Problemen met halster/hoofdstel omdoen, tips gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rhaps

Problemen met halster/hoofdstel omdoen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 16:31

Ik heb een 9 jarige merrie. Tot enkele maanden terug was er geen probleem.
Ze is altijd wel wat schuchter en snel schrikkerig geweest maar dat leverde nooit geen problemen op.
Nu is er eigenlijk van het ene op het andere moment een probleem ontstaan met het omdoen van het halser/hoofdstel.

Als ze in de stal staat en je komt aan met een halster of hoofdstel draait ze de kont naar de deur en laat zich niet pakken. Zodra je de staldeur open doet begint ze met haar hoofd naar de achtermuur van de stal heen en weer te draaien (kont naar de deur). Als je naar haar toeloopt blijft ze gewoon rondjes lopen. Ze laat zich niet bij het hoofd pakken.

Ik heb al vanalles geprobeerd, met voer lokken, ander halster, boos worden, geruststellen, wachten tot ze naar mij toe komt, haar maatje gewoon wel naar buiten brengen etc. Het wordt maar niet beter.

Als ze eenmaal het halster/hoofdstel om heeft is er niets aan de hand. Met rijden, naar de wei lopen etc. is ze gewoon braaf zoals altijd.
Ze heeft geen wondjes of iets dergelijks. Met hoofdstel ook geen problemen of verzet dus kan me niet voorstellen dat ze pijn heeft.
Ene dag is het ook erger dan de andere dag.

Ze staat bij mij aan huis dus kan me niet voorstellen dat er iets is gebeurt.

Maar wat ik ook probeer, ik ben altijd wel 15 min bezig voor ik haar in handen heb. (dit is als ik geluk heb).

Als ik de stal uitmest, haar kon borstelen of wat dan ook is er geen probleem

Wie oh wie heeft voor mij de tip die wel helpt???

Anoniem

Re: Problemen met halster/hoofdstel omdoen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:43

Wat doe je als je het halster/hoofdstel om hebt?
Moet ze dan aan het werk? Of ga je ook wel eens gewoon wandelen of aan de hand grazen of ... ?
Het klinkt bijna als een paard dat geen zin heeft in het werk, het niet (meer) leuk vindt en het liever ontwijkt, en als je het dan éénmaal hebt heeft ze iets van "ok, nu doe ik maar braaf mee want kan niet meer weg". Beetje moeilijk om zo via internet te zeggen natuurlijk, maar zo lijkt het precies wel, vandaar de vraag wat je daarna allemaal met haar doet :)

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 16:50

Nee, ze krijgt dagelijks het halster om om haar naar de wei te brengen. Als ze aan het werk moet krijgt ze of het halster om om naar de trailer te gaan of direct het hoofdstel.
Dus ik heb niet het idee dat dat het is, want naar de wei gaan lijkt me geen straf...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:52

Hmm, neen, true ..
Even denken .. Als ze naar de weide gaat, hoelang is dit dan? En is dit gewoon de weide, of haal je haar daar ook wel uit om te gaan werken? (dus aantal uren weide, dan werken en stal).

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:54

en als je een touw om haar nek slaat in plaats van het hoofd te willen pakken? begin bij de schoft en leg dan het touw rond de hals. Dan naar boven schuiven en dan naar je toe halen? of begint ze echt meteen hard te draaien?

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 16:57

Heel wisselend, soms uren wei en dan op stal, soms paar uur weide dan werken, soms werken dan weide. Dus eigenlijk heel wisselend. Als ze naar buiten gaat om te werken of naar de wei te gaan is ze ook super goed te pas, oortjes naar voren, wei in rennen paar keer bokken etc...dus eigenlijk oogt ze zowel als ze de wei in gaat als bij het werken als een vrolijk paard.
Wei is 50 meter van de stal af. Maar ze gaat ook wel eens stappen langs de weg aan het halster...

