Voetjes geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Juliee

Voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 17:30

Hoe leer je het een jong paard het best aan om braaf voetjes te geven?
Vrijdag komt mijn nieuw paard namelijk eindelijk :D
Aan mijn papa geeft hij wel voetjes, maar mijn papa is meteen 2x zo zwaar dan mij,
en 25 cm groter.
Ik vind dat hij er nogal aan moet staan trekken en sleuren, en het zou aangenaam
zijn dat ik op termijn zijn voetjes gewoon kan vragen, zonder m'n rug erop te breken :')

123horse123

Re: Voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:36

Ik weet niet hoe oud en zwaar en sterk je bent, maar als je genoeg kracht hebt dan kan je gewoon de hoef pakken, en als ie wegtrekt gewoon heelnstevig vast proberen te houden, tot je pony zelf bijna omvalt natuurlijk want dan MOET je wel loslaten, maar ik kan er voor de rest niets over zeggen,
Ik moest het een mini leren, bij de voorbenen ging ie steigeren maarja, een MINIPAARD!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:39

RT-P >> OPG

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:41

[size=18]lastig zeg. het verzorgponytje van mij en me zus, hengstje van 3 jaar maar heel lief, moet het ook leren maarja die is maar 75 cm dus die voetjes leren geven is een stuk simpeler. wij doen gewoon een voet optillen en als het goed gaat belonen. als het minder gaat doen we eerst de andere en dan die weer en als ie dan wel goed gaat, belonen we. misschien werkt dat ook bij jou nieuwe paardje :)
succes! *\o/* *\o/*
[/size]

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 05:57

Ik ben zelf ongeveer 1.63, ik ben 16, en weeg ongeveer 53kg.
Dan heb je mijn paard..
1.70m, en 4 jaar.
Dus gewoon trekken gaat niet zo heel goed werken denk ik :o

123horse123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:40

Tja das dan beetje lastig... Ik denk gewoon steeds een stukje hofer en in het begin als ie een beetje optilt gelijk belonen, dan st.eeds doorgaan tot het hoog genoeg s

Maykoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:35

Als je de hoef vast pakt het het paard een klein beetje aan de kant duwt zodat hij zijn hoef wel op moet tillen? Dan moet je wel voorzichtig zijn maar misschien dat het werkt

Mesteno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:40

misschien moet je vanaf de schoft je hand langzaam naar beneden aaien en dan zijn hoef pakken, duw een klein beetje met je lichaam tegen zijn zij..... misschien lukt het dan zo.

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:48

whitneypard schreef:
misschien moet je vanaf de schoft je hand langzaam naar beneden aaien en dan zijn hoef pakken, duw een klein beetje met je lichaam tegen zijn zij..... misschien lukt het dan zo.

dit doe ik ook als ik vraag om een pony of paard zijn voet, bij mij helpt het en ik ben nog maar 14 en ik krab de hoeven van ook een groter paard uit en het lukt wel. :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:50

Kwestie van oefenen mijne tilt op volgorde haar voeten op ze weet precies hoe de volgorde is en voor dat ik er ben gaat het voetje omhoog.
Als ze haar voet in het begin niet wilde optillen tikte ik gewoon met de hoeven krabber in de koot en dan snappen ze snel genoeg wat je bedoeling is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:53

Het is een gedrag wat je aan moeten leren. En dat kun je doen door het gewenste gedrag te belonen. Pak langzaam het been vast, naar beneden aaien en dan vastpakken en proberen op te tillen. Bij de kleinste gewichtsverplaatsing beloon je al. Zo snapt het paard (soms niet meteen) dat hij wat met die voet moet doen. Dit bouw je verder uit, totdat je uiteindelijk de voet gewoon rustig vast kunt blijven houden.

Succes

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:47

Toen in net mijn nieuwe paardje kreeg kon hij ook geen voetjes geven. Mocht hij het vreemd vinden dat je aan z'n benen zit probeer dan eerst te borstelen, af te spuiten ect. Als die dit braaf doet kun je vragen om een voetje. mocht dit niet lukken probeer het dan een dag later nog een keer! En uiteraard belonen als die het ook maar iets optilt.

Mijn paard gaf op een gegeve moment wel voor maar achter kwam er geen beweging in. Toen mijn hoefsmid er was heeft hij er een halstertouw omheen gedaan en langzaam onder de kogel laten zakken. Iets druk geven en kijken hoe hij hier op reageert. Als hij vervolgens zijn hoef optilt beloont de gene die het paard vast heeft het paard goed. Zelf pak je de hoef vast en probeert het voorzichtig uit te krabben.

