Verkeersmak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_Lolzz

Verkeersmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 16:30

Hoi!

Ik heb al voor een lange tijd een kleine verzorgshet, wat harstikke leuk is! Ik speel een beetje in de wei en borstel haar, maar naar 2 jaar wilde ik een keertje iets anders. Ik heb gevraagd of ik met haar buiten mocht lopen, en dat vond de eigenaar een goed idee. Eenmaal buiten merkte ik dat ze het verkeer eng vond, ze begon heel onzeker harder te lopen en bokkerig te doen. Nu praat ik veel tegen haar en beloon ik haar, met een klopje, niet met een snoepje, dan wordt ze waarschijnlijk nog gekker. Hebben jullie misschien nog tips? Dankjewel!

X Anne

xSCWxJarig

Re: Verkeersmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:32

Belonen op het goede moment, dus als ze pas rustig is.
Onrustig gedrag negeren.
En zeker nog niet tussen het verkeer gaan lopen, maar ergens waar je pony en het verkeer geen schade kunnen oplopen als ze er vandoor gaat.

Anne_Lolzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 16:32

Dankjewel! Daar heb ik veel aan!

xSCWxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:34

En gewoon even stil staan op een afstandje. Als ze rustig is een stapje dichterbij.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:37

Als ze druk is moet je inderdaad niet gaan belonen. Je kan ook beter niet blijven lopen, want dan gaan ze steeds harder en raken ze steeds opgefokter. Je kan beter, rustig en beheerst, de pony stil zetten en naar het verkeer laten kijken. Als ze rustig wordt en blijft beloon je dat en loop je verder. Raakt ze weer opgefokt, dan stop je, laat je haar kennis maken met de situatie, wacht je tot ze ontspant en loop je verder. Als je dat consequent doet zal ze vanzelf wel wennen. Pas ook heel erg op hoe jíj in de lichaamstaal en taalgebruik hebt. Als je overdreven geruststelt pakken veel paarden dat op als reden tot onrust. Als jij gespannen reageert, zal je pony concluderen dat er wel iets engs gaat gebeuren. Pas daarnaast op dat je de pony zo neer zet dat ze in een schrikreactie niet de weg op springt, prikkelgaas in springt, je kan bokken en dergelijke.

Edit: ga ook niet meteen te lang en te ver. Angst en spanning is erg vermoeiend, en voor het afleren is een fors concentratievermogen nodig. Ga je te lang door, dan is je werk min of meer voor niets gedaan omdat ze door vermoeidheid de boodschap niet meer mee krijgen. Een kwartier stappen buiten is meer dan zat in het begin. Ik vind het daarnaast wel verstandig als er een volwassene met je mee gaat om jullie in de gaten te houden en te begeleiden.

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:40

op een rustig pad, waar weinig verkeer is, je pony even laten grazen. sta er zelf ook relaxed bij als je buiten bent, want jij bent de leider. als jij langzaam de wei uitloopt, is dat voor je paard een teken dat jij onzeker bent. dus: borst naar voren, en niet slenteren..
als jij zelfverzekerd over komt, wordt je paard dat ook, en ook rustiger.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:02

Zorg dat je in draf blijft en mischien iemand ernaast die haar vast houd.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:56

Als je de mogelijkheid hebt, iemand meenemen met een ervaren verkeersmakke pony/paard.