@marita: ze begint direct als een gek te draaien, soms zo hard dat ze zelf uitglijd....dus die kans krijg ik niet eens...mag haar aaien op de hals maar dan houdt het ook op. Heb ook niet de indruk dat ze zou stoppen als ze een touw om de hals heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:57

Bij ons op de manege staat ook zo'n paard, die ging ook altijd rondjes draaien enz
Nu doe ik als ze bijvoorbeeld in stal staat het halster touw om haar hals, dat gaat altijd heel gemakkelijk , als ze om wil draaien kan je snel het halster touw over haar hals 'gooien' daarna kan je gewoon het halster touw pakken en dan kan je gemakkelijk het halster / hoofdstel omdoen ( wel belonen als ze halster/hoofdstel om laat doen )
Hopelijk werkt dit bij jouw, iniedergeval suc6!

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 17:00

Met gooien hoef ik helemaal niet te beginnen, dan raakt ze echt in paniek.... ;-(

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:01

Heb je alleen in de stal dit probleem of laat ze zich in de wei ook slecht pakken?
Als het alleen in de stal is, dan gaat het dus om de stal en niet om het pakken. Als het ook op de wei moeilijk is gaat het dus wel om het pakken.

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 17:02

In de wei heeft ze het halster om, dus dan is het geen probleem. Het gaat echt om het omdoen van het halster. Als ze het halster eenmaal om heeft is er niets meer aan de hand...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:03

Als ze rondjes gaat draaien, kan je dan misschien meelopen of loopt ze je dan omver?
Anders kan je halstertouw wel over haar hals leggen als je meeloopt en bij haar hoofd/hals blijft

Hoe pak je haar normaal uit de stal ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:06

Dus het is geen vast patroon van: halster = werken (in de piste). Ze komt ook wel eens gewoon op de weide zonder te werken en ze gaat ook wel eens aan de hand op straat wandelen enzo, dat begrijp ik toch goed?

Dan lijkt het wel alsof er iets gebeurd is .. maar dat had je vast ook wel kunnen bedenken moest dat zo geweest zijn. Staat ze eigenlijk alleen in de weide? Of samen met andere paarden? Indien zo, klikt het dan goed tussen alle paarden?

(oortjes naar voren wil trouwens niet altijd zeggen dat ze het leuk vinden, wel dat ze heel erg gefocussed zijn op iets wat voor hen/in de verte gebeurd .. die van mij zet ook de oren erop bij het buiten rijden maar als ik er dan wat tegen zeg en hij reageert niet, dus hij draait niet een oor naar mij, dan wil dat zeggen dat ik moet opletten, want dan is er iets wat zijn aandacht opeist en is hij bang/onzeker ... ).

Echt niks gebeurd? Eens gestoten met het om/afdoen van het halster ofzo? Voor sommige paarden kan 1 dingetje genoeg zijn om er maanden door van slag te zijn...

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:12

lokken met voer :o

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:15

Dan zou ik maar eens in een andere ruimte (bak of roundpen) gaan oefenen met het halster omdoen en weer afdoen. Eventueel doe je een touwhalstertje om zodat je haar wel aan een (lang) touw kunt vasthouden en dan oefenen met het stalhalster er overheen omdoen en afdoen.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:16

Als ze het halster al om heeft op stal, kan je haar dan ook direct pakken of gaat ze dan ook eerst draaien?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:56

Heb je de tanden laten controleren en de atlas? Klinkt als angst door pijn. Of heeft ze ene keer haar hoofd gestoten toen je het halster om wilde doen?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:59

Kun je haar uit de stal laten lopen, zonder halster? En dan proberen het halster om te doen?

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 09:22

@lschaap11: als ze rondjes loopt kan ik wel bij haar schouder naast haar meelopen, maar ze laat me niet dichter bij komen, dit houdt ze rustig 15 min vol.
Normaal komt ze gewoon in de deuropening staan, halster om en klaar

@[***]: nee, geen vast patroon dus. Ik kan me echt niet bedenken wat er gebeurt zou moeten zijn. Ze is in ieder geval niet in mijn bijzijn ergens van geschrokken. Heeft geen wondjes ed.
Ze staat samen met een pony in de wei, ze zijn dikke maatjes. (ze heeft erg veel moeite met alleen staan, dus dat gebeurt nooit)

@Bzoem: als ze het halster om heeft kan ik haar zo pakken, zowel in de bak als wei als op stal

@Caira: tanden worden regelmatig gecontroleerd, ze gaat regelmatig naar de tandarts. En het ziet er niet echt uit als pijn. Bit ed accepteerd ze allemaal prima en als ze het halster om heeft is er ook geen spoor van protest. Het is ook meer zien dat ik haar hoofd te pakken krijg dan dat het halster zelf omdoen dan een probleem is. Ze schrikt er dan niet meer voor terug of iets dergelijks

