Uitgesloten in de groep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessaaaaaa

Uitgesloten in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 14:13

Waarom zonder een paard zich af van de groep? Het paard is niet zwangeren of gebleseerd. Het is zeer sociaal naar mensen toe en vroeger stonden ze allemaal samen maar de laatste tijd zonder hij zich af. Waarom doet hij dat?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:20

Hoe oud is het paard? Vaak worden oudere paarden verstoten omdat ze een potentieel slachtoffer zijn voor roofdieren wat de kudde natuurlijk niet ten goede komt.

Signe

Re: Uitgesloten in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:39

Het kan gewoon zijn dat ze laag in rang staat en in deze kudde geen maatje heeft. Andersom kan ook, ze staat (te) hoog in rang. Zolang ze er gezond en fit uitziet zou ik me niet teveel zorgen maken. Hoe groot is het weiland en hoe ver staat ze van de kudde. Het kan best zijn dat ze een grote comfort zone heeft en gewoon niet heel dichtbij hoeft te staan. En hoelang heb je geobserveerd, staat ze de hele dag alleen of maar een paar momenten op een dag?

silmitan

Re: Uitgesloten in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:45

Toevallig heb ik dezelfde ervaring en begon mij gisteren ook af te vragen hoe het zit. Mijn paard is 20 jaar en staat sinds een paar weken op een nieuwe stal en nu ook in de kudde op het land. De eerste paar weken stond ze in een paddock met een jaarling. Ze waren dikke maatjes. Later nog een tijdje met een 5-jarige fries. Zij is dus 20 en de rest (15 paarden) is niet ouder dan 5 jaar. Ik heb haar een paar x geoserveerd en het valt op dat zij zelf de eenzaamheid opzoekt. Paarden zijn wel vriendelijk tegen haar. Aangezien het een groot land is, is het een sneu gezicht. Ze ziet er verder overigens heel goed uit en met rijden gaat het ook heel goed (sinds we actief bezig zijn met rechtrichten) Moet ik mij zorgen maken?

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 10:25

dapperdier schreef:
Het kan gewoon zijn dat ze laag in rang staat en in deze kudde geen maatje heeft. Andersom kan ook, ze staat (te) hoog in rang. Zolang ze er gezond en fit uitziet zou ik me niet teveel zorgen maken. Hoe groot is het weiland en hoe ver staat ze van de kudde. Het kan best zijn dat ze een grote comfort zone heeft en gewoon niet heel dichtbij hoeft te staan. En hoelang heb je geobserveerd, staat ze de hele dag alleen of maar een paar momenten op een dag?

het is zeker groter dan 1 ha, dus veel vrijheid. ze staan toch al zo een paar weken. de 2 anderen staan altijd samen ( niet zo ver van elkaar) het andere staat altijd zo heel in het begin