7 jarige ruin vertoont hengstengedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sannej95

7 jarige ruin vertoont hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 11:13

Hallo allemaal,
Mijn 7 jarige D-pony ruin vertoont sinds 2 maanden steeds meer hengstengedrag. Als er merries zijn zet hij zijn nek er op en gaat hij achter ze aan. Dit doet hij vooral als hij los staat met merries (dit is per ongeluk een keertje gebeurt) of als ik aan het rijden ben met merries in de bak. Aan de hand is er geen enkel probleem, dan is hij een engeltje. Nu vraag ik me af of er misschien iets mis is gegaan met de castratie. Mijn pony is gecastreerd toen hij ongeveer 2 was. Ik heb zijn vorige eigenaar ook al gemaild, maar ik heb nog niets terug.
Ik ben erg benieuwd naar mensen met dezelfde ervaringen/problemen.

Alvast bedankt!

O ja, ik weet niet of het topic goed staat. Kan iemand het verplaatsen als het verkeerd staat?

Anoniem

Re: 7 jarige ruin vertoont hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:16

Misschien was het een klophengst? Maar ik ken meerdere ruinen, die het er nog wel van nemen bij een hengstige merrie...en die gerust ook nog dekken..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:21

Als het een klophengst zou zijn, dan is dat door een DA vast te stellen. Ik zou de hormoonspiegel in ieder geval laten controleren, dan ben je een stap verder.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:23

Als je er achter wilt komen of het een klopthengst is dan kun je een testosteron testje laten doen, maar ik mijn Fries vertoonde echt hengsten gedrag, slaan met voorbeen, constant uitschachten e.d maar deze was zelfs geen klophengst. Zijn ballen zaten gewoon nog in z'n kop!

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:25

Heukeltje schreef:
Zijn ballen zaten gewoon nog in z'n kop!

:')

Maar inderdaad, even hormoontest laten doen dan weet je meteen of het daar aan ligt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:26

Heukeltje schreef:
Als je er achter wilt komen of het een klopthengst is dan kun je een testosteron testje laten doen, maar ik mijn Fries vertoonde echt hengsten gedrag, slaan met voorbeen, constant uitschachten e.d maar deze was zelfs geen klophengst. Zijn ballen zaten gewoon nog in z'n kop!

Net als het voorjaar op dit moment?
Zijn er ook veel hengstige merries in de buurt? Daar wil dit ook nog wel is mee te maken hebben.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:29

Ik heb een shetlandruin gehad, die tot zijn 5e dekhengst was geweest.
Is toen gecastreerd en heeft toen een paar jaar bij een ruin gestaan.
Daarna hebben wij hem gekocht, wij hadden een fjordenmerrie.
Die was amper hengstig, dus toen was hij ook rustig.
Tot we een welsh-arabiermerrie kochten, die was behoorlijk hengstig, en toen werd onze kleine Zorro weer een echte hengst.
Achter die merrie aan constant, en op den duur besprong ie zelfs mij.

Overigens hebben wij ook een hond, die voor het castreren nooit gedekt had.
We hebben hem laten castreren voor onze andere hond ( een teef) kwam, en wat denk je.
Hij dekt dus ook gewoon.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:30

Wij hadden eerst een ruin op stal, al sinds zijn 3e echt ruin(was20) en ik reed een 3 jarige merrie waar hij echt verliefd op was, billen likken, bespringen en alles. Geen enkel andere merrie wekte dit bij hem op. Zelfs een keer dat ik haar terugzette en waar ik bijstond besprong hij haar.
Later kwam er een andere (dominante) ruin die ook een oogje op haar had en toen werd het haast onmogelijk haar uit de wei te halen omdat die oude ruin haar wilde beschermen voor die nieuwe.
Waren allen echtwel ruinen maar zat gewoon in het koppie ;)

sannej95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 11:34

ja ik denk dat ik gewoon even zo'n hormoontest moet doen anders.

