Treinsporen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PerfectTwo

Treinsporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 21:48

Liefste bokkers,
In 't begin dat ik met Breathtaking op wandel ging ging ie even over een treinspoor, maar hij had ijzers onder en kreeg e schok,
nu willen we terug over sporen gaan en verstijft hij helemaal, hij zet er geen voet meer op.
Ik stap dan af en loop zelf over het spoor, maar niets helpt.
Nu kunnen we nog voorbij het veldje,
maar vanaf dat de boer hierop plant zal dit niet meer lukken en moet m'n lieverd over de sporen.
Heeft iemand een idee'tje om dit op te lossen?

# ik zet deze topic niet om afgebroken te worden omdat hij ervoor een schok kreeg, dit wist ik zelf niet!
ik doe dit omdat ik tips wil, niet om uitgescholden te worden.

Grtjs
Zoee

Kitsolu

Re: Treinsporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:05

De rails op zich staan niet onder stroom, alleen de bovenleidingen.

Hij is waarschijnlijk gewoon geschrokken van het gevoel/geluid, dat gebeurt veel paarden.

Wat je kunt doen om het te oefenen is gewoon aan de hand meenemen met snoepjes, op een plek waar het rustig is en niet te vaak treinen langs komen.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:18

@ Shahazai, een paard op ijzers kan wel degelijk een schok krijgen van rails. :j

Het fijne weet ik er ook niet van, maar het kan alleen als er een trein net gepasseerd is, en jij met paard direct over de rails gaat zodra de slagbomen open zijn. Ik geloof dat er een soort lading achterblijft van de wrijving tussen de 'wielen' van de trein en de rails, en dat je paard daarvan een schok kan krijgen met ijzers. Mij is geleerd dat je minstens 30 seconden moet wachten tot je oversteekt.

@ TS, ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heel veel goede tips heb.. :o
Het enige wat ik kan bedenken is sowieso geduld geduld geduld geduld.. en ohja, geduld.
Neem alle tijd om je paardje rustig aan het spoor te laten wennen, probeer hem telkens wat dichterbij te krijgen, eventueel met voedsel. Hou het niet te lang vol, zodra je paard een beweging of zelfs een stap in de goede richting zet, direct belonen. Positief afsluiten. :)
Succes!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:22

Misschien kun je het eens met een paar ervaren paarden erbij proberen?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:27

een paard zonder ijzers kan ook gewoon een schok krijgen.

voor de volgende keer, even wachten tot er een auto overheen gereden is dan is de laading weg.

voor nu ik zou met een groep gaan en dan de rest over het spoor laten gaan, en kijken of hij mee loopt. al zet hij maar 1 pastje richting het spoor zou ik hem belonen. en zo verder

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:31

nicky_rilana schreef:
voor de volgende keer, even wachten tot er een auto overheen gereden is dan is de laading weg.

voor nu ik zou met een groep gaan en dan de rest over het spoor laten gaan, en kijken of hij mee loopt. al zet hij maar 1 pastje richting het spoor zou ik hem belonen. en zo verder

Rubber geleid geen elektriciteit :)
EDIT: bv bij blikseminslag in een auto, moet je eerst met de carosserie iets van metaal oid. aanraken, de spanning verdwijnt niet via de banden, zelfde geldt voor het spoor (als de theorie over resterende spanning waar zou zijn)

Ik denk dat dit een vrij nutteloze discussie is, want iedereen heeft er andere ervaringen mee.
Oh en het gaat niet om de wrijving, het gaat om de aarding van de trein. Die krijgt stroom van de bovenleiding en wordt afgevoerd via de rails.
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 25-06-12 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:31

Een paard kan echt een elektrische schok krijgen van trein sporen.
Tussen de linker en rechter rail zit een spannings verschil.
Dit spannings verschil wordt gebruikt om seinen en overwegen te bedienen.

Paard op ijzers die toevallig met een voorbeen en een achterbeen op de twee rails komt te staan voelt dat.

En wat er aan te doen ??
Paard weet dit en is er nu bang voor geworden.

Kan hij springen ??

Leer hem dan om over de rails te springen, is maar 146 cm afstand.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:39

:D sorry voor mijn (miss?) foute informatie. Nogmaals, dit is wat ik ervan dacht haha.

Nickyrilana, kun je me uitleggen hoe een paard zonder ijzers een schok kan krijgen? Lijkt me heel sterk.. Als wij vlak daarna over de rails lopen, of m aanraken met onze handen, krijgen we ook geen schok toch?

Arieben,
uhm.. Hoe kom je op het idee om het paard te laten springen?! O__o
ik stond echt even met mn mond open naar je reactie te staren (kan aan mij liggen :') ) maar springen over de rails.. Ik kan me veeel veiligere oplossingen bedenken..

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:44

Liesje1611 schreef:
:D sorry voor mijn (miss?) foute informatie. Nogmaals, dit is wat ik ervan dacht haha.

