Paar is bang van motors/brommers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aprella

Paar is bang van motors/brommers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 13:58

Mijn paardje is bang van motors en brommers, aangezien ik binnen kort rustig wil buiten kunnen rijden, zou ik mijn paardje van die angst willen af helpen.

Het grote probleem om dit te doen, ben ikzelf. Ik ben iemand die nogal snel nerveus en angstig is en overal potentiële schrikdingen zie. Natuurlijk merkt paardlief dat, en wordt hij nerveus. :o Nu ken ik ook spijtig genoeg niet direct iemand die met een brommer of motor naar de wie kan komen zou dat ik hem er een beetje aan kan laten wennen. Normaal ging mijn moeder eens met haar brommer naar de wei komen, maar door dat de brommer defect is (en waarschijnlijk verlopig niet gemaakt zal worden) gaat dit niet door.

Iemand misschien tips en ervaringen?

Aibelle

Re: Paar is bang van motors/brommers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:51

Kun je misschien eens met een ander, rustig paard de weg op? Een die niet bang is van brommers/scooters? Als je van jezelf al nerveus bent kun je misschien eens proberen om schriktraining met je paard te doen, zodat jullie meer vertrouwen in elkaar krijgen.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 00:23

persoonlijk zou ik zelf niet met een motor of scooter bij het paard in de buurt gaan rijden bij de wei, kan namelijk zo zijn dat de angst erger word.
Denk gewoon zelf rustig blijven en idd zoals aibelle zegt met een ander rustige paard en ruiter op pad gaan, gewoon gezellig kletsen en minder nerveus op het verkeer letten ;)

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 01:02

En wat doet hij als je afstapt als er een motor of brommer langs komt? Vindt hij het dan nog steeds eng?

Als ik of mijn pony iets eng vindt stap ik namelijk af en begeleid ik hem met lange teugel of leadrope erlangs, zo heeft hij meer vertrouwen en vindt hij het dus ook minder eng. Bij hem is het ook het belangrijkste om de ruimte te hebben om eventjes een huppeltje te kunnen doen of eventjes weg te springen. Afstappen is ook wel zo veilig :)

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:10

Afstappen is inderdaad veilig, maar zo bevestig je wel voor een paard dat het eng is. Als je gewoon doet alsof er zelf niets aan de hand is dan gaat het meestal goed. (Behalve als je merkt dat je paard op het punt staat om er vandoor te gaan).

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:25

Ik bevestig niet voor mijn paard dat het eng is hoor, juist het tegenovergestelde ;) En mijn paard is niet zo slim dat hij denkt, als jij afstapt is het eng...

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:19

Je kan ook gewoon s gaan wandelen, doe dan s een muziekje in. Dan hoor jij die motor niet aankomen en blijf je dus rustig en kan je kijken of het aan jou of het paard ligt.
Kan ook averechts werken, als je heel de tijd gespannen bent of er iets aan komt ja of nee..

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 19:07

Bedankt voor de tips! Met afstappen heb ik één probleem: ik raak er niet meer op dan :P

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:54

Oefenen :P

mijnfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 13:48

je kan ook met een rustig paard samen naar buiten gaan zodat jij en je paard steun hebben aan een ander.
als dat na een tijdje goed gaat kun je 's alleen 't pad op.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:03

dynara schreef:
persoonlijk zou ik zelf niet met een motor of scooter bij het paard in de buurt gaan rijden bij de wei, kan namelijk zo zijn dat de angst erger word.
Denk gewoon zelf rustig blijven en idd zoals aibelle zegt met een ander rustige paard en ruiter op pad gaan, gewoon gezellig kletsen en minder nerveus op het verkeer letten ;)

Ik heb het wel op die manier gedaan zowel met de auto als de motor.
Met de auto ben ik rondjes door het land gaan rijden :') en uiteindelijk gingen ze in de achtervolging :')

Met de motor heb ik mijn collega gevraagd om met de motor te komen, ik hield mijn paard vast en hij ging (stilstaand) gasgeven, steeds meer.
Hij maakte hier helemaal niks meer van (toen jaarling), als 2-jarige kwam ik wandelend een keer een harley-club tegen, er reden 2 meiden met paarden voor me die compleet flipten en die van mij bewoog alleen z'n oor :D

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 21:20

Daarstraks ben ik gaan wandelen langst de vaart. Aan de overkant van de vaart kwamen twee quads voorbij tegen een redelijke snelheid en onzichtbaar (door al het groen dat er voor was) en paardlief verkrekte geen spier... was alleen zeer interesant aan het rond kijken! Dus stap 1 in de goede richting!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:30

Ik volg dit even.
Ik heb sinds kort een bijrijpaard erbij we gaan nu nog met een ander paard naar buiten omdat hij nooit gewend was om naar buiten te gaan en we dit nu langzaam op willen bouwen.
Maar we weten van de eigenaresse met motors (zwaar geluid) en tractors draait hij door. We zijn tot nu toe niks tegen gekomen maar ze heeft wel gezegd er gelijk af springen.
Dus als het opgelost kan worden...hoor ik het graag.
Autos en scooters enz niks aan de hand.