Hij bespringt namelijk alles als hij de kans heeft, hengstig of niet :p
Hij is altijd wel wat dominant geweest in de buurt van merries (dat hij graag z'n eigen kudde heeft), maar hij laat nu helemaal niets meer in de buurt komen...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:35

Hoelang heb je dit paard al?
Inderdaad even een DA raadplegen als je twijfelt.
Ik heb verder zelf geen ervaring mee maar lijkt me wat vreemd als dit ineens op komt zetten terwijl die toch al 5 jaar ruin is.

sannej95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 11:37

ik heb hem nu ongeveer 2 jaar, maar ik verzorg hem al sinds hij 3 was. Ik heb dit ook nog nooit zo bij hem gezien.

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:50

tja of er is iets fout gegaan bij de castratie..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 01:01

Even bloed laten afnemen, weet je zo of er nog ergens wat verstopt zit :)
Mijn ruin is ook... tsja 100% ruin :+ Gebleken na een bloedafname.
Maar hij vertoont ook hengstengedrag, dekt hengstige merries en alles wat daar op lijkt.
Loopt te brullen en macho gedrag (opblazen) te vertonen tegen hengsten en loopt tijdens de lentekriebelmaanden continu met z'n leuter eruit :+ Ook is hij altijd vrij 'happerig' en dominant als je hem niet corrigeerd.
Dus het kan wel, ook al zit er geen bal meer in :)
Die van mij doet het ook niet altijd, de ene periode heeft hij meer last van zijn hormonen dan de andere.
Op hengstige merries reageerd hij trouwens wel altijd.

Ryjajejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:45

Zou een bloedtest laten doen om iets uit te sluiten dan weet je meteen in welke richting je het moet gaan zoeken. Of hij nog testosteron aanmaakt of dat het toch een andere reden heeft.

Mijn "ruin " gedraagt zich ook zo, we hebben hem pas als bomproof brave beginners RUIN gekocht. Alleen schreeuwt hij enorm en dribbelt veel wanneer je hem van A naar B verplaatst. Met wassen en poetsen is hij erg braaf en ook stil en laat dan ook niets horen ook al staat er een paard langs hem, puur met verplaatsen dat hij schreeuwt en dribbelt. Hij slaat niet bijt niet kapt niet met zijn been, hij schreeuwt alleen enorm.Heb zijn bloed laten onderzoeken en de waardes waren echt overdreven hoog voor een ruin. ( vanaf 0,13 zijn het hengstwaardes , Chance had waardes van 1,19 en 1,29 )
Gister is hij onderzocht op de kliniek met behulp van echo's en nu blijkt dat hij beide ballen nog heeft. Ze zitten alleen erg hoog in de buik, morgen krijgt hij hiervoor een operatie. Hij heeft wel littekens op de plaats waar ze eigenlijk horen te zitten, maar hij is waarschijnlijk weer dichtgemaakt omdat ze niets konden vinden. Hij staat op papier als ruin en is zo dus ook verkocht.

sannej95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 22:42

Hij is gelukkig gewoon ruin, heb contact gehad met de oude eigenaar en die heeft hem al eens laten onderzoeken voor hetzelfde gedrag. Maar hij heeft nergens een balletje verstopt :)

@ryjajejo stom zeg!! hopelijk is de operatie goed gegaan!! Stom dat mensen hun paard zo verkopen. Hopelijk is hij snel z'n hengsten gedrag kwijt en echt de brave ruin die je wilde kopen! :D

Ryjajejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:27

Helaas konden ze hem gister niet opereren |(
Zijn hartslag was te laag, ze hebben nu weer bloed afgenomen voor een dna test en over 2 wk horen we daar een uitslag van. Dan word er gekeken of hij als nog geopereerd kan worden en op welke manier, aangezien de ballen diep zitten. Vandaag krijgt hij onderzoeken voor zijn hart om e.a. uit te sluiten.
Hopelijk komt daar niets uit en was het even tijdelijk, zou balen zijn als hij ook daar een probleem mee heeft.
We wachten maar af.

Sannedepanne hopelijk is het dan bij jou van tijdelijke aard en gaat het weer "over".

sannej95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 16:41

Wat stom zeg!! hopelijk is hij dan wel weer goed!