Dominantie bij paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Dominantie bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 07:54

Het is hier al vaak ter discussie geweest.
Ik zelf geloof niet in de hele dominantie-theorie in de zin dat de mens de rol van het leidende paard zou moeten innemen middels het laten zien van dominantie tov het paard
Ik ben er hoe dan ook van overtuigd dat er geen sprake is van rangorde tussen mens en paard (hoe zou die moeten ontstaan als wij slechts een minimaal deel van de tijd in de kudde doorbrengen, nog afgezien van het feit dat we nu eenmaal geen paard zijn en dit biologisch gezien geen nut heeft)
Ik geloof wel in bewezen leertheorieen, waarbij weten wat je doet, weten hoe je een paard (of ander dier) stap voor stap iets kunt aanleren, zelf heel helder bent naar het paard toe bent in wat je wilt, perfecte timing hebt en consequent bent naar het paard En naar jezelf toe. In dat geval zou je kunnen zeggen dat je het paard leidt (of begeleidt) zoals je dat ook met een leerling zou doen. Dat staat echter los van dominantie/dominant gedrag laten zien.
Daarnaast is de rangorde in een kudde paarden flexibel.
Maar ik ben hier een van de weinigen met die mening.
Maar niet de enigen met twijfels over 'laten zien wie de baas is' :D

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... HPoH1H7oeA

Over de join up (toch ook gebaseerd op dominant gedrag)
http://itclickswithmyhorse.blogspot.se/ ... w.facebook

en

(zelfde onderwerp)
http://phys.org/news/2012-07-urge-rethi ... horse.html

Maureen95

Re: Dominantie bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:04

Ik ben het wel met je eens. Ik vind ook niet dat een mens over het paard kan zeggen. Ik ben de baas! Als je je een goede basiswilt met je paard is smanewerking en respect voor elkaar de beste oplossing :)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:33

Ik ben het niet helemaal met je eens. Dat het bij sommige paarden geen meerwaarde heeft om je als de leider op te stellen ga ik me akkoord, echter heb ik ook persoonlijke ervaring met paarden (1 daarvan is van mijzelf) waarbij dit zeer zeker wél nodig is! Anders kunnen deze specifieke gevallen gevaarlijk worden. En in dat geval staat veiligheid voor mij op de eerste plek, en daarna komt samenwerking.

Ook ben ik het er niet mee eens dat samenwerking, respect en leiderschap niet samengaan. Als ik mijn eigen paard als voorbeeld neem en ik ben niet de baas, dan is de balans weg. De samenwerking is er niet, en het respect is er niet. Nu is het betreffende paard, ook de dominante ruin in de kudde, en in iedere kudde waar je hem in plaatst. En hij is geen vervelend dominant paard, hij doet het geweldig als ik het zelf mag zeggen.

Ik ben dus van mening dat, zoals alles wat je op een paard gebruikt, ook dít afhankelijk is van welk paard je voor je neus hebt. Net als dat ik van mening ben dat een "join-up" (of simpel, het paard van zijn plaats zetten tot hij zich ondergeschikt opstelt) wel degelijk van nut kan zijn, mits op de juiste manier, door de juiste persoon en op het juiste paard, maar ZEKER niet op elk willekeurig paard!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 11:18

Kitsolu, Ik weet niet of je op mij reageert, maar het geven van leiding is niet hetzelfde als het streven naar dominantie/het geloven in rangorde mens/dier.

Het geven van leiding is nodig, omdat een paard in een mensenwereld nu eenmaal iemand nodig heeft die het leert wat ervan wordt verwacht. Het is leiding geven in de zin van het geven regels en structuur in het leven en dat is absoluut nodig.

