Pony is ineens bang?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimo_

Pony is ineens bang?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 01:26

Heb sinds 2 jaar (en 21 dagen :=) een schat van een pony!
We hebben een hoop meegemaakt samen (qua ziektes/blessures) wat onze band beresterk heeft gemaakt!
Maar sinds een paar dagen is er iets met hem,, heb alleen geen flauw idee wat!

Dinsdag kwam ik op stal, en vond hem in een hoekje aan met zn billen naar de stal deur.Daar slaapt hij altijd dus nog niks raars!Dus ik begroet hem, hij draait zn hoofd, zn neusgaten worden groot en draait zn hoofd weer terug. Vond het vreemd want hij komt altijd meteen naar me toe.. Maar goed, ik mn spullen gehaald, kom terug en zie geen neusje boven de staldeur! En hij kijkt altijd als ik er aan kom!
Dus ik doe z'n stal deur open, loop naar hem toe en hij loopt weg?
Paar keer geprobeerd maar hij bleef angstig weg lopen..
Toen de stal uitgelopen en zn deur open gezet. Uiteindelijk kwam hij naar de deur en kon z'n halster (nog ietwat angstig) om doen. Neem hem uit stal, loop een stukje, hij loopt netjes en relaxd mee, kan m gewoon aaien. Niks aan de hand.
Dus zet hem in de paddock en ga uitmesten. Normaal loopt hij n beetje rond, gaat rollen en kijkt regelmatig wat ik aan het doen ben. Dit keer, keek hij dus niet!
Na het mesten loop in de paddock in, wil hem aanhalen en hij rent weg!
Ook weer angstig! Snapte er helemaal niks van! Hij is nooit bang, zeker niet voor mij. Kan alles met hem doen, hij vertrouwd me volkomen! (iig, dat deed hij..)

Dus ben een beetje gaan grondwerken, en uiteindelijk kwam hij naar me toe. Kon hem ondanks dat hij los stond gewoon weer aaien, overal aanraken en zo mee nemen. Niks meer aan de hand! Nog een tijdje gewandeld en gepoetst. In stal gezet, stal in gegaan, pony er weer uit gehaald, ging allemaal prima.

Dus dacht agg hij had misschien een rot dag.. Kan altijd! (al zou t de eerste zijn in 2 jaar)

Gister weer naar stal, hij stond weer ouderwets met zn neusje bij de staldeur op me te wachten, halster omdoen was nog iets angstig, maar hij bleef staan was niks aan de hand. lekker gepoetst en gelongeerd. Alles ging prima! Dus ik opgelucht, het was dus echt een rot dag!

tot vandaag.. Wil hem uit z'n stal halen, rent weer van me weg en rent dit keer de stal uit! Hij rende gelukkig de paddock in, waar ik hem met toch wat moeite weer heb kunnen vangen.
Dus ik maakte me gelijk zorgen weer natuurlijk.. Daarna gepoetst, gewandeld alles helemaal oke. Daarna op stal ook weer, kreeg zelfs n dikke lebber van hem ;)

Maar toch maak ik me zorgen..Dit gedrag is echt niks voor hem! Het lijkt ook alleen in t begin te zijn, het is na een tijdje gewoon over en dan is alles weer goed.
Heb hem gechecked op wondjes maar er was niks, temperatuur is prima, hij glanst lekker, spieren gechecked, geeft niet aan dat hij pijn heeft, benen zijn oke. Als hij op het land staat of in de paddock kijkt hij lekker om zich heen. Kortom, lichamelijk lijkt er niks aan de hand te zijn! Met longeren gister was hij ook lekker vrolijk een voorwaarts.

Dus een beetje rond gevraagd of iemand toevallig iets raars heeft gezien ofzo.. Maar niemand heeft wat gezien. Ik snap er echt niks van.. En maak me ook echt zorgen! Dit is niks voor hem!
Iemand enig idee waar hij last van zou kunnen hebben? Of zal hij toch gewoon net niet lekker in z'n vel zitten? Iemand die zoiets als dit heeft meegemaakt misschien?
Heb nog nooit zoiets als dit meegemaakt bij hem..

