Zadel dwang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EmmelyLady

Zadel dwang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 20:42

Mijn pony heeft zadel dwang , bij het poetsen staat ze gewoon ontspannen Maar als ik het zadel erbij haal begint ze helemaal te rillen , Dan leg ik het zadel er op ( niks aan de hand , stopt ook wel met rillen wel een Klein beetje Maar minder ) Dan singel ik voorzichtig aan een Klein stukje, Maar bij de tweede keer begint ze te steigeren ook in de bak als ik verder wil aansingelen begint ze te steigeren !! Wat nu ??

troi

Re: Zadel dwang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:44

Grote kans dat je zadel niet goed past. Zadelmaker erbij om zadel te laten controleren/aanpassen en daarna osteo of fysio erbij om de rug van je paard weer goed te maken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:49

Dat lijkt mij ook, dat het zadel niet past en ze pijn heeft daardoor.
Hoe oud is je pony dan?
Kan best zijn, dat je pony op jongere leeftijd een goed passend zadel heeft gehad.
Maar dat door spieropbouw het zadel nu knelt?
Wanneer is dat voor het laatst nagekeken?

EmmelyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 20:53

Ps: ik heb pony gister opgehaald , bij de vorige eigenaar had ze ook wel zadel dwang Maar ging ze niet Steigeren

Fjord29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:56

Zou je je pony niet wat tijd gunnen om te wennen aan zijn nieuwe plekje? Alleen beetje tutten en aandacht. Laat t rijden even zitten. En haal er over een paar weken gelijk een goede zadelpasser/maker bij

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:56

Zadelmaker leten komen?

EmmelyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 20:58

Ok dank

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:01

Hoe weet je dat ze bij de vorige eigenaar niet steigerde?
Kende je de pony al, of hebben ze je dat verteld?
Hoevaak heb je daar dan 'proefgereden'?

En verder ga ik ook mee met Fjord29

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:47

En is dit het zelfde zadel als bij de vorige eigenaar?
Ik zou sowieso een zadelmaker even laten kijken kan nooit geen kwaad, misschien is het geheel terecht dat paard zo reageert. Dat hij nu steigert kan natuurlijk de combi zijn van net verhuisd, nieuwe eigenaar dan kan het gedrag wat verergeren maar wel noodzaak om er aandacht aan te besteden, dus even laten checken en als dat niet werkt toch even aan je instructeur/trice vragen om het gedrag zsm eruit te krijgen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 23:15

paard om te beginnen laten wennen aan zijn nieuwe plekje. Ik heb mijn nieuwe paard nu een maand, hebben een maand alleen maar gewandeld, gegrondwerkt en van alles gedaan om hem beter te leren kennen. Gaan vanaf deze week pas weer rijden.

Als ik het zo lees past het zadel niet. Laat het paard lekker bijkomen en ga niet meer rijden voordat je een afspraak hebt gehad met een zadelmaker.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:14

EmmelyLady schreef:
Ps: ik heb pony gister opgehaald , bij de vorige eigenaar had ze ook wel zadel dwang Maar ging ze niet Steigeren

Heb je haar wel laten keuren? Hoe is ze op haar rug? Gevoelig of valt dat mee? Ik zou haar rug en het zadel eens goed laten nazien..