Rollend paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

thirteenn

Rollend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 19:56

Ik rij op een manege en daar staat een paard wat blijkbaar altijd rolt. Hij heeft het nog nooit bij mij gedaan tot een paar maanden terug. Nou rij ik intussen al op een andere pony, maar steeds als ze met haar hoofd omlaag trekt en ze met dr been naar voren gaat, ben ik bang dat ze gaat rollen. Ook ga ik binnenkort op kamp op dat paard dat altijd rolt, maar eigenlijk ben ik bang dat hij weer gaat rollen. Het doet geen zeer of iets, maar ik heb er angst voor.

Dus mijn vraag: wanneer gaan paarden/pony's echt rollen, wat zijn de tekenen zeg maar en hoe kom ik over die angst heen :']

xReetch

Re: Rollend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:00

Ik heb dit zelf maar 1x gehad, en toen was ik 7.
Ik weet er zelf niet echt veel meer van dus ik kan je helaas niet helpen ;)
Ik snapte toen ook niet helemaal wat er nou aan de hand was ;P

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:05

Ik denk dat je dit het beste met je instructrice kan bespreken. Ik vind het sowieso van de zotte dat zo'n paard nog manegelessen loopt, aangezien de meeste manegeruiters dergelijk gedrag niet zelf kunnen oplossen en de instructrice niet alleen maar oog en oor kan hebben voor één leskind. Het beste kan je gewoon weigeren dat paard te rijden, het is niet jouw zaak om dat beest te corrigeren, dat moeten ze zelf doen.

Mocht het je geruststellen: een bewegend paard kan niet rollen, dus een paard dat je goed voorwaarts houdt zou in principe niet zomaar omvallen. In principe gaat een paard eerst met de vier benen bij elkaar staan en laat zich dan zakken. Zolang jij ervoor zorgt dat de pony voorwaarts blijft en als hij stilstaat actief stilstaat is er niets aan de hand. Het echte corrigeren van rollen met ruiter en zadel moet je gewoon niet zelf willen doen, dat moeten ze op de manege zelf doen. Dat vergt namelijk de nodige timing en ook een stuk lef. Je geeft al aan dat je er angst van hebt, dan moet je zoiets gewoon niet op je willen nemen.

giglene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:05

om over de angst heen te komen is niet makkelijk en het is begrijpelijk dat je dit eng vind maar paarden rollen vaak (dus niet altijd) als er iets verkeerd zit, bijvoorbeeld het zadel, het hoofdstel of het dekje.
als dit niet het geval is kun je eigenlijk alleen nog maar het paard door laten lopen zodat hij het niet KAN doen, ik hoop voor je dat dit helpt ^_^

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 20:13

Ik rij er ook niet meer op, hij schijnt dat altijd te doen als we in de bossen rijden op een zandvlakte met dat losse zand weet je wel? Het is echt een schat van een paard en heeft het maar 1x gedaan, maar ik zie het nog niet zitten om iedere dag 2 uur lang in spanning te zitten of hij gaat rollen of niet. Het liefste wil ik vragen voor een ander paard, maar ik heb bijna iedere les een ander gevraagd (ik was op zoek naar een andere, maar geen enkele was geschikt. Sommige paarden kan ik niet eens rijden omdat ik dan op een een of andere manier een verschrikkelijke pijn krijg in mijn rug! ik moest deze week op een ander paard, ik zat echt te janken na de eerste galop.. en ik ben niet iemand die snel huilt!) Dus nu durf ik eigenlijk niet om een ander te vragen.. wat wel beter zal zijn.

Sorry als mijn verhaal onduidelijk is, ik heb een beetje moeite met alles goed en duidelijk te typen :'].

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:52

Vindt het absoluut niet verantwoordelijk van een manege om zo'n pony te laten lopen in lessen bij mensen die dit gedrag niet kunnen voor zijn. Dat is echt vragen om ongelukken. Er zal maar een kind zijn dat zelf niet op tijd eraf kan en het paard erop gaat liggen dat is lekker.
Wat ik je al tip kan meegeven is neem gewoon een zweep me op het moment dat hij gaat vertragen direct vooruit al moet je gaan draven, voorwaarts blijven. Desnoods een tik met de zweep. Hoeft niet hard te zijn maar moet zeker wel helpen om hem vooruit te houden.

Maar ik zou het met je ouders bespreken dat je een ander paard wil. Want dit echt niet aan jouw of andere manegeklanten om dit op te lossen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:56

Tigra_ schreef:
Wat ik je al tip kan meegeven is neem gewoon een zweep me op het moment dat hij gaat vertragen direct vooruit al moet je gaan draven, voorwaarts blijven. Desnoods een tik met de zweep. Hoeft niet hard te zijn maar moet zeker wel helpen om hem vooruit te houden.