Het rangorde verhaal mens/paard is echter onlogisch. Rangorde ontstaat om het voortbestaan van de kudde te waarborgen, is flexibel naar gelang de omstandigheden (binnen de perken uiteraard... sommige paarden nemen in bepaalde situaties als vanzelf het voortouw, terwijl anderen dan nooit zullen doen) en heeft tevens als doel ervoor te zorgen dat de sterkste/meest aangepaste de beste kans maakt op voer en voortplanting opdat de genen blijven voortbestaan, wat gunstig is voor het voortbestaan van een soort.
Dat speelt voor de mens totaal niet. Bovendien is het natuurlijk een beetje vreemd om 'deel van de rangorde' uit te willen maken, terwijl de rangorde een voortdurend proces in een kudde is en de mens verhoudingsgewijs maar zeer weinig tijd met die kudde doorbrengt en er dus geen sprake kan zijn van het rangorde verhaal.

Mbt join up... ik neem aan dat je de filmpjes en teksten erbij hebt gezien? Me dunkt dat die aardig boekdelen spreken. Ik zie de Join-up dan ook niet anders dan een proces gebaseerd op negatief reinforcement met weinig nut voor de verdere opleiding/omgang van het paard.
Een kunstje dus.
En dan zijn er ook nog maar verdraaid weinig die dit proces voldoende beheersen om correct te timen, waardoor vooral een onnodig opjaag-situatie ontstaat en bij de vele (vaak jonge) volgers een gevaarlijke situatie.
Zelfs van Monty himzelf heb ik tenenkrommende demo's gezien.

Ik snap ook niet goed het verlangen dat het paard zich onderwerpt. Is het dan niet voldoende als het paard gewoon luistert. Moet het daarvoor onderwerpings-signalen laten zien? Mij lijkt dat als je zelf goed bent in trainen, consequent in iedere hantering, weet wat je doet en wat je wil bereiken en hoe je het paard dat in eerlijke kleine stappen kunt leren en verdraaid goed kunt timen, dat dan die hele onderwerpingstheorie overbodig is. Een paard laat zich graag leiden door de mens mits deze gewoon met overtuiging weet wat hij/zij doet, het goed kan overbrengen en eerlijk is.

Het nut van de join up ontgaat mij nog steeds volledig.

Ps. je hebt wel een gave avatar :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:33

Ik denk als je altijd met hetzelfde paard(en) omgaat, je dan een eigen manier van omgaan krijgt met elkaar.
De paarden doen wel wat je wilt (meelopen, blijven staan etc), maar het gaat al automatisch.
Als ik kijk naar mijn eigen merrie, die is in de groep waarin ze staat dominant.
Maar ik hoef zelf niet constant dominant te zijn, als ik met haar omga en werk.
Dat komt ook omdat zij weet wat er gaat gebeuren en hoe het zal gaan.
Je hebt dan vaak ook allerlei vaste gewoontes/rituelen samen.
Zij weet wat er van haar wordt verwacht en hoe ze zich moet gedragen, dan hoef ik niet steeds dominant te zijn, want ze doet het al goed.

Maar als ik met voor mij onbekende paarden iets moet doen, is het toch weer anders trouwens.
Dan hou ik wel veel beter in de gaten of ze wel goed luisteren :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 11:40

Vind je dan dat je bij onbekende paarden je dominant moet opstellen of dat je deze nieuwe onbekende paarden dan gewoon stap voor stap moet leren wat je van hen wil op een voor het paard begrijpelijke wijze middels positief of negatief reinforcement?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:59

TS, je hebt helemaal gelijk. Natuurlijk ziet het paard ons niet als paard en heb je niet dezelfde verhouding als paarden in een kudde hebben. Alles wat je met je paard doet is gewoon aangeleerd gedrag, of dat nou gedrag is wat je wel of juist niet wilt :D

Ik denk wel dat je het beste met een paard kan communiceren door gebruik te maken van typisch paardengedrag. Niet alles is alleen operant conditioneren. Er zijn bijv. bepaalde bewegingen die specifiek bij een paard voor een bepaalde reactie zorgen.

Daarnaast kan een bepaalde houding en uitstraling er al voor zorgen dat het paard op je gericht is en dat je minder druk nodig zal hebben (sommige mensen noemen dit een dominante houding, maar het is eigenlijk de houding van iemand die weet wat hij wil en duidelijk is).

