paard met neiging tot trappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mieneke_x

paard met neiging tot trappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 14:13

Hallo!
Ik heb een vraagje en ik heb de zoek functie wel gebruikt, maar ik kon niet precies vinden wat ik zocht. Sorry als er al zo'n topic is dus!
Ik heb namelijk een paar maanden een nieuw paard nu, en dat paard trapt dus. In het begin kon je haar niet aanraken op haar volledige achterkant, en staart was zeker een probleem. Maar dat gaat nu prima, het aanraken van de staart (en uitpluizen), en het aanraken en poetsen tot de hak is ook geen probleem meer.
Maar daar onder kan/durf ik haar niet aanraken. En dus ook geen hoeven uitkrabben...
Ik kon er in het begin wel bij, af en toe trok ze haar hoef op, maar op een dag was ik net heel voorzichtig bij haar hak bezig en opeens gebeurde er iets voor haar waar ze van schrok. Toen heeft ze me een flinke trap boven mijn knie gegeven waar ik flink van geschrokken ben. Het leek meer een reflex, maar het was zeker een gerichte trap.
Meteen heeft ze een schop gekregen van iemand die er vlak naast stond.
Sinds toen ben ik wel weer door gegaan met het aanraken van haar hele been, en ik kan haar wel heel voorzichtig aanraken tot de kogel ongeveer, verder heb ik nog niet geprobeerd. Maar ik vertrouw het zeker niet helemaal.

Ik vraag me af of iemand tips voor mij heeft om haar toch te leren haar benen op te tillen, en dan zonder trappen :+ want hoewel het al een stuk beter is, zó gaat het niet.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

mieneke_x

Re: paard met neiging tot trappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 14:15

O ja, het paar is inmiddels zeven jaar, maar het benen optillen kende ze nog niet. Het is ook niet iets wat ze alleen bij mij doet.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:18

Als ie echt gevaarlijk is zou ik het laten doen door een hoefsmid een paar keer, die durven wel en laten over t algemeen niet los :P Denk dat als het daar goed bij gaat dat jij dan ook het vertrouwen hebt om ze zelf op te tillen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:22

geduld en oefenen,oefenen en nog eens oefenen.
komt vanzelf wel goed.
ik ben nu met een 2 jarige bezig die hetzelfde doet.
is niks gewent en trapt ook als je te ver naar onder op het been komt.
kwestie van gewenning,dus veel oefenen :j

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 14:23

Ja ik dacht ook al ik vraag het een keer aan de hoefsmid (: (die rijdt namelijk ook gewoon paard op de manege waar de mijne staat), maar die is op het moment heel druk..
En ik geloof zeker dat ze het, desnoods na een mep als ze trapt, uiteindelijk ook wel doet maar het is meer dat het een nerveus paard is. Ze is heel lief als ze ontspannen is maar zodra ze is afgeleid en ze merkt je opeens weer op, dan ben je aan de beurt :Y)
Bedankt voor je reactie!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:24

mieneke_x schreef:
O ja, het paar is inmiddels zeven jaar, maar het benen optillen kende ze nog niet. Het is ook niet iets wat ze alleen bij mij doet.

Is het paard in al die 7 jaar ook nog nooit bekapt dan?

Gewoon doorpakken en zorgen dat je op de plaats gaat staan waar ze je niet kunnen raken. Dan elke dag een paar keer optillen belonen als ze het goed doet. En dan moet je zeker wel binnen een week normaal kunnen optillen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:25

Iemand laten aanleren die handiger is dan jijzelf en bovenal, die niet bang is.
Paard voelt jouw angst en onzekerheid heel goed en zal daardoor zelf alleen maar gespannen, onzeker of zelfs brutaal worden.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:29

Bij zulke paarden die nog niets gewend zijn aan de benen (wat overigens vreemd is, zou denken dat ze in haar leven toch wel wat keren bekapt moet zijn geweest) borstel ik de benen met een klein bezempje. Door de lange steel kan je zelf afstand houden en loop je niet zo snel het risico van een trap. Accepteert ze dat dan kan je weer een stapje verder gaan.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:31

Je kan als je wel aan de koot kan komen een zacht touw knopen om de kootruimte en dan aanvragen. Dan sta je zelf buiten bereik en zo blijven vragen zonder ook door je rug te gaan.

Lukt het ook niet om met je handen aan de benen te komen kan je ook nog met een wandelstok of paraplu waar een haak aan zit haar benen daarmee steeds aanraken. Sta je buiten bereik klap krijgen en leer je haar toch aanraken en met de haak kan je ook vragen of ze haar voet optilt.

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 14:31

Tigra_ schreef:
mieneke_x schreef:

Is het paard in al die 7 jaar ook nog nooit bekapt dan?

Gewoon doorpakken en zorgen dat je op de plaats gaat staan waar ze je niet kunnen raken. Dan elke dag een paar keer optillen belonen als ze het goed doet. En dan moet je zeker wel binnen een week normaal kunnen optillen.

Ja, ze is wel bekapt, maar de hoefsmid vliegt gewoon mee waar zij heen vliegt. Alleen lijkt me dat nou niet iets wat mij lukt zonder blauwe plekken.
Maar waar bedoel je precies? (paats waar ze me niet kan raken) Want als ik buiten bereik van dat been is, is het ook uit mijn bereik toch?

