Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Tigra_ schreef:Wat ik je al tip kan meegeven is neem gewoon een zweep me op het moment dat hij gaat vertragen direct vooruit al moet je gaan draven, voorwaarts blijven. Desnoods een tik met de zweep. Hoeft niet hard te zijn maar moet zeker wel helpen om hem vooruit te houden.
Een zachte hand is prima voor een paard dat goed is opgevoed, maar wanneer je een beest een stuk basis respect moet leren een harde hand soms echt de beste en enige weg om de grenzen direct en helder voor te leggen. Dan kom je er met een knuffel en een kus niet. Je moet maar eens zien hoe de jonkies respect leren van andere paarden, dat gaat echt niet met een zachte "hoef". s6801881 schreef:Tigra_ schreef:Wat ik je al tip kan meegeven is neem gewoon een zweep me op het moment dat hij gaat vertragen direct vooruit al moet je gaan draven, voorwaarts blijven. Desnoods een tik met de zweep. Hoeft niet hard te zijn maar moet zeker wel helpen om hem vooruit te houden.
Sorry, maar met een zacht tikje schiet je helemaal niets op. Dit paard moet dat gedrag afleren, het is gevaarlijk. een flinke klap of een rotschop is wel op zijn plaats. Het klinkt misschien cru, maar van een zacht tikje is zo'n paard niet onder de indruk, daar worden ze drammerig van en met dit gedrag is dat gewoon gevaarlijk! Als de TS het aandurft met dit paard om het zover te laten komen dàt het paard aanstalten maakt om te rollen is het advies het laatste beetje lef op te brengen en het beest een flinke mep te geven. Nu ben ik natuurlijk de dierenbeul, maar alléén op die manier zullen ze het geen tweede keer meer proberen

mirthheee schreef:Ik rij er ook niet meer op, hij schijnt dat altijd te doen als we in de bossen rijden op een zandvlakte met dat losse zand weet je wel? Het is echt een schat van een paard en heeft het maar 1x gedaan :'].
bedouin schreef:mirthheee schreef:Ik rij er ook niet meer op, hij schijnt dat altijd te doen als we in de bossen rijden op een zandvlakte met dat losse zand weet je wel? Het is echt een schat van een paard en heeft het maar 1x gedaan :'].
Hier schrijf je precies wanneer hij het gaat doen, eigenlijk geen enkele reden dus om je zenuwachtig te maken.
Paarden vinden zacht zand heeeerlijk om in te rollen en neem het ze eens kwalijk!
Wees driedubbel alert wanneer je die plek nadert.
Overleg met de gids of de instructrice wat je mag of moet doen als je daar aankomt. Wellicht om het allemaal eens goed te observeren, - in je op te op te nemen, stap in overleg met je instructrice van je paard en lààt hem rollen en stap daarna weer op.
SunxLove schreef:Het paard moet eerst stil staan voordat ie gaat rollen, dus voordat hij stil gaat staan hard aanpakken.
Voorwaarts houden en anders een tik geven!
het beest weet niet waarom je hem mept en zal wantrouwig worden. Een wantrouwend paard is even snel erg gevaarlijk. Dat is dus ook niet mijn advies. Als hij aanstalten maakt weet hij donders goed waarom hij een klap krijgt, maar als je hem vanuit het niets helemaal lens slaat raakt hij alleen geiriteerd. Voorwaarts houden prima, maar doe dat rijtechnisch en niet met de zweep er continu aan. Anders hebben die manegemeiden op korte termijn gelijk en wordt hij gevaarlijk. 
s6801881 schreef:SunxLove schreef:Het paard moet eerst stil staan voordat ie gaat rollen, dus voordat hij stil gaat staan hard aanpakken.
Voorwaarts houden en anders een tik geven!
door hem te meppen voordat hij wat doet schiet je evenmin iets ophet beest weet niet waarom je hem mept en zal wantrouwig worden. Een wantrouwend paard is even snel erg gevaarlijk. Dat is dus ook niet mijn advies. Als hij aanstalten maakt weet hij donders goed waarom hij een klap krijgt, maar als je hem vanuit het niets helemaal lens slaat raakt hij alleen geiriteerd. Voorwaarts houden prima, maar doe dat rijtechnisch en niet met de zweep er continu aan. Anders hebben die manegemeiden op korte termijn gelijk en wordt hij gevaarlijk.
het is aan de manege om mensen erop te zetten die als hij wil gaan rollen zeggen 'nee, jij gaat doen wat ik zeg'.