pony loopt slecht naast de hand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

levi2012

pony loopt slecht naast de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 22:14

hoi

ik zit met een groot probleem.
Ik heb (bijna 1 jaar) een 5 jarige pony. Het is echt een lief ding!
Alleen 1 probleem ze wil niet altijd aan de hand lopen.
Naar de wei loopt ze zonder enig probleem keurig naast me.
alleen als ik naar de bak wil paddock, poetsplaats noem het maar op stopt ze met lopen.
Ze staat dan acuut stil vanuit het niets. het gebeurt ook als ik uit de bak kom en uit de paddock wil lopen.
Het gaat dan zo.
ik loop ergens naar toe. en ze staat acuut stil en ik krijg ze de komende tien minuten niet mee. op het begin had ik nog geduld om lang te wachten maar dat wachten heeft nu geen zin meer.
ik heb van alles geprobeerd maar niets wil lukken.
met touwtje ontspannen lopen en als ze stil staat druk opvoeren tot ze een stap zet en dan weer ontspannen en belonen. maar ze reageert niet op die druk daarvan gaat ze naar achteren lopen.
met de zweep helpt ook niet in mijn hand of een klein tikje dan gaat ze alleen maar rondjes om me heen rennen en meer niet.
ook probeer ik haar om te zetten zodat ze al een stap moet zetten en dan door lopen maar dat doet ze ook niet.
of met haar omdraaien en dan verder lopen met ze blijft gewoon stil staan

ik heb niet het idee dat ze pijn heeft want dan soms gaat ze gewoon lekker staan suffen. met een hanglip en een beetje rondkijken. maar niet echt dat ze iets eng vind of zo want ze staat gewoon heerlijk rustig om zich heen te kijken.
maar als er iemand naar haar achterhand loopt dan gaat ze al lopen. maar als diegene weer weg loopt stopt ze weer.
ik hoop op snel een reactie want het wordt nogal vervelend.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: pony loopt slecht naast de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:21

dit heb ik ook wel eens met een paard gehad.

probeer eens als ze stil gaat staan haar niet aan te kijken, touw op spanning, maar niet trekken. en dan even wachten loopt ze niet mee, draai je om ( kijkt haar nog niet aan) duwt met je vinger in haar borst en geef een komando voor achteruit ( ik maar een soort kus geluid). doet ze dat een paar passen? draai je weer om en loop naar voren. stopt ze weer, laat haar weer achterwaart gaan, en prik je weer in haar borst en geef je comando voor achterruit. loopt heeft ze weer een paar passen achteruit gedaan loop je weer naar voren. dit haar haal je gewoon een paar keer en dan word het vanzelf beter.

het paard waar ik het bij had, heb ik eerst wel 20 min gestaan. maar de keer erna was het maar 10 min.

levi2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 22:26

nicky_rilana schreef:
dit heb ik ook wel eens met een paard gehad.

probeer eens als ze stil gaat staan haar niet aan te kijken, touw op spanning, maar niet trekken. en dan even wachten loopt ze niet mee, draai je om ( kijkt haar nog niet aan) duwt met je vinger in haar borst en geef een komando voor achteruit ( ik maar een soort kus geluid). doet ze dat een paar passen? draai je weer om en loop naar voren. stopt ze weer, laat haar weer achterwaart gaan, en prik je weer in haar borst en geef je comando voor achterruit. loopt heeft ze weer een paar passen achteruit gedaan loop je weer naar voren. dit haar haal je gewoon een paar keer en dan word het vanzelf beter.

het paard waar ik het bij had, heb ik eerst wel 20 min gestaan. maar de keer erna was het maar 10 min.

heel erg bedankt!
ik ga het morgen gelijk proberen :o

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:26

Achteruit laten lopen is inderdaad een goed idee. Nog beter is het om haar achteruit de goede kant op te laten lopen. Dus als ze stil staat, draai haar dan om en drijf haar achteruit. Na een aantal passen kun je haar dan weer omdraaien en weer vooruit laten lopen.

