paard snel overstuur door merrie, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrzavm

paard snel overstuur door merrie, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 17:20

Hoi , na lang getwijfeld te hebben plaats ik toch maar even een topic.

Mijn paard(ruin) staat sinds kort weer in de wei (van 7 uur s'ochtends tot 8 uur s'avonds ongeveer) , hij staat in een ''ruinen'' wei ( sinds kort is er een merrie bij gekomen , en die staat dus ook in de ''ruinen'' wei . ) . Ik heb hem een aantal maanden geleden verhuisd , ik ben hier weer weg gegaan en weer terug gegaan naar mijn huidige stalling omdat hij geen oog voor mij had maar op de merrie waarmee hij stond .

Hij staat nu weer non-stop bij de merrie die erbij is gekomen . Als ik hem pak gaat alles goed , maar merrie raakt overstuur en trapt , pist en gilt (letterlijk) van zich af , vervolgens word mijn paard ontzettend druk en heeft weer weinig oog voor mij , en meneer zet zijn nek erop( hij kan zich ontzettend groot maken) . Alles wat in zijn buurt komt is eng , kan niet meer rustig stil staan als ik hem poets . Ik stel hem goed gerust , maar na 2 minuten gebeurd precies weer het zelf , paard wordt onrustig en blijft dribbelen .

Kwa rijden is hij precies het zelfde ; als hij de merrie hoort is hij helemaal overstuur en zet zijn nek erop en loopt onder me vandaan .

Ik heb heel veel lol met mijn paard , maar sinds dit baal ik er ontzettend van dus ik hoop zó dat iemand misschien een goede tip kan geven !

Anoniem

Re: paard snel overstuur door merrie, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 17:44

Is hij wel goed geruind? Wellicht is hij klophengst? Is het en soort hengstengedrag wat hij vertoond? Als je het wilt uitsluiten kun je de dierenarts vragen, je kunt ook eerst zelf eens in de liezen voelen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:49

Who.. ken het probleem.
Ik heb mn ruin dus laten testen of hij niet stiekem een klophengst is. Maar zijn testosteron was <0.02 mwhaha, echt geen hengst dus :D.
Zijn buurvrouw gilt ook altijd als ik mijntes uit de wei haal, loopt ze naar het draad toe en staat ze weer met haar vulva te klepperen, die word echt spontaan willig van mijn echte ruin.
Zo ie zo is die met rijden en hij hoort een ander paard aankomen wat dribbelig dan, Opblazen, hinneken en als ze dan met dat paard in de bak zijn is het weer klaar.. slaat nergens op :P

Op stal als ik dan binnenkom met hem dan gilt ze alles bij elkaar en als hij dan naar haar staat in zn eigen box staat ze daar ook weer te piesen, dan weer de oren in de nek en hapt ze weer naar hem.

Nu een tijdje verder word zijn gedrag naar haar wel iets makkelijker, maar soms :Y)

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 17:06

Al zou hij klop hengst zijn dan nog zit ts met dit probleem. Aan het feit klophengst kun je weinig doen. Ik zit helaas in dit schuitje. Echt super brave tinker "ruin" in alles totdat ik andere paarden tegen kom of dat iemand mij in wil halen. Zolang ik hem er van kan afleiden gaat het nog wel maar als hij de kans ziet gaat hij er keihard achteraan en enorm piepen en bokken. Mensen en hun paarden schrikken zich rot als het gebeurt en is dus heel vervelend. Ik kan me jou probleem dus heel goed voorstellen.
Bij mijn paard is het een hormonale dominantie/frustratie en ik train me suf om te leren hem voor te zijn door hem flink aan het werk te zetten. Maar bij jou lijkt me de merrie het probleem. Had hij die niet voordat de merrie kwam? En is hij de enige ruin met dit gedrag?

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 15:11

Ik heb overlegt met de stal eigenaar , we hebben afgesproken dat de merrie en mijn paard om de dag afwisselen om op de wei te staan ( de ene dag in de paddock, de andere dag in de wei). Dit heeft ontzettend veel geholpen , er is metteen verschil te merken qua gedrag :)