Spelen met je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Spelen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 20:41

Oke dit klinkt ontzettend penny :') Maar hoe kun je 'spelen' met je paard?
Toen ik mijn mini net had was hij net een jaartje oud en geregeld als ik of mijn vriend begon te rennen rende hij gezellig mee en gaf wat kleine bokjes, vond dit altijd ontzettend leuk om te doen/zien.

Maar dit heeft hij eigenlijk maar een aantal keer gedaan en toen was het over, probeer het nog wel eens maar verder dan een inimini drafje van 2 meter komen we niet meer. Komt dit doordat hij ouder is geworden of?
Ik zie namelijk geregeld filmpjes van mensen voorbij komen die 'spelen' met hun paard, het lijkt me leuk om die van mij ook zo ver te krijgen :)

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:10

hihi mijn oude doos vond het in het begin niet zo leuk. ofja ze was nooit zo enthousiast. maar wat ik nu dus doe om haar een beetje aan het spelen te krijgen is haar laten halthouden, naar haar kont toe lopen, en dan ineens keihard weg rennen, en als ze dan op me afkomt ineens de andere kant oprennen :D dit hielp opzicht bij haar :D

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 15:18

zhippo schreef:
hihi mijn oude doos vond het in het begin niet zo leuk. ofja ze was nooit zo enthousiast. maar wat ik nu dus doe om haar een beetje aan het spelen te krijgen is haar laten halthouden, naar haar kont toe lopen, en dan ineens keihard weg rennen, en als ze dan op me afkomt ineens de andere kant oprennen :D dit hielp opzicht bij haar :D

Ik zal binnekort eens als een debiel rond gaan rennen in de weide :')

Marvel

Re: Spelen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:20

whaha ik ben ook benieuws hoe mensen de paarden gemotiveerd krijgen. Bij ons houdt het na freestylen en wat vd wel op..

LindseyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:46

Jotoma schreef:
whaha ik ben ook benieuws hoe mensen de paarden gemotiveerd krijgen. Bij ons houdt het na freestylen en wat vd wel op..

mee eens, mijn knollie keek me ook altijd alleen maar suf aan en zwaaide me na: 'ga jij maar lekker rondjes rennen baasje!' :wave:

bij mij op stal staat een 23-jarige die wel graag speelt, de ruiter gaat dan een beetje gebukt lopen (sluipen) om hem nieuwsgierig te maken, vaak ook richting zijn billen zodat hij moet draaien om haar te kunnen zien. het duurt altijd even maar na een tijdje begint hij haar te achtervolgen en lopen ze samen door de bak te rennen, en dan inderdaad snel van richting veranderen net als Zhippo.
het lijkt me heel leuk om zo met je paard bezig te kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door LindseyM op 05-06-12 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:49

Plastic zakje doet wonderen! Als ze eenmaal weten dat het spelen is vinden ze het geweldig.

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:50

aerdenhout1 schreef:
Plastic zakje doet wonderen! Als ze eenmaal weten dat het spelen is vinden ze het geweldig.

plastic zakje? :o?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 15:50

aerdenhout1 schreef:

En hoe gebruiken we het plastic zakje dan? Meneer is door zijn fokker nog altijd overtuigd dat hij het open moet scheuren omdat er brood in zit :') Hij vind het vast leuk maar voor mij is dit niet echt spelen^^

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 15:51

LindseyM schreef:
Jotoma schreef:

mee eens, mijn knollie keek me ook altijd alleen maar suf aan en zwaaide me na: 'ga jij maar lekker rondjes rennen baasje!' :wave:

bij mij op stal staat een 23-jarige die wel graag speelt, de ruiter gaat dan een beetje gebukt lopen (sluipen) om hem nieuwsgierig te maken, vaak ook richting zijn billen zodat hij moet draaien om haar te kunnen zien. het duurt altijd even maar na een tijdje begint hij haar te achtervolgen en lopen ze samen door de bak te rennen, en dan inderdaad snel van richting veranderen net als Zhippo.
het lijkt me heel leuk om zo met je paard bezig te kunnen zijn.