Nickyrilana, kun je me uitleggen hoe een paard zonder ijzers een schok kan krijgen? Lijkt me heel sterk.. Als wij vlak daarna over de rails lopen, of m aanraken met onze handen, krijgen we ook geen schok toch?

Arieben,
uhm.. Hoe kom je op het idee om het paard te laten springen?! O__o
ik stond echt even met mn mond open naar je reactie te staren (kan aan mij liggen :') ) maar springen over de rails.. Ik kan me veeel veiligere oplossingen bedenken..

ik zou het ook niet weten hoe, maar een shet op stal waar ik werk liep over het spoor en kreeg een schok, en die heeft geen ijzers

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:45

Er is altijd een spannings verschil tussen de twee sporen.

Met of zonder ijzers, voorbeen op de ene rail, achter been op de andere rail, kan jij de benen zover uitelkaar doen, wel op blote voeten, jij en ook het paard voelt dat.

Neem zelf een aanloop en je springt makkelijk over het spoor heen.

Een paard kan veel verder springen.

Pannekoek01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 05:38

Shahazai schreef:
De rails op zich staan niet onder stroom, alleen de bovenleidingen.

Hij is waarschijnlijk gewoon geschrokken van het gevoel/geluid, dat gebeurt veel paarden.

Wat je kunt doen om het te oefenen is gewoon aan de hand meenemen met snoepjes, op een plek waar het rustig is en niet te vaak treinen langs komen.

op de rails staat wel degelijk stroom

stroom gaat via de bovenleiding door de trein weer via de wielen het spoor in , dit word weer via het spoor naar een onder station
geleid waar het stroom weer de boven leiding in gaat ....

dat het paard op de rails gestaan heeft en een schok voelde kan zijn dat op beide spoorstaven heeft gelopen ....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 05:51

Ik heb een pony gehad die ook meerdere malen een schok kreeg. De eerste drie keer ging ze er heel dapper alsnog overheen (met megasprongen).De vierde keer vertikte ze het.
Mijn paard daarentegen stapte er gewoon dapper overheen en gaf geen kick. Misschien omdat hij een rubber zooltje tussen zijn voorijzers had? :+

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 06:01

mijn paard is al zo vaak over het spoor geweest en heeft nog nooit een schok gehad?
Ze heeft wel ijzers onder.

misschien kun je je paard leren, net als met balkjes draven,
om over de rails heen te stappen?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:50

Ariebren schreef:
Kan hij springen ??

:wow: hopelijk is dit een grapje?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:50

Simpel, gewoon niet op de rails laten lopen. Ik snap eigenlijk niet dat dat niet standaard aan een paard geleerd wordt om over de rails heen te stappen ipv erop. Ze kunnen ze geen schok krijgen en lopen ze niet het risico van erin vast te blijven haken.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:04

Klinkt goed Gini, maar hoe leg je een paard waar hij precies wel en niet al zijn hoeven neerzet? Lijkt mij best lastig!
Ik rij zelf meerdere keren per week over een spoorwegovergang. Zowel paarden met als zonder ijzers kunnen een schok krijgen. Dit heb ik al meerdere malen meegemaakt. Ik heb wel het idee dat het vaker gebeurt bij paarden met ijzers, maar dat weet ik niet zeker.
Ik zou het oefenen met een paard erbij dat wel rustig over het spoor heenloopt. Eventueel zelf er ook naast. Kies een rustig tijdstip uit, zodat je niet zoveel last hebt van andere overstekende weggebruikers (en zij ook geen last van jou). Iedere stap in de goede richting moet je goed belonen. Hoeft niet altijd met een snoepje, even kriebelen op de schoft kan ook, ontspanning is het belangrijkste. Zowel bij jezelf als bij je paard. Stel niet te hoge doelen en neem de tijd om te oefenen. Vandaag drie stappen in de goede richting gedaan? Prima, braaf paard, morgen weer verder.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:08

Oefenen, ik kan de voeten van mijn paarden exact plaatsen waar ik wil. Desnoods stap je er iedere keer af en doe je het van de grond. Alles om een schok te vermijden, want dat is echt niet van het minste. Dat is een flinke stroomstoot die door het lijf van je paard gaat. Dan wil je toch wel even tijd stoppen in het trainen van je paard om zoiets te vermijden.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:15

ik voorheen ook altijd over het spoor heen met mijn pony's.
en ook zij hebben beide wel eens een schok gehad, waren niet heel erg onder de indruk,

wel probeerde ikaltijd te wachten tot ik zeker wist dat er een auto overheen was geweest,
dit kan niet altijd natuurlijk, ga geen tijden wachten :-)

of dit effect heeft weet ik eigenlijk niet..... maar heb toen noit meer last gehad

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:18

Het zijn inderdaad flinke schokken! Ik heb nu een paar keer meegemaakt dat het gebeurde bij een paard en dan schrik je je zelf ook echt rot. De meesten gaan met vier benen de lucht in, hoe braaf ze normaal gesproken dan ook zijn. Dus sindsdien ben ik wel op mijn hoede en probeer ik mijn paard er goed overheen te laten gaan. De voorbenen zijn nog wel redelijk te plaatsen als ik er op zit, maar bij de achterbenen vind ik dat toch een stuk lastiger. Afstappen kan ook, dan is het misschien beter te controleren, maar is in mijn geval lastig om midden op straat te doen, omdat mijn paard het opstijgen spannend vindt (daarom doe ik dat met een krukje, dan gaat het wel goed).

