weer bij elkaar inzetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tribeworld

weer bij elkaar inzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 12:52

wat zouden jullie doen als je 2 paarden hebt die je sinds 3 weken bij elkaar in heb staan(tussen de 3 a 5 uur per dag) gaat allemaal goed.
nu hebben ze elkaar van de week in de paddocks door de afrastering elkaar letterlijk helemaal lam getrapt alles kapot getrokken en zelf ook flink gehavend beide zijn nu zo stijf als een hark en hebben op de benen en kont flink wat verwondingen(ze stonden niet bij elkaar in op dat moment).
het is niet nodig opzich om ze bij elkaar te hebben staan maar voor ons is het soms wel gewoon fijn als ze allemaal samen de weide op kunnen.
nu durfen we niet zo heel goed eigenlijk meer dit was puur laten zien wie de baas is denk ik zelf? wat zouden jullie doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:41

Waarom stonden de paarden niet bij elkaar en weet je welke reden ze hadden om door de omheining heen te vechten?
Paarden bij elkaar zetten en weer uit elkaar halen zorgt vaak voor verwarring beter is eenmaal bij elkaar gewoon bij elkaar laten staan.

Bo_Cassey

Re: weer bij elkaar inzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:45

Je kan ze wel samen op de weide zetten, maar ik zou er als ze erop gaan bijblijven zodat je eventueel in kunt grijpen.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 15:16

ze staan in paddocks 2 bij 2 staan ze al heel lang ze staan op de weide bij elkaar de rede dat ze niet alle 4 samen in de paddocks staan is omdat mijn eigen merrie heel gemeen is die heeft ruimte nodig veel ruimte dat heeft ze op de weide maar niet in paddock daar heeft ze wel ruimte maar niet voor 4 paarden.
in de weide is mijn merrie heel dominant maar de andere merrie waar ze bij instaat is gewoon de baas maar die van mij laat die andere 2 telkens zien van dat zij de baas is.
de andere is heel rustig gebleven op de weide helemaal geen ruzie maken dus we denken dat de aanstichtig heeft gedacht van die kan ik wel pakken wat dus eindigde in dit.
merk gewoon als ze in de buurt komen dat ze zwaar over de zeik zijn oren plat in de nek half happend erop af en dan loop ik er alleen nog mee langs stal.
ze staan nu weer gescheiden ook op de weides omdat ze allebij moeilijk lopen nu en zware spierpijn hebben van alles.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:11

Ingrijpen is onnodig bij gevechten tussen paarden en kan zeer gevaarlijk zijn. Hetgeen zij doen is gewoon de rangorde bepalen. 1 van de 2 zal vroeg of laat moeten inbinden. Dat ze zo'n gevecht hebben is normaal als het 2 persoonlijkheden zijn die de leiding willen hebben. Dat ze op elkaar stampen, dat heeft niet zo'n erge gevolgen over het algemeen. Zet ze de volgende keer op zo'n manier dat ze elkaar kunnen zien maar niet bij elkaar kunnen geraken. Laat ze op die manier een week gewoon 24/7 buiten staan, en zet ze dan naast elkaar met een afrastering ertussen. Willen ze elkaar bij wijze van spreken opvreten, laat ze dan rustig doen. Laat ze maar wat spierpijn hebben. Ze kunnen allebei op elk moment beslissen ermee te stoppen als er een afrastering tussen staat. Na een week zo te hebben gestaan met een afrastering tussen hen in waar ze elkaar wel kunnen raken, kan je ze meestal zonder veel problemen bij elkaar zetten. Het zal dan af en toe nog wel gebeuren dat ze vechten, maar dat is vrij normaal bij paarden die elkaar pas kennen. Het ergste dat je kan doen is je er mee gaan moeien en ze elke keer terug uit elkaar halen.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 17:29

