Opeens dit gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yentl2010

Opeens dit gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 08:11

We hebben onze haflinger dame nu 1,5 jaar super lief karakter en zeer braaf
Vorig jaar februari is ze gebracht door haar vorige eigenaresse op de stal waar we stonden ,daar kwam ze in de wintermaanden 1 a 2 uurtjes buiten in de paddock en vanaf eind maart gingen ze hele dagen t land op ,daar stond ze in t begin met 2 shetjes en later met een 1 kwpn merrie dit ging super
Dat was ook haar buurvrouw op stal

In Januari zijn we verhuisd naar een andere stal met een betere rijbak ,die andere bak was veels te zwaar
Hier komt ze 3,5 a 4 ur per dag buiten in een groepje van 4 a 5 paarden op de vorige stal stond ze vaak alleen ,wat ze absoluut niet leuk vond

In t begin dat we op deze stal stonden stond ze in de ochtend groep ,dat ging prima ,nu de laatste tijd staat ze in de middag ,met andere paarden ,en merken dat ze constant aan t lopen is en dat de andere paarden gewoon staan te drullen , komt ze te dicht in de buurt dan jagen ze haar weg
Nu is onze merrie ook niet echt een merrie die snel contact zoekt ,ze is meer een eenling
Laat het weer het toe mag ze de hele dag op t landje achter de paddock

Gisteren middag stond ze in een groepje van 5 en wij haalde de paarden naar binnen ,eerst 2 ,dus bleef ze achter met de andere 2 ,toen werd ze heel druk heen en weer rennen

Ze heeft vorig jaar voorjaar en ook dit voorjaar Regumate gekregen vanwege haar ernstige hengstigheid
Nu zijn we daar al dik 1 maand mee gestopt en moet zeggen dat ik ze tot nu toe maar 1 keer hengstig heb gezien

Met rijden is ze de laatste tijd wat kijkeriger en schrikkeriger ,niet dat ze ervandoor schiet maar ohh dat lintje achter de bak is zo eng en ohhh die bomen waaien
Zo was ze voorheen niet ,dus hier zet ik mijn vraagtekens ?? Wat zou de oorzaak kunnen zijn van dit gedrag
Bij de boer hadden we een bak bij de weide ,nu ligt de bak langs de dijk dus alles gaat voorbij ,vracht wagens grote landbouw voertuigen dat is allemaal geen probleem
Me dochter had gelezen dat merrie`s soms depressief kunnen worden na t gebruik van regumate ,omdat ze denken dat ze drachtig zijn ,maar er komt maar niks

Ze is niet sloom, ze krijgt dezelfde brok als altijd, veel hooi

Wie heeft soort gelijk verhaal of heeft tips

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 08:17

Ze voelt zich duidelijk niet prettig in de groep. Is er niet 1 paard waarmee ze wel meer een klik heeft zodat ze samen met 1 ander paard het land op kan? Sowieso zou ik haar niet als 1 van de laatste uit de wei halen als haar dat zo onrustig maakt.

Wbt rijden daar zou ik me niet te druk om maken, kan volgens mij ook door het weer komen. Het is frisser als normaal en ook staat er de laatste tijd vrij veel wind. Veel paarden zijn dan kijkerig of schrikken sneller als normaal. Blijft het gedrag aanhouden ook als het weer wel goed is (geen wind) dan heeft het een andere oorzaak.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 08:23

SusanH schreef:
Ze voelt zich duidelijk niet prettig in de groep. Is er niet 1 paard waarmee ze wel meer een klik heeft zodat ze samen met 1 ander paard het land op kan? Sowieso zou ik haar niet als 1 van de laatste uit de wei halen als haar dat zo onrustig maakt.

Wbt rijden daar zou ik me niet te druk om maken, kan volgens mij ook door het weer komen. Het is frisser als normaal en ook staat er de laatste tijd vrij veel wind. Veel paarden zijn dan kijkerig of schrikken sneller als normaal. Blijft het gedrag aanhouden ook als het weer wel goed is (geen wind) dan heeft het een andere oorzaak.