En inderdaad gretoes, ik wacht ook altijd even totdat er andere weggebruikers overheen zijn geweest, of het helpt weet ik ook niet, maar sindsdien nooit meer een schok meegemaakt.

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:22

Sjors schreef:
Ariebren schreef:
Kan hij springen ??

:wow: hopelijk is dit een grapje?

Hoop ik ook :o, klikt erg gevaarlijk.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:23

Serieus :o Dat wist ik echt niet van die schokken!
Voor mijn paard was het genoeg om af te stappen en zelf voor te gaan. En als ie erover is krijgt die een voertje. Hij is er al 2x helemaal alleen over gegaan met mij op zijn rug maar soms twijfelt hij weer.Als er net een trein gepasseerd is maken die sporen ook lawaai, dan wilt hij ook niet hoor dan wacht ik gewoon ff.
En volgens mij ontwijkt hij de rails al van zichzelf, hij gaat dan stofzuiger-stand en kijkt heel goed waar zijn pootjes komen :')

edit: ik ga wel mee in de tips van rustig opbouwen. Elke stap in de goede richting belonen! Een paard meenemen die er wel over gaat kan ook helpen! Moest afstappen niet genoeg zijn had ik het ook zo gedaan :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:25

Het over de sporen stappen is idd gewoon iets dat aangeleerd moet worden, er is zeker sprake van een spaningsverschil, maar da's echt heel miniem, en eigenlijk ook echt ongevaarlijk, de meeste paarden reageren er echt niet op, hangt soms ook wel af van de weersomstandigheden en vochtigheidsgraad af, maar training is ook hier weer het sleutelwoord.
Hier vind ik het dus echt onbelangrijk waar het paard net stapt, er op of er naast allebij moet kunnen dus.

Maar wat "marleentje" hier aanhaalt, ze twijfelt of je echt controle kunt hebben over waar het paard zijn voeten juist zet.
Wel dit hangt uiteraard af van de kennis en kunde van de ruiter, en ook wel van de graad van opleiding die het paard ondertussen al gekregen heeft, maar indien ver genoeg gevorderd, tjaaa dan kan je idd echt zelf als ruiter bepalen welke voet waar neer gezet zal worden. En dan spreken we echt van op enkele centimeters na juist. Dat kan dus echt wel.
Paardrijden is idd soms moeilijker dan het eruit ziet hé.

marleeentje schreef:
Klinkt goed Gini, maar hoe leg je een paard waar hij precies wel en niet al zijn hoeven neerzet? Lijkt mij best lastig!
Ik rij zelf meerdere keren per week over een spoorwegovergang. Zowel paarden met als zonder ijzers kunnen een schok krijgen. Dit heb ik al meerdere malen meegemaakt. Ik heb wel het idee dat het vaker gebeurt bij paarden met ijzers, maar dat weet ik niet zeker.
Ik zou het oefenen met een paard erbij dat wel rustig over het spoor heenloopt. Eventueel zelf er ook naast. Kies een rustig tijdstip uit, zodat je niet zoveel last hebt van andere overstekende weggebruikers (en zij ook geen last van jou). Iedere stap in de goede richting moet je goed belonen. Hoeft niet altijd met een snoepje, even kriebelen op de schoft kan ook, ontspanning is het belangrijkste. Zowel bij jezelf als bij je paard. Stel niet te hoge doelen en neem de tijd om te oefenen. Vandaag drie stappen in de goede richting gedaan? Prima, braaf paard, morgen weer verder.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:49

Je kan het ook met een zijgang doen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:10

Voor de technische bokkers een link naar een artikel hoe de automatische overweg werkt.

http://marcrpieters.nl/aansturing.html

Heel in het kort.
Er staat een spannings verschil over het baanvak voor de overweg.
De wielen met assen van de trein maakt een kortsluiting tussen de 2 railen.
De automaat reageert hierop en sluit de overweg.

Als jongetjes onder elkaar zijn we wel eens aan het experimenteren geweest om met een fiets de sluiting tussen de rails te maken.
Niet via de banden, maar fiets plat op de rail.
En het lukte, overweg ging dicht, en toen was het heel hard wegrennen met rooie koppen van de schrik.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:23

Ariebren schreef:
Kan hij springen ??

Serieus? -O-

Ik zou toch niet zo blij zijn met een springend paard als je het spoor over wilt steken.. 1 keer mis springen op de rails, uitglijden/onderuit gaan of wat dan ook.. als ik dat ergens niet mee wil maken is het wel op de spoorbaan. Buiten dat springen op beton me niet echt ideaal lijkt..
Leer hem dan liever zijn voeten optillen en niet op de rails gaan staan, gewoon rustig en beheersd in stap.