geur van invloed op gedrag onder zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dragon2

geur van invloed op gedrag onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 18:23

Ik ging van het weekend kijken voor een bijrijd paard. Nou kwam ik rechtstreeks van een wedstrijd af, dus was nog in witte broek enzo. Ik was een uur of 3 bezig geweest met de merrie waarop ik de wedstrijd reed, dus ik zal best naar haar geroken hebben.

Potientiële bijrijd merrie gepoets en opgezadeld, bij het zadel al een beetje happerig terwijl de eigenaar zei dat ze dat nooit deed, was al vreemd. Ze wordt namelijk ook bereden door een klein meisje en door een verstandelijk gehandicapte.
Ik erop, stappen lange teugel. Nog geen 10m in de bak lag ik er al naast, na een paar erg gemene bokken "op de plaats". Goed hard gevallen ook, dus kon er niet meteen terug op. Volgende week weer proberen.

Nou moe? Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt. Eigenaar ook niet. Met het zadel leek niks aan de hand te zijn. Met het borstelen ook niets gemerkt.

Zou het kunnen zijn dat een merrie zo'n hekel heeft aan de geur van een vreemde merrie?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:27

Ik denk eerder dat ze reageerde op de adrenaline die je ongetwijfeld nog in je bloed had van de wedstrijd ;)

dragon2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 18:31

Caira schreef:
Ik denk eerder dat ze reageerde op de adrenaline die je ongetwijfeld nog in je bloed had van de wedstrijd ;)

Hah hah mijn adrenaline viel ongetwijfeld mee hoor ! Ik reed namelijk voor de lol een B proefje, terwijl ik "vroeger" L2 reed, en mijn "normale" bezigheid in het weekend is uit vliegtuigen vallen, dus mijn adrenaline niveau zondag was eerder heel laag :D

Saars

Re: geur van invloed op gedrag onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:32

Heel raar... Misschien deed je haar aan iemand denken waar ze een grondige hekel aan had?

dragon2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 18:38

Saars schreef:
Heel raar... Misschien deed je haar aan iemand denken waar ze een grondige hekel aan had?

Als dat zo is dan zal ik dat volgend weekend nog een keer gaan merken ben ik bang -O-

Hmz misschien is zo'n body protector toch niet zo'n verkeerde uitvinding...... :\

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:42

Ik heb wel eens de hoefsmid gehad, terwijl hij stond te bekappen, schoot het hoofd van onze merrie omhoog, en ze keek met zo'n blik, nou ja moeilijk uit te leggen.
Dus ik vraag zo, kom je net bij een hengst vandaan?
Idd, dat klopte.
Toen de hoefsmid weg was, werd ze spontaan hengstig, was ze net geweest overigens.
Dus geur op zich kan wel wat doen, ik weet niet hoe het met merries onderling is, misschien dominant type?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:25

Ik heb geen idee maar ben wel benieuwd of meerdere mensen dit weleens ervaren hebben.
Op zich zou ik me er qua omgang nog wel wat bij voor kunnen stellen maar onder het zadel. Ik weet niet je bent toch van te voren al een tijdje bezig met het paard voordat je opstapt.
Ik zou eerder verwachten dat jouw houding misschien totaal anders is dan ze gewend is of de manier waarop je haar rijdt.

dragon2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 19:41

Bij anders rijden kan ik me protest nog wel voorstellen. Maar om dit nu al "rijden" te noemen... Lange teugel, ze liep zelf al lekker door dus ik gaf ook geen been. 15m naar de bak toe, en nog geen 3 seconden IN de bak geweest. Het was echt bokken om me eraf te krijgen, net of ze last had van het zadel ofzo. Maar ik had niet het idee dat het "gemeen" bedoeld was zeg maar.

Ze kwam nog even neuzen toen ik op de grond lag, zo van "hee ben je eraf gevallen".