Ik denk dat het probleem is dat het woord "dominantie" te pas en te onpas wordt gebruikt voor paardengedrag en dat de betekenis in veel gevallen uiteen loopt.
Je kan het woord dominantie gebruiken als reden om je paard even te laten voelen wie de baas is (en dus eigenlijk gewoon te straffen) of je kan zeggen "dit is een dominant paard" om aan te geven dat het een paard is dat graag z'n eigen plan trekt, niet bang is, brutaal is (itt tot een makkelijk volgend paard). Als een karakter eigenschap dus. De woordkeuze is dan eigenlijk niet correct, je zou het misschien beter een zelfstandig paard kunnen noemen, maar ik heb op zich niet zoveel problemen met het gebruik van het woord.

Als je een mens verteld dat hij zich meer dominant moet opstellen, kan dat resulteren in een soort tiran :D maar het kan ook resulteren in iemand die meer leiderschap laat zien, een plan heeft, daadkracht, focus en zich daar niet van af laat halen. Het ligt er maar aan hoe je het woord interpreteert.

Dat staat volledig los van bijv. technieken zoals de join-up, die inderdaad gewoon negatieve reinforcement zijn met een onduidelijk doel. Dat wordt dan uitgelegd als dominantie en submissie, maar dat gaat in die context nergens over. Je zou het beter vluchtenreflex vs. ontspanning kunnen noemen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:09

liljebo schreef:
Vind je dan dat je bij onbekende paarden je dominant moet opstellen of dat je deze nieuwe onbekende paarden dan gewoon stap voor stap moet leren wat je van hen wil op een voor het paard begrijpelijke wijze middels positief of negatief reinforcement?

Met dominantie van mens naar paard, versta ik dat je het paard duidelijk maakt wat er gaat gebeuren, en hoe hij zich daarbij moet gedragen.
Het hangt wel van de situatie af, en van het paard hoe je dat doet.
Als ik weleens de paarden hier in het land zet, en een paard wil door me heen denderen zet ik hem echt wel op z'n plaats met een brul. :D
Het paard heeft allang geleerd om netjes mee te lopen, dus dat gedrag kun je gerust zo corrigeren vind ik.
Mijn eigen merrie reageert positief op duidelijkheid en beloning (met stem).
Zo heb ik haar ook geleerd niet bang te zijn voor vliegenspray en de vliegenkap om het hoofd. Gewoon met geduld en belonen.
Dus niet met dominantie, van je 'moet en zal luisteren'.

Het heeft er ook mee te maken of je met een groen paard omgaat wat nog niks kent, of met een ouder paard wat slecht opgevoed is.
Beide paarden moet je iets leren, maar waarschijnlijk op een andere manier.
Maar ik heb zelf eigenlijk geen ervaring met veulens/hele jonge paarden dus zou ik maar wat speculeren als ik zou zeggen hoe je die iets moet leren.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:13

Het ligt er een beetje aan hoe je dominantie uitlegt: je kunt leiding nemen, maar je kunt ook leiding geven.
Paarden hebben graag duidelijkheid, kun je dat niet geven dan verlies je het respect en nemen ze zelf de leiding. Dat heeft niks met ego's te maken, puur met overleven.

Door een join-up kun je proberen leiding te nemen, maar of je daarmee respect wint en uiteindelijk het leiderschap, valt te betwisten.

Ik heb zelf dagelijks te maken met een merrie die door een join-up behoorlijk onzeker is geworden.
Ze kon eigenlijk niets, 3 jaar op de wei gestaan en ineens moest ze van alles en toen dat niet ging, deed men een join-up.
Uit onzekerheid ging ze door mensen heen lopen en zelfs naar ze steigeren en ze kreeg het stempel van dominant kreng :(:)
Gelukkig doet ze met veel rust en duidelijke uitleg, eigenlijk alles voor je.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:35

