buitenrit probleempjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

buitenrit probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 21:57

Hoiii

Ik heb sinds kort een bijrijpaard erbij.
Paard heeft altijd in de sport gelopen maar nu mag hij met pensioen.

We zijn begonnen met gemiddeld 2x in de week buitenritjes samen met een ander paard.

(word daarnaast nog wel dagelijks gereden enz)

Elke rit gaat het beter. En hoop volgend jaar lekker alleen naar buiten te gaan.
In het begin was hij erg onzeker en echt met zijn neus tegen de billen van het andere paard lopen.

Vandaag was het al zo, steeds vaker er naast lopen en zelfs een paar keer voorop!
Het paard probeerd nog wel achter het andere paard te kruipen maar dat staan we niet toe.

Alleen vandaag was het paard zo blij dat hij in draf voorop ging en zelfs uit zichzelf in de galop ging.
Eerst keer was ik verbaast de andere ruiter ook. Ik stond het toe want ik dacht die stopt gelijk weer held op sokken.

(Nu zijn dit wel steeds vaste rondjes en het waarschijnlijk nog in zijn hoofd had dat we daar eerder galop deden bv)
maar nu waren we dus nog gewoon aan het stappen.

Maar de 2e keer tijdens dezelfde rit op de terugweg hield de andere ruiter haar paard in stap en keek wat me bijrijpaard deed.
Of hij door zou gaan of dat hij zou stoppen omdat het andere paard er niet bij liep.
Hij draafde gewoon door en inderdaad weer galop zonder mijn hulpen.
Hij begint nu dus echt praatjes te krijgen en er plezier in te krijgen wat ook wel leuk is maar niet de bedoeling op deze manier.

Maar nu was het ook zo je hebt een stukje gras en dan 2 draf passen stukje straat en weer stuk gras.
Ik wilde het paard terug nemen voor het stukje pad/straat.
Maar dat lukte dus niet. Tenminste niet zoals je normaal een paard terug neemt hij was te enthousiast en in zijn eigen wereld denk ik.
Maar dat vind ik levensgevaarlijk. Ik moet erbij zetten dat ik niet bv een noodstop heb geprobeerd te maken maar gewoon wilde terug nemen.
Hij ging vanzelf weer in draf en daarna stap einde grasveld.

Nu zit ik dus te denken stel hij gaat er eens vandoor of hij begint echt de rit over te nemen en krijgt teveel praatjes hoe zet je dan je paard stil?
Ik zat te bedenken valt er te sturen naar bosjes als hij op terug nemen niet reageerd.
Of echt zwaar gaan zitten en blijven ophoudingen maken desnoods omtrekken?

Het paard heeft zeg maar om het zo te zeggen een hele harde mond hij is tot de zz gereden met stang en trens en is de bak ook zwaar om te rijden.

Buitenrit rijden we met lange teugel behalve bij bv een rotonde richting het bos dan heb ik de teugels wat meer op maat.

Hoe krijg je een paard weer uit zijn eigen wereld en weet oja er zit nog een ruiter op me rug en daar moet ik naar luisteren.
En als ik wil dat hij in draf overgaat buiten dat hij dit ook doet.

In de bak is er geen probleem rij hem nog wel kort.
Binnenkort gaat iemand ons helpen met grondwerk om het vertrouwen verder op te bouwen.
Het paard ken ik al wel een jaar deed eerst alleen de verzorging en longeren nu is het rijden erbij gekomen.

En dan is er ook nog het probleem als het andere paard iets eng vind dat me bijrijpaard geen stap meer verzet.
Of hij probeerd om te keren of hij blijft staan en reageerd niet meer op de hulpen net een stokstaartje.
Heb nog geen zweep mee gehad op me buitenrit maar hij komt pas weer in beweging als het andere paard voorwaarts loopt.
Maar op het been reageerd hij niet.

Ik benieuwd hoe anderen dit oplossen en doen jullie paarden dit ook als ze alleen zijn of maakt het andere paard hem banger en meer onzeker?
Of hij vertrouwd het andere paard gewoon goed en mij minder?
Op stal staat hij naast het andere paard alleen mogen ze elkaar totaal niet. Ze kunnen samen ook niet in de wei.
Maar buiten rijden gaat het toch heel anders zo samen.
gr

aeolusnr1

Re: buitenrit probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:32

Het probleem zit hem niet bij het paard maar bij de ruiter.
Je zegt dat het paard ZZ heeft gelopen, dus ik mag er toch van uitgaan dat dit paard heeft leren stoppen, vertrekken, passen ruimer maken en passen weer net iets meer te verzamelen.
Het paard kent dit dus wel, nu is het dus jouw taak die dingen ook gedaan te krijgen van dit paardje.
Je zegt zelf in de bak gaat het een stuk beter dan buiten, je zegt er dan ook bij ; in de bak doe ik oefeningen, neem ik hem idd ook net iets korter, ....... Buiten zeg je ik rij met lange teugel, vraag niet echt oefeningen, je zit er eigenlijk een beetje als balast op dus.
Je geeft het paard geen leiding, je geeft hem geen job te doen, dus paardje gaat zelf het initiatief overnemen, gaat zelf versnellen of vertragen dit is altijd fout dus, en zal na korte tijd tot echt probleemgedrag gaan ontwikkelelen.
Ook buitenrijden is rijden, controle dus bij de ruiter, .....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:09

