Op een een of andere manier durf ik de hoeven van de achterbenen niet te krabben. Heb ik nooit gedurfd. Nou wil ik eigenlijk eens weten hoe je correct het achterbeen optilt (aangezien ik dat dus nooit doe) en hoe ik het minder eng kan vinden. De pony waar ik op rij trekt als het te lang duurt bij het krabben zijn been terug maar houd hem nog wel omhoog, bij deze pony vind ik de voorbenen niet eng om te doen, daarom wil ik weten hoe je de achterbenen doet. proberen mijn angst te overwinnen
Hoeven krabben Bij het uitkrabben van de hoeven is het van belang om eerst goed te leren een voorbeen en een achterbeen van een paard op te nemen. Ga bij het opnemen naast het paard staan, ter hoogte van het been dat je wilt optillen. Laat je hand geleidelijk van boven naar beneden glijden en pak niet meteen met de hand de pijp van het paard vast. Zorg dat je de gewrichten niet in tegennatuurlijke richting buigt. Bij het opnemen van een voorbeen komt de hoef meer onder de buik, terwijl je een achterbeen eerst naar voren moet halen en dan pas naar achter mag brengen. Door het achterbeen eerst naar voren te halen, voel je of het paard niet zijn hele gewicht op jou wil overbrengen, in plaats van de balans te zoeken op de andere drie benen. Probeer nooit een achterbeen loodrecht onder een paard uit te halen. Het is gevaarlijk omdat je dan al te ver naar achteren staat waardoor een paard je gemakkelijk kan raken. Ga bij het uitkrabben van de achterhoeven vlak naast het achterbeen staan.
Met een hoevenkrabber verwijder je vuil en eventuele steentjes uit de hoeven. Blijf wel uit de buurt van de straal van de paardenhoef, die is daar te gevoelig voor. Het borsteltje kan je wel gebruiken om voorzichtig het vuil van de straal te borstelen. De krabber gebruik je voornamelijk om de 'geultjes' naast de straal uit te krabben. Zorg dat je altijd voor het rijden de hoeven op steentjes controleert,want een paard kan door zo’n steentje kreupel gaan lopen of een hoefzweer krijgen.
Sommige paarden kunnen bij het poetsen en uitkrabben van de hoeven wel eens slaan. Bij de voorbenen bestaat het risico dat je geraakt wordt door de voorknie. Het paard kan zijn voorbeen veel hoger optillen dan je denkt. Bij de achterbenen kun je door de hoef worden geraakt. Zorgt dat er voor jou steeds ruimte is om uit te wijken. Het is verder heel belangrijk dat je het paard straft als hij wil slaan of daadwerkelijk slaat. Schrik niet maar zeg duidelijk "Nee" en geef het paard onmiddellijk een tikje terug, desnoods met je schoen. Dat geldt ook voor bijten. Op die manier bewijs je dat je de baas bent en leer je het paard zijn ongewenste gedrag af. Realiseer je wel dat een paard mogelijk reageert op pijn of irritatie vanwege een te harde borstel, een vlieg, dreiging van een ander paard, of iets anders.
wat ik doe als ik de achterbenen doe, is de hoef stevig op mijn knie zetten. Als een paard wil uithalen op te stampen zal hij eerst zijn been onder zijn lichaam trekken, dit lukt niet als je been ertussen zit
Vergis je daar niet in. Als het paard zijn been echt eruit wil trekken, dan lig jij 2 meter verder in het zand. Een paardenbeen hou je echt niet tegen. Hoewel het wel klopt dat de meeste paarden wel stoppen als ze wat druk krijgen.
Ik vind de achterbenen ook altijd lastiger dan de voorbenen. De voorbenen tilt ze ook veel makkelijker op! De achterbenen trekt ze altijd een beetje weg, maar volgens mij is dat een beetje geklier. want als ik niet toegeef dan houdt ze ze wel stil haha
Achterbenen zijn idd vaak lastiger, maar dat is vaak veroorzaakt door te weinig vertrouwen. Achterbenen zijn om te vluchten nog belangrijker dan voorbenen, omdat uit de achterbenen de kracht komt. Daar zullen ze dus altijd iets harder op protesteren. Maar na wat oefening verdwijnen daar ook de problemen. Eigenlijk laten de achterbenen zien hoe goed ze haar voeten kan optillen.
Dat is waar, maar je kan beter proberen niet tegen je paard te vechten maar hem de tijd te geven die hij nodig heeft om het heel langzaam aan te leren. Maar als je in een bedenkelijke situatie moet kiezen tussen een hoef in je gezicht of zand, dan kies ik er toch voor om een eindje te vliegen. Maar het is beter om ervoor te zorgen dat ze zich op hun gemak blijven voelen.
idd. Ook blijven praten tegen je paard, want als je aan de achterhoeven staat ziet je paard je niet altijd
Waratje
Geplaatst: 27-06-12 14:54
Vraag of je eerst eens wat mag oefenen met een pony die heel braaf de voetjes geeft. Dan kun je zelf wat zekerder worden zodat het bij je favoriete pony minder tijd kost en voor die pony ook prettiger is.
jvuitb
Geplaatst: 30-06-12 21:36
vraag het eens bij een manege, of je het zou mogen proberen bij de braafste manege paard van stal ! met hulp! zo kom je wel over je angst heen hoor !
ik vond het lange tijd ook eng, omdat ik het idee had dat ik geschopt zou worden. Maar als je zelfverzekerd met je hand naar beneden gaat, dan kun je de hoef optillen. Als je pony dan gaat trappen gewoon duidelijk maken dat je met jou dat niet kunt proberen; vasthouden dus. Je pony zal naarmate je het vaker doet het ook niet meer eng vinden. Maar als je pony zelf gewend is om de achterbenen op te tillen dan gebeurt er niks. Je kunt gewoon krabbben. Het vasthouden is lastig uit te leggen.
PanniePannie
Geplaatst: 06-07-12 20:08
Ik neem aan dat je op dit moment iemand anders vraagt om de hoeven voor je uit te krabben? Waarom vraag je niet gewoon aan hem/haar of hij/zij even erbij wil blijven als je het zelf probeert?
Bij mijn eigen paard ben ik nergens bang voor omdat ik weet dat ze niets zal doen. Nu rijd ik af en toe op een pony hier in de beurt die al heel erg met de staart draait en achterbenen optilt wanneer ik aan haar kont zit. Echter wanneer de eigenaar dat doet of erbij is is er niets aan de hand.
Echt eng vind ik het niet maar heb soms wel het idee van laat maar zitten dadelijk gebeurt er iets.
klinkt mij toe alsof het paard jou nog niet gewoon is. Begin met het paard overal te aaien, en laat het paard aan je wennen. Houd het een paar keer met aan de benen aaien zodat het paard weet dat je hem geen kwaad zal doen als je aan zijn benen zit. Als je zijn benen niet eist zal er hoogstwaarschijnlijk niets gebeuren.
probeer het anders eerst met een paard dat geen vlieg kwaad doet, nergens om geeft, en netjes alle 4 de voetjes geeft. misschien gaat het dan een stuk makkelijker omdat je dan weet hoe je het beste aan kan pakken..