Problemen bij het opzadelen, uit de stal halen en rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flooreke

Problemen bij het opzadelen, uit de stal halen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 18:30

Hallo,

Ik heb enkele probleempjes met één van mijn verzorgpaarden.
Verona is een KWPN merrie van ondertussen 7 jaar. Moet wel zeggen, dit alles
gebeurt enkel als ik alleen met haar ben. Dus als er niemand in de buurt is.
Het begint al bij haar uit de stal te halen. Ze is veel te opgewonden en loopt mij
zelfs bijna omver. Ze is schoft 1m75 tegenover mijn 1m55 dus da's makkelijk geflikt voor haar...
Wanneer ze dan op de poetsplaats staat gaat alles goed, kan poetsen, opzadelen
en aansingelen zonder problemen. Maar wanneer ik het hoofdstel wil insteken gaat
d'r hoofd de lucht in, natuurlijk is het voor mij bijna onmogelijk om dan het hoofdstel
over haar oren te krijgen. Dus neem ik een verhoogje, maar daar gaat ze soms dan moeilijk
over doen als het eens verschuift... Eens het hoofdstel aangekregen maak ik m'n longe vast
met een speciaal longeerstukje, we stappen tot 2m voor de poort en dan zet ze geen stap meer
verder. Heb vandaag met alles geprobeerd: geduld, eten, zweepje, niets helpt echt...
Uiteindelijk is ze dan toch naar buiten gekomen (na 25 min!) en dan ook nog niet op een
normale manier, echt naar buiten gesprongen en buiten beginnen steigeren. (Had zweepje niet meer
in hand en had ze al wat gekalmeerd) Op naar de piste dan, we stappen tot aan de ingang van de piste
en dan alweer, geen stap meer verder, heb haar proberen te tonen dat het ok was om naar binnen te gaan door zelf
in de piste te gaan en ze heeft me dan wel gevolgd maar weer pas na een 10 min... (alles waar het misgaat is ze normaal
gewend, ze kent de stallingen en de piste al meer dan een jaar) Eens binnen ben ik beginnen longeren , dat is ze
gewend en verliep dus vlot. Toen ging ik opstappen , ook niets gedaan en beginnen instappen. Verliep allemaal
heel vlot, dan contact meer opgenomen en nageefelijk gereden, ging ook prima maar dan ging ze opeens echt met
d'r hoofd beginnen schudden tijdens het stappen en draven (om haar bit vast te nemen???) ben wel steeds blijven echt
benen geven en benen geven en toen ging het wat beter maar ze bleef het echt wel doen... Geef zelf voldoende na etc , begrijp
niet echt wat er aan de hand is. Heb al veel paarden gereden, al moeilijkere dan zij maar nu weet ik niet echt wat er aan de hand
is.. (Heb ook gekeken op wondjes of tanden in de mond maar ook niets...)

Kan iemand me soms raad geven? Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Problemen bij het opzadelen, uit de stal halen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:51

Ik krijg het idee dat het paard liever niet wilt werken, aan jou uit te vinden waarom ze dat doet. Het hoofdschudden doet me denken aan de tong over het bit, misschien kun je daar eens naar kijken als ze dat doet?

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 18:56

Ja, is inderdaad zo.. Nochtans eens in piste loopt ze echt wel goed hoor, maar wat doe ik eraan? En indien ze dit doet, tonglepel kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:01

Nee, dat heeft geen zin, een paard doet de tong over het bit gooien omdat er iets niet in orde is, tonglepel is daarin alleen maar symptoombestrijding. Dat kan zowel rijtechnisch zijn als lichamelijk bij het paard.
Het hoofd omhoog gooien, doet ze dat uit angst of gewoon om te pesten? anders zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan pijn aan de atlas. Of rijdt jij wel met een vriendelijke hand? Past het bit wel goed? Etc.

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 19:06

Ik denk echt gewoon om te pesten , op wandeling doet ze dit bijvoorbeeld niet (daar heeft ze alles naar haar zin). Ik rijd met een vriendelijke hand , zij geeft na ik geef na, ga niet gaan zitten trekken in de mond maar echt op benen rijden etc. Bit zit ok , is groot genoeg .

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:10

ik geloof dat deze merrie jou gewoon ziet als een spelletje en niet als een leider :Y) Als ze ineens de piste niet in wil, wil ze dus niet werken. Doet ze dit bij andere wel gewoon dan ga ik er vanuit dat ze jou gewoon aan het uitproberen is. Streng zijn dus. Desnoods een zweep tegen haar billen, maar lopen zal ze. Een paard van 1.75 dat geen leiding krijgt van zijn baasje kan gevaarlijk worden..