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 14:33

_Esther_87_ schreef:
Paard voelt jouw angst en onzekerheid heel goed en zal daardoor zelf alleen maar gespannen, onzeker of zelfs brutaal worden.

Ik ben absoluut niet bang of onzeker als ik bij haar achterbenen ben, alleen op mijn hoede. Maar ik voel er niet zoveel voor om het been op proberen te tillen, wat ik dus nog niet geprobeerd heb

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 14:35

Kostolany en Mousmous, dat kan ik beide wel eens proberen, dankjullie wel!!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:41

en wederom is het antwoord op jouw probleem grondwerk

Je zegt dat je haar kan aanraken, dat is opzich al prima
Maar er zit een groot verschil tussen aanraken en ontspanning bij aanraken.
Ik begin niet aan hoeven krabben voordat dat vanuit complete ontspanning komt, is ze eenmaal ontspannen dan zal ze ook niet trappen.

Hoe je dat voor elkaar krijgt zijn verschillende methodes voor
Het beste in mijn opzicht is nog altijd de approach&retreat aanpak (stuur maar even een pb als je meer wilt weten)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:44

mieneke_x schreef:
Ja, ze is wel bekapt, maar de hoefsmid vliegt gewoon mee waar zij heen vliegt. Alleen lijkt me dat nou niet iets wat mij lukt zonder blauwe plekken.
Maar waar bedoel je precies? (paats waar ze me niet kan raken) Want als ik buiten bereik van dat been is, is het ook uit mijn bereik toch?

Een paard slaat voornamelijk opzij of achteruit dus als je bij de buik gaat staan en je armen uitstrekt moeten ze wel heel raar trappen willen ze je raken. In het begin is het ook het doel om ze alleen maar op te tillen en hoef je er niet heel dichtbij te staan eerst optillen en direct neerzetten en dat later uitbreiden.

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 14:49

Okee ik ga nu naar haar toe, bedankt voor de reacties, denk zeker dat ik er iets aan heb!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:50

mieneke_x schreef:
_Esther_87_ schreef:

Ik ben absoluut niet bang of onzeker als ik bij haar achterbenen ben, alleen op mijn hoede. Maar ik voel er niet zoveel voor om het been op proberen te tillen, wat ik dus nog niet geprobeerd heb

Je hebt het over 'heel voorzichtig aanraken' 'niet helemaal vertrouwen' 'niet aan kunnen/durven raken onder de hak'.

Daaruit haal ik iets meer dan alleen op je hoede zijn heel eerlijk gezegd. Want vaak is juist het voorzichtige, afwachtende wat voor problemen zorgt. Laat dus in ieder geval duidelijk voelen wat je doet en waar je dat doet. Geef liever iets meer druk, dan iets minder, paard moet weten wat er gebeurt. Verder kan je naar mijn mening ook prima gebruik maken van een touw of wat steviger zweepje om te laten wennen aan het aanraken zelf. Maar ook hiermee, aanraken en niet kriebelen. Gaat er dan dus enkel om dat je zelf wat meer op afstand kan blijven.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:57

Om zo'n onopgevoed paard maar even door de hoefsmid te laten doen.....
Maak je vrienden mee.

Paard vast zetten en de benen voorzichtig afspuiten met de waterslang.
Zorg ervoor dat paard niet weg kan draaien en pas op houden met spuiten als hij zijn benen aan de grond laat staan.
Truc die onze smid doet bij moeilijke paarden, is met de ronde kant van een wandelstok de achterhand voorzichtig maar doortastend de achterhand betasten.
Langzaam van boven naar beneden gaan.
Om uiteindelijk de ronding van de wandelstok in de kootholte te haken en op die manier het been op tillen.
En dan het been overpakken in de hand.
Hoeft natuurlijk niet in 1x keer en/of 1 dag, zolang je maar zorgt dat paard de voet pas weer neer zet als jij dat wilt.

Onze twenter is momenteel ook een rotzak wbt de achterbenen. Als veulen nooit problemen mee gehad, niet bij de verzorging en niet bij de hoefsmid.
Wat er in de opfok is gebeurd, Joost mag het weten.

Maar bovenstaande trucjes doen hun werk goed en inmiddels is ze al weer een stuk braver.

Succes

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 07:51

Het klinkt of ik mijn merrie's verhaal lees.
Maar bij haar was het gewoon een feit van vertrouwen.
Borstelen kon maar tot haar schouder. Eerst probeerde ze achteruit te lopen, negeerde je dat dan ging ze dreigen.
Met veel geduld kan ik haar nu overal borstelen.
Net als met hoeven uitkrabben. Voor was prima maar achter een drama. Nu was het bij haar ook angst om te vallen.
Maar al snel kon ik ze wel optillen alleen de smid niet. Maar ook met oefenen, maar nu heb ik het geluk met een super geduldige smid kan ook zij nu haar achter benen optillen.

Maar in het geval van mijn merrie had het wel met slechte ervaringen te maken en is een merrie die je niet snel vertrouwd.