Bij mijn paard werkte dit super. Hij tilt nu braaf alle 4 z'n voetjes op als ik hier om vraag.

Succes!

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 17:46

Appaloosa9 schreef:
whitneypard schreef:

dit doe ik ook als ik vraag om een pony of paard zijn voet, bij mij helpt het en ik ben nog maar 14 en ik krab de hoeven van ook een groter paard uit en het lukt wel. :P

Verschil is dan wel dat dat paard het al kent.
Die van mij kent het niet, en raakt in paniek.
Hij snapt nog niet helemaal dat hij niet gaat sterven van eventjes op 3 benen te staan :')

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 17:48

@Compliment : dat is wel een goed idee voor achter! bedankt :j

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:36

Eerst heel langzaam laten wennen aan aanraking aan de benen totdat hij je volledig vertrouwt aan zijn benen. Dan zachtjes druk zetten op de manier waarop je normaal zijn hoef zou vragen. Bouw de druk langzaam op maar stop tijdig. Laat je paard uitzoeken wat hij moet doen. Vroeg of laat zal hij zijn been naar voor of achteren willen zetten, en daarvoor moet hij zijn voet optillen. Reageer dan onmiddelijk door op het moment dat hij zijn voet optilt alle druk te laten wegvallen. Dit moet gedaan worden voordat de voet voorwaarts of achterwaarts beweegt. Doe dit enkele keren en je paard snapt dat hij van de druk verlost raakt als hij zijn voet optilt. Dan is het enkel nog een kwestie van langzaam opbouwen.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:56

Ik heb mijn fjord in februari gekocht (had alleen in de opfok gestaan) als veulen veel mee gedaan daarna niet meer.. En hij wou eerst ook niet en op een gegeven moment ging hij steeds meer hangen dat hij bijna omviel.. Dus toen ben ik even heel duidelijk geweest van dat doe je me niet weer (want ben maar 1,69 en weeg 58 kg) dus het is nogal een gewicht voor mij en nu doet ie voor keuring en achter wil die nog wel een proberen te hangen of uithalen. Wat ik doe ik gewoon vasthouden hij mag gewoon niet winnen.. Maar de meesten geven zonder problemen voetjes hoor!

Ik beloon hem altijd extra goed als hij het goed doet

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 11:10

@Jodi93 : Ik ben 1,64 en weeg ong 54 kg, dus ik snap wat je bedoeld :+

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:52

Lengte maakt heel vaak niet uit, is mijn ervaring.
Mijn verzorgpaard van bijna 1. 60 m doet ook lastig met voetjes geven. Ik ben dan wel 1.70 maar dan nog. Dat paard is sterker en zwaarder. In het begin liet ik heel snel los, hij ging dan als ik zijn voorbeen vasthad met het andere voorbeen verspringen. Nu houbik hem gewoon vast. Na een tijdje lukt het. Gewoon niet denken dat je het niet kan, want je kan het wel. Gewoon doorzetten. :)

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 11:55

@Natsuki : paard is inderdaad zowiezo sterker en zwaarder.
Net daarom dat ik dit topic opende, ik wil hem liever niet bovenop mij hebben :')
Hij zoekt gewoon nog heel erg veel balans, waardoor er iemand hem aan het halster moet vasthouden,
of hij zou omvallen :j

Elmo_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:01

Ik vrees dat het een kwestie is van oefenen, voetje vast pakken en klein duwtje tegen de schouder, zodra hij voetje geeft belonen!! (Snoepje/wortel/aai/stem)
Voorkom dat hij op jou gaat leunen. eventueel in het begin: als je de linker voet wilt hebben zorgen dat er ook iemand rechts staat, dit geeft vertrouwen aan het paard. of de andere kant tegen de muur.
Ik hoop dat je hier wat mee kan

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:13

Als hij balans zoekt, moet je langzaam opbouwen. Als hij gaat hangen omdat hij geen balans heeft, hou je het been te lang vast. Zet een paar stapjes terug. Dit is zeker heel lonend, want als hij het aanleert met hangen zal hij het later ook altijd doen.

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 16:52

Ik ben er nog helemaal nie mee bezig hoor, hij komt maar morgen naar mij.
Maar dat hij balans zoekt, heb ik wel gezien toen ik hem ging proberen enzovoort.
Hoefsmid zei het ook ( de eigenaars wonen om de hoek, dus hebben ze even gebeld ).

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:44

Goed dat je al weet wat het probleem is.

vurt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:21

Handige tips worden hier gegeven. De Tinker die ik verzorg is ook niet zo gemakkelijk met voetjes geven. Toch een kwestie van geduld denk ik dan. Uiteindelijk gaat het me lukken!