Heel vaag in ieder geval. Kan zo maar zijn dat ik volgend weekend WEL last ga krijgen van adrenaline (de verkeerde) ...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:50

Het is wel raar, misschien de volgende keer eerste even longeren of even aan de hand stappen met het paard misschien wat meer vertrouwen creëren voor je opstapt.
Ben benieuwd wat die volgende week doet. Maar zo zie je maar paarden zijn en blijven "onvoorspelbaar".

De eigenaar is er trouwens ook niet op gegaan naderhand?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:53

Apart, maar ik kan me van die adrenaline niet veel voorstellen inderdaad.
Die twee meter die je naar beneden valt hé?

Hier een paraglider. :+

dragon2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 19:59

Tigra_ schreef:
De eigenaar is er trouwens ook niet op gegaan naderhand?

De merrie is in eerste instantie afgezadeld; ik was echt hard gevallen dus had even hulp nodig. Daarna ben ik naar huis gegaan.

Later zou de eigenaar wel gaan rijden ja, om te kijken of er wat was en om duidelijk te maken dat dit niet de bedoeling was. Maar heb hier verder niets over gehoord.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:07

Uit je verhaal lijkt het mij een heel stuk logischer dat ze last van haar rug had op dat moment. Waarom zou een paard iemand eraf bokken door een vreemde geur?
Bijten bij het opzadelen, terwijl ze dat normaal niet doet en gelijk iemand eraf bokken klinkt als een vrij duidelijk teken dat er iets niet helemaal goed zit in de rug. Misschien is er iets gebeurd in het land of erge spierpijn van de dag ervoor, je weet nooit precies waardoor, maar dat er iets onder dat zadel niet goed zit, lijkt me duidelijk.

dragon2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 20:08

moonfish13 schreef:

Die 2m is anders wel serieus gevaarlijker om te vallen dan de 4km die ik normaal "val" :roll:
Al brengt de pers dit altijd anders als er ergens iets gebeurt dat met parachutespringen te maken heeft, dan is het standaard "de parachute ging niet goed open", terwijl het eigenlijk vrijwel altijd gaat om "de parachutist hing aan een prima parachute maar heeft zelf wat stoms gedaan vlak voor zijn landing" #)

Het probleem met 2m vallen is dat je zo weinig tijd hebt om je voor te bereiden en dat je je benen meestal niet onder je hebt - m'n 1e keer vallen rolde ik mooi uit, maar nu de 2e keer ging het veel te snel. Auw.

Ik ben al geen held, ik heb kei hoogtevrees, en eraf vliegen helpt dan ook voor geen meter natuurlijk. Maar ik wil wel graag...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:40

dragon2 schreef:
moonfish13 schreef:

Die 2m is anders wel serieus gevaarlijker om te vallen dan de 4km die ik normaal "val" :roll:
Al brengt de pers dit altijd anders als er ergens iets gebeurt dat met parachutespringen te maken heeft, dan is het standaard "de parachute ging niet goed open", terwijl het eigenlijk vrijwel altijd gaat om "de parachutist hing aan een prima parachute maar heeft zelf wat stoms gedaan vlak voor zijn landing" #)

Het probleem met 2m vallen is dat je zo weinig tijd hebt om je voor te bereiden en dat je je benen meestal niet onder je hebt - m'n 1e keer vallen rolde ik mooi uit, maar nu de 2e keer ging het veel te snel. Auw.

Ik ben al geen held, ik heb kei hoogtevrees, en eraf vliegen helpt dan ook voor geen meter natuurlijk. Maar ik wil wel graag...

Liever 1 km boven de start, als 2 meter met je gat boven het duin!
Op het strand wel gehoord, vliegen vind ik eng, maar dit durf ik nog wel hoor!
Weet je hoeveel gevaarlijker soaren is? Nul marge kan ik je zeggen.