aeolusnr1 schreef:
Het probleem zit hem niet bij het paard maar bij de ruiter.
Je zegt dat het paard ZZ heeft gelopen, dus ik mag er toch van uitgaan dat dit paard heeft leren stoppen, vertrekken, passen ruimer maken en passen weer net iets meer te verzamelen.
Het paard kent dit dus wel, nu is het dus jouw taak die dingen ook gedaan te krijgen van dit paardje.
Je zegt zelf in de bak gaat het een stuk beter dan buiten, je zegt er dan ook bij ; in de bak doe ik oefeningen, neem ik hem idd ook net iets korter, ....... Buiten zeg je ik rij met lange teugel, vraag niet echt oefeningen, je zit er eigenlijk een beetje als balast op dus.
Je geeft het paard geen leiding, je geeft hem geen job te doen, dus paardje gaat zelf het initiatief overnemen, gaat zelf versnellen of vertragen dit is altijd fout dus, en zal na korte tijd tot echt probleemgedrag gaan ontwikkelelen.
Ook buitenrijden is rijden, controle dus bij de ruiter, .....

Kortom, ga eens les nemen die ergens over gaat.......

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:36

Ik ga mee wat aeolusnr1 schreef.
Ik denk ook dat je te weinig leiding geeft en het paard dan op eigen initiatief dingen gaat doen.
Dus veel meer bezig zijn met het rijden dan gewoon een buitenritje maken. Ook buiten kun je het paard aan het werk zetten pasje vooruit, pasje terug, achterwaarts. Dus het paard meer bezig houden en dan kun je als nog wel even wat rustmomentjes inlassen en het lekker relax aandoen eventueel lang teugeltje, maar het werk moet je er wel een beetje inhouden natuurlijk.
Zeker gezien het altijd een sportpaard is geweest zit daar volgens mij best wat power in en heeft altijd intensief aan het werk gestaan. En dus denk ik niet echt gewend aan het rustige werk waarbij die eigenlijk niets moet doen en dan gaan ze zelf dingen doen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 12:34

aeolusnr1 en Tigra_ dankjewel hier kan ik wat mee!
En inderdaad ook een probleem met te weinig leiding geven.
Heb je goed opgemerkt.
Hoop dat met het grondwerk straks ook helemaal te kunnen oplossen.
En een goed idee ook aan het werk houden buiten.
Ook leuk voor de afwisseling.

Dankjewel! Hiermee ga ik aan het werk.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:18

Niet volledig mee eens. Oke het paard kent alles, maar zo te horen op grote druk. Dat is iets dat vaak voorkomt bij wedstrijdpaarden, dat ze enkel nog maar naar grote drukken luisteren.
Maar het is niet onmogelijk dat je signaal idd niet is wat het paard vind dat het moet zijn. Het is zelfs idd waarschijnlijk, maar ik vind niet dat je ervan uit moet gaan. Wel mag je er vanuit gaan dat er iets niet in orde is met je technieken, omdat het niet verbetert.
Om te leren wat je kan doen om op een vriendelijke manier de hulpen die het paard is te leren kennen en lichter te maken, wil ik je wel een pb sturen als dat goed is. Ik kies voor de pb omdat ik er dan op verschillende momenten aan kan werken, en omdat het een vrij lange uitleg is. Dus als je het wil, geef dan maar gerust een seintje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:21

linnie050 schreef:
aeolusnr1 en Tigra_ dankjewel hier kan ik wat mee!
En inderdaad ook een probleem met te weinig leiding geven.
Heb je goed opgemerkt.
Hoop dat met het grondwerk straks ook helemaal te kunnen oplossen.
En een goed idee ook aan het werk houden buiten.
Ook leuk voor de afwisseling.

Dankjewel! Hiermee ga ik aan het werk.

Grondwerk lost niks op. JIJ moet je anders opstellen tegenover je paard en daarmee aan het paard tonen dat je betrouwbaar bent.
Grondwerk is een middel om dat te leren, maar lost niet per se je problemen tijdens het rijden op........

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 12:31

Is goed jensvl dankjewel heel graag!
Ik rij het paard nog maar kort een paar weken.
maar liep hier tegen aan en wilde dit toch delen.

Ik snap je nu beter Ikke.

Binnenkort als de instructrice terug is van vakantie krijg ik wekelijks priveles en daarnaast wil ik lessen van iemand anders grondwerk nemen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:41

Je hebt pb.
Laat binnenkort nog maar iets weten hoe het gegaan is (positieve en negatieve dingen), daar leer ik ook nog veel van. En dan kan ik indien nodig nog wat bijsturen.

Veel succes ;)