wie heeft ervaring met half wilde/onbenaderbare paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

deess

wie heeft ervaring met half wilde/onbenaderbare paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 22:18

hoi :) ik ben bezig met een 2 jarige hengst die nog nooit in handen is geweest, geen halster heeft omgehad etc. hij staat op stal en komt elke dag even in de binnenbak en tot voor kort was dat met een leeftijdsgenoot, maar die takelt hem nogal toe en nu gaan ze apart. zodra hij wat handelbaarder is, komt hij naar mijn stal en dan kan ik nog intensiever met hem aan de gang gaan. ik bedoel niet zadelmak maken maar handtam en vertrouwen kweken en zien dat hij de gewone dingen leert die een 2 jarig paard normaal meemaakt zeg maar. de bedoeling is dat hij naar de hengstenkeuring gaat vd winter, nou dat wordt nog een hele klus natuurlijk met zo'n verwilderd dier :o ik vraag me af of er bokkers zijn die ervaring hebben met zulke wilde dieren en hoe ze het hebben aangepakt. ik ga nu bij hem in de stal en kan dicht bij hem komen vooral als hij eet, kan hem onder de kin kriebelen en op zn schoft inmiddels. hij begint het wel gezellig te vinden maar is nog oh zo schrikkig en voorzichtig :(:) toch is hij nieuwsgierig en komt telkens terug en dat is een goed teken denk ik :) het zou fijn zijn als hij mensen leert vertrouwen en daardoor een leuker leven kan krijgen zoals naar buiten straks en uiteindelijk als hij oud genoeg is ingereden kan worden want hij lijkt wel veel belovend :) tis een Apache X Coctail en zwart :D
groetjes deess

tamary

Re: wie heeft ervaring met half wilde/onbenaderbare paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:31

Beetje, jonkie heeft inmiddels de bijnaam schootpony en zijn "speelgoed" is work in progress. Veel geduld, zelf als eerste weggaan (ze staan hier op paddocks + verbindingspad, dus weglopen is makkelijk) en altijd positief afsluiten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:36

Gewoon vaak even naar hem toe gaan. Ze wennen snel vind ik en als je duidelijk en consequent bent hoeft het niet heel lang te duren voor je er de basis dingen mee kunt! :)

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:39

Hoe is hij in die 2 jaar tijd dan bekapt? En hoe gaat hij altijd naar de binnenbak?

deess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 22:40

als je nu al ziet indd hoe snel hij wat vertrouwen krijgt, dan heb ik goede hoop indd :) ik vraag me even af of je behalve wachten tot hij bij je komt verder nog iets kan doen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:42

Als ze een halster aan hebben gewoon vaak eventjes aan het halster en touw nemen. Dan kun je net wat meer vertellen en bijv. kroelen in de hals, borsteltje erover.

Je hoeft niet contstant te wachten op toenadering van zijn kant uit vind ik, sommige paarden kun je dan denk ik behoorlijk lang wachten.

Zodra ze je bijzijn accepteren gewoon mee gaan lopen. Kleine stukkies. Van daaruit is het makkelijk uitbouwen.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 22:44

hij is nooit bekapt en denk ook niet ontwormd :(:) hij staat tegenover de binnenbak en ze doen gewoon de deur open zodat hij er gauw inrent en terug wil hij ook wel weer graag. hij is als wild dier behandeld en dat is hij geworden dan ook -O- zo zonde, zn kameraadje is hetzelfde behandeld maar heel anders, die heeft wel vertrouwen en kun je gewoon pakken. denk dat hij van nature gewoon wat angstiger was en misschien ook wel een wat afstandelijkere moeder had..

deess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 22:46

hij heeft geen halster om, das nou juist zo jammer -O- kan nu dus nog geen enkele actie verder ondernemen totdat hij dat om durft te krijgen..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:57

Hmm.

Ik zou denk ik eventjes een dag wat tijd uittrekken, en dan in cirkel ermee aan de gang gaan. Een makkelijk halster nemen dat je zo aan kunt krijgen. Eerst laten lopen, goede drijvende hulp gebruiken, zelfverzekerd in het midden staan. Laat hem eerst maar een beetje gaan, linksom, rechtsom, laat maar beetje huppelen. Hij is vanzelf een keertje moe en zal je dan waarschijnlijk sneller toelaten. Zorg voor brokjes (kent ie dat? Anders een pluk gras) lekker kroelen in de hals. Vooral niet te groot en dreigend naar hem toe maar uitnodigend.

Je hebt wel bult ervaring toch met paarden? Komt goed!

Heb regelmatig zulke paarden gekregen met mijn vorige werk, ook vaak hengsten die naar HK mochten. Ging allemaal vrij snel en makkelijk.

