grondwerk + respect van paard krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ella_

grondwerk + respect van paard krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 10:29

Ik heb een tijdje geleden al is een topic open gedaan omdat mijn paard heel moeilijk haar achterste hoeven geeft.
Nu heb ik nog altijd het zelfde probleem.
...

In de week was er iemand bij ons op stal en die vertelde me dat ik mijn paard overal moest aanraken met mijn handen, Zodat ze mij zou gaan vertrouwen. Die persoon heeft haar een hele tijd aangeraakt en op het laatste gaf ze haar achterste hoeven zonder dat ze wou gaan stampen.

Ze vertelde me ook dat ik veel grondwerk moest gaan doen, zodat mijn paard mij zou gaan respecteren.
Ik heb nu altijd in gang gestapt en als ik stopte dat zij ook moest gaan stilstaan zonder mij omver te gaan lopen. Als ze niet goed stond moest ik haar altijd terug achteruit zetten.

Zijn er nu nog oefeningen die ik kan doen met mijn paard?

(Het is een 4jarige :) )

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 19:08

Niemand ??

Azmay

Re: grondwerk + respect van paard krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:23

Je kan haar op lichte (hand)hulpen leren reageren, en een hindernisbaantje aan de hand doen of schriktraining?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:25

kun je de voorhand verplaatsen op lichte druk? En de achterhand?
Kan ze achteruit op vingertoppen aanraken bij de borst en op de neus?

Kun je je paard sideways laten lopen? En buiging oefeningen aan de hand?

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 19:30

Ik kan haar laten achteruit stappen, als ik even tegen haar duw, maar meer kan ik nog niet.

Kan iemand dit uitleggen hoe ik dit aan haar zou moeten leren.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:31

Kijk eens op youtube?

De oefeningen die ik net noemde heb ik gedaan via de Parelli methode :) Ik ben toen begonnen met de 7 games

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 21:41

dankje wel! de filmpjes zijn echt leerrijk.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:53

ook je paard laten volgen ( los in de bak achter jou aan) en laten stoppen of afstand is een oefening. Je eigen lichaamstaal is hierbij erg van belang!!! Ben je bewust van wat je uitstraalt. Wanneer je twijfels hebt ga dan les volgen hierin... Anders wordt het erg verwarrend voor je paard.

Je loopt gewoon ontspannen door de bak, vraagt het beestje je te volgen door hem eerst een snoepje te geven en dan met gebogen hoofd 'kom maar' oid te zeggen.. Ook je arm kan hierbij helpen in lichaamstaal... ( soort poespoes beweging maken). Als paard je volgt loopje gewoon vooruit. Ineens stop je. Dit doe je vrij resoluut en duidelijk door met je benen even te stampen als je de laatst passen zet ( wanneer je paard dit signaal begint te herkennen kun je dit gebaar steeds kleiner maken).

Stopt het paard op respectabele afstand of loopt hij je omver? Wanneer je paard je omver dreigt te lopen met je halster touw zwiepen en hem op zijn plek zetten. Of nog beter een commando koppelen hieraan.. "terug" of 'achterwaarts'... whatever.. als het maar telkens hetzelfde woord is en dezelfde lichaamstaal... Pas wanneer je paard zijn hoofd laat zakken en vragend aankijkt vanuit stilstand loop jij naar hem toe en beloon je hem ( snoepje of aaitje..) en begin je opnieuw met het paard jou laten volgen en laten stoppen.

Erg leuk om bij jonge paarden te doen.. :)
Succes!

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 22:01

dankje wel!, zal ik zeker met mijn paardje gaan doen! :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:04

Parelli is al opgenoemd, dat is zeker een goed advies.

Maar als je paard de aanraking van zijn achterbenen niet accepteerd, dan zou ik mijn hoofd niet binnen trapafstand willen hebben. Het beste is dat je de achterbenen met een grondwerkstokje aanraakt.

Wat betreft het geven van voetjes, ik heb daar eerder een antwoord op gegeven, inclusief link naar filmpjes. Zal ze even opzoeken.

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.

Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.

En een aantal filmpjes

http://www.youtube.com/watch?v=bdfSQ_f0 ... re=relmfue

http://www.youtube.com/watch?v=OVpkitpo ... re=related

Ik zou zelf niet met een leadrope aan de slag gaan die nog aan het halster vastzit. Leadropes zijn doorgaans van nylon, als hij echt gaan hengelen kan dat brandwonden veroorzaken.
Maar filmpjes geven een idee
Dit is imo een oefening die je imo standaard bij een paard mee behoort te nemen. Het leert hem niet te gaan knokken als hij met zijn voet een keertje ergens in vastzit.

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 22:14

Dankje! ik hou jullie op de hoogte! :)

Yoshii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:50

Je kan ook een join-up doen :j (Het is voor het inrijden van paarden/pony's, maar kan ook worden gebruikt voor vertrouwen)
Dan ''jaag'' je je paard een soort van door de bak/paddock heen. Het is eigenlijk beter te beschrijven als het paard voor je te laten werken.
Hierbij gaat het ook om je eigen houding, je moet uitstralen dat je de baas bent.
Je doet je paard alleen een halster om en je halstertouw hou je los in je hand.
Je laat hem/haar is wat rond lopen en langzamer hand ''jaag'' haar in de galop (hoeft niet overdreven hard hoor, als hij/zij maar voor je werkt)
Let ook op zijn/haar houding, toont het ander gedrag bijv. hoofd laag (dat je als leider word gezien), dan laat je hem/haar nog even door werken door andere kant galop op te laten gaan.

Nou komt het bijzondere :o (Maar dit hier onder is uit eigen ervaring!)
Je vraagt je pony/paard naar je toe te komen (zonder snoepjes :P ), je loopt weg óf je draait met je rug naar je pony/paard. Mééstal zal je pony/paard naar je toekomen en zal je bijna overal volgen. (Hoe vaker je dit doet hoe beter het volgen) Zodra jij stopt zal hij/zij ook stoppen, zodra jij loopt zal hij/zij meelopen.
Zodra je stopt zal je pony/paard stil staan en is zijn/haar consentratie op jou. Je beloond door het hoofd te aaien; zo kan je door gaan naar de hals, over de rug en zo ga je langzaam naar haar achterste hoeven. Je pony/paard zal hier mééstal goed op reageren. Als dit blijft herhalen zal het steeds beter gaan.

Nou hoop ik dat het ook bij jou werkt! :)
En wens ik je nog veel succes veder, met wat je ook besluit voor oefeningen te doen :D

(Toen ik het probeerde volgde me pony zo mak als een lammetje, moest hij me persé overal naar toe volgen) :o :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:23

@Yoshii, ik zie in je profiel dat je 13 jaar oud bent, dus ik zal het voorzichtig formuleren.

Een Join Up is geen wondermiddel voor het wegpoetsen van gebrek aan kennis van de persoon op de grond of gebrek aan opvoeding van een paard.
Dat je pony je na de Join Up overal naartoe moest volgen, is een gevolg van het bedienen van een aantal knoppen op de pony door die Join Up, maar over het bedienen van die knoppen heeft niet iedereen dezelfde mening.

Ik ben van mening dat, omdat een paard niet anders kan dan zo te reageren zoals hij gaat reageren, de Join Up volgens Roberts dwangmatig is. Het paard kan niet anders dan zo reageren zoals hij reageert. En dat vind ik dan weer aan mishandeling grenzen. Paardlief heeft geen keus.

Ik lees dat je de Join Up een keer hebt geprobeert, ik zou het bij deze ene keer laren. Niet meer doen!