help, mijn haf is vervelend

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kataralord1

help, mijn haf is vervelend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 20:09

ik heb een verzorgpony, een haflinger genaamd Julia.
als ik wil opstappen trapt ze gericht naar me toe, haar rug is ingezakt, en ik weet niet of ze pijn heeft en het daardoor doe.
toen ik zonder zadel reed kon ik zo opstappen (de eerste keer), maar nu rijd ik met zadel (eerst hadden we er geen) maar nu trapt ze gericht. ik weet niet of ze pijn heeft, of dat het agressief gedrag is, of uittesten. ik ben in ieder geval niet bang, maar ik wil dat ze normaal doet, en geen pijn heeft. ik vraag me dat af.
maar met hoeven uitkrabben doet ze het ook. ik wou graag weten wat de oorzaak is (agressief, pijn, uittesten.) en hoe ik het kan oplossen. ze stapt ook weg als je wil opstappen, en dan begint ze te trappen.

heerkens

Re: help, mijn haf is vervelend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:27

Lijkt me duidelijk dat het paard aangeeft, dat er iets niet in orde is, vooral het inzakken van de rug geeft eigenlijk al aan dat er waarschijnlijk iets pijn doet.Zou overleggen met de eigenaar om evt. een DA, fysiotherapeut en misschien ook de zadelmaker er eens bij te halen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:48

Ik zou er niet meer op rijden voordat je hebt uitgesloten dat ze geen pijn heeft. Ingezakte rug kan voor problemen zorgen.
En omdat je paard met opstappen gericht trapt zou ik er toch voor nu vanuit gaan dat ze pijn heeft en dus eerst laten onderzoeken en dan verder kijken.
Hoeven krabben hetzelfde kan zijn dat het pijn doet.

kataralord1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 20:51

oke, heel erg bedankt. ik zal het advies opvolgen

PerfectTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:50

Eerst ff voorbij de veearts gaan en er nu niet meer op rijden.
Een ingezakte rug is inderdaad een teken dat er iets mis is (te vroeg bereden etc.)
Succes!

kataralord1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 22:08

oke, zal ik doen