liljebo schreef:
Het rangorde verhaal mens/paard is echter onlogisch. Rangorde ontstaat om het voortbestaan van de kudde te waarborgen, is flexibel naar gelang de omstandigheden (binnen de perken uiteraard... sommige paarden nemen in bepaalde situaties als vanzelf het voortouw, terwijl anderen dan nooit zullen doen) en heeft tevens als doel ervoor te zorgen dat de sterkste/meest aangepaste de beste kans maakt op voer en voortplanting opdat de genen blijven voortbestaan, wat gunstig is voor het voortbestaan van een soort.
Dat speelt voor de mens totaal niet. Bovendien is het natuurlijk een beetje vreemd om 'deel van de rangorde' uit te willen maken, terwijl de rangorde een voortdurend proces in een kudde is en de mens verhoudingsgewijs maar zeer weinig tijd met die kudde doorbrengt en er dus geen sprake kan zijn van het rangorde verhaal.
Ook hier ben ik het deels met je eens, als ik je goed begrijp, wil jij dus zeggen dat de mens buiten de rangorde in de kudde valt? Ik ben toch van mening dat het wel degelijk van belang is om als mens deel hiervan uit te willen maken. Maak je geen deel uit van de rangorde, dan heeft het paard niks bij jou te zoeken en/of zal het over je heen lopen. Ik zelf zie het dan ook meer als "de privé relatie tussen mens en paard, moet individueel (met ieder individueel paard) goed zijn, voor je je veilig in een kudde kan bewegen en doelgericht met een paard kan werken". In zekere zin maak je dus (in mijn optiek) wel degelijk deel uit van de rangorde en als een paard niet geleerd heeft dat de mens vanzelfsprekend de leiding heeft kan je volgens mij problemen krijgen.
liljebo schreef:
Mbt join up... ik neem aan dat je de filmpjes en teksten erbij hebt gezien? Me dunkt dat die aardig boekdelen spreken. Ik zie de Join-up dan ook niet anders dan een proces gebaseerd op negatief reinforcement met weinig nut voor de verdere opleiding/omgang van het paard.
Een kunstje dus.
En dan zijn er ook nog maar verdraaid weinig die dit proces voldoende beheersen om correct te timen, waardoor vooral een onnodig opjaag-situatie ontstaat en bij de vele (vaak jonge) volgers een gevaarlijke situatie.
Zelfs van Monty himzelf heb ik tenenkrommende demo's gezien.
Ook hier ben ik het weer deels mee eens :D
De join-up is imho een heel delicaat middel, dat makkelijk te misbruiken is en daarom eigenlijk verboden zou moeten worden. Echter, als je het puur houdt bij het weg zetten van je paard (jij staat waar ik wil staan, dus je dient aan de kant te gaan) en dat op de goede manier doet, kan het zeker bij moeilijk te bereiken of dominante paarden een heel waardevol hulpmiddel zijn.
In principe is zelfs longeren een vorm van een join-up, je zorgt dat hij constant in beweging is, weg van de plek waar jij je naartoe "beweegt".
Ik moet zeggen dat ik zelf geen fan ben van Monty Roberts, maar als je zijn join-up wat vriendelijker uitvoert heb je volgens mij een redelijk vriendelijke manier (in de goede handen) van de relatie bepalen met lastig te benaderen en dominante paarden.
liljebo schreef:
Ik snap ook niet goed het verlangen dat het paard zich onderwerpt. Is het dan niet voldoende als het paard gewoon luistert. Moet het daarvoor onderwerpings-signalen laten zien? Mij lijkt dat als je zelf goed bent in trainen, consequent in iedere hantering, weet wat je doet en wat je wil bereiken en hoe je het paard dat in eerlijke kleine stappen kunt leren en verdraaid goed kunt timen, dat dan die hele onderwerpingstheorie overbodig is. Een paard laat zich graag leiden door de mens mits deze gewoon met overtuiging weet wat hij/zij doet, het goed kan overbrengen en eerlijk is.
Onderwerpen vind ik ook niet nodig, dat is imho veel te rigoreus, echter het paard dat doet wat de mens van hem verlangt, onderwerpt zich al in zekere zin. Ik heb bijvoorbeeld maar zeer zelden gezien dat een dier iets doet voor een mens waar hij boven staat, dit geldt voor paarden, honden, geiten, elk leven wezen. Volgens mij is er op individueel vlak dus wel degelijk een zekere rangorde nodig, maar nog maals, het hangt van het paard af in welke mate en of daar überhaupt nog aan gewerkt hoeft te worden.

liljebo schreef:
Ps. je hebt wel een gave avatar :D

Dank je :D

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:40

Mensen hebben eigenlijk eenzelfde flexibiliteit qua leiderschap als paarden.