zoals jij zegt hebben we de eerste keer gedaan voordat ze bij elkaar ingingen zo stonden ze ook toen ze gingen knokken met als gevolg dat de afrastering er op het eind niet meer tussen zat.
snap helemaal dat dit normaal is en dat zo de rangorde wordt bepaald maar denk niet dat het helemaal goed gaat dat ze zich tot bloedens toe kapot schoppen de een heeft op haar achterbenen van boven naar benden wel 20 bloedende wonden zitten 1 tje redelijk diep en een schop is op de pees terecht gekomen en de andere heeft een stuk of 10 bloedende wonden op haar benen zitten en 4 mega schopplekken op haar kont waarvan er 2 kaal zijn 1 tje geschamt en de 4 de een een lap huid helemaal opgestroopt en ze liepen beide kreupel erna en dan had die van mij zich er nog geen eens mee bemoeit(gelukkig maar).
daarom durf ik het niet meer maar denk dat ik ze zobiezo wel naar een week weer met een draadje ertussen laat staan en dan weer ongeveer 2 a 3 weken later als ze normaal doen ze bij elkaar weer in doe.
merk wel als ik ze nu dicht bij elkaar laat komen dat ze beginnen te blazen vandaag weer oren plat in de nek en heel dreigend erop af gaan terwijl er nog zeker 3 meter tussen zit.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:30

Of het gevaarlijk is om in te grijpen, hangt van je eigen positie t.o.v. de paarden af. Zorg daarom altijd dat alle paarden je respecteren als leider.

Als eigenaar van een pony die chronisch kreupel is geworden door een trap, vind ik dat ingrijpen wel degelijk nodig kan zijn. Ik sluit me wel bij jensvl aan dat het gevaarlijk kán zijn, dit is iets voor iemand die niet alleen ervaren is, maar ook de paarden goed kent.

Het is overigens waar dat het vaak alleen rangorde bepalen is, en dat echte verwondingen doorgaans uitblijven.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:32

We hebben tegelijk zitten typen...
Bij dat soort verwondingen maken we op onze stal de keuze om de paarden niet bij elkaar te laten. We hebben verschillende groepen, mede omdat er serieuze verwondingen gaan komen als ze allemaal bij elkaar gaan. Dat weten we helaas uit ervaring, zoals mijn lieve Cassey een gat in haar hoofd....

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 17:39

daarom durf ik het dus ook niet bedoel een schop uitdelen hoort erbij vindt ik zelf die van mij zelf is geen lieverdje daar kan bijna niks bij in daarom was ik zo blij dat ze zich eindelijks een een beetje gedroeg.
maar nu is het dus de gene die bij haar in staat een redelijk dominante merrie die zich niet op de kop laat zitten maar wel ieder paard accepteerd en niet gemeen is alleen wanneer het moet maar dan gaat ze er ook voor en er zijn niet veel paarden die daar tegen op gewassen zijn.
de ander is eigenlijk net zo alleen een stuk minder sterk die gaat voor die van mij op de loop.
en die is dus begonnen en die heeft gewoon echt flinke klappen gekregen maar het kwaad was toen bij beide al gedaan.
ze hebben beide(allemaal) respect voor ons ze zullen ons nooit moedwillig wat aandoen daar ben ik ook geen minuut bang voor.
wij waren er zelf niet bij op het moment dat het gebeurde we zijn wel meteen opgebeld door mensen dat het foute boel was en die hebben ze omdat ze op dat moment bij elkaar instonden uit elkaar gehaald toen was het vechten al wel afgelopen maar zaten ze beide goed onder het bloed en de pony in de stress en mijn paard was over de draden gras aan het eten zal ook wel weer niet:-).

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:08

Ik denk ook wel dat als het niet binnen afzienbare tijd beter gaat, het beter is om ze niet bij elkaar te zetten. En idd, als je je paarden kent en de leider bent hoeft het niet gevaarlijk te zijn om in te grijpen. Maar als het echt te gortig wordt zou ik ze niet bij elkaar zetten, zodoende hoef je ook niet in te grijpen. Soms klikt het gewoon echt niet tussen 2 paarden. Die zijn dan gelukkiger met andere paarden.