Paard kwijlt als een hond?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annienke

Paard kwijlt als een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 11:14

Zoals de titel al doet vermoeden, ik denk (hoop) dat mijn paard te goede vriendjes is met onze hond en teveel heeft afgekeken. Na het werken krijgt hij altijd een halve emmer grasmix met 2 handjes muesli en als ik die emmer aan het klaarmaken ben staat hij serieus regelmatig te kwijlen. Er loopt gewoon een straaltje kwijl uit zijn onderlip, met belletjes en al :+

Is er iemand die dit ooit eerder heeft gezien??? Ik niet namelijk. Verder kwijlt hij niet, met rijden niet, longeren niet, met zijn dagelijkse beslommeringen niet...

Ik kan mij niet voorstellen dat hij kwijlt omdat er iets niet goed zit maar ben toch benieuwd of iemand dit herkent en of ik mij toch zorgen moet gaan maken

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:19

Haha, ja hoor, mijn welsh cob kwijlt regelmatig voor het voeren, zeker als ie vind dat hij te lang moet wachten op zijn eten, hij blaast dan zelfs gewoon belletjes soms, heel dom gezicht :D .
Heb nog 2 andere paarden maar die doen het niet dus zal per paard wel verschillend zijn.

Bellona_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:19

Die van mij doet dat ook als er eten aan komt :D ! Heel bizar inderdaad, maar volgens mij geen reden om je zorgen te maken ;)
Ik ken verder ook geen enkel paard dat dat doet.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:21

Een haflinger bij ons op stal kwijlt ook als er bix word gevoerd :Y).
Hij staat aan het eind van de rij, en ziet zijn eten er dus aan komen.
Het spreekwoordelijke 'Het water loopt me in de mond' zal hier wel van toepassing zijn.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 07-06-12 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:21

De speekselklieren gaan gewoon vast werken omdat ze weten dat er eten aankomt. Gebeurd meestal niet zo duidelijk bij paarden maar is niks raars.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:22

Ja ik herken het wel, 2 van de paarden bij mij thuis zie ik het af en toe ook doen. Maar alleen als ik met het krachtvoer aan het klaarmaken ben, dan hebben ze er waarschijnlijk zo'n zin in dat ze alvast staan te kwijlen. Verder zie ik het bij mij nl. nooit.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:23

Kwijlen voordat er eten aankomt heb ik bij die van mij nog nooit gezien, maar als Grietje een appel krijgt dan loopt het kwijl wel uit haar mond. Ze krijgt zelden iets lekkers, dus het was een groot feest toen ze bij de smid een appeltje kreeg. Er lag gewoon een hele plas onder haar en ze leeft nog steeds :+

Anoniem

Re: Paard kwijlt als een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:29

Het is heel normaal (en zelfs noodzakelijk) om extra speeksel te maken als een dier (mens, hond, paard, olifant, etc.) gaat eten.

Het speeksel zorgt ervoor dat het eten gemakkelijk door de mond kan glijden en het begint het verteringsproces al.

Het ene dier heeft een hogere speekselproductie dan de ander.
En bij sommige dieren is het zo actief dat ze bij het zien van eten (of bij een routine waarbij ze weten dat ze eten krijgen op een bepaald moment) al gaan kwijlen.

Daar heeft meneer Pavlov lang geleden onderzoek naar gedaan bij honden.
Maar andere dieren doen het ook. ;)

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 11:31

Blij om te horen dat mijn paard niet de enige is en dat paarden blijkbaar ook kwijlend op eten kunnen reageren :D

Had het echt nog nooit meegemaakt en draai toch al wat jaartjes mee

@Femke: Pavlov ken ik idd, mijn hond is er een meester in :D, maar heb nooit het idee gehad dat andere diersoorten ook zo konden kwijlen

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:44

Femke schreef:
Het speeksel zorgt ervoor dat het eten gemakkelijk door de mond kan glijden en het begint het verteringsproces al.

Hier wil ik wel even op reageren. Bij paarden zitten er geen enzymen in het speeksel dus de vertering begint pas in de maag.

kirrypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:58

het hangt van paard tot paard af. Ik heb ooit ergens gelezen dat ze dat doen omdat ze niet kunnen wachten op het eten, hooi, wat dan ook.

Sillemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:45

Ken je de spreekwoordelijke hond van Pavlov? Dat is wat hier gebeurd. Het paard herkent de dingen die jij doet voordat hij zijn eten krijgt en associeert dit al meteen met zijn eten. Voor de vertering is er nood aan speeksel en de voorstelling van het eten dat hij gaat krijgt is al genoeg om die speekselklieren op voorhand in gang te zetten. Hij heeft geleerd dat wanneer jij die bepaalde dingen doet dat hij eten krijgt.
Niets aan de hand dus, enkel pavloviaanse conditionering.

Sorry voor de psychologische vaktermen: ik kom net met mijn neus uit mijn cursus leerpsychologie ;) .

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:49

Lijkt me trouwens wel een grappig gezicht, kwijlen en belletjes blazen :')