De smoes dat de parachute niet open ging ken ik niet, die van ons is al open voor we de berg af zijn.
Maar wat er vaak fout gaat, is dat het toch niet zo lekker zakt op final, en dat mensen rare dingen doen dicht bij de grond.. Autsj.
Wel hilarisch, hoogtevrees en parachutespringen.

Maar ik geef toe, paarden maak ik me niet zo heel druk meer om. Maargoed ik rijd dan ook een exemplaar wat niets, maar dan ook niets doet.
Wel altijd een bodyprotector aan en een cap op trouwens.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:40

dragon2 schreef:
moonfish13 schreef:

Liever 1 km boven de start, als 2 meter met je gat boven het duin!
Op het strand wel gehoord, vliegen vind ik eng, maar dit durf ik nog wel hoor!
Weet je hoeveel gevaarlijker soaren is? Nul marge kan ik je zeggen.

De smoes dat de parachute niet open ging ken ik niet, die van ons is al open voor we de berg af zijn.
Maar wat er vaak fout gaat, is dat het toch niet zo lekker zakt op final, en dat mensen rare dingen doen dicht bij de grond.. Autsj.
Wel hilarisch, hoogtevrees en parachutespringen.

Maar ik geef toe, paarden maak ik me niet zo heel druk meer om. Maargoed ik rijd dan ook een exemplaar wat niets, maar dan ook niets doet.
Wel altijd een bodyprotector aan en een cap op trouwens.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:44

Paarden hebben een zeer goed reukvermogen, dus het is zeker dat ze de geur van het paard waarop je eerder hebt gereden heeft geroken. Dat lijkt me echter geen verklaring voor haar gedrag. Aangenomen dat een medische oorzaak is uitgesloten: wellicht heb je ineens teveel en te anders van haar gevraagd ten opzichte van hoe dat meisje dat haar verzorgd en rijdt? :) Mijn anders superbrave dame pikt gewoon erg weinig van "vreemden", ik moet er dan bij zijn want ze kan echt link zijn terwijl ik er verder mijn ziel aan toevertrouw. Bij sommige paarden moet je je eerst even heel beleefd en rustig introduceren.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 04-06-12 20:51, in het totaal 7 keer bewerkt

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:46

Een paard kan heel braaf zijn bij kinderen en gehandicapten, maar bij mensen die kunnen rijden ineens van een heel ander kaliber blijken te zijn. Je mag dan met een lang teugeltje zijn opgestapt, maar de manier van opstappen zal voor het paard al duidelijk gemaakt hebben dat je van wanten weet.....en daar had hij misschien net geen zin in. Ik heb ook zo'n paard gehad. Daar reden in de manege gehandicapten op, kleine kinderen geen punt, maar als je serieus aan de gang ging dan trok ze haar register open.

Brice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:43

Over dit laatste kan ik ook meepraten! Mijn paardje is dood braaf bij kinderen of volwassen mensen waarbij hij weet dat ze niet goed kunnen rijden. Hij voelt dat ongelooflijk goed aan. Vanaf dat er iemand op stapt met meer ervaring kan hij gaan bokken, steigeren, wegcrossen, verschieten,... en bij beginners: NIETS! Misschien moet je in het vervolg eerst wat meer grondwerk gaan doen met het paard? Kennis maken?
Ik vind het toch iets raar.. Succes!

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:04

ik denk opzicht dat de geur er inderdaad wat te maken mee kan hebben. als jij parfum op doet als je naar je paard gaat en hij is dat niet gewend dan is er minder kans dat het dier je herkent. verder is het ook zo dat je 3 uur aan een merrie gezeten hebt. dus joun geur zal waarschijnlijk erg sterk geweest zijn. misschien was de merrie net hengstig geweest of kan het ook zijn dat deze merrie geen andere merrie accepteert in haar omgeving. maar wat ook zo is, is dat als jij naar paard ruikt het paard zig meer op zijn gemak voelt dan wanneer je naar mens ruikt. dus net gewassen vol met verschillende geuren en dat soort dingen.