liggen tijdens rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

famke43

liggen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 20:17

heej bokkers,

vanmiddag mn nichtje meegenomen naar vzshetjes.
na veel poetsen en knuffelen wou ze erop zitten.
wij haar erop gezet. en na een paar rondjes deed ze dr hoofd een beetje laag en liep ze heel hard door
en toen opeens gaat ze liggen.
zij erafgestapt later nog een keer, weer ging ze liggen.
en zo ging het maar door en door.
weet iemand wat de aanleiding is waarom ze dit doet???

gr.

Anoniem

Re: liggen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:18

Ik denk dat deze pony gewoon geen zin heeft om te werken en door te gaan liggen komt ie onder het werk uit. Waarschijnlijk als je een zweepje meeneemt zal het minder zijn.
Shetten zijn erg slim ;)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:19

Is de pony beleerd onder het zadel?

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 20:20

44Myrthe44 schreef:

neej. word altijd op gereden zonder zadel. ze heeft wel een keer een zadeltje omgehad. maar die verschoof de hele tijd

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:22

benen er beter aan. In het begin deed mijn net ingereden verzorgpony het ook als ik mijn benen er niet goed aan had

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 20:25

magriet schreef:
benen er beter aan. In het begin deed mijn net ingereden verzorgpony het ook als ik mijn benen er niet goed aan had

ok thanks, maar er rijd een meisje van 6 op. dan kun je niet gaan zeggen been erbij houden want die snapt het nog niet. :+

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 20:26

Joolien schreef:
Ik denk dat deze pony gewoon geen zin heeft om te werken en door te gaan liggen komt ie onder het werk uit. Waarschijnlijk als je een zweepje meeneemt zal het minder zijn.
Shetten zijn erg slim ;)

nou ze liep gewoon lekker vrolijk met de oortjes naar voren. en met een zweepje kom je niet ver met die pony want dan weigerd ze om nog 1 stap voor je te zetten. :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:30

famke43 schreef:
44Myrthe44 schreef:

neej. word altijd op gereden zonder zadel. ze heeft wel een keer een zadeltje omgehad. maar die verschoof de hele tijd

Ik denk dat bedoeld wordt of deze pony wel echt goed is ingereden? Of wordt er gewoon af en toe een kind op gezet?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:31

De pony gaat waarschijnlijk liggen omdat het kindje er dan afgaat. Dier heeft jullie goed getraind..

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:32

Ik denk inderdaad dat jullie 'bezig' zijn met een hele slimme maar ook lieve shet. Jullie spelen met de shet maar dat wil niet zeggen dat de shet het óók leuk vind. hij wil jullie niet bijten of schoppen en heeft dus verzonnen om te gaan liggen!
Hoe oud zijn jullie?

Edit: Troi zegt toevallig, maar dan korter, precies hetzelfde als ik.

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 22:14

HolyPope schreef:
Ik denk inderdaad dat jullie 'bezig' zijn met een hele slimme maar ook lieve shet. Jullie spelen met de shet maar dat wil niet zeggen dat de shet het óók leuk vind. hij wil jullie niet bijten of schoppen en heeft dus verzonnen om te gaan liggen!
Hoe oud zijn jullie?

Edit: Troi zegt toevallig, maar dan korter, precies hetzelfde als ik.

Allebei 13 en al vanaf m'n 7e op rijles.
Zei is op dr 9e erop gegaan en is er sinds korte tijd vanaf.
Maar als ze het niet leuk vind laat ze dat altijd ook duidelijk merken.

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 22:15

[/quote]

neej. word altijd op gereden zonder zadel. ze heeft wel een keer een zadeltje omgehad. maar die verschoof de hele tijd[/quote]

Ik denk dat bedoeld wordt of deze pony wel echt goed is ingereden? Of wordt er gewoon af en toe een kind op gezet?[/quote]

Af en toe en kind erop. Of de zoons van de eigenaar crossen dr ook wel is op.
Niet dat het echt goed is voor die pony maar ik kan het niet veranderen

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:26

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 10:36

Slimme pony! Maar ik zou hier geen klein kind meer opzetten hoor; voor het kind (en blijkbaar ook de pony) niet leuk en veel te gevaarlijk.

