Hengst krijgt een fluit tijdens rek-oefeningen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janedieene

Hengst krijgt een fluit tijdens rek-oefeningen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 22:31

Hoi bokkers!

Na even twijfelen heb ik toch maar besloten om dit topic, met zijn 'gezellige' thema te openen..

Sinds kort ben ik me aan het verdiepen in methodes van rek/strek en massage oefeningen. Wat tot nu toe allemaal nog goed lukt.
Mijn eigen paardje (ruin) laat zeer regelmatig zijn leuter hangen, maar laat het daar ook bij. Volgensmij vindt hij een luchtig briesje af en toe wel fris :')

Maar op mijn werk, waar ik deze methode ook heb toe gepast op de hengst die ik rijdt, krijg ik ook reactie.. maar niet de reactie waar ik op hoopte :+

Tot nu toe alle keren (4x) krijgt hij een fluit, om het maar even zo te verwoorden.
Voornamelijk als ik zijn voorbenen (naar voren) strek, krijgt meneer kuren, brommen en knorren, en zijn dingetje natuurlijk niet te vergeten. Dit maakt het erg lastig om zijn overige benen te strekken.

Ik denk zelf, dat hij bij het voorbenen strekken, het idee krijgt dat hij (bij mij?) achterop mag springen.

Daarnaast is het ook nog redelijk gênant, dit gebeurt dus ook wanneer de (mannelijke) eigenaar erbij staat. En ik vind het wat ongemakkelijk om de gene te zijn die bij een paard een dingetje veroorzaakt.

Voor mij zelf, zie ik dit niet als een heel erg probleem, ik vind het zoals gezegd, wat gênant met andere mensen erbij, en het maakt andere benen strekken moeilijker. Ik denk zelf niet dat hij ooit een poging zal wagen om achter op te springen, want in de toestanden waarin hij verkeert op dat moment, zijn lang niet zo heftig zoals ik heb wel eens heb gezien met 'echte' paarden. Maargoed, dat is geen excuus om niet op te letten natuurlijk.

Zelf denk ik dat dit oplosbaar is door een kwestie van tijd, gewoon doorgaan met oefeningen en blijven opletten. En wachten tot het kwartje valt, en er behalve benen strekken, geen verdere verwachtingen van hem zijn :+

Toch was ik benieuwd of er mensen zijn met ervaring en/of tips.

Dus mede-bokkers, brand los, en houdt het netjes! ;)

Kentiapalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:37

Ik heb er geen enkele ervaring mee, dus ik kan je ook niet van advies voorzien.

Ik vroeg me alleen af of het niet bij de ontspanning hoort... Ik heb ook wel eens paarden in de wei zien staan, die rustig in het zonnetje staan (met hun *** rustig/slapjes naar beneden hangend). Is het bij jouw hengst ook zo?

Captain

Re: Hengst krijgt een fluit tijdens rek-oefeningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:39

Er is een verschil tussen flipje laten hangen en flipje aanspannen.. Wat doet hij? Is hij ontspannen of raakt hij echt opgewonden? Dat tweede moet je echt mee uitkijken.. Je zult niet de eerste zijn die op een onbewaakt ogenblik toch besprongen wordt..

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 22:39

Kentiapalm, nee dat is het dus niet, hij is zich aan het op pompen zegmaar.
Zoals ik al zei, mijn ruin laat hem gewoon hangen inderdaad, ter ontspanning.
Maar bij de hengst wordt het zaakje al wat serieuzer :=

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 22:45

Captain, precies!
Ik vind het een beetje raar om er over te praten maar oke, laat ik zeggen, dat hij nog wel ver weg is van zijn 'toppunt'. Blijkbaar ben ik toch niet leuk genoeg.
Dat is dus, waarom ik het nu nog niet als probleem ga zien, meer als ongemakkelijke vertoning .

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:48

en als je nou bij de achterbenen begint? zodat je die alvast hebt gehad qua behandeling zeg maar?
Lost het uitschachten niet op, maar dan kom je in ieder geval wel klaar ( :') ) met je behandeling.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:50

opisop_shop schreef:
Lost het uitschachten niet op, maar dan kom je in ieder geval wel klaar ( :') ) met je behandeling.

Zo flauw.. :')
TS, reageert hij op een flinke stemverheffing? Ontspanning mag maar echt opgewonden kan tot gevaarlijke situaties leidden..

