Eigenwijs shetje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shetcrissy

Eigenwijs shetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 22:09

Ik heb sinds kort een shetlandertje gekocht, hij is net gecastreerd en denkt dat hij nog hengst is. Door de hormonen is hij echt heel eigenwijs. Hij is 5 jaar jong en wel heel lief. Maar moet wel heropgevoed worden en getraint worden, hij heeft amper aandacht gehad en nu vind hij die aandacht een beetje eng. Ik wil hem graag eerst de basis dingn leren, zoals halt houden als ik dat wil, lopen als we moeten lopen (het word geen rijpony maar het is wel handig als hij bij het wandelen rustiger is en luistert). Weet iemand hoe ik dit stap voor stap kan aanpakken? En moet ik dit met een beloningssysteem doen qua snoepjes enzo en hoe moet ik dit goed aanpakken?

appelXbanaan

Re: Eigenwijs shetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:02

Eerst zijn vertrouwen winnen, lekker knuffelen, borstelen.
Als je zijn vertrouwen hebt kun je gaan oefenen in de wei.
Ik denk wel dat het belangrijk is dat je niet meteen te veel van hem moet vragen.
Succes!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:04

Het duurt zeker nog een week of 6 voordat de hormonen zo'n beetje uit z'n systeem zijn :P
Zeker niet teveel met snoepjes werken, want daar worden ze alleen maar lastig van!

Dafness

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:29

Gefeliciteerd!
Meestal na een castratie voelen ze zich nog echt hengst dit gaat nog wel over!
En inderdaad wat appelXbanaan zegt eerst vertrouwen winnen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:35

Staat hij bij anderen? Anders zou ik eerst met de andere paardjes frutten zodat hij kan zien dat jij niet eng bent. Zo heb ik het aangepakt bij mijn shet die echt doodsbang was. Ik negeerde hem in het begin, maar deed wel veel met mijn andere pony's. Hans keek dan een beetje en durfde steeds dichter in de buurt te komen tot ik hem uiteindelijk kon aaien en het halster kon omdoen. En vanaf het begin duidelijk en consequent zijn. Ik zou niet met snoepjes aan de gang gaan, dan heb je kans dat hij happerig en schooierig wordt als je niet consequent bent.

Shetcrissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 10:02

Bedankt voor jullie reacties, ik ga nu elke dag naar hem toen, poetsen (vind hij nog niet zo fijn) en dan wandelen en heel veel knuffelen. Maandag kwam hij voor het eerst hinnikend naar me toe gerend. Dat is wel een goed teken. Ik geef hem af en toe een snoepje maar ik merk inderdaad dat hij gaat bedelen dus geen snoepjes meer als beloning maar gewoon een lief woord. Halster omdoen ging al na 2 dagen goed, alleen afdoen vind hij soms eng. Hij leert gelukkig heel snel en lijkt me al lief te vinden, hij komt altijd achter me aan gelopen als ik weg ga. Is dat goed? Naar mijn idee is het eerste stukje vertrouwen er al, over een paar weken zal het nog beter gaan :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:43

Hinniken wil niet zoveel zeggen, die van mij hinniken naar iedereen die ze komt voeren :') Maar fijn dat hij al aan je begint te wennen. Gewoon lekker met hem bezig blijven, dan komt dat vanzelf goed.

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:21

Mijn vz shet hengst schooit ook. Geen aandacht aan besteden of als ie gaat schooien moet je een steen op je hand leggen en die hem voor schotelen. Hij zal er in gaan happen en uit z'n mond laten vallen. En het niet meer lekker vinden. En na een tijdje leert ie vanzelf dat schooien geen zin heeft :D