Een enkele keer hadden we een enorme eikel met een groot ego maar dat wist je dan ook gelijk en dan moest je gewoon nog 100x zo duidelijk en streng zijn. Elke dag duidelijk maken dat je de baas was maar dan was het ook goed.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 23:02

heb indd veel ervaring en vroeger bij een handelaar ook wel met van alles en nogwat :+ maar zonder halster en geen cirkel beschikbaar tja dan duurt het zo lang..heb enorm veel geduld en doorzettingsvermogen hoor,en wil het graag op vertrouwen doen :) als ik een cowboy kende zou ik mis m laten lasso-en :+ maar dat kan nu niet..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:05

Hmm. En die beruchte binnenbak waar ie in en uit wordt gelaten? Kun je daar niks mee? Afzetten oid?
Als je iig de ruimte kunt verkleinen zou wel makkelijk wezen.. Hoop voor jou niet dat ie op een land staat van enkele hectares. :P

Hij staat niet op de box toch? Dat zou in dit geval helemaal makkelijker zijn. En als je dan een meppert hebt gewoon een kruiwagen gebruiken, die de box in rijden daar lopen ze dan achterlangs waardoor ze voorwaarts richting deur lopen als daar iemand staat met een halster heb je hem zo om. :))
Laatst bijgewerkt door Chaos op 03-06-12 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

deess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 23:06

bij ons op stal (staat hij nu nog niet) is wel een cirkel hoor. maar ja daar is hij nu nog niet. omdat hij wel heel nieuwsgierig is en eigenlijk niet erg lastig doet of veel hengstengedrag vertoond denk ik wel dat hij straks enorm vooruit zal gaan als het ijs gebroken is :) in t begin maaide hij wel ns met zn voorbeen maar dat doet hij niet meer nu en bijten ook amper gelukkig. karakter lijkt dus verder best lief :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:09

Had mijn berichtje nog ge-edit. Hij heeft je wel al gebeten dus? Op zich een goed teken in de zin van dan is ie al in de buurt van je geweest. Volgende keer een lijn om de hals slaan en goed vasthouden? :D

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:09

Kijk eens bij Suelza hier op Bokt. Ze heeft ook net een paard (wel een merrie) uit een kudde die nooit in handen is geweest en je aanvloog als je de stal in kwam. Ze heeft een forum waar je ook mee kan kijken en praten over haar aanpak.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 23:11

ik denk dat ik die bak wel kan halveren met lint indd, zou ik m dan gewoon wat om me heenmoeten laten lopen en proberen de richting en tempo te gaan bepalen of nog meer? heb geen ervaring met grondwerk/nh zegmaar maar geef thuis mn paarden ook wel beweging los in de cirkel en ook in de 20 x 60 bak :) moet je dan ook een lijn naar hem gooien of zo om hem te de-sensibiliseren..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:14

Daarmee zou ik beginnen zodra die aan het halster mee loopt. Is wat makkelijker en dan kun je beter begeleiden als hij losloopt en je gooit werkt het ws. averechts. :D

Verder ben ik ook niet bezig met NH, maar als je veel met paarden bezig bent geweest kun je zelf wel aflezen of je goed bezig bent.

In eerste instantie zou ik niet het tempo of richting willen bepalen, zolang hij maar vooruit gaat. :)

deess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 23:14

Chaos schreef:
Had mijn berichtje nog ge-edit. Hij heeft je wel al gebeten dus? Op zich een goed teken in de zin van dan is ie al in de buurt van je geweest. Volgende keer een lijn om de hals slaan en goed vasthouden? :D

ja ben al dicht bij hem,kan onder zn kin en op zn schoft kriebelen en heeel voorzichtig onder zn hals/op zn rug aaien en soms op zn hoofd :) hij heeft een x geprobeerd te bijten en toen was ik hem te snel af en gaf ik hem een tik dus preciesop t goede moment. hij schrok maar kwam meteen terug en bijt nu niet meer. houd hem natuurlijk goed in de gaten :D

deess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 23:16

DendroFleur schreef:
Kijk eens bij Suelza hier op Bokt. Ze heeft ook net een paard (wel een merrie) uit een kudde die nooit in handen is geweest en je aanvloog als je de stal in kwam. Ze heeft een forum waar je ook mee kan kijken en praten over haar aanpak.

oei klinkt ook heftig -O- doet deze gelukkig niet! denk dat ik er anders ook niet aan begonnen was :o dankje voor de tip ik ga t even bekijken :)

deess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 23:22

Chaos schreef:
Hmm. En die beruchte binnenbak waar ie in en uit wordt gelaten? Kun je daar niks mee? Afzetten oid?
Als je iig de ruimte kunt verkleinen zou wel makkelijk wezen.. Hoop voor jou niet dat ie op een land staat van enkele hectares. :P