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 19:16

mang: Ze doet dit bij iedereen, maar vanaf dat we met twee zijn doet ze dat dus niet meer. Dan drijf je haar gewoon een beetje en klaar is kees, geen problemen, bij zweep tegen d'r billen is het steigeren en achteruitdeinzen en denk niet dat dat echt de bedoeling is ook ... Misschien eerst wat grondwerk met haar proberen? En heb ze al bij al dan wel in de piste gekregen hé maar pas na een tijdje terwijl ze dat als we met twee totaal niet doet...

Rozenkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:27

Naar mijn mening lijkt het erop dat het vertrouwen en leiderschap er niet is.
Ze loopt je omver, dit toont weinig respect.. ze wil niet achter je aan lopen wanneer je naar de bak loopt ik koppel dit aan weinig vertrouwen. Jij gaat twijfelen of je het wel goed doet paard begrijpt het niet meer en gaat in protest... Herkenbaar voor mij in ieder geval.

Mijn advies: begin bij het begin. Zorg dat het vertrouwen en respect op de grond aanwezig is. Ga aan de hand stappen en zorg dat ze uit jouw ruimte blijft. Eis jouw ruimte op daar dient ze respect voor te hebben. Aan de andere kant moet jij respect hebben voor het feit dat het niet normaal hoeft te zijn dat ze blindelings achter jouw aanloopt als jij dat van haar vraagt. Zet druk wanneer ze niet van binnen naar buiten wil zet ze één stap haal de druk er gelijk vanaf! Hierdoor beloon je haar voor gewenst gedrag. Wees tevreden met kleine stapjes ook al weet ze donders goed hoe het moet. Misschien is ze nukkig of is ze het vertrouwen even kwijt? Ik heb het op deze manier (onder begeleiding) opgelost en bij mij heeft het super geholpen!

Btw dit is een korte uitleg...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:06

Ik herken dit gedrag wel van paarden die hopen dat ze uit de stal worden gehaald om in de wei gezet te worden, die geven dan gewoon aan dat ze niet willen werken, dus niet naar een bak of iets willen...maar naar de wei.

Met dat rijden ook, dat doen ze dan een poosje maar het irriteert gewoon dat ze nog steeds niet op die wei staan en dan gaan ze die irritatie uiten door te gaan schudden met het hoofd.

Kan dat het hier ook niet gewoon zijn :)

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 14:34

pmarena: Ja, kan deels daar ook wel aan liggen want onze weides liggen rondom het huis :p maar dan nog, zo'n dominant gedrag is toch niet normaal, ik ben leider en zij moet luisteren, of ze nu naar de wei wil of niet. Natuurlijk, er waren woensdag wel heel veel dazen, had er niet echt aan gedacht, misschien schudde ze daarom uit irritatie, volgende keer dazenspraitje erop en dan zie 'k wel of 't daaraan lag :) Nu, ze mag niet op de weide want ze heeft een wonde aan d'r schouder die zou kunnen ontsteken op de weide en ons andere 2 paarden zijn wel naar de weide..

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 14:35

Miji : Ga jou advies ook zeker eens uittesten, bedankt! Ga ook een poging grondwerk doen ! :-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:56

Als ze niet op de wei mag dan zal ze daar wel enorm van balen en daarom tegendraads zijn, en als de verstandhouding dan ook nog niet zodanig is dat het dier gewoon goed luistert....dan wordt het lastig natuurlijk :)

Jij wil iets dat het paard niet wil, het paard heeft zich ook niet even op de wei uit kunnen leven dus zit met een frustratie èn met overtollige energie, ziet jou ook niet als leider...dan wordt het moeilijk en kan ik me goed voorstellen dat het dier onder die omstandigheden gewoon echt geen zin heeft om te werken... en geef hem eens ongelijk :P

In dit geval zou je dus aan je leiderschap / relatie met het paard moeten werken zodat ze wèl graag voor je wil gaan werken.

En daarbij dan ook een oplossing zoeken voor die frustratie, het beestje kan toch wel de wei op als het gewoon droog is zeker...? Of wat kan er in de wei gebeuren met die schouder waardoor ze er nu niet op mag? Kun je haar niet minimaal even lekker losgooien op de wei of in de bak...?

Ook al moet een paard natuurlijk gewoon naar je luisteren, het is natuurlijk niet echt eerlijk om dat van hem te verwachten als het dier ook niet de mogelijkheid krijgt om even zijn eigen behoeftes te stillen :)

Zoals je een beweeglijk kind dat een poos stil moet zitten in een kerk ofzo, vantevoren / naderhand even flink de mogelijkheid geeft om te rennen en spelen...voor wat hoort wat, compensatie moet er zijn :)

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 21:07

@pmarena: Ja , begrijp het wel hoor, maar het is echt een open wonde en moet elke dag meermaals uitgewassen worden en zalf op gedaan worden en op de weide laat ze zich ook niet zo gemakkelijk
pakken dus da's niet zo handig. Is trouwens echt ook op advies van dierenarts :/ Ze krijgt echter wel de kans om haar meermaals per week eens helemaal los te gooien in de bak maar vooraleer ik goed en wel in de bak sta met haar zijn we weer een half uur verder.... :/ Ga morgen eerst eens wat grondwerk proberen met haar...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:10

Ander en kleinere verzorg paardje nemen ??