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:51

opisop_shop schreef:
en als je nou bij de achterbenen begint? zodat je die alvast hebt gehad qua behandeling zeg maar?

valt van de stoel van t lachen... :')

maar dat is idd wat ik ook zou zeggen, achteraan beginnen..
en idd wel opletten..

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 22:52

opisop_shop,
+1 :j !

Daar had ik inderdaad zelf ook al aan gedacht.
Een oefening die ik ook doe, is het linker achterbeen naar voren strekken en overkruisen over het rechter achterbeen en andersom.
Mocht hij op dat moment zijn leuter hebben hangen zat dat vast geen fijne positie zijn met zo'n ding in de weg. Misschien leert hij het dan ook wel af. Maar ik denk dat dat een beetje veel fantasie en theorie is helaas.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:54

dekt hij ook, of dat niet?
Toen ik mijn paard kocht was het een 3jarige hengst die ook al gedekt had.
Hij brulde en schachtte uit, maar dat heb ik hem afgeleerd in de 2 maanden dat hij bij mij nog hengst was. Een fikse stemverheffing hielp daarbij inderdaad wel.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 23:00

Captain,
Ik heb tot nu toe nog geen flinke stemverheffing gebruikt in deze situatie, zou er zo gauw ook geen commando op weten.. haha :')
Wel heb ik hem tijdens het strekken van de achter benen een tik gegeven zodra hij terug ging trekken om te kunnen knorren enz. Daarna strekt hij zijn achterbeen wel weer netjes.

Maar zodra ik ophoud met strekken en een borstel over zijn rug haal is hij ook weer alles vergeten, en is de banketstaaf net zo snel weer verdwenen als dat hij verschenen is.

opisop, nope nog niet gedekt zover ik weet ;)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:36

Een vriendin van mij is vroeger besprongen door een shetlander hengst dus het gebeurt wel pas er mee op! Wat je zou kunnnen proberen is hem ergens te knijpen om zijn gedachte even op iets anders te richten?

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:29

Ik kan me voorstellen dat het genant is als de mannelijke eigenaar erbij staat! :oo

Dit kan dominantiegedrag zijn, pas ermee op. Misschien is het een idee er een tik op te geven of de koude waterslang erop te zetten. Klinkt wreed, maar ik heb van een (mensen)man gehoord die in het ziekenhuis door een verpleegster gewassen werd en een erectie kreeg, dat zij er gewoon een tik op gaf en dat het weer over ging.
Misschien kunnen mannelijke bokkers beter advies geven? (waar precies tikken) Mensenmannen proberen meestal aan wat anders te denken (hebben ze mij verteld) maar dat kun je bij een paard moeilijk bepalen. Als het tijdens het rijden gebeurt kun je ze flink aan het werk zetten en zakt ie meestal wel weer af. :)
Ik ken ook iemand die haar hond streng aanpakt als z'n fluitje eruit komt ("Naar binnen dat ding!") en er ook een tikje tegenaan geeft. Dat lijkt wel te helpen maar ze heeft dit al van jongs af aan zo gedaan met die hond.

Succes ermee!

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 13:40

Ik dacht zelf ook al aan een koude water slang erop, maar ik dacht daarbij ook meteen, zal je zien dat het het tegenover gestelde effect heeft :=

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:44

Janedieene schreef:
Captain,
Ik heb tot nu toe nog geen flinke stemverheffing gebruikt in deze situatie, zou er zo gauw ook geen commando op weten.. haha :')
Wel heb ik hem tijdens het strekken van de achter benen een tik gegeven zodra hij terug ging trekken om te kunnen knorren enz. Daarna strekt hij zijn achterbeen wel weer netjes.

Maar zodra ik ophoud met strekken en een borstel over zijn rug haal is hij ook weer alles vergeten, en is de banketstaaf net zo snel weer verdwenen als dat hij verschenen is.

opisop, nope nog niet gedekt zover ik weet ;)

Tuurlijk wel...

