Soort van luchtzuigen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loeky01

Soort van luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 17:02

Ik rijd een pony (B/C pony eigenlijk maar) en hij is een fanatieke voerbakkenzuiger geworden. In z'n vorige stal (hij is van locatie gewisseld), is het begonnen toen ze een keer bepaalde zwarte smeer hadden afgeveegd bij de opening van zijn box om de brokken doorheen te gooien. Hij is hierop gaan zuigen en is een stuk van zijn tand verloren omdat er daar een vreemd stukje zat oid.
Nu hij in een andere stal staat, is hij gaan zuigen op zijn plastic-achtige voerbak. Zitten nu dus ook duidelijke tandsporen in, en ook zijn tanden zijn de dupe.
Wat kan hier tegen helpen aangezien ik hoorde dat van die anti-luchtzuigbanden helemaal geen nut hebben ... -O-

Anoniem

Re: Soort van luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:08

Even de dierenarts laten komen om na te kijken of hij een maagzweer heeft. Vaak is dat de oorzaak dat paarden beginnen met luchtzuigen.
En verder, staat de pony buiten?

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 20:10

Nee, helaas staat hij niet buiten. Hij is helaas ook niet van mij. Hij staat bijna altijd op stal ... Maar ik zal wel eens met de eigenaar overleggen idd, want we denken ook dat hij wormen heeft ed. Kan dit er ook mee te maken hebben ?

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:05

mijn paard doet het ook. Hij staat op stal met een antiluchtzuigband en dit werkt perfect! Helemaal nergens geen last van :)

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:06

Joolien schreef:
Even de dierenarts laten komen om na te kijken of hij een maagzweer heeft. Vaak is dat de oorzaak dat paarden beginnen met luchtzuigen.
En verder, staat de pony buiten?

Hoeft niet altijd waar te zijn, de meest doen het ook uit verveling of nemen het over van andere. (deed die van mij ook)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:12

Mijn ruin doet het ook, of beter gezegd deed. Nadat hij de voerbak letterlijk van de muur had getrokken hebben we hem zijn biks in een bak op de grond gegeven. Nu eet hij vanaf de grond (natuurlijke houding) en is het luchtzuigen op stal volledig over. Wel heb ik de stukken waar hij zich evt nog op kon vastpakken dik ingesmeerd met cribox. Nu hoeft het niet meer. Nu doet hij het alleen nog een beetje als hij niet op stal of op de wei staat. Dus met poetsen pakt ie af en toe de stang of als hij in de paddock staat zoekt ie een paal op. In vergelijking met hoeveel hij eerst deed, zit ie nu op max ongeveer 10%. Dik tevreden en zijn onderhals is ook verdwenen. Mooi meegenomen, maakt het rijden weer een stuk makkelijker. Succes ermee. Inderdaad overleggen of de pony overdag lekker naar buiten mag.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:17

Neem eens een kijkje in het centrale topic over luchtzuigen, daar worden goede adviezen gegeven. Een luchtzuigband neemt de oorzaak niet weg maar alleen het luchtzuigen. Eerst de dierenarts laten komen om te kijken of hij maagzweren heeft. Is dat niet is het verveling, want een paard wat altijd binnen staat, dat is gewoon vragen om problemen.

Edit: [MD] centraal topic over luchtzuigen

YeeeHaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:35

Mijn pony doet het van veulen af aan. Laat in ieder geval een dierenarts komen om na te gaan of hij geen maagzweer heeft. En verder.. Kijk even in het centrale luchtzuigtopic daar staat een hoop nuttige info

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:43

in het topic staan nuttige tips.
kijk of hij een maagzweer heeft.
zoveel mogelijk naar buiten
opstal altijd hooi hebben om op te knabbelen
eerst ruwvoer en dan krachtvoer voeren/of lusern/weissencobs door zijn krachtvoer doen.

een luchtzuig band zou ik niet omdoen zolang de pony geen koliek krijgt van het zuigen lekker laten zuigen.anders raakt hij nog gestresster,en gaat hij misschien weven en dat wil je zeker niet(heb dit gezien bij een paard)
en dat andere het overnemen is onzin,wij hebben een luchtzuiger bij onze paarden in de weide gehad,en geen een ander paard/veulen is dit gaan doen.zo lang ze genoeg ruwvoer en afleiding hebben gaat een paard dat niet doen

jvuitb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:35

da ;) meer duidelijkheid kun je vaak niet hebben ;)

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:41

Zoals velen zeggen: dierenarts laten nakijken :-)
& Als het uit verveling of stress voortkomt is afleiding de beste oplossing. Gewoon ervoor zorgen dat het paard geen reden heeft om te gaan luchtzuigen (luchtzuigen doen ze omdat er dan een stofje vrijkomt in de hersenen waardoor ze zich beter voelen, hierdoor blijven ze het doen, een soort verslaving na een tijdje..). De symptomen weghalen met een band enzo verergert de verveling/stress alleen maar, dus echt afleiding geven. Succes! :D

ellenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 12:20

mijn paard doet het ook je moet hem gewoon niet laten vervelen :) Dan doet mijn paard het ook niet.

Jes_Vandaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:40

Sinds ik mijn paard eerst hooi geef en vervolgens pas bics, is het luchtzuigen wat zij deed, eigenlijk gestopt. In een artikel had ik gelezen dat paarden soms last krijgen van maagzuur als ze op een (zo goed als) lege maag, voer als bics krijgen. Ik heb deze aanpassing toegepast en bij haar werkt het!