HolyPope

Re: Pony is ineens bang?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 01:41

Zou het nog een weekje aankijken, mocht het veemde gedrag blijven kan je overwegen een camera (stiekem) in stal te hangen, want het gedrag moet ergens vandaan komen.

P.s ik begrijp dat het een ruintje is, geen merrietje die als ze hengstig moeten worden ook wel eens afwijken gedrag kunnen vertonen.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 01:50

Hij is een ruin :)
Zit ook te denken aan een camera.. Misschien dat een muis/rat of misschien wel persoon iets doet.. Hij staat op een simpele pensionstal bij een boer waar iedereen eigenlijk zo op en af kan lopen. En je hoort zulke rare dingen tegenwoordig..

Zeker ook omdat hij zondag oke was, maandag deed mn verzorgster hem dan, dinsdag deed hij zo raar, woensdag was hij weer oke , en donderdag weer zo raar.. Als het lichamelijk zou zijn, zou dat toch constant moeten zijn

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 01:59

Ja, haha heb even de foto's gekeken van je onderschrift, duidelijk een ruin!

Rat of kat kan het bijna niet zijn, die is HIJ echt wel gewend. Als je camera plaatst ook niets tegen verzorgster zeggen, kan je eventueel achteraf nog doen. Hoewel ik snap dat je je verzorgster helemaal vertrouwd, toch nog maar niets zeggen.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 02:23

haha :P Ja hij laat regelmatig zien dat het een mannetje is! Ja kan me ook niet voorstellen dat het zoiets zal zijn, hij is echt niet snel onder de indruk van andere beesten.. Staat ook al bijna heel z'n leven daar op stal, dus heeft elke kat/rat/muis onderhand wel gezien :P En in de paddock doet hij het ook!
maar als ik een beetje grond werk met hem heb gedaan in de paddock, en ik loop weg en kom bijv. 10 min later weer terug kan ik hem alsnog gewoon aanraken/pakken. Dus het is echt de eerste 10/15 min.
Bijna of hij weer even moet door hebben dat ik het ben, en dat alles dan oke is.

Nee als ik hem zou plaatsen zou ik tegen niemand wat zeggen. Je weet maar nooit!
Al ben ik bang dat dat geen optie is.. Net een beetje gekeken. En buiten het feit dat ze ontzettend duur zijn, woon ik ook te ver weg :P
En een draadje laten lopen van een km of 10 gaat hem ook niet worden ben ik bang..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:38

kijk toch goed of er geen muizen of ratten zitten,paarden kunnen daar behoorlijk van schrikken.
is de mest wel goed?
mijn pony heeft vroeger ook zulke gedrag vertoond,maar op dat moment had hij dus toch koliek en de uiting van pijn bij hem was dus net alsof hij erg angstig was.
zou dus zeker kijken of de voeding wel goed is

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 10:58

Ja ik kijk elke keer maar kan niks ontdekken.. Gelukkig lopen er ook zat katten op stal, dus zie sowieso weinig muizen!
De mest heb ik ook nagekeken, was ook netjes en meer dan genoeg :+ Was ook bang voor koliek, want dat heeft hij vorig jaar ook gehad, maar alles komt er nog netjes uit, en z'n darmen klonken gelukkig ook goed! Hij is ook heel niet gevoelig op z'n buik ofzo.

het is ook echt alleen de 1e 10/15 min, dat is het rare! En het was dinsdag wel, woensdag niet, donderdag wel, en vandaag was weer alles oke (gelukkig!)
Dus ook weer even gelongeerd, en hij was vrolijk en super voorwaarts. Had er lekker veel zin in :)
Hij glimt je ook echt tegemoed, z'n oortjes staan er lekker op dus totaal geen tekenen van koliek of iets

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:18

Zoek naar iets dat verandert op de dagen dat hij dat gedrag had. Het is zo te zien voorlopig om de dag dat hij het heeft. Dat kan betekenen dat er die dagen iets anders gebeurt dan anders.
Het kan ook betekenen dat als je met hem hebt gewerkt, hij de volgende dag zich anders gedraagt omdat hij dat bepaalde werk heeft gehad van jou dat je anders niet zou hebben gedaan.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:30

