Paard gaat hangen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Paard gaat hangen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 12:50

Er zijn al meerdere topics over dit onderwerp, dat weet ik.
Maar wat ik niet kan vinden is: wat is het ergste wat er kan gebeuren als een paard gaat hangen?
Mijn paard heeft het sinds kort uitgevonden, ik schrik me echt kapot als hij met zijn hele gewicht aan zijn halstertouw gaat hangen, ik moet dan snel reageren en hem een klap of schop op zijn kont geven maar soms ben ik echt helemaal verstijfd en kan ik niks doen...
Dit komt door dat iemand mij is heeft verteld dat een paard ging hangen en toen achterover is geslagen en daarbij zijn nek gebroken.
Soms ben ik ook bang dat hij gewoon zijn nek van zijn kop aftrekt.... dat er dan alleen nog maar een hoofd bungelt in het halster....
Zou dat kunnen?
Wie kan mij vertellen wat er allemaal mis kan gaan (of niet mis kan gaan) als een paard gaat hangen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:58

Als het paard vol gaat hangen het touw of halster breekt is er zeker een kans dat ze achterover klappen. Ik leer daarom de paarden gewoon los te staan met poetsen.
Verder natuurlijk kapotte touwen en halsters ook niet fijn verder kan het volgens mij ook wel schade geven aan de nek als het paard regelmatig gaat hangen goed kan het in ieder geval niet zijn. Verder valt het volgens mij redelijk mee meestal als er iets breekt zullen ze niet dermate hangen of op de achterbenen staan dat ze zomaar vallen maar in een erge paniekreactie weet je het nooit. Daarbij zit je natuurlijk ook mee waar ze vast staan ze kunnen ook op de kont vallen is niet erg als je genoeg ruimte hebt.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 05-06-12 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sneeuw88

Re: Paard gaat hangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:01

Bij mij is het een aantal keer voorgekomen dat ze gewoon die hele paal dan uit de grond rukte, of de haak van het halstertouw. Maar achterover klappen zie ik niet echt voor me eigenlijk, dat beest staat tenslotte gewoon nog op vier benen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:03

Ik heb een keer meegemaakt dat het touw en haltser niet klapte, Paard verloor zijn evenwicht en belanden op zijn hakken en kont gevolg aan de buitenkant waren schaafplekken. De binnenkant is nooit bekeken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:08

Je paard kan schade aan de nekwervels oplopen, hij kan ringen losrukken of een stang verbuigen (afhankelijk van waar je 'm aan vast zet) of een halster of touw slopen. En mijne wandelt gewoon weg en laat z'n halster achter wanneer ik 'm aanbind :roll:

Aangezien je paard toch moet leren om zelfstandig te staan is het misschien handiger om 'm gewoon neer te zetten met 't touwtje over z'n hals en te gaan poetsen/opzadelen whatever. Let er wel op dat hij blijft staan waar jij 'm had neergezet, dus elke keer dat hij een stapje naar voren/opzij doet zet je 'm weer terug. Gewoon rustig weer op die plek zetten, niet ongeduldig worden want hij moet 't nog leren en dat kan zomaar een paar weken duren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:33

miijn 1ste verzorgpaard deed dit ook en die is idd echt aantal keren achterover geknald/zittend terecht gekomen.. die hinh en schoof eronder door met haar achterbenen. al die druk is ook niet zo fijn op de nek.
ik zette haar gewoon los, deed touw met een slagje om de buis meer niet. dan ging het meestal goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:39

Ik ken iemand die een paard had dat 15 halsters per week (!!!) sloopte door het hangen.
Uiteindelijk ging het een keer goed fout. Paard sloeg achterover, kwam met z'n been klem te zitten tussen een aantal buizen van de varkensstal er naast en brak z'n been.
Moest afgemaakt worden. Paardje was 4 jaar oud.

En ik heb zelf een keer m'n pols gebroken toen ik met een demonstratie trekpaarden invlechten bezig was op een evenement.

Bij gebrek aan stevige palen (evenement was in een groot weiland) hadden we het paard aan de trailer vast gezet.

Hij begint te hangen, steeds erger... Raakt in paniek.
Ik spring van m'n krukje af en grijp snel naar het touw, om het los te trekken.
Op dat moment komt hij omhoog, slaat met 'zn voorbenen tegen de klep van de trailer (waar het touw aan vast zat), en raakt daardoor met zijn zojuist vers beslagen voorhoef mijn pols...

Dat was niet erg leuk kan ik je vertellen...
Het is inmiddels een jaar of 10 geleden, en ik heb nog dagelijks last van die pols. Is nooit goed genezen...

Dat was trouwens echt een goedzak... Altijd braaf... Nog nooit gehangen...
Ongeluk zit in een klein hoekje natuurlijk.

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:46

Mijn paard hangt ook. Vanalles geprobeerd om het er af te krijgen maar helaas zonder resultaat. Dus nu zet ik hem gewoon niet meer vast. En dat gaat prima, hij blijft rustig staan.
Bij mij knapte overigens de ijzeren sluiting van het halstertouw altijd. Ook eens een keer dat ijzer doordat het knapte op de nagel van m'n duim gekregen...auw! Nagel blauw en later er af. Paard zelf heeft bij mijn weten nooit hinder ondervonden van het gaan hangen maar om eerlijk te zijn ook nooit laten checken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:50

Femke schreef:
Ik ken iemand die een paard had dat 15 halsters per week (!!!) sloopte door het hangen.
Uiteindelijk ging het een keer goed fout. Paard sloeg achterover, kwam met z'n been klem te zitten tussen een aantal buizen van de varkensstal er naast en brak z'n been.
Moest afgemaakt worden. Paardje was 4 jaar oud.

