Tinker gaat overal dwars doorheen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienna

Tinker gaat overal dwars doorheen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 23:19

De tinker van mijn moeder gaat letterlijk overal dwars doorheen. 3 lagen stroomlint, breed lint dan wel, hout, het maakt niet uit of ze loopt gewoon door.
Ik weet onderhand niet meer hoe ik het monster binnen de wei moet houden (of beter, buiten de wei, ze mag niet te lang op het gras, en daar is ze het niet mee eens blijkbaar)
Ze heeft zomerexceem dus staat onder een deken nu, en dan houd geen draadje haar tegen, zelfs niet met ijzerdraad in manen gevlochten en aan haar halster.

Heeft er iemand tips voor zo'n extreem geval? Ik wil niet dat ze straks ineens op de weg terecht komt omdat ze er zo nodig weer doorheen moet denderen... En twee keer per dag alles repareren wordt ook aardig kostbaar

MamaMiesje

Re: Tinker gaat overal dwars doorheen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 23:20

Heeft ze wel gezelschap als ze "verbannen" is van de wei? Misschien dat het hem dat is?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 23:23

Hoe ziet de huisvesting voor je paard er nu uit. Is er wel genoeg te doen waar ze nu staat?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 23:41

Meet je lint door, staat er wel genoeg klap op? En hoe sterk is je stroomapparaat?

Talitha000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:08

Is er niet iets waar ze bang voor is? Bijvoorbeeld stukjes wapperend lint vastmaken aan de paaltjes boven de stroomdraad. Of iets anders waar ze wel respect voor heeft?
Als ze honger heeft en niet in de wei mag, ja dan is het toch moeilijk om zo'n beestje tegen te houden, misschien wat meer hooi geven als ze niet in de wei staat.
Ik heb zelf een stroomapparaat op kleine wegwerp accu en die geeft ook niet zo'n sterke stroomklap, voor mijn mini pony's is dat prima, maar vrienden van me hebben een shetlander die ook gewoon door de stroomdraad heen loopt terwijl er echt een hele flinke klap stroom op staat (zo'n apparaat op netstroom is veel sterker). Sommige pony's en paarden hebben er gewoon maling aan.
Eventueel zou je je paard aan een touw kunnen zetten, dan kan hij wel in het gras maar er niet vandoor. Ik vind wel dat je dat alleen moet doen als er wel wat toezicht op de weide is. Mocht je paard dan in de knoop raken dan ziet iemand dat tijdig. Wanneer je weide afgelegen is zou ik dat niet doen.
Succes!

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 23:35

Ze staan met z'n 3en, altijd samen, ze hebben een paddock van 30x30 met een doorloop van 6x200 als ze niet op de wei staan, daar staat ook de inloopstal en de waterbakken op. Er is altijd hooi en stro om op te knabbelen.
Stroom maakt niet uit blijkbaar, door die exceemdeken voelt ze het niet. Een flinke klap staat er wel op, vandaag nog gevoeld, draad weer gerepareerd en vergeten het apparaat uit te zetten, auw :P Wel batterij-apparaat, we hebben geen elektriciteit op de wei. We staan daar nu 4 jaar en dit is het eerste jaar dat ze met deken overal doorheen dendert. Zonder deken haalt ze het niet in haar hoofd, maar dan is ze in een dag al haar manen kwijt...
En bang is ze nergens voor, tenminste ik heb nog niks ontdekt. Ze is er zo een die het eerder gaat onderzoeken en het sloopt om precies te weten wat het is.
Groot probleem dus =/

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:47

Ik zou zeggen metsel even een muurtje van een meter of 2.

Nee zonder dollen ik heb geen idee, als er voldoende te doen is maar toch wel vreemd dat het nu ineens dit jaar is. Maar kan je helaas niet helpen.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:54

Waarom mag ze niet te lang op de wei, als het is om te veel eten te voorkomen, een graasmasker?

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 10:39

Ze mag niet te lang op de wei omdat ze heel snel koliek krijgt, ze vreet zich ongans. Een graasmasker is geen optie met gras van bijna een meter hoog helaas. We kunnen het niet maaien, mag niet van de man waarvan we het huren.
We zijn nu aan het kijken of een heras hekwerk misschien mogelijk is. Ik weet het ook niet meer :/

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:20

Kun je niet een constructie maken dat je het ijzerdraad aan de deken bevestigd? Want ijzerdraad in de manen heeft weinig zin met een eczeemdeken..

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 15:50

Dat hadden we ook al geprobeerd, boven en onder d'r hoofd een antenne, zeg maar, maar dat lijkt ook niet echt te boeien. Ze is veel te slim, en heeft door dat ze maar even een tik krijgt van de draad en daarna heerlijk op het gras staat.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:04

Een houten hek dan? Gewoon een stevig houten hek met dikke balken, of mag je dat niet daarneer zetten? Wij hebben een behoorlijk hek van kastanjehout met nog een soort van olifantendraad eraan zodat ze niet gaan knagen, nou ze zijn er nog nooit doorheen gegaan, maarja dat durven ze niet met dat draad...:j
Das behoorlijk aan de prijs maar dan ben je er ook vanaf?