Sorry, maar met een zacht tikje schiet je helemaal niets op. Dit paard moet dat gedrag afleren, het is gevaarlijk. een flinke klap of een rotschop is wel op zijn plaats. Het klinkt misschien cru, maar van een zacht tikje is zo'n paard niet onder de indruk, daar worden ze drammerig van en met dit gedrag is dat gewoon gevaarlijk! Als de TS het aandurft met dit paard om het zover te laten komen dàt het paard aanstalten maakt om te rollen is het advies het laatste beetje lef op te brengen en het beest een flinke mep te geven. Nu ben ik natuurlijk de dierenbeul, maar alléén op die manier zullen ze het geen tweede keer meer proberen ;) Een zachte hand is prima voor een paard dat goed is opgevoed, maar wanneer je een beest een stuk basis respect moet leren een harde hand soms echt de beste en enige weg om de grenzen direct en helder voor te leggen. Dan kom je er met een knuffel en een kus niet. Je moet maar eens zien hoe de jonkies respect leren van andere paarden, dat gaat echt niet met een zachte "hoef".
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 14-06-12 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:58

s6801881 schreef:
Tigra_ schreef:

Sorry, maar met een zacht tikje schiet je helemaal niets op. Dit paard moet dat gedrag afleren, het is gevaarlijk. een flinke klap of een rotschop is wel op zijn plaats. Het klinkt misschien cru, maar van een zacht tikje is zo'n paard niet onder de indruk, daar worden ze drammerig van en met dit gedrag is dat gewoon gevaarlijk! Als de TS het aandurft met dit paard om het zover te laten komen dàt het paard aanstalten maakt om te rollen is het advies het laatste beetje lef op te brengen en het beest een flinke mep te geven. Nu ben ik natuurlijk de dierenbeul, maar alléén op die manier zullen ze het geen tweede keer meer proberen ;)

Haha ik wilde dat net niet zeggen omdat ik toch al een monster ben tegenover paarden wilde het nog voorzichtig brengen. Ga wel met je mee, ik zou ook niet zuinig zijn met de tik maar het is wel een manegepaard en eigenlijk niet aan een klant om het op te lossen.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 21:02

Zal ik doen, ik ga zeker vragen voor een ander paard. Het is wel makkelijk aan te voelen of hij gaat rollen, hij gaat namelijk eerst met de kont zakken. Het is sowieso geen geschikt paard voor een beginner en meeste jonge kinderen zeggen ook altijd tegen iedereen: pas op hij is gevaarlijk niet aaien! terwijl hij heel lief is alleen dan rolt :')

@ s6801881 : Ja ik deelde ook meteen een flinke mep uit met de zweep en hield mijn benen erbij.

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:05

Het paard moet eerst stil staan voordat ie gaat rollen, dus voordat hij stil gaat staan hard aanpakken.
Voorwaarts houden en anders een tik geven!

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:10

mirthheee schreef:
Ik rij er ook niet meer op, hij schijnt dat altijd te doen als we in de bossen rijden op een zandvlakte met dat losse zand weet je wel? Het is echt een schat van een paard en heeft het maar 1x gedaan :'].

Hier schrijf je precies wanneer hij het gaat doen, eigenlijk geen enkele reden dus om je zenuwachtig te maken.
Paarden vinden zacht zand heeeerlijk om in te rollen en neem het ze eens kwalijk!
Wees driedubbel alert wanneer je die plek nadert.
Overleg met de gids of de instructrice wat je mag of moet doen als je daar aankomt. Wellicht om het allemaal eens goed te observeren, - in je op te op te nemen, stap in overleg met je instructrice van je paard en lààt hem rollen en stap daarna weer op.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:11

Bedenk wel dat jij klant bent en jij betaald en dat je daarvoor best mag eisen dat je bv niet op een specifiek paard op kamp/les wil. Klant is koning.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 21:28

bedouin schreef:
mirthheee schreef:
Ik rij er ook niet meer op, hij schijnt dat altijd te doen als we in de bossen rijden op een zandvlakte met dat losse zand weet je wel? Het is echt een schat van een paard en heeft het maar 1x gedaan :'].

Hier schrijf je precies wanneer hij het gaat doen, eigenlijk geen enkele reden dus om je zenuwachtig te maken.
Paarden vinden zacht zand heeeerlijk om in te rollen en neem het ze eens kwalijk!
Wees driedubbel alert wanneer je die plek nadert.
Overleg met de gids of de instructrice wat je mag of moet doen als je daar aankomt. Wellicht om het allemaal eens goed te observeren, - in je op te op te nemen, stap in overleg met je instructrice van je paard en lààt hem rollen en stap daarna weer op.