Nu ben ik misschien een zeur maar ook niet erg slim van de eigenaar om gewoon eigenwijs dat paard te blijven vast zetten. Als ik een paard ken dat al 2 x in 1 week een halster kapot trekt dan gaat er bij mij toch een lampje branden om het anders te gaan doen.
Erg vervelend voor het paard want die is dupe maar in geval van de eigenaar is het natuurlijk vragen om problemen als je zo eigenwijs blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:51

Ben ik volledig met je eens... ;)
Maar goed, het waren de buren van m'n tante, waar ik eens in de 3 jaar kwam... Als jong meisje.
Had er toen niet echt iets over te zeggen :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:53

Femke schreef:
Ben ik volledig met je eens... ;)
Maar goed, het waren de buren van m'n tante, waar ik eens in de 3 jaar kwam... Als jong meisje.
Had er toen niet echt iets over te zeggen :P

Nee tuurlijk dat snap ik maar als eigenaar mag je wat mij betreft dan toch wel de ogen uit je kop schamen want dit had heel simpel voorkomen kunnen worden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:59

Paard kan zn schoft breken, wervels beschadigen, benen beschadigen, kortom, het is niet veilig voor hem. Ik probeer dan ook altijd een plekje te zoeken waar een een strotouwtje aan de ring/klip zit, dit breekt vaak sneller als je halster of halstertouw. Loszetten is natuurlijk het beste, maar dat is niet altijd mogelijk/toegestaan.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:00

Mijn huidige paard is ook een paar keer gaan hangen. Gelukkig alleen de halsters kapot en niet het paard. Een kwpn-ner van 1.76 in paniek hou je niet zo maar even tegen :+
Ik doe tegenwoordig het touw gewoon 1 of 2 keer rond de stang, maar knoop hem niet vast. In het begin ging mijn paard nog wel eens in z'n achteruit. Dan nam ik hem rustig bij het touw vast en zette hem weer op zijn plek. Doordat hij de laatste jaren geen nare ervaringen meer heeft gehad met een stapje terug doen tijdens poetsen en opzadelen ed schiet hij niet meer in paniek zodra hij de druk van het halster iets voelt. Nu kan hij wel weer vast staan, maar ik ben inmiddels zelf hier zo aan gewend, dat ik hem nog altijd los laat.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:00

Mijn paardje kan ook nog niet zo rustig stilstaan en gaat weleens hangen.
Echt heel eng inderdaad.

Dus ik poets haar in de stal waar ze rustig los staat.
Af en toe zet ik haar vast wanneer het rustig is, zodat ze eraan kan wennen :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:26

Laat ze in het begin altijd los staan en begin pas na enkele maanden met eens een halve minuut vastgebonden te staan, en dan langzaam opbouwen. Meestal zullen ze dan niet beginnen met hangen. En als ze al de gewoonte hebben doe je er iets langer over.
Laat ze de eerste keren dat je ze vastbindt ook altijd zeer los vastgebonden staan dat ze nog veel ruimte heeft om te bewegen.
Veel paarden gaan namelijk hangen omdat ze bang worden omdat ze geen bewegingsruimte meer hebben. Een paard kan dan alles gaan doen om terug ruimte te krijgen. Het is dus de truc om ze het gevoel te geven dat ze nog veel bewegingsruimte hebben. Na een tijd leren ze wel dat het niet erg is als ze even minder goed kunnen bewegen als ze vaststaan.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:23

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:35

Mijn twenter heb ik geleerd 'vast' te staan door een lange leadrope alleen maar door een ring te halen en het uiteinde in mijn hand te nemen. Als ze te hard ging hangen om te testen kon ik het een stukje lossen, totdat ze weer rustig werd, dan zette ik haar weer korter. Met alle handelingen (poetsen, hoeven krabben) hield ik het touw in mijn hand, zodat ik met paniek haar ruimte kon geven. Ze mocht van mij wel een stukje hangen om te testen of ze 'vast' stond, maar als het te erg werd gaf ik haar iets ruimte. Op een gegeven moment vertrouwde ze het gewoon dat ze niet muurvast stond en nu staat ze al een aantal maanden echt vast, maar wel met een paardenknoop zodat ik haar meteen los kan trekken mocht ze toch nog een keer in paniek raken. Binnenkort verhuist ze naar een nieuwe stal, op de poetsplaats begin ik dus weer met een lang touw door de ring zodat ze niet kan gaan hangen, mocht ze toch schrikken.

Sillemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:38

Diva gaat/ging (het begint stilletjes aan te beteren) ook soms hangen. Vooral als ik haar hoeven wil uitkrabben of manenspray wil gebruiken, maw als ze schrik heeft. Voor die enge dingen maak hier haar nu los en hou ik het touw in mijn handen. Voor het 'gewone' poetswerk kan ze ondertussen al vast staan zonder in paniek te slaan. Ik heb hier in het begin heeeeeel hard op gezweet want dan liet ik haar los staan met het touw onder de lage muur van de inloopstal en moest ik haar per 5 min wel 10x terug op de plaats zetten waar ze moest staan. Maar nu blijft ze (voor de meeste handelingen) mooi staan, zelfs als ik haar vastmaak. En wat ben ik blij dat er geen halster en/of touwen meer sneuvelen!