Ze heeft 1 paard waar het volgens mij goed mee klikte dat is de eigenaresse haar paard een ruin
Alleen als ze hengstig was klom hij erop ,dat doe hij trouwens op alle merrie`s
Maar merken wel dat sinds de groep is veranderd onze dame ook is veranderd

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 10:21

Def

Re: Opeens dit gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 10:34

Ik moet zeggen dat ik niet vreselijk veel bijzonders aan het filmpje zie. Volgens mij moet ze gewoon wennen in de groep. Hier gaat soms echt veel tijd overheen. Mijn pony moet ook altijd heel lang wennen in een nieuwe groep.
Ik vind het eerlijk gezegd ook een kleine paddock voor 4 paarden met dan 1 paard erbij die nieuw is. Ik kan me voorstellen dat jouw paard zich dan onzeker voelt. Je ziet ook op t filmpje dat ze 1x zsm weg wil tussen de paarden als ze klem staat.
Schrikkerigheid en anders gedragen dan normaal kan daar heel goed van komen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 10:37

Ik heb filmpje gezien maar wat is daar nu eigenlijk aan te zien? Ik zie wat paarden die dutten en je paard gaat 1x weg tussen de paarden, echt weggejaagd worden zie ik niet.
Krijgen ze hooi op de paddock eigenlijk?
Vindt het toch eigenlijk vrij normaal uitzien, je paard is alleen niet aan het dutten dus als er nu wat hooi zou zijn kon ze wat gaan knabbelen en haar eigen ding doen, nu staan de andere te slapen en die van jouw wil iets doen en de rest niet.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 10:40

Tja het paard moet gewoon wennen en heeft in een jaar tijd een hoop vriendjes zien komen en gaan. Geef haar de tijd en zorg dat deze groep zo vast als mogelijk word, zodat ze niet weer moet veranderen. Persoonlijk vind ik 3,5 uur per dag naar buiten veel tekort, maar dat is off topic.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 11:06

Tigra_ schreef:
Ik heb filmpje gezien maar wat is daar nu eigenlijk aan te zien? Ik zie wat paarden die dutten en je paard gaat 1x weg tussen de paarden, echt weggejaagd worden zie ik niet.
Krijgen ze hooi op de paddock eigenlijk?
Vindt het toch eigenlijk vrij normaal uitzien, je paard is alleen niet aan het dutten dus als er nu wat hooi zou zijn kon ze wat gaan knabbelen en haar eigen ding doen, nu staan de andere te slapen en die van jouw wil iets doen en de rest niet.

Hier viel het op zich wel mee ,gisteren stond er nog 1 paard bij die is zeer dominant dus weer de groep veranderd en dan is ze zeker onrustiger
Nee ze krijgen geen hooi in de paddock

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 11:32

Ik vind de paddock ook klein voor 4 paarden. En dan ook nog niets te eten... Geen wonder dat je merrie zich niet prettig voelt als nieuw paard in zo'n groepje op een kleine ruimte waar niets te eten is.
Kan dat niet anders?

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 12:11

nadita schreef:
Ik vind de paddock ook klein voor 4 paarden. En dan ook nog niets te eten... Geen wonder dat je merrie zich niet prettig voelt als nieuw paard in zo'n groepje op een kleine ruimte waar niets te eten is.
Kan dat niet anders?

