als hij 1 stap achteruit doet,
dan meteen in zijn achteruit (niet omdraaien) helemaal trug tot een bepaalde afstand.
dit gewoon doen, hij gaat vanzelf wel dichterbij.
elke keer als hij weer verder gaat, belonen met je stem.

en zodra hij op de wasplaats staat, dan mag hij wat lekkers.

dit gewoon een paar keer oefenen, maar niet te lang.

als hij bij de 1e x op de wasplaats heeft gestaan, dan is het gewoon klaar en heeft hij het braaf gedaan.
als je hem nog 3x op de wasplaats zou zetten, kan je paard het vervelend gaan vinden.

hoe vaker je oefend, mag hij ook wel meerdere keren op de wasplaats.

vanzelf kun je heb ook gewoon rustig vast zetten en afspuiten etc.

veel suc6! hopelijk heb je hier wat aan :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:05

die van mij had precies t zelfde, ook met uit de wei halen etc. ik doe hem dan een hoofdstel om, zet er iets druk op... loopt ie achteruit? dan loop ik mee totdat ie stilstaat (amders gaat ie indd alleen maar harder) en dan weer druk zetten. boos worden werkt echt niet! gaan ze het alleen maar vaker doen..

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:47

Je kan het beste nog het paard verder achteruit laten gaan dan hij zelf wil. Dan krijg je meestal nog sneller resultaat.
Het lijkt mij dat het paard er niet van houdt om gewassen te worden. Maar met die methode moet het wel lukken denk ik.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:53

Je zou 'm een touwhalster om kunnen doen, hiermee kun je meer specifieke druk uitoefenen dan met een stalhalster.
Blijf vooral zelf ontspannen, hoe meer jij gespannen raakt, des te meer zal je paard in verzet gaan. Pak het zo aan dat voor elke stap die je paard naar de wasplaats toezet hij even rust en ontspanning krijgt. Als ie stil staat en niet verder wil, kun je enige druk op het halster zetten en zodra hij een stap naar voren zet, direct het touw laten vieren en ontspannen. Als je dit een paar keer toepast gaat je paard waarschijnlijk de link leggen tussen het wegvallen van de druk wanneer hij een stap naar voren zet.
Bouw het vooral rustig op, heb niet als doel direct in de wasplaats te willen staan, als je er dichtbij bent, kun je daar voor die dag dan ook genoegen mee nemen.
Succes!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:40

Volledig mee eens. Hoewel het iets anders is, is het een techniek die heel goed werkt. Maar sommige paarden vinden het perfect goed om met de druk te mogen blijven staan. Of dit werkt is afhankelijk van hoe diep het probleem geworteld is. Maar het moet al wel heel diep geworteld zijn voordat de techniek die NH_trainer vermeld niet werkt.

speciallover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 18:53

NH_trainer schreef:
Je zou 'm een touwhalster om kunnen doen, hiermee kun je meer specifieke druk uitoefenen dan met een stalhalster.
Blijf vooral zelf ontspannen, hoe meer jij gespannen raakt, des te meer zal je paard in verzet gaan. Pak het zo aan dat voor elke stap die je paard naar de wasplaats toezet hij even rust en ontspanning krijgt. Als ie stil staat en niet verder wil, kun je enige druk op het halster zetten en zodra hij een stap naar voren zet, direct het touw laten vieren en ontspannen. Als je dit een paar keer toepast gaat je paard waarschijnlijk de link leggen tussen het wegvallen van de druk wanneer hij een stap naar voren zet.
Bouw het vooral rustig op, heb niet als doel direct in de wasplaats te willen staan, als je er dichtbij bent, kun je daar voor die dag dan ook genoegen mee nemen.
Succes!

