Jongste paard irriteert oudste paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Jongste paard irriteert oudste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 22:20

Hay :wave:

Het is nu al een tijdje aan de gang, mijn jongste paard zit met momenten de hele tijd m'n oudste paard (en soms ook de pony) te irriteren.
Meestal zit ze er dan gewoon de hele tijd achteraan te rennen en in de kont te bijten, net of ze mijn oudste paard de hele tijd zit te 'drijven' in een cirkel.
Nu de oudste is al haast tegen de 30, en die spieren zijn niet zo soepel meer en conditie heeft ze al helemaal niet dus die stond net echt te zweten.
De rangorde is vanaf dag 1 al bepaald, van zodra mijn nieuwe paard (jongste paard dus) de weide in kwam werd meteen duidelijk wie de baas was, wie het dominantste was. De andere 2 zijn echt doodsbang voor haar als zij naar hen toe loopt.
De andere 2 zitten ook steeds gezellig met elkaar te kroelen & zijn dikke vriendjes, en dan heb je de 'outsider', de jongste merrie, wat ik wel erg vind, maar ze is gewoon echt knorrig en dominant, zoals ik al zei, de andere 2 zijn bang voor haar, ze rennen voor haar weg.

Nu ben ik haar gedrag wel zat aan het worden omdat ze mijn oudste paard de hele tijd zit op te jutten, enkele weken geleden zelfs door de draad gejaagd waar gelukkig geen ongelukken van zijn gekomen !

Nu heb ik ze alweer op de paddock moeten zetten, staat ze dus alleen & kan ze de andere niet meer irriteren.
Ik heb ze veel liever samen staan, mijn vorige paard (ruin) heb ik altijd al alleen moeten zetten, ga ik nu mijn nieuwe paard ookal moeten afzonderen van de rest ?
Dan zouden ze gewoon gescheiden worden door een draad, nog steeds kunnen ze elkaar zien en contact hebben via het hoofd.

Wat dan wel weer raar (?) is, ze kunnen elkaar niet missen, nu niet zo erg in de mate van verlatingsangst. Maar wanneer ik ze op stal zet gaan ze 1 per 1, en als de andere dan langer achter blijven is er meteen gehinnik en paniek en zijn ze pas rustig als ze alle 3 op stal zijn.

Ik zou zeggen, ik vraag tips, iemand die ervaring heeft, maar ik weet niet of ik hier veel aan kan doen ?
Ik vraag dan vooral de mening van anderen & hopelijk mensen die hier al ervaring mee hebben gehad.

Stravero

Re: Jongste paard irriteert oudste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:24

Kun je geen draadje tussen spannen? Wel neuscontact maar zodra ze wil 'aanvallen' ze zoveel stroom krijgt dat ze er niet doorheen kan? Wel de twee natuurlijk meer weide geven dan de jonge merrie in haar eentje

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 22:26

Stravero schreef:
Kun je geen draadje tussen spannen? Wel neuscontact maar zodra ze wil 'aanvallen' ze zoveel stroom krijgt dat ze er niet doorheen kan? Wel de twee natuurlijk meer weide geven dan de jonge merrie in haar eentje

Dat is mijn plan nu ja, en de andere 2 krijgen dan idd de grote weide :j
Zelf gaat ze niet door de draad, ze blijft er mooi achter, ze had toen mijn oudste paard zo opgejut dat die in blinde paniek door de draad was gevlogen :=

Maar toch, haat het om haar af te moeten zonderen, maar denk dat ik niet anders ga kunnen..

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:34

Nee ik ben bang dat je idd geen andere keuze hebt. Hier is het een dito verhaal, mijn oudje van 26 is ook niet meer opgewassen tegen het gesar van de 4 jarige. Die blijft ook gallen en moet ook altijd die ouwe eruit pikken om te pesten. Hij doet het overigens ook bij de anderen hier, die hem dan ook heel ernstig zat zijn.
Ik heb ze dan ook maar uit elkaar gehaald, oudje staat nu samen met een rustig paard en de rest staat meestal met de kleine sarrekop. Tenzij hij het me weer te bont maakt dan mag ie een paar dagen alleen staan. Sommige paarden moet je echt beschermen.

Robynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:10

Zoals ik het begrijp doet de oudste dus niets om zich te verdedigen?

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 14:42

Robynne schreef:

Nee zij blijft gewoon weg rennen en doet helemaal niets :n

Robynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 17:38

ZarcoTje schreef:
Robynne schreef:

Nee zij blijft gewoon weg rennen en doet helemaal niets :n

Arm beestje, dat is wel zielig inderdaad.. Als het ware wordt hij uit de kudde gejaagd maar hij kan niet verder weg als tot het draad en dan ziet de merrie hem als een eigenwijs jong dat niet weg wil gaan terwijl ze hem al zo vaak weg heeft gestuurd... Voor beide geen fijne situatie. Misschien is het beter om ze uit elkaar te halen inderdaad en dan zou ik er geen dun draadje tussen doen, maar gewoon een loopgangetje ertussen maken. Je bent er immers niet altijd bij en als ze dan mot krijgen met elkaar en iemand slaat zijn been uit zitten ze vast in het draad.

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 00:16

Ik ben niet heel kundig op gebied van paarden. Maar ik moest denken aan sommige honden die ook enorm nerveus zijn en constant anderen rond zitten te jagen.
Dit omdat ze DENKEN de leider te moeten zijn en zelf geen rust kennen.

