Smakken van 5 jarige hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quirien

Smakken van 5 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 23:07

Hoi,
Ik heb een vraagje. Sinds kort rij ik een 5 jarige hengst. Deze was vooral in het begin erg eigenwijs en drammerig. Hij wilde de 'baas' zijn, zowel in stal als tijdens het rijden. Na consequent te blijven gaat hij met sprongen vooruit. Tijdens het poetsen aai ik heb vaak op zijn hoofd, hij gaat dan smakken. Is dit een goed teken? Hij doet dit ook al als ik in de box kom en een halster om doe. Tijdens het poetsen maakt hij smak bewegingen maar ook happende bewegingen. Als ik hem poets probeert hij mij ook telkens een soort van te happen, hij doet dit niet op een bijtende manier, maar door te bewegen met zijn lippen over mijn arm, of als ik me omdraai opeens op mijn rug. Bijvoorbeeld als ik de hoeven uitkrab, doet hij dit op mijn rug. Ook als ik niet op let duwt hij met zijn hoofd mijn kant op. Wat betekent dit?
Alvast bedankt!!
Laatst bijgewerkt door Quirien op 12-07-12 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Seine1997

Re: Smakken van 5 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:09

Bedoel je dat hij dan een beetje gaat krabbelen over je arm? Dat zie je ook vaak met paarden die samen in een groep staan of met zijn tweeen zijn en het erg goed kunnen vinden. dan gaan ze elkaar zoals mijn opa zegt'' schoepen', dat houd in dat ze elkaar tegelijkertijd gaan krabben, dat is een goed teken, dus dat betekent dat hij vriendjes wil zijn! :) Doet mijn haflingertje ook altijd

Quirien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 23:11

Ja hij gaat een soort van krabbelen. Maar soms ook met de mond open zeg maar, en eerst dacht ik altijd dat ik het hem af moest leren. Omdat ik dacht straks bijt hij, maar ik weet dus niet of je dit moet toelaten?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:11

Dat happen is hengst eigen. Die willen het liefst van alles vasthouden en proberen dus ook je kleding, spullen en zelfs je velletje te pakken. Dat hoort er gewoon een beetje bij. In hoeverre jij het toestaat, ligt aan jou.

Seine1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:12

Je kan het toelaten, maar als je er zelf geen prettig gevoel bij hebt, zal ik het hem gewoon afleren. Die van mij doet het al vanaf dat hij hier is gekomen, toen was hij 2, en hij heeft me in die tijd nog nooit gebeten. dusja, tis maar net wat je het liefst hebt :)

Quirien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 23:15

Oke bedankt voor de reactie! Het is dus in iedergeval niet vreemd, want hij doet dit idd bijna de hele tijd door. dit happen...

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:17

Persoonlijk zou ik het een beetje laten gaan, anders ben je de hele dag klappen aan het uitdelen.

Rommy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:50

Die van mij doet het ook..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 23:17

Welliswaar was ie geen hengst meer, maar ex-mijn-Welsh-Cob deed het ook. Die gebruikte soms wel z'n tanden en met enig hobby-en heb ik hem kunnen leren dat ie wel aan mij mocht zitten, maar geen tanden mocht gebruiken. Hij is al drie jaar niet meer van mij, maar hij weet nog steeds dat ie wel aan me mag zitten maar geen tanden mag gebruiken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 07:05

Sommige paarden zijn nou eenmaal altijd bezig met hun mond en lippen. Zij doen daarmee wat wij met onze handen doen. Ik vind dat altijd prima. Ze kunnen dat ook zelf wel doseren en als het te wild/hard gaat zeg ik het en dan gaat het meteen weer lief en zachtjes.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:10

Als je goed kijkt kan het krabben van elkaar in de kudde ook zachtjes met de tanden gebeuren. Ze knabbelen bvb soms zachtjes op de schoft. Dus ik denk niet dat het paard het fout bedoeld. Ik zou het paard gewoon laten doen, maar als je je er niet goed bij voelt, dan leer je het hem het beste af. Met een manier van "neen bedankt, ik weet dat je het goed bedoeld maar ik heb het liever niet". Hoe je dat doet bepaal je denk ik zelf het beste want jij kent je paard. maar straffen zou ik niet doen. Paarden in de kudde straffen ook niet als het paard dat doet terwijl ze het op dat moment niet wellen. Ze laten gewoon met lichaamstaal zien dat het nu niet nodig of wenselijk is. Probeer dat dus ook.

Quirien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 19:49

Bedankt! Ik laat het gewoon gaan heb ik besloten. Tot nu toe bijt hij niet en het is idd vooral zachtjes en alleen met de lippen... Dus als het zo blijft laat ik het gaan !