Kijk maar eens bij een willekeurig bedrijf, er zijn er altijd die nooit wat ondernemen bij problemen en bepaalde problemen zijn voor de ene persoon, terwijl de ander weer beter kan vertellen wat er moet gebeuren in een andere situatie.

Of kijk eens op scholen, waar de ene leraar de klas prima op orde heeft en de ander totaal geen les kan geven.
De leraren die het wel kunnen bereiken dat op verschillende manieren.
Die leraar die altijd schreeuwt en straffen uitdeelt, was toch minder leuk dan die ene die gewoon gezellig voor de klas stond, maar waar men op de een of andere manier toch respect voor had en naar luisterde.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:55

Dominantie is volstrekt nutteloos en werkt zelfs in je nadeel. Iemand die dominant is zal uit zijn op z'n eigen belang. Zo iemand lukt het niet om een ander zo ver te krijgen om wat voor 'm te doen anders dan door middel van intimidatie of dreiging.

Waar je wel wat aan hebt met je paard, naar mijn idee althans, is zorgend leiderschap. Waarbij je je inzet voor het belang van je groepje. Dus bijvoorbeeld van je paard(en) en jezelf. Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat je paard snapt dat het veilig is om bij jou te zijn, dat jij de juiste beslissing maakt (niet in rationeel opzicht want paarden hebben geen verstand) en ervoor zorgen dat je paard snapt wat hij moet doen. Veiligheid en duidelijkheid. Daarmee krijg je voor elkaar dat je paard doet wat je wil. Uiteraard kan je dat ook bereiken met dwang, angst, geweld... maar dan kom je weer bij dominantie uit. Je kunt dus wel dominantie gebruiken bij je paard, je paard zal dan alleen niet graag voor je werken. En hij werkt dan vóór je, niet mét je.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 08:54

mika11 schreef:
Het heeft er ook mee te maken of je met een groen paard omgaat wat nog niks kent, of met een ouder paard wat slecht opgevoed is.
Beide paarden moet je iets leren, maar waarschijnlijk op een andere manier.
Maar ik heb zelf eigenlijk geen ervaring met veulens/hele jonge paarden dus zou ik maar wat speculeren als ik zou zeggen hoe je die iets moet leren.

Naar mijn ervaring maakt dat niet veel uit. Jong paard is meestal gemakkelijker dan een ouder paard met verkeerde gewoonten. In alle gevallen is mijn ervaring dat het paard vooral leert door het opdelen van een training in ministapjes (zorgen dat het paard bijna niet anders kan dan slagen in de opzet) en iedere goede poging belonen.

Overigens zie ik het geven van een brul op het moment dat een paard door je heen wil rennen niet als dominantie, maar als een reflex om je eigen vege lijf veilig te houden. Ik doe hetzelfde als een mens dwars door mij heen zou willen rennen (en daarbij bv de andere kant uitkijkt en mij niet ziet)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 08:55

Koper schreef:
Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat je paard snapt dat het veilig is om bij jou te zijn, dat jij de juiste beslissing maakt (niet in rationeel opzicht want paarden hebben geen verstand) en ervoor zorgen dat je paard snapt wat hij moet doen. Veiligheid en duidelijkheid..

m.i. is dat inderdaad essentieel

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 09:09

Kitsolu schreef:
1.Maak je geen deel uit van de rangorde, dan heeft het paard niks bij jou te zoeken en/of zal het over je heen lopen. Ik zelf zie het dan ook meer als "de privé relatie tussen mens en paard, moet individueel (met ieder individueel paard) goed zijn, voor je je veilig in een kudde kan bewegen en doelgericht met een paard kan werken". In zekere zin maak je dus (in mijn optiek) wel degelijk deel uit van de rangorde en als een paard niet geleerd heeft dat de mens vanzelfsprekend de leiding heeft kan je volgens mij problemen krijgen.