Een kleine schets. Zulke honden hebben nooit echte leiding gekend. Zij proberen om die rol in te nemen, maar zijn psychologisch niet volwassen genoeg om dat te doen. Dit uit zich dan in 'gestoord' gedrag.
Rusteloosheid, nervositeit, overdreven waakzaamheid, onstandvastigheid. Als je begrijpt wat ik bedoel

Als aan zulke honden leiding geven wordt, kalmeren die enorm.

Het kan een rare sprong lijken, maar kan het misschien zijn dat de jongste DENKT een leider te moeten zijn, omdat ze meent dat dat mist?

Misschien kan het eens geen kwaad na te kijken hoe zij zich verhoud tegenover jouw. Misschien als zij jouw echt als een leider aanziet, dat wat ze kalmeert? Omdat ze die taak dan niet meer op zich moet nemen?

Ik kan er totaal mis mee zijn, maar het is misschien een denkpiste.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 00:27

Ik denk dat je hem een tijdje bij een nog dominanter paard moet zetten, eentje die hem op zijn plaats zet en laat zien hoe hij in een kudde moet leven.

Hoe oud is je paard die vervelend doet? Is hij opgegroeid met mensen of met paarden?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 09:13

Als ik de ervaringen bij andere mensen gezien heb met zulke paarden span er inderdaad even een draadje tussen. hebben ze toch contact maar is er ook afstand. Het helpt echt! Gewoon eens proberen.
Je paard is al op leeftijd kan hij nog rustig genieten hij is nu gewoon zwakker dan het jongere paard.

Laat je ons weten hoe het gaat.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:29

Dit probleem heb ik ook gehad :j ik heb een 2jr. welsh merrietje en een haflinger ruin van 22jr. 1e dag samen was de merrie de baas. heeft een aantal maanden geduurd en ze joeg de haflinger ook telkens op. van de een of andere dag had hij genoeg gehad en flink een trap gegeven (snee van gekomen) en dit gedrag is gelijk gestopt! Maar in dit geval is het opvoeden, en jouw paard is denk ik wat ouder?

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 20:08

De jongste is 10 jaar, dus gevalletje van opvoeden zal er wel niet meer komen van de oudste.
Voordat de jongste in 'de kudde' kwam was mijn oudste merrie wel steeds de leider, maar dominant op een leidinggevende en 'no-nonsens' manier, niet de hele tijd lopen klieren en anderen opjutten of uit de kudde jagen. En ook steeds respectvol tegenover mij, in de omgang heb ik nooit wat te klagen gehad met de oudste, gewoon netjes opgevoed !

De jongste is ook min of meer respectvol tegenover mij, ze weet iig wel dondersgoed wat ze wel en niet kan maken, maar met momenten durft ze wel even testen hoor. Maar van zodra dat ik haar dan op haar plek zet weet ze het wel weer, ze reageert heel heftig (als ze bijv. wat zit te klooien aan de hand of ze zit te drammen, hoef ik maar een snok aan het halstertouw te geven of m'n hand omhoog te steken en ze loopt al meters achteruit). Als ik in de weide ben loopt ze ook gewoon naar me toe om te snuffelen enz. en toont ze geen dominant gedrag tegenover mij.

Maargoed, tot nu toe geen last meer van het 'opjagen' gehad, ik ga nog even wachten, als ze het nu nog 1 keer gebeurd ga ik ze wel scheiden, nu gaat ze 's nachts sowieso wel op de paddock omdat ze te dik is (nog zoiets, ze is een heel 'magisch' paard, ik heb een stuk in de weide afgezet zodat daar vers gras op staat voor als ze niet meer veel gras hebben, en daar geraakt ze steeds in ? Zonder de draad kapot te maken, echt heel raar !).

Ik zit soms echt met de handen in mijn haar met dat paard :+

Robynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:30

ZarcoTje schreef:
De jongste is ook min of meer respectvol tegenover mij, ze weet iig wel dondersgoed wat ze wel en niet kan maken, maar met momenten durft ze wel even testen hoor. Maar van zodra dat ik haar dan op haar plek zet weet ze het wel weer, ze reageert heel heftig (als ze bijv. wat zit te klooien aan de hand of ze zit te drammen, hoef ik maar een snok aan het halstertouw te geven of m'n hand omhoog te steken en ze loopt al meters achteruit). Als ik in de weide ben loopt ze ook gewoon naar me toe om te snuffelen enz. en toont ze geen dominant gedrag tegenover mij.

Maargoed, tot nu toe geen last meer van het 'opjagen' gehad, ik ga nog even wachten, als ze het nu nog 1 keer gebeurd ga ik ze wel scheiden, nu gaat ze 's nachts sowieso wel op de paddock omdat ze te dik is (nog zoiets, ze is een heel 'magisch' paard, ik heb een stuk in de weide afgezet zodat daar vers gras op staat voor als ze niet meer veel gras hebben, en daar geraakt ze steeds in ? Zonder de draad kapot te maken, echt heel raar !).

Ik zit soms echt met de handen in mijn haar met dat paard :+

Klinkt als een slim paard! Zo eentje heb ik er ook hier. Misschien heeft je paard ook wel te veel energie! Dat kan ook. Kan ik natuurlijk niet beoordelen vanaf hier.
Vind het iig een goede keuze die je hebt gemaakt.