Onze merrie is niet nieuw hoor ,ze staat hier vanaf januari ,alleen de groep is veranderd ze stond eerst sòchtends met andere paarden ,nu staat ze in de middag met deze paarden
Nee ze heeft maar 1 paddock dus kan niet anders ,wel kan ze de paddock splitsen ,maar dan staat er altijd 1 paard alleen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 12:18

Wat is de reden dat er geen hooi gevoerd wordt?
Zeker op paddock vindt ik hooi belangrijk ze moeten iets te doen hebben, lekker kunnen knabbelen. Ideaal om het op meerdere plaatsen te leggen zodat ze kunnen bewegen maar daar is het eigenlijk wel wat te klein voor.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:18

yentl2010 schreef:
Hier viel het op zich wel mee ,gisteren stond er nog 1 paard bij die is zeer dominant dus weer de groep veranderd en dan is ze zeker onrustiger
Nee ze krijgen geen hooi in de paddock

Normaal gesproken staan er dus 5 paarden in die paddock? Dat is inderdaad best veel. Logisch dat ze zich nog ongemakkelijk voelt in een nieuwe kudde. Het is voor haar best lastig om er steeds voor te zorgen dat ze uit de persoonlijke ruimte van de andere paarden blijft. Ze is toch wat alerter daardoor en dat verklaart direct ook haar gedrag onder zadel. Ze is wat schrikkeriger en nerveuzer doordat ze zich niet op haar gemak voelt. Hoewel de paarden haar in het filmpje aardig met rust laten..

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 07:46

Bedankt voor alle reactie`s ,ze is idd wat schrikkeriger onder het zadel
De tandarts is al geweest ze had kleine haakjes ,we dachten ook dat het kwam door de bak nu zo langs de dijk
Maar toen we er net stonden was er niks aan t handje ,vandaar dat ik me dingen af ging vragen waar het aan zou kunnen liggen dat ze opeens zo is
Ik ga wel met de eigenaresse van stal over leggen dat ze voortaan dit vaste groepje aan moet houden ,telkens veranderen lijkt me ook niet verstandig ,moet ze elke keer weer wennen

En zo vreselijk klein is de paddock niet hoor ,ik heb ze groter gezien ,maar ook zeker kleiner op me vorige stal bijv en daar stonden er rustig 3 in

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:40

Ik vindt de paddock ook niet klein, ik zie dat er nog een stukje achter zit ook? Lijkt of de paddock ophoudt maar op een bepaald stukje in je filmpje zie ik een doorgang, er zit dus nog een stuk achter?
Ik schat de paddock op een halve bak, 20 x 20? Kan best met 4 paarden.

Wel jammer dat er niet gevoerd wordt inderdaad, in elke hoek een hooinet zou al kunnen schelen.
Verder zie ik normaal kudde gedrag, niet specifiek jou merrie die er niet tussen zou passen.
Kun je misschien een keer filmen als ze allemaal actief zijn? Moeten ze maar net zijn natuurlijk :+
En de andere groep, gebeurt dit dan nooit? Heb je daar een filmpje van?

Ik geloof niet dat je merrie hierdoor nerveus onder het zadel zou zijn, zo denken paarden niet.
Ook ik geef hierbij het weer de schuld, de mijne is een huize draak de afgelopen week :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:44

Krijg ze hooi van dit jaar eerste snede?
Dat kan krachtiger zijn waardoor ze meer schrikt tijdens het rijden?
Heel moeilijk hier eens over te zeggen

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 17:15

Ze staat vanaf vanochtend weer in haar oude groepje en we kwam aan ,want me dochter had les
En ze stond heerlijk rustig 1 jong paard wat erg speels en springerig is neemt haar een beetje in besherming en die 2 zoeken elkaar ook steeds op,ook bij de andere 2 gaat het goed
Met rijden nog wel wat kijkerig maar die wind doet ook veel ,ze zijn allemaal uit hun doen

Weet niet wat voor hooi t is en welke snede t ruikt heerlijk vers geen muf of stoffig hooi ,dat was op me andere stal wel anders daar was t muf en stoffig ,dit is heerlijk hooi

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:40

Fijn om te horen dat ze weer lekker in haar oude kudde staat. Dat geeft haar dus een beter gevoel van veiligheid..