2.Echter, als je het puur houdt bij het weg zetten van je paard (jij staat waar ik wil staan, dus je dient aan de kant te gaan) en dat op de goede manier doet, kan het zeker bij moeilijk te bereiken of dominante paarden een heel waardevol hulpmiddel zijn.
In principe is zelfs longeren een vorm van een join-up, je zorgt dat hij constant in beweging is, weg van de plek waar jij je naartoe "beweegt".
.
3. Onderwerpen vind ik ook niet nodig, dat is imho veel te rigoreus, echter het paard dat doet wat de mens van hem verlangt, onderwerpt zich al in zekere zin. Ik heb bijvoorbeeld maar zeer zelden gezien dat een dier iets doet voor een mens waar hij boven staat, dit geldt voor paarden, honden, geiten, elk leven wezen.

Even makkelijk gemaakt ipv opdelen quote :D

1. Mens kan geen deel uitmaken van de rangorde, omdat het geen paard is, niet doorlopend met de kudde leeft en de rangorde bovendien flexibel is.
Ik snap dat streven ook niet.
Als je met je paarden gewoon regels afspreekt tussen mens/paard en daarin consequent bent, is dat hele rangorde-verhaal niet nodig.
Ik ben mens en gezien het paard in onze mensenwereld moet leven, stel ik regels op, leer het paard in alle rust wat die regels zijn en ben daar verder zeer consequent in. Dat is dan toch voldoende?

2.Longeren is absoluut niet hetzelfde als join up. Join - up staat voor het wegjagen van een paard totdat het onderdanige signalen laat zien. Opjagen stopt en er wordt gekeken of het paard zich bij de persoon in het midden voegt. Zo niet, dan wordt het opnieuw opgejaagd. In de hierboven staande filmpjes is dat goed te zien (zij het met een autootje) Longeren en loswerken zijn bedoeld om het paard te gymnastiseren en hebben niets met een join up te maken.

Dat je een dominant paard moet wijzen wie de baas is middels join up, is nog maar de vraag. paarden die als dominant worden betiteld zijn vaak onzekere paarden (zie je ook terug in het filmpje van ellen), paarden die teveel te maken hebben gehad met onduidelijkheid van de trainer en gefrustreerd raakte of paarden die geleerd hebben dat ze sterker zijn dan de mens. Ik zie niet wat je met de join up daarbij zou bereiken, wat je met gewone correcte hantering niet zou kunnen bereiken.
Wijzen wie de baas is, heeft volgens mij nog geen fractie van voordeel t.o.v. eenvoudige heropvoeding vanaf de basis.
Overigens heb ik zeer goede trainers gezien die gespecialiseerd waren in positief trainen (clicker) en die het tij volledig keerde voor zeer agressieve paarden waar niemand meer iets mee kon. En als ergens geen dominantie en machtsvertoon wordt gebruikt, dan is het wel daarbij. (wel zeer consequent en duidelijk zijn) Dus hoezo nodig? Ik denk dat een paard vooral duidelijkheid en consequentheid nodig heeft en er zijn weinig mensen in staat om dat te geven. Vaak omdat we denken dat zaken duidelijk zijn voor een paard, terwijl dat helemaal niet zo is.

3.

Een dier kan op 2 manieren iets voor een mens doen.
-omdat het daartoe wordt gedwongen middels machtsvertoon/dominantie mens
-Omdat het het prettig vindt om te doen omdat het iets oplevert.(lovende woorden, snoepje, kriebeltje, goed gevoel... of wat dan ook als beloning wordt ervaren)
Welk dier denk je dat prettiger is om mee te werken en bovenal veiliger? (ongeacht of het om een paard, hond, geit of kip gaat)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:57

ik ben ook de baas over mijn hond, dat maakt mij nog geen hond! Je kunt een dier, ook een paard dus, best leren wie de baas is en dat ie moet luisteren, dat staat imo los van de rangorde in een kudde paarden (of een roedel honden).
Het draait allemaal om vertrouwen, als dit er is kun je een dier iets leren....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:59

max66 schreef:
ik ben ook de baas over mijn hond, dat maakt mij nog geen hond! Je kunt een dier, ook een paard dus, best leren wie de baas is en dat ie moet luisteren, dat staat imo los van de rangorde in een kudde paarden (of een roedel honden).
Het draait allemaal om vertrouwen, als dit er is kun je een dier iets leren....