Bedankt, ik denk dat deze methode me wel zou kunnen helpen! Het klinkt me erg logisch in de oren. Ik heb nog een touwhalster thuis liggen, dus ik zal wel even kijken of hij die past.
Wat wel gebeurt, is dat hij in de eerste instantie eigenlijk wel richting de wasplaats loopt, maar zodra hij het afstapje moet nemen (het is een ca. 20 cm dieper liggend stuk waar hij tussen 2 muren vast gezet kan worden) gaat hij achteruit lopen. Voordat hij die ziet moet hij eerst de hoek om, dus erg ver achteruit kan hij niet. Zodra hij het echt zat wordt stormt hij keihard achteruit de hoek om. Hij gaat dus alleen verzetten voordat hij het afstapje af moet. Zou je hier misschien nog een iets specifiekere tip voor kunnen hebben? Het zou fijner zijn als ik het verzet natuurlijk kon voorkomen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:59

Bij sommige paarden helpt het om op het moment dat ze in verzet willen gaan, het touw genoeg te laten vieren zodat ze niet in verzet kunnen gaan. Mss is dat iets dat je niet doet, het touw af en toe wat laten vieren zodat het paard niet constant druk heeft (niet doen als je zeker bent dat het paard niet angstig is, of als je niet zeker bent dat hij je hulpen niet begrijpt. Als hij je hulpen zeker weten begrijpt en niet bang is, is deze methode helemaal niet op zijn plaats.)

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:22

Zorg dat je het echte verzet (achteruit stormen) vóór bent, dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan
Het afstapje vormt dus wellicht het probleem waarom ie niet verder wil. Het doel wordt dus dichterbij het afstapje komen zonder verzet, het daadwerkelijk in de wasplaats gaan is voor latere zorg. Met een touwhalster heb je net even meer te vertellen dan met een stalhalster, dus wellicht dat dit het keihard achteruit stormen tegen zal gaan.
Ook bij het steeds meer opzoeken van het afstapje kun je dezelfe methode toepassen zoals ik eerder hierboven heb gemeld. Blij zijn met elke stap voorwaarts zonder verzet, hoe klein misschien ook.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:46

mijn paard heeft ook zo'n zijn nukken en bij mijn ouwe stal dus ook met de wasplaats..van alles geprobeert en alle goed bedoelde advieze van andere aangenomen..wortels..zweepje enz..maar ik wilde dat hij uit zichzelf ging en heb toen een stoel gepakt en ben er bij gaan zitten en wachten!! geen druk op het halster maar gewoon wachten tot dat meneer het wachten zat was en voor uit ging.. en geloof me ik heb er uren gezetten en elke dag oefenen en ik had ook bij mijn paard het idee dat hij gewoon aan het uidagen was want echt bang was hij niet..kost wat tijd en energie maar uiteindelijk ging hij zonder moeite de wasplaats op..dus mijn advies zou zijn heb mega veel geduld hebben en ook al sta je er uren uiteindelijk lukt het altijd!! en als hij de wasplaats inloop een appeltje of iets ander lekkers geven en weer eruit lopen..niet gaan afspuiten!!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:06

Ja alles van hierboven (achteruit lopen) en was niet alleen op de was plaats zorg dat hij er ook een aangename ervaring mee krijgt, dus lekker tutten frutten en natuurlijk met veel beloning tussen door.

Daarnaast zal je ook moeten kijken waarom hij in protest komt hij doet het ook op meerdere momenten/plaatsen dus het ligt niet alleen aan het geen zin hebben in wassen dus waarom komt hij in protest ? Om onder werk uit te komen? En als je aan het rijden bent komt ie dan ook wel eens in protest?
Denk je dat hij misschien gewoon dominant is en je op deze manier laat weten wat hij wel of niet wil/tolereert ? Of misschien is het vertrouwen nog niet wat het zijn moet?

Maak dingen interessant en duidelijk voor hem en als je iets doet twijfel niet wees vastberaden in je plan
en ga de uitdaging niet uit de weg hou vol en wees geduldig sommige dingen hebben meer tijd nodig in een paardenhoofd dan in een mensenhoofd!!!