De boer ziet me al over de wei sluipen maar we gaan het proberen! :')
Zou je aan de eigenaar misschien kunnen vragen of ze dit altijd zo heeft gedaan of dat het misschien aangeleerd is?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:55

Flinklawaai maken met het zakje... nou ja boodschappen tasje is beter, die maken meer lawaai.
Dat met stem geluid en het sluipen wat al is gezegd vinden mijn paarden helemaal geweldig!
Wel regelmatig naar je toe laten komen en belonen natuurlijk.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:03

Ik ren ook vaak met mn paard door het land en tegenwoordig snapt zijn vriend het ook dus dan rennen we met zn 3en :j

Beetje van richting veranderen etc en afentoe even stoppen en ze bij je laten komen om te belonen.
Die van mij vind het heerlijk en houd het langer vol dan ik :')

LindseyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:07

Wispeltuur schreef:
De boer ziet me al over de wei sluipen maar we gaan het proberen! :')
Zou je aan de eigenaar misschien kunnen vragen of ze dit altijd zo heeft gedaan of dat het misschien aangeleerd is?

haha, tja, bij mijn paard sloeg het niet aan en dan voel je je helemaal voor gek lopen ;)
ik zal eens navragen of het aangeleerd is, ze heeft hem wel al heel lang maar volgens mij niet van jongs af aan.

aerdenhout1: geeft het zakje niet vooral een schrikreactie of gaat dat snel over? ik denk dat het belonen dan inderdaad wel een héél belangrijk onderdeel is!
ik zou het zelf eerst zonder zakje proberen denk ik.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 17:41

aerdenhout1 schreef:
Flinklawaai maken met het zakje... nou ja boodschappen tasje is beter, die maken meer lawaai.
Dat met stem geluid en het sluipen wat al is gezegd vinden mijn paarden helemaal geweldig!
Wel regelmatig naar je toe laten komen en belonen natuurlijk.

Zakje gaat hem dan niet worden ben ik bang aangezien die van mij er dus geen bal om geeft of ik nu hoog of laag spring met het zakje :') `t is onderdeel van onze schriktraining geweest dus ik moet het zakje denk in brand steken om er actie op te krijgen :o

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:22

Lucifertjes dan???? :D :D :D :D

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:20

ja precies gewoon als een dulle door de wei rennen xD doe ik ook!

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:27

ik ga voor ze haar zitten en dan ineens opspringen en wegrennen en dan ergens achter zitten dat als ze naar me toe komt weer weg kan rennen vind ze echt geweldig en aan touw rennen en springen en dan losklikken en dan doorrennen dan rent ze mee vind ze helemaal geweldig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:29

Spelen met je paard kan goed verkeerd uitpakken. Er heeft nog niet zo heel lang geleden een filmpje op Youtube gestaan van een Nederlands meisje dat een trap midden in haar gezicht kreeg toen ze met haar paard ging "spelen" en rennen.

Dus bezint eer begint.

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:56

hahahaha ja die heb ik gezien! dat moet ik met mijn paard niet doen zo hard naast hem rennen hij doet het zelfde dan, als ik met mijn schimmel van 8 speel dan doe ik het zelfde als bij mijn oude doos :) en hij vind het dan prachtig! dan gaat hij bokkend achter me aan en steigert hij en draait dan bokkend rondjes en gaat kei hard op een volte om me heen galopperen en dan maak ik een beweging en dan komt hij rustig op me af:P

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:57

Ongeveer 7 jaar geleden had ik 2 verzorgpony's, shetlanders.
Ze hadden een vrij hoge wei toen.

Dus ik mij verstoppen tussen de bosjes -:)
En wanneer ik ze dan riep dan kwamen ze aangalopperen (?), gingen ze hinniken en zochten ze mij haha.
Heel schattig <3

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:03

Spelen met je paard kan, als de basis van respect er in zit. Zit die er niet in, dan kun je serieuze ongelukken krijgen. Als je grondwerk goed zit, dan is spelen, meerennen ed veilig. Is dat niet het geval, blijf dan aan de andere kant van het hek, als een trap van een paard verkeerd aankomt, kun je het misschien niet navertellen.

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:15

Ja precies, Mijn paard is met spelen erg speels hij bokt graag, maar hij slaat vaak niet uit naar mij, maar dat weet je nooit en ik ben er ook voorzichtig mee voordat ik dalijk plat lig.. http://m.youtube.com/watch?v=6BtIljrQtgU

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:17

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:21

Cassidy, dat is toch meer een training, maar het ziet er wel heel leuk uit.
Als mijn paard in de bak staat wil ze wel spelen (of wat daar voor doorgaat).
Maar in het land heeft ze meer interesse in het gras.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:22

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:38