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 21:52

@Ariebren ; nee, ben perfect gelukkig met deze 4 schatten. Problemen moet je oplossen, niet ontwijken.

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 00:34

Goed nieuws! ben vandaag eens kordaat geweest tegen haar en heeft echt veel uitgehaald!
Heb haar uit de stal gehaald, wonde verzorgt en opgezadeld. Op het moment dat ik haar hoofdstel
wou aandoen stak ze alweer haar hoofd in de lucht dus heb haar hoofd vastgenomen en meer bij mij genomen, bit erin -> hoofd weer omhoog, eerste oortje erdoor -> hoofd omhoog en blijven herhalen en tussendoor steeds goed belonen. Toen we dan de grote poort uit moesten ging ze weer in conflict (achteruitstappen etc) ben echt kordaat geweest en heb haar een tikje met de zweep gegeven, als zij achteruitging, meer druk op de longe en tikje van de zweep, zo heb ik ze op een rustige manier toch naar buiten gekregen en op den duur moest ik niets meer doen en had ze mijn leiderschap goed aanvaard :-) naar de piste toe weer alles rustig, nog 1 keertje moeten tikken bij de ingang van de piste maar ze heeft niet zo lang geprotesteerd. Nu bij het rijden gaat ze wel nog steeds d'r hoofd in de lucht steken en schudden (ja geknik). Ik rijd d'r altijd weer mooi nageefelijk maar toch om de een of andere reden blijft ze het doen. Ook kan ze zich plots vastzetten in d'r mond, echt stijve nek en bit vast. Kan haar dan wel altijd weer losrijden maar snap gewoonweg niet waarom ze het doet.. Moet wel zeggen, naarmate ik langer reed ging het wel steeds beter, heb gegaloppeerd en ging echt super, mooi nageefelijk, mooi achterhandgebruik en niet geschud of zich vastgezet :-) Iemand nog tips voor tijdens het rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:23

Dat knikken en schudden is dus iets wat het paard niet doet om te pesten of dwars te liggen, ze laat duidelijk zien dat er iets niet lekker zit. Dat kan zijn een te harde hand maar dus ook iets lichamelijks, dat laatste kan ook een reden zijn dat ze niet graag aan het werk gaat, misschien heeft ze ergens last van.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 14:57

Ik weet niet of bij dat naar buiten gaan en de piste ingaan misschien een (Hoe noem je dat?) soort van deurpost zit ofzoo?
Een pony bij ons op stal had een x zijn hoofd gestoten en had dus helemaal een trauma om onder iets door te gaan...
De eigenaresse doet nu zo'n longeerlijn om z'n schouders een, het gaat nu wel een stuk beter dan eerst.
Dus misschien enig idee of hij misschien een x zijn koppetje heeft gestoten :o

&&Ik heb niet super veel verstand van lichamelijke toestanden enzoo maar misschien heeft ie last van z'n rug ofzoo? Kan die wel gewoon "hals strekken" enzoo?

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 23:44

Hals strekken etc gaat prima, en ondertussen is het doorgaan probleem opgelost hoor (zie vorige post).

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 00:01

wat voor wond heeft ze aan haar schouder dan?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 07:48

Heb je les en past het zadel wel goed, want het hoofdschadden kan daar ook vandaan komen, spierpijn b.v ?
Tips voor het rijden is erg lastig via de pc, want wij kunnen niet zien wat jij fout doet, neem in elk geval altijd aan dat de fout van jou af komt, dus les nemen is denk ik niet overbodig

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 14:35

@franka75: heeft waarschijnlijk een slag gehad van een ander paard, wonde is ondertussen al helemaal dichtgegroeid :-)
@midgie: zadel past (zadelpasser is langsgeweest) en naarmate ik meer met haar rijd doet ze het steeds minder, 't is echt puur pesten. Echt elke keer dat ik met haar rijd doet ze het minder en minder omdat ik haar ook beter leer kennen en weet wanneer ik meer been moet bijgeven etc ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:39

Wat handig kan zijn voor grote paarden is om een soort halsband te kopen. Ik weet even niet of het een speciale benaming heeft, maar het word hier in de buurt veel gebruikt, ook met lessen. Je doet de band om de hals en maakt hem vast aan bijvoorbeeld een ring in de muur. Je paard kan dan niet weglopen als je het halster afdoet en ook niet zijn hoofd al te ver omhoog doen. De band kan de hals trouwens niet afknellen, omdat hij zeg maar vast zit en niet strakker kan. Ik gebruik het ook veel, rijd nmlk ook op aardig grote paarden en zat daar ook altijd mee.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:25

-> OPG