@nynke: nee, ze weigert om de stal zelf uit te lopen. Zo is ze ook opgevoed. Je kan rustig de staldeur open laten staan. Als ze geen halster/hoofdstel omheeft dan komt ze niet over de drempel

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:20

Mijn 2 jarige had het ook even toen hij net op de nieuwe stal stond, vooral als er al paarden naar buiten waren, dan werd hij erg onrustig...
We deden toen het halster al om als ze allemaal nog rustig stonden te eten en meestal gaf ik hem er gelijk een wortel bij en toen ging het steeds beter.
Nu is het geen enkel probleem meer.

Als het een blijvend probleem is zou ik er denk ook eens een osteopaat naar laten kijken, het zou kunnen wijzen op pijn ergens inderdaad...

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:38

Wellicht heb je aan deze tip iets:

Probeer eens de stal binnen te gaan, zonder dat je als doel hebt haar te willen pakken. Kroel haar eens lekker op haar lichaam, begin je daarmee bij de achterhand. Kijk eens of je rustig naar voren kunt opschuiven, zonder dat je haar meteen het halster wilt omdoen. Stel dat je richting haar schouder bent en ze staat nog steeds stil, laat je haar daarna even met rust. Kom je een tijdje later weer terug en begin je opnieuw, weer opschuiven naar voren en ga je kijken of je weer een stapje verder voorbij de schouder kunt komen voordat ze wegdraaid. Als je op gegeven moment aan de voorkant bij haar hoofd kunt komen, eerst daar maar eens kroelen, niet direct het halster omdoen. Dat jij aan haar hoofd wil komen, moet zij niet gaan zien als direct het halster om. Als je dit zo op een rustige manier opbouwd, misschien dat dit na een korte tijd opgelost kan zijn.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:40

Het voorlaatste zinnetje in de OP zegt:
"Als ik de stal uitmest, haar kon borstelen of wat dan ook is er geen probleem"

Dus ik denk dat ze wel gewoon geaaid kan worden in de stal, maar zodra je een halster bij hebt is er een probleem. Wat je wel eens kan proberen is bovenstaande tip toepassen met halster in je hand. Dan zal ze waarschijnlijk wegdraaien maar zodra je haar kan aanraken en ze blijft stilstaan ga je weer gewoon weg, en dit bouw je uit .. Heeft volgens mij ook nog wel een kans ;)

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:24

Ik heb dat ook gehad met een verzorgpaard, zij is mishandelt maar is bijna het zelfde als wat jij omschrijft. Ik liep altijd rustig naar haar toe met een touwhalster in mijn broekzak(jaszak ofz). Dat pakt ik haar vast ene hand op neus, andere achet oren. Zo kon ze niet weglopen, dan touwhalster gepakt, die rinkelt niet ofzo en om gedaan en meteen iets lekkers geven, of uitgebreid belonen. Toen ze eenmaal het halster omhad heb ik het een paar dagen omgelaten... En dan iedere dag even 2 x aan en uit doen. En dan belonen. Maar een tijdje was ze niet meer bang en duwde zelf de neus in het halster.. Hoop dat je er wat aan hebt!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:50

Heel goede techniek, maar indien mogelijk zou ik niet proberen het halster te verstoppen. Ook al denk je dat het paard niet merkt dat je hem voor de gek wil houden, hij merkt het wel, en als gevolg daarvan kan het zijn dat het paard minder vertrouwen in jou heeft. Dit komt omdat paarden altijd eerlijk zijn. Wees dus ook eerlijk bij paarden. Als het nu eens eenmalig nodig is, is dat zeker geen ramp, maar het mag geen gewoonte worden om je paard voor de gek te proberen houden.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:55

Dat is waar. Het was ook maar voor een keer, want daarna heb ik het gewoon af gedaan, en dan ff 5 min in een klein stukje, en dan weer pakken en aandoen, dan mocht ze weer in het grote stuk wei. :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:01

Ik verwachtte niet anders. Dat maakte ik al halvelings op uit wat je zei. Ik zei het maar voor de TS.