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 14:19

Hout is ze dus ook al doorheen gegaan, we hebben nu gezien hoe ze het doet, ze zet haar borst (met deken) er tegenaan en duwt dan net zo lang tot ze is waar ze wil zijn.

Als niks helpt dan ga ik die deken er toch af trekken. Liever manen eraf geschuurd dan paard op de weg =/

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:11

Je hebt tegenwoordig toch van die shampoo die tegen exeem helpt?
Of zeg ik nou iets heel doms :o (heb zelf namelijk geen verstand van exeempony's)

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 17:05

Het is niet echt ZE, maar wordt wel onder die naam geplaatst. Ze is niet allergisch voor de mugjes, maar ze schuurt wel. En waardoor dat komt dat weet niemand. Ze schuurt namelijk ook in de winter. DA wist het ook echt niet meer, alle mogelijke onderzoeken waren gedaan, van ZE tot mijten/vlooien, IR en weet ik wat.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:12

Misschien is een paddock een idee, maar dan moet je wel opletten dat ze geen zand gaat eten, dus even een hooinet erin leggen.
Bijv. een skippybal is goed tegen de verveling, dus das misschien ook een idee :)

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 16:25

Ze hebben al een paddock van 30x30 met een pad van 6x200 eraan vast, ruimte zat dus. Mevrouw is het er alleen niet mee eens dat ze daar moet staan en dendert ondanks onbeperkt hooi dus alsnog door de draad, ten minste twee maal per dag. En als ze het eten beu is komt ze ook inmiddels weer uit de wei, weer door dezelfde draad, en gaat ze in de schuilstal staan.
Ze staat zo'n 18 tot 20 uur per dag op de wei, schatten we, terwijl ze er van de DA eigenlijk maar maximaal 8 uur per dag op mag.
We gaan morgen stalen buizen halen en een 3 lagen dikke omheining maken, eens kijken of het haar dan nog lukt om zomaar door te lopen.

lisa6644

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 06:21

Je kan er ook veel stroom op zetten.
want misschien dat ze dan door heeft dat het niet mag ofzo?

Want onze hengst deed dit eerst ook.
Toen hebben we ook lekker veel stroom erop gezet.
en hij kreeg 1 tik, en nu blijft hij supper netjes in de
wei staan.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 06:30

Derfen is heel goed tegen jeuk, misschien dat je dat eens kunt proberen ?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 07:21

Lastige situatie, zeg!
Graasmasker op en gewoon op de wei laten? Of sloopt ze graasmaskers ook? (Of mogen haar vriendjes ook niet lang op de wei en moet je dan ook graasmaskers voor haar maatjes gaan kopen?)

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 07:29

Ik werd ook helemaal wanhopig van onze stinker en hij vrat zich dood en rende gewoon door de draden heen, stroom of niet. Van alles geprobeert. UIteindelijk werd ik zo kwaad dat ik hem bewust 5 keer achter elkaar onder stroom heb gezet (poortgreep/lint tegen hem aan houden), terwijl hij uiteindelijk stond te bibberen van angst. Heel gemeen, maar hij had ook al meerdere keren op straat gelopen, mijn enige optie verder was om hem te verkopen naar een plekje waar hij nauwelijks buiten zou komen.
Dit heeft gewerkt, hij is sindsdien pas 1 keer erdoorheen gegaan toen ik de stroom was vergeten aan te zetten :')

Ik heb voor hem trouwens ook de greenguard, met lang gras wat overeind staat wil dat best, het wordt pas lastig als ze alles echt plat gelopen hebben.

sterkte, ik weet hoe frustrerend het kan zijn. :(:)

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 15:23

Ze weet verdomde goed dat er stroom op de draad staat, want met haar hoofd komt ze er niet bij in de buurt en ze springt echt over de onderste draad heen, alleen de delen van haar lijf met deken raken de draad.
Graasmasker hadden we ook al bedacht. Echter is nu bijna alles platgelopen omdat ze er inmiddels alle 3 op gaan (mevrouw loopt de draad kapot en de andere twee gaan daarna pas, lekker makkelijk...)
We zijn een hek van dikke ravelen aan het maken, 2 lagen boven elkaar, met nog 3 lagen stroomdraad er tussen, boven en onder, en dan maar hopen dat dat nu wel eens werkt. Zou wel fijn zijn.

vurt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:16

Het is wel een ernstig geval. Snap ook wel dat je op een gegeven moment alles gaat proberen om het gedrag terug te dringen. Daarom ben ik benieuwd naar de ontwikkelingen (en hopelijk naar de oplossing). Voor jouw Tinker is dit natuurlijk ook frustrerend!

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 10:59

We hebben inmiddels 1 wei af kunnen zetten (wat is dat werken zeg O.o)
Ze is er niet meer doorheen gegaan, dus nu gaan we de rest ook doen. Ze heeft er wel een paar keer tegen staan duwen maar het geeft niet mee dus dan geeft ze het vrij snel op!
En dan kan ze weer harder aan het werk, de vetjes eraf 'smelten', want ze zijn alle drie inmiddels een dikke 100 kg te zwaar...