Hij staat niet op de box toch? Dat zou in dit geval helemaal makkelijker zijn. En als je dan een meppert hebt gewoon een kruiwagen gebruiken, die de box in rijden daar lopen ze dan achterlangs waardoor ze voorwaarts richting deur lopen als daar iemand staat met een halster heb je hem zo om. :))

hij staat wel op stal :) maar heb nu nog niet het gevoel dat je veilig een halster om kunt doen omdat hij vreselijk bang is. met die kruiwagen de stal in,en dan de hoek bij de deur in drijven , en dan omdoen? dat lijkt me wel erg spannend ??!! -O- steigeren natuurlijk en mis in paniek over die kruiwagen heen..naast zijn stal is toevallig wel een opvoelbox,maar zolang hij geen halster om heeft is mij dat ook te riskant. stel dat hij eruit springt :o die opvoelbox staat tussen zijn stal en de binnenbak zeg maar..
Laatst bijgewerkt door deess op 03-06-12 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:23

Gaat iets fout denk ik. :P

deess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 23:28

klopt :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:36

Nee, ik zou ook niet bij een heel angstig paard direct de kruiwagen de stal induwen. Een angstig paard maakt gekke sprongen. Maar ik heb bijv. een klojo gehad die altijd de kont naar je toe draaide zodra je de staldeur open deed. De truc met de kruiwagen werkte altijd, later is hij verkocht en op die stal was hij op zijn plek en werd het een lieverd. Maar bij ons op de handelsstal was het gewoon een klootzak. :+

Ik denk dat als je hem al lekker kunt kroelen je goed bezig bent. Leer hem gelijk brokjes kennen, handig als je ze kunt belonen of afleiden met eten als je zo iets verder bent. :P

Aangezien je wel weet waar je mee bezig bent zou ik gewoon lekker zo doorgaan. Gewoon elke keer kort toenadering zoeken, elke stapje is er een. Als je toch al op stal bent om met je andere paard bezig te gaan bijv. over anderhalf uur verspreid 3x ff langswippen.

Probeer het steeds iets uit te breiden. Steeds een beetje verder kroelen, een keer met twee handen, lekker praten, worden ze ook nog wel eens rustig van. Beetje grover aaien, langere halen, op de nek en over de hals heen (de beweging die je straks ongeveer ook maakt met halster aan doen.

Hou het halster in je ene hand vast en hou hem dan boven je andere hand waarin je brokjes houd. Dat ie met z'n neus al kennis maakt met het halster.

Als je een grijpgrage hengst hebt geef hem het halster eens. :+ Als hij er mee gaat zwaaien of hem een gooi geeft weet hij gelijk dat het geen eng ding is.

Als hij toenadering heeft gezocht en je hebt lekker wat kunnen doen/verbeteren en hij zondert zich daarna af respecteer dat dan.

Als ik je verhaal zo lees verwacht ik niet zo heel veel problemen eigenlijk.

Dat is het fijne aan een groot paard, daar word al veel verstandiger mee omgegaan. Als je kijkt hoeveel problemen er zijn met ponyhengstjes in tegenstelling tot de paarden.. :)

__

En mocht er nou echt nood aan de man zijn en je moet hem dringend te pakken krijgen ivm verhuizing zou ik een pasta door zijn eten mikken. Maar das heel rigoreus.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 23:45

dankje voor je tips en iedereen verder ook bedankt voor de reacties :) heb nog wel even de tijd, dacht ook al aan verdovingsmuisjes (geen ervaring mee maar van gehoord) maar denk indd dat t wel de goeie kant op gaat :) hij staat een paar kilometer van mijn "eigen" stal dus als ik kan rijd ik er even heen en dring me aan hem op :+ verheug me erg op de tijd straks als hij in handen komt en vertrouwen krijgt en ook naar buiten kan en naar me toe komt,letterlijk en figuurlijk :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:50

Verdovingsmuisjes werken naar mijn mening totaal niet. Heb dat meermaals ervaren met klanten.
Verdovingspasta's doen hun werk goed, mits het paard niet al gestressed is. In het geval een pasta die doorgaans oraal met een spuit word toegedient zou ik het voer er gewoon in kneden. Zorgen voor voldoende lekker voer zodat hij het op eet. Evt. appels/wortels erbij. Domosedan en Tranquigel werken goed.

Het voordeel van verdoven is dat als ze voldoende verdoofd zijn ze prima te handelen zijn en daarmee direct een goede ervaring opdoen.

Heb gezien dat we een wilde jonge hengst gingen ophalen, van te voren goed verdoofd, was anders niet te hanteren. Vervoer ging prima en op stal gezet. Daarna was hij gelijk al makkelijker te benaderen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:58

Een dier wat nog nooit in handen is geweest hoeft helemaal geen probleem te zijn, een blanco paard is zelfs makkelijker aan mensen te laten wennen dan een paard dat verkeerde ervaringen met mensen heeft gehad. Als je het halster niet normaal om kunt doen, kun je misschien inspiratie opdoen uit het volgende filmpje van Kitty Lauman, met de Mustang Makeover challenge op Ranger.

http://www.youtube.com/watch?v=W0G3wzVyR00

Verdere trainingsdagen en de uiteindelijke wedstrijd van de Mustang makeover zijn op Youtube te vinden.