levi2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 22:31

nynke55 schreef:
Achteruit laten lopen is inderdaad een goed idee. Nog beter is het om haar achteruit de goede kant op te laten lopen. Dus als ze stil staat, draai haar dan om en drijf haar achteruit. Na een aantal passen kun je haar dan weer omdraaien en weer vooruit laten lopen.

dat heb ik ook al een keertje geprobeerd maar dan stopt ze met achteruit lopen
maar dan wordt ik daar morgen gewoon even wat strenger op dat ze echt achteruit blijft lopen op mijn teken. ik hoop dat het gaat werken :D

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:33

Ik zou zeggen, neem wat grondwerklesjes, een touwhalster en een leadrope.
Dan kan je vanaf de plek waar jij al staat met je leadrope richting billen zwaaien en haar op die manier aanmoedigen weer te gaan lopen. Ik bedoel dit overigens alleen als (versterking van je) hulp, niet als een manier om te straffen.
Verder is het niet zo handig geweest om in het begin geduldig op haar te gaan staan wachten tot ze weer wil lopen... jij bent toch zeker de leider die bepaald waar jullie heen lopen en wanneer?

levi2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 22:44

MyrtheJ schreef:
Ik zou zeggen, neem wat grondwerklesjes, een touwhalster en een leadrope.
Dan kan je vanaf de plek waar jij al staat met je leadrope richting billen zwaaien en haar op die manier aanmoedigen weer te gaan lopen. Ik bedoel dit overigens alleen als (versterking van je) hulp, niet als een manier om te straffen.
Verder is het niet zo handig geweest om in het begin geduldig op haar te gaan staan wachten tot ze weer wil lopen... jij bent toch zeker de leider die bepaald waar jullie heen lopen en wanneer?

okee bedankt voor de tip
in het begin was het misschien niet handig om stil te staan.
ik geef eerlijk toe dat ik me niet altijd de leider voel als ze iedere keer stil staat.
ik ben druk bezig met over grondwerk te lezen. ik heb hiervoor nooit eerder grondwerklesjes gedaan. maar ik zal het wel gaan proberen en me natuurlijk nog dieper in verdiepen :o

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:34

Volgende keer dat hij weigert handel dan eens als volgt:
Je doet als voorheen en bouwt langzaam de druk op, als hij een stapje zet beloon je door de druk te lossen, en als dat na een paar stapjes niet meer werkt, draai je een rondje met haar om haar as. Helpt dat niet, nog een rondje. Het voordeel hieraan is dat ze moet bewegen om te draaien, en het is makkelijker beweging in stand te houden dan op gang te brengen. Werkt dat niet, dan duw je haar achteruit verder voor enkele meters en begint het proces opnieuw. Aangezien paarden het meestal niet leuk vinden om achterwaarts te gaan, zullen ze volgende keer minder moeilijk doen met voorwaarts gaan.
Zorg er wel voor dat het paard goed geleerd heeft achterwaarts te gaan.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:46

Ik heb nu ook te maken met een minishetje van 2 jaar die ook af en toe op de rem gaat staan. En als iemand dan haar van achteren opduwt dan loopt ze weer door.

Als je alleen bent is dat natuurlijk wat lastiger. Is het misschien een idee om een lange lijn vanaf de rechterkant van het halster langs haar zij en achter de achterhand naar je toe (zeg maar op de dubbele longe manier) te nemen en dan, als ze op de rem gaat, druk op het touw/lijn te zetten zodat ze van achteren "opgedreven" wordt? (je moet dan niet te hard trekken zodat het hoofd omgaat uiteraard, anders moet je de bevestiging anders doen).

Om te voorkomen dat de lijn dan bij ontspanning op de grond zakt, kan je misschien een singel om doen en daar de lijn door leiden aan de rechterkant (en als je haar met zadel op verplaatst kan het door de stijgbeugel). Maar dan moet ze wel normaal op de druk op de achterhand reageren want als ze in een komma schiet dan wil je geen touw om haar heengeknoopt krijgen :-)

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:54

bij ons hielp het door te doen alsof je de andere kant oploopt en dan dan vervolgens weer naar voren lopen en als ze op de plek van bestemming is meteen belonen :p