Ik denk dat iemand hem vervelend behandeld. Dat kan een andere pensionklant zijn of een voorbijganger oid. Onze ponymerrie was na een poos wennen heel vriendelijk en aanhankelijk tegen ons, maar ze heeft noodgedwongen (wij hadden nog geen stal aan huiis) een half jaar in de manege gestaan. Daar werrd ze heel bang en bijterig. We hoorden later van iemand dat sommige kinderen haar een snoepje gaven en anderen, als ze dan verwachtingsvol naar voren kwam, een klap op haar neus. Het heeft lang geduurd voor ze weer zichzelf was.

Sillemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:20

Je zegt ook dat je een verzorgster hebt. Misschien heeft het daar iets mee te maken?
Ik heb ook een tijdje een verzorgster gehad. Op zich deed zij niets verkeerd met Spirit maar toch begon Spirit op mij heel anders te reageren.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 00:17

@ Jensyvl - doe niks anders met hem dan anders,, Dus verwacht niet dat het probleem daar ligt!
@ Rosie - ja zo'n gevoel had ik dus ook.. Vervelend zeg van jullie merrie!
@ Sillemie - ja zou misschien ook kunnen.. Al zou zij nooit met opzet iets fout doen idd, maar je weet maar nooit. Hij vind het sowieso niet zo leuk als een ander hem doet! Merk dat de dat erna meteen aan m! Maar ja,, het is met ziekte/vakantie toch wel fijn als iemand anders hem ook gewoon kan doen :P

Nou vrijdag was dus alles oke. Ging ernaa een weekendje weg. Zou eigenlijk maandag terug komen, maar ben vanavond al gegaan.. Hij was nogsteeds zn gewone zelf gelukkig :) Helemaal blij dat hij me weer zag! (we hadden elkaar ook wel n hele dag niet gezien haha) nu hopen dat het zo blijft!

Verzorgster heb ik inmiddels niet meer.. Dus wie weet wat dat toch de oorzaak.. Dat hij t er niet mee eens was? Hij is erg duidelijk qua mensen wie hij wel en niet mag..
Heb geen idee of dat het probleem geweest zou kunnen zijn,, T was een fijne meid dus verwacht het niet. Maar je weet maar nooit natuurlijk! Zij kan nog zo der best doen, maar als hij t er niet mee eens is.. Net een klein kind af en toe haha

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:26

Gelukkig dat het opgelost lijkt.

Ik hou er niet zo van dat dieren stiekem gepest kunnen worden. Maar daar zijn we 't wel over eens volgens mij. :D

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 06:59

Hopelijk is het nu echt opgelost, ik kan me voorstellen dat het een naar gevoel is als je maatje voor je wegloopt uit angst.
Maar ik zat ook te denken, had je misschien die dagen dat hij zo deed bepaalde kleren aan, of een luchtje op dat je anders nooit had? Het is soms erg subtiel maar paarden hebben soms een herinnering aan iets van vroeger wat je dan onbedoeld triggert.
Maar goed, misschien zal hij het nu niet meer doen en dat zou fijn zijn.

Sillemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:54

Ik hoop dat het nu goed blijft! Je wilt toch altijd het beste voor je schat he!

Yasminvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:01

Hopenlijk blijft het nu goed!! *\o/*

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:34

Ik ben blij dat het terug goed gaat.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 01:14

@ Holypope - dat is een ding wat zeker is!! Zeker niet bij mn eige beestjes.. Komt er iemand aan mijn beestenboel komen ze aan mij!! :P

@ Samantha - heb ik idd ook aan zitte denken.. Maar gebruik altijd dezelfde shampoo/deo/parfum, en heb al 4 jaar t zelfde werk.. Dus dat kan t bijna niet zijn!

@ De rest - hoop het ook! Vandaag keek hij nog wel wat angstig, maar kon hem zo pakken, en werd daarna weer vriendelijke begroet :) Angst zit er dus nog wel een beetje in.. Maar werd gelukkig erna vriendelijk begroet. Tot nu toe gaat t allemaal weer top! Iedereen houd ook n extra oogje in t zijl voor me :)