En voor dat vertrouwen is leiderschap nodig, je paard moet je willen volgen doordat het erop vertrouwd dat het je kan volgen

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:04

klopt, paard moet weten dat het allemaal goed komt als jij m leidt. Toch denk ik wel dat dit los staat van de rangorde in een kudde. Je bent namelijk geen paard...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:06

Nee inderdaad, maar zo denk ik inderdaad ook niet bij honden. ;-) Staat los van elkaar denk ik inderdaad

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:09

onze hond heeft hier ook wel eens door de kamer " gevlogen" hoor, omdat ie bv iets had gepakt en dit niet wilde loslaten en begon te grommen en zijn tanden te laten zien. Hij moet wel zijn plaats weten!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 20:37

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:45

ik heb de filmpjes niet (helemaal) bekeken hoor, maar ik neem aan dat je het er niet mee eens bent hoe wij onze hond op z' n plaats zetten?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 13:19

max66 schreef:
ik heb de filmpjes niet (helemaal) bekeken hoor, maar ik neem aan dat je het er niet mee eens bent hoe wij onze hond op z' n plaats zetten?

Er zijn betere manieren om een hond te trainen. Begrijp mij goed... ik deed het voorheen ook op die wijze en heb heel wat honden getraind; zowel in speurwerk, gehoorzaamheid, pakwerk etc.
Ik heb echter inmiddels geleerd dat er veel betere manieren zijn dan de inmiddels achterhaalde dominantie-theorie.
Een prima onderbouwing daarvan vindt je in het filmpje van dunbar en de link naar het geschreven stuk over dominantie en als je oprecht interesse hebt, raad ik je dan ook echt aan om de moeite te nemen beiden te bekijken.

Niet voor niets zijn ze bij de training van hulphonden overgegaan van traditioneel trainen (dominantie-principe) naar clickertraining.
De eerste persoon die daarmee begon, werd uitgelachen. Tegenwoordig is het bij hulphonden gemeengoed omdat het simpelweg veel beter werkt, veel meer mogelijkheden biedt en agressie tegen gaat

Over dat laatste is ook een onderzoek geweest. Ik heb er naar gezocht, maar kon het niet meteen terugvinden. Zodra ik het weer vindt, zal ik het hier plaatsen.
Het betrof het voorkomen van agressie tov de mens. De verschillen tussen agressie richting mens bij traditioneel trainen (dominantie-principe) en positief trainen (bv met clicker) waren enorm. Met dien verstande dat bij de laatste nauwelijks agressie voorkwam.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:37

ik ben dan toch een beetje van " de oude stempel" denk ik.
Onze hond was bv in het begin heel fel op de stofzuiger, wilde iedere keer de stofzuigermond pakken en bleef er omheen springen en blaffen.
Op allerlei manieren geprobeert af te leren: hond consequent in zijn mand zetten als ik ging stofzuigen, hond in een andere ruimte zetten, belonen als ie in de mand bleef en niet blafte etcetc. Niets hielp.
Ik heb hond daarna 1 keer een klap gegeven met de stofzuigermond terwijl ie weer als een idioot aan het blaffen en springen was rondom de stofzuiger (niet hard hoor, maar meer om te laten schrikken, ter geruststelling...) en ze heeft het NOOIT meer gedaan!

Soms maken zachte heelmeesters stinkende wonden....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 23:02

Je bent toch echt jonger dan ik. En de problemen die je noemt zijn perfect op te lossen op een andere manier. Maar daar moet je voor open willen staan.

Positief trainen heeft niets te maken met zachte heelmeesters, maar met een wijze van training die gebaseerd is op jarenlange ervaring met uiteenlopende diersoorten en zich in ieder opzicht heeft bewezen.

Zelf ben ik heel erg blij, dat ik ondanks jarenlang hondentraining, altijd een open visie heb gehouden. Ik heb er veel van geleerd en zou nu veel dingen anders oplossen dan ik in het verleden heb gedaan.