Ik heb een tuiger merrie van 4 gekocht al een tijd in mijn bezit nu. Zij heeft 4jaar alleen op de wei gestaan en vind dus ook alles eng. Maar dan Stal als ze op stal staat gaat wijkt ze steeds heen en weer ze draaid ze keerd ze steigerd en ook met een paard er naast of er bij doet ze het kan ik hier iets aan doen?
Verhuizen naar een stal waar ze elke dag heel de dag buiten komen of kijken voor een hit actief...
Samsa11
Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-12 16:07
shilady schreef:
Verhuizen naar een stal waar ze elke dag heel de dag buiten komen of kijken voor een hit actief...
Ze mag ook elke dag naar buiten net savonds moet ze op stal. En wat bedoel je met een hit actief?
Cowgirl
Geplaatst: 24-06-12 16:14
Er is maar 1 manier en dat is paard naar buiten gooien en daar dan ook laten.
Tik Hit Actief maar eens in op de zoekfunctie of google. Het wil nu niet zeggen dat dit de enige oplossing is want er zijn genoeg verkappingen van het hit-actief gebeuren.
Loopstal, paddock paradise of gewoon een boer met een stuk weiland en een schuilstal.
Ik zou zelf denk ik ook kiezen om haar dan 24/7 op de wei te laten, maar dat komt misschien omdat ik al geen fan ben van paarden op stal zetten. Sommige paarden zijn er niet voor gemaakt om op stal te staan. Misschien is de hele omkeer ineens wat te veel voor haar?
Tigra_
Geplaatst: 24-06-12 18:11
Heel de dag op de wei hoelang is dat ongeveer? Van 8 tot 8 of van 8 tot 5. Langer of korter. Je zou eerst afhankelijk hoe lang je paard nu buiten staat, de tijd verlengen van de weidegang en de stal korter en zorgen dat ze onbeperkt hooi te eten heeft heel belangrijk. Als dat nog niet voldoende is zou ik ook kiezen voor een andere stal waar ze dag en nacht buiten kunnen met schuilstal.
Ik zou haar toch leren om op stal te kunnen staan, je kunt nooit weten of ze haar hele leven een plekje op de wei heeft. Wat als ze eens moet verhuizen en daar geen wei is, of ze moet naar de paardenkliniek voor het een of ander. Ik ben een voorstander van 24/7 buiten, maar op stal leren staan hoort er ook bij. Je zal er in de toekomst nog wel een profijt van kunnen hebben als je nu doorzet en haar laat wennen. Geef haar een vol hooinet, misschien nog een speeltje of liksteen. Is het mogelijk om de stal periode op te bouwen?
ik zou een bal ofzo in de stal hangen en genoeg strooisel zodat hij zich niet kan bezeren. verder de perioden gewoon opbouwen en een maatje opstal zetten zodat hij niet alleen is
Er zijn speeltjes te koop die je kunt kopen zodat je paard zich niet verveelt. Je moet sowieso zorgen voor genoeg hooi/water de hele tijd. Zoals eerder gezegd is een liksteen misschien een idee? Probeer gewoon met haar te wennen aan alles in en om de stal zodat ze steeds een uurtje langer op stal kan staan.
Een paard is claustrofobisch dus vreemd gedrag is het niet. Ik zou oefenen. Goed opbouwen. In- en uit de stal in, misschien samen met een ander paard, dan 5 minuten blijven staan, enz. Gewoon netjes opbouwen en genoeg eten geven in het begin zodat je paard zich niet hoeft te vervelen.
Denk ook wel dat een stal overbodige luxe is voor jouw paard, zou het persoonlijk niet doen. Gewoon lekker op de wei laten staan, scheelt ook weer tijd en moeite, maar als je het per se wil lekker opbouwen!