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 14:49

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:54

Nou nou, je maakt wel heel wat mee hé, op één en dezelfde middag. En ik lees dat de merrie's allemaal in de stress waren, door de hengst.....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:53

Tja net als grote paarden horen shetten verstandig afgericht te worden en dan zitten er echt fijne ponys tussen.
Maar volgens mij is dat stukje bij dit paardje overgeslagen en dan lees ik ook nog dat er flink mee geragd wordt, geen wonder dat het trucjes verzint om onder het gedoe op haar rug uit te komen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:49

Paard is ooit voor de eerste keer gaan liggen en beloond geweest omdat de ruiter eraf ging. Je hebt hem dus geleerd dat het juist is om te gaan liggen, want dat de druk dan weg gaat. Je zal enkele stapjes moeten terugzetten en opnieuw langzaam opbouwen.

Extacymylife

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:53

Wij hadden een shet op stal die deed dat ook en die bleek last van zijn buik te hebben.

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 20:10

randalinpony schreef:
Tja net als grote paarden horen shetten verstandig afgericht te worden en dan zitten er echt fijne ponys tussen.
Maar volgens mij is dat stukje bij dit paardje overgeslagen en dan lees ik ook nog dat er flink mee geragd wordt, geen wonder dat het trucjes verzint om onder het gedoe op haar rug uit te komen.

tja ik kan daar niks aan doen. zelf rijden we er niet op.
niet vanwege onze groote maar gewoon aan longeren, vrijheidsdressuur en aan de handspringen hebben we genoeg :+

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 20:13

jensvl schreef:
Paard is ooit voor de eerste keer gaan liggen en beloond geweest omdat de ruiter eraf ging. Je hebt hem dus geleerd dat het juist is om te gaan liggen, want dat de druk dan weg gaat. Je zal enkele stapjes moeten terugzetten en opnieuw langzaam opbouwen.

voorlaats hadden we er iemand die wat meer ervaring had dan mn nichtje.
toen had ze ook een zadel op. dus ze mocht echt niet gaan rollen dus ging ze wel staan maar met dr voet ertegenaangedrukt zodat ze niet kon gaan rollen :+ en daarna haar meteen weer omhoog getrokken(dan bedoel ik omhoog geholpen) :o

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:55

Ik weet dat het volgende beangstigend klinkt, maar als het paard de volgende keer gaat liggen, probeer er dan voor te zorgen dat het liggen heel vervelend voor hem wordt. Probeer er gewoon zo lang mogelijk op te blijven zitten. Trek zijn hoofd wat scheef (niet te bruut natuurlijk) juist genoeg om het rollen tegen te gaan, en probeer vervolgens het paard zonder hard trekken of bezeren terug omhoog te brengen. Zo leer je hem dat hij mag gaan liggen, maar dat het daarna veel meer energie kost om terug recht te gaan staan dan dat hij was blijven rechtstaan. Ook leert hij dan dat hij geen drukvermindering krijgt. Doe dit echter niet bij een jong of een oud paard aangezien dat dat te belastend kan zijn voor de benen. In dat geval maak je het hem gewoon onaangenaam door er wel af te gaan maar zijn hoofd nog altijd scheef te houden en vervolgens terug omhoog te helpen. Maak dus gewoon het liggen iets dat irritant is als er iemand op zijn rug zat als hij ging liggen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:54

Ik denk...dat het geen goed plan is als een wat onervaren meisje aan het hoofd van een liggende pony gaat trekken.
Je zou het paardje gewoon moeten inrijden, vanaf het begin met een goede longeur en een handig ruitertje.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:56

geen kleine kinderen meer op de pony laten!

123horse123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:00

Kan ook buikpijn zijn, had ze diaree?