*SLAP!*

:')

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 18:03

Ik zou eerder kiezen voor *DOWN!* _O-

Janedieene schreef:
Ik dacht zelf ook al aan een koude water slang erop, maar ik dacht daarbij ook meteen, zal je zien dat het het tegenover gestelde effect heeft :=

Haha, ja ik zou het maar uitproberen als de eigenaar er niet bij is, anders sta je helemaal voor banketstaaf. :=

Maar ik denk niet dat hij het lekker zal vinden. Anders even met je vinger op de waterstraal en even "PSST"onder zijn buik (hoeft nou niet direct op z'n piemel). Een beetje schrikeffect zal wel helpen.

Ik hoop nog steeds op mannelijke bokkers die ons hierin kunnen adviseren! <<)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:51

:+ :D

Hilarisch onderwerp, maar wel goed dat je er verder in verdiept :D

Als hij opgewonden is zal een hengst hem dus ook omhoog brengen en omlaag in een stijve stand :+
Soms komt er een bloem tevoorschijn zoals men dat noemt.

Ik zeg altijd maar zo: spelen doen ze maar in de eigen tijd :7 :=

het kan zo zijn dat je bepaalde gevoelens op brengt door middel van dat rekken en strekken.
Ook de dominanatie kan zo des te groter worden omdat jij jezelf voor zijn neus kleiner maakt.(neem aan dat je bukt)

Bij de meeste hangen ze net als jou ruin in ontspannen toestand slap.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 22:12

Ja, ik denk, zet weer eens zo'n "net niet" topic op bokt :')

Oke nee, even serieus.
Vandaag weer, ik was weer bezig met rekken en strekken, ik had van te voren al de waterslang open gezet, zodat ik daar geen geklieder mee zou hebben. Ik begon met de achterbenen, en daarna voorbenen. Niks aan het handje, alle oefeningen zonder geknor doorstaan.

Ik ga vervolgens zijn hoeven uitkrabben, zonder er eigenlijk bij na te denken dat hij dan misschien wel opeens een flubber krijgt. Jahoor, ik til de voorvoet op, en opeens begint er weer wat te bungelen voor mn gezicht :=

Dus ik met mijn super-reflexen naar de slang toe en spuiten maar ( :+ )
Nouja, het werkte wel, zo snel als het er was, was het ook weer verdwenen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 22:19

Maar hoe bungelt hij dan slap of stijf.
Want als je hem gaat afstraffen voor ontspanning....

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 22:23

O, leuk om over uit te leggen.

Citaat:
Ik vind het een beetje raar om er over te praten maar oke, laat ik zeggen, dat hij nog wel ver weg is van zijn 'toppunt'.

Hij laat dus wel duidelijk merken dat het geen ontspanning is, hij begint ook te knorren en te hinniken, maar het ding staat nog niet te druppen zegmaar.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 22:25

Wij hebben het hier meegemaakt met twee hengsten. Die van een vrindin als ik hem aan het invlechten was voor een wedstreid en ook vaak met poetsen. Die van mij ook heel vaak met poetsen.
Ik heb dat oppompen zoals je het noemt haha, ook meegemaakt met ruinen, onze ruinen hebben hem niet altijd slap hangen :p
Allen maakten onze hengsten geen geluidjes enzo

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 22:27

Dan mag je hem inderdaad terecht wijzen.
Ik por de mijne gewoon even in zijn zij..aangezien er niet altijd water in de buurt is :+

Zoals ik al zei dan: spelen doen ze maar in de eigen tijd :+
Op het moment dat jij met ze bezig bent hoort hij op een normale manier zijn aan dacht bij jou te houden :)

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:41

Janedieene schreef:
Ja, ik denk, zet weer eens zo'n "net niet" topic op bokt :')

Oke nee, even serieus.
Vandaag weer, ik was weer bezig met rekken en strekken, ik had van te voren al de waterslang open gezet, zodat ik daar geen geklieder mee zou hebben. Ik begon met de achterbenen, en daarna voorbenen. Niks aan het handje, alle oefeningen zonder geknor doorstaan.

Ik ga vervolgens zijn hoeven uitkrabben, zonder er eigenlijk bij na te denken dat hij dan misschien wel opeens een flubber krijgt. Jahoor, ik til de voorvoet op, en opeens begint er weer wat te bungelen voor mn gezicht :=

Dus ik met mijn super-reflexen naar de slang toe en spuiten maar ( :+ )
Nouja, het werkte wel, zo snel als het er was, was het ook weer verdwenen.

Een "niet net" topic bedoel je? ;)

Super dat het werkte! +:)+