Onzeker paard zeker maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NYC2B

Onzeker paard zeker maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 16:08

Hoi mede-bokkers :)

Mijn pony is best wel onzeker, zodra hij iets niet wilt of eng vind zet hij zijn rem erop en is hij niet vooruit te branden(bijv. met uit de wei halen in zijn eentje)
Als hij enge dingen ziet(zoals een skippybal) vlucht hij meteen, hij rent dan in feite gewoon over mij heen als het zou moeten.

Iemand tips om zonder gevaar voor ons beide mijn pony zekerder van zichzelf te maken? hoe pak je zoiets aan?

capopjekop

Re: Onzeker paard zeker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:10

Veel doen. Mijn shet was eerst in het enkelspan voor de wagen bang voor blaadjes en zijn eigen schaduw. Ik ben toen veel met hem gaan lange lijnen en schriktraining gaan doen. Laatst heb ik hem alleen in de bak gereden en heb ik op de weg uitgestapt en dat ging super goed. Zorg dat je zelf rust en veiligheid uitstraalt en doe net of er niets aan de hand is.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 16:11

capopjekop schreef:
Veel doen. Mijn shet was eerst in het enkelspan voor de wagen bang voor blaadjes en zijn eigen schaduw. Ik ben toen veel met hem gaan lange lijnen en schriktraining gaan doen. Laatst heb ik hem alleen in de bak gereden en heb ik op de weg uitgestapt en dat ging super goed. Zorg dat je zelf rust en veiligheid uitstraalt en doe net of er niets aan de hand is.

Okee! alleen het probleem is dat hij niet meer vooruit te krijgen is als hij bang is, of hij gaat er als een idioot vandoor en dan is er niks meer aan te houden..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:14

Dan moet je werken aan het vertrouwen, blijkbaar vertrouwt hij je nu nog niet voldoende om met je mee te gaan. Ik kan je hier verder geen tips voor geven, want mijn pony's volgen mij altijd braaf als ik ze uit de wei haal oid. Hoe lang heb je hem al?

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 16:17

capopjekop schreef:
Dan moet je werken aan het vertrouwen, blijkbaar vertrouwt hij je nu nog niet voldoende om met je mee te gaan. Ik kan je hier verder geen tips voor geven, want mijn pony's volgen mij altijd braaf als ik ze uit de wei haal oid. Hoe lang heb je hem al?

5 jaar waarvan ik nu zo'n 2 a 3 jaar bezig ben om écht een band op te bouwen & hem te begrijpen want in de 1e jaren was ik schijtsbenauwd voor hem.
Mijn pony is nogal een apart exemplaar, hij heeft best wel wat psychische 'problemen' (gehad) en kwam mager bij ons en is vrijwel een beetje eenkennig en heeft verlatingsangst.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:30

Veel doen met hem, vooral veel verschillende dingen. Wandelen als dat veilig kan, buitenrijden.

Een tip is nog om eens te kijken of je gewoon wat (beginners, pony) crosslesjes met hem kunt volgen. Dan ben je in een groep en met een instructeur (dus het risico is minimaal). Hij kan zich optrekken aan de andere pony's. Wat je ziet is dat veel paarden en pony's daar een enorme berg vertrouwen van krijgen en dat werkt door in de rest van het gedrag en omgang.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 11:24

Apple schreef:
Veel doen met hem, vooral veel verschillende dingen. Wandelen als dat veilig kan, buitenrijden.

Een tip is nog om eens te kijken of je gewoon wat (beginners, pony) crosslesjes met hem kunt volgen. Dan ben je in een groep en met een instructeur (dus het risico is minimaal). Hij kan zich optrekken aan de andere pony's. Wat je ziet is dat veel paarden en pony's daar een enorme berg vertrouwen van krijgen en dat werkt door in de rest van het gedrag en omgang.

Wandelen en buitenrijden doen we ook wel :) wel met een paard erbij omdat hij anders niet durft.
En echt paardrijles word het niet meer want hij is al best wel oud en heeft cornage dus dat wil ik hem niet meer aandoen!

Het buitenrijden gaat erg goed moet ik zeggen. alleen laatst was hij heel erg bang voor een koe dus hij draaide zich in ene keer om en wou er eigenlijk vandoor, hij ging zelfs weg van de 2 paarden die mee waren.
Toen hebben we hem ingesloten en toen ging het opzich wel goed.
Alleen als ik naast hem ga lopen en hij vind iets eng zet hij gewoon zijn kracht in, verstand op nul en lopen maar.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:58

Hoe oud is hij als ik vragen mag?

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 12:22

We zijn er niet zeker van, want aan zijn gebit valt het niet meer te zien maar toch zeker wel tussen de 18 - 24 ongeveer denk ik en naar schattingen van allerlei mensen.