Ik weet wanneer hij gaat rollen, maar dat betekend niet dat ik het leuk vind om bij ieder moment alert te moeten zijn. Ze mogen best rollen, maar niet tijdens het rijden. Je mag hem trouwens toch niet laten rollen? dat is toch niet goed voor de rug? met een zadel op zijn rug?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:07

SunxLove schreef:
Het paard moet eerst stil staan voordat ie gaat rollen, dus voordat hij stil gaat staan hard aanpakken.

door hem te meppen voordat hij wat doet schiet je evenmin iets op ;) het beest weet niet waarom je hem mept en zal wantrouwig worden. Een wantrouwend paard is even snel erg gevaarlijk. Dat is dus ook niet mijn advies. Als hij aanstalten maakt weet hij donders goed waarom hij een klap krijgt, maar als je hem vanuit het niets helemaal lens slaat raakt hij alleen geiriteerd. Voorwaarts houden prima, maar doe dat rijtechnisch en niet met de zweep er continu aan. Anders hebben die manegemeiden op korte termijn gelijk en wordt hij gevaarlijk.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:49

Mirthlee, het gebeurt dus niet 'ieder moment' het moment is duidelijk op 1 plaats die moet voldoen aan zekere voorwaarden waaronder zacht zand.
Een paard met zadel op rolt niet compleet om. Het zadel zit in de weg.
Het is niet goed voor het zadel gelijk heb je.

Maar, het zou een mooie gelegenheid zijn eens te zien wàt er nu precies gebeurt.
Dàt zou helpen over je angst heen te komen.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 14:13

Meisje uit mijn les rijd er nu op, hij wou bij een stene weg ook rollen?

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:53

Ik kan achter mijn laptop niet anders dan reageren op de speciafieke info die jij geeft.
Als het paard gaat rollen op rare plaatsen klinkt mij als dat een probleem.

Overleggen met je instructrice terplekke erover lijkt mij het meest zinvol.
En vraag idd maar om een ander paard zeg.

Frappant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:02

Ik heb het ook gehad met een paard wat altijd als hij in de duinen kwam wilde gaan rollen (is natuurlijk heerlijk om in dat zand te gaan rollen).

Gewoon blijven bewegen. Je hoeft dan niet gespannen te zijn maar gewoon zorgen dat je blijft stappen. En teugels wat korter houden zodat hij niet z'n hoofd naar beneden kan doen.

Succes! En niet vergeten: ENJOY!

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:31

s6801881 schreef:
SunxLove schreef:

door hem te meppen voordat hij wat doet schiet je evenmin iets op ;) het beest weet niet waarom je hem mept en zal wantrouwig worden. Een wantrouwend paard is even snel erg gevaarlijk. Dat is dus ook niet mijn advies. Als hij aanstalten maakt weet hij donders goed waarom hij een klap krijgt, maar als je hem vanuit het niets helemaal lens slaat raakt hij alleen geiriteerd. Voorwaarts houden prima, maar doe dat rijtechnisch en niet met de zweep er continu aan. Anders hebben die manegemeiden op korte termijn gelijk en wordt hij gevaarlijk.

Ik bedoel wanneer hij stil wilt gaan staan om te gaan rollen, en als ie dan niet naar het been luisterd en stil gaat staan een tik geven.
Sorry voor de onduidelijkheid.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:02

Wij hebben op stal ook wat paarden staan die regelmatig willen rollen in het duin/op strand.
Kenmerken die ik altijd van te voren zie zodat ik kan waarschuwen is het hoofd omlaag, graven met voorbeen
en rug bollen (klaar maken om zich neer te gooien haha)

Het beste is gewoon om je paard in beweging te houden en zn hoofd niet naar de grond laten gaan!

Mesteno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:09

ik zou het neste vragen aan de eigenaresse trouwens, wat niet mag mag gewoon niet , misschien kleine tik dat je hem wakker houd, want rollen met jou erop zal niet prettig zijn...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:27

Zo'n ramp is het niet hoor, een rollend paard. Gewoon zorgen dat ie voorwaarts blijft, eventueel een tik met een zweepje... Paard heeft overduidelijk snel door dat hij onder werk uit kan komen door dit te doen.
Er bestaat ook nog zoiets als een 'gevorderdenpaard' :P het is aan de manege om mensen erop te zetten die als hij wil gaan rollen zeggen 'nee, jij gaat doen wat ik zeg'.

Anita158

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:29

Voorwaarts houden dan heeft het paard geen tijd om te gaan rollen!