Altijd samen of toch alleen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Altijd samen of toch alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 20:49

Binnenkort woon ik op vijf minuten afstand van mijn paardje dus kan ik hem lekker vaak bezoeken. Voorheen ging mijn vriend altijd mee maar met zon kleine afstand zal dit toch wel minder gaan worden.

Nadat ik laatst een topic tegenkwam over een wat jonger meisje wat vaak alleen wandelde (en er ook nog eens iets fout ging) kwam het hoge woord, het is onverantwoordelijk om alleen te wandelen.

Nu sta ik op een zeer kleine stalling en ben ik vrijwel altijd alleen bij de paarden ook als ik wil wandelen zal ik niet altijd iemand mee kunnen nemen. Tuurlijk neem ik voorzorgsmaatregelen, want ik vind het ook aardig spannen helemaal in mijn eentje.. maar ik lijk weinig keuze te hebben.

Wat vinden jullie, is alleen bij de paarden echt onverstandig of gaat het wel zolang als je maar mensen op de hoogte brengt waar je bent ed.?

Vjestagirl

Re: Altijd samen of toch alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:51

Ik ga bijna altijd alleen wandelen. Alleen buitenrijden doe ik niet, maar wandelen wel.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:54

Ik rij al vanaf mijn 10 jaar in mijn eentje bij ons thuis door de bossen e.d. Vind dat je ook kan overdrijven.. Tuurlijk kan er iets gebeuren, maar dat kan ook als er iemand bij is.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 20:54

Vjestagirl schreef:
Ik ga bijna altijd alleen wandelen. Alleen buitenrijden doe ik niet, maar wandelen wel.

Mag ik vragen wat voor jou het verschil is tussen wandelen en buiterijden? Dat je de 1 wel alleen doet en de anderen niet?
Ik moet zeggen dat rijden niet van toepassing is bij mij, ik ben iets te groot voor zijn 84 cm :')

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:55

Ik ga vrijwel altijd alleen wandelen :j
In jou omgeving kan je ook prima alleen wandelen! Ben er jaren alleen naar buiten geweest :D Als je maar oppast voor de overbuurman met zn tractor, die is niet zo sociaal als het op paarden aankomt..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:57

Wispeltuur schreef:
Vjestagirl schreef:

Mag ik vragen wat voor jou het verschil is tussen wandelen en buiterijden? Dat je de 1 wel alleen doet en de anderen niet?
Ik moet zeggen dat rijden niet van toepassing is bij mij, ik ben iets te groot voor zijn 84 cm :')

Zolang ik naast mijn paard loop is ze kalm, volgt ze mij, vertrouwd ze mij en zijn we absoluut geen gevaar voor wie dan ook. Zodra ik opstap wordt ze heet, begint te dribbelen, wil het erf al niet af, en als ik haar dan van het erf af krijg is ze springerig en gaan we bij het minste of geringste in volle galop terug naar stal. Zodra er een ander paard mee gaat is dat trouwens ook over.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:00

Als jij een braaf paard hebt en andere mensen laat weten waar je naar toe gaat rijden en hoe lang je ongeveer denkt weg te zijn, zou ik het gerwoon doen. Uiteraard neem je een mobiele telefoon mee en je kan ook aan je zadel of hoofdstel een labeltje hangen met het staladres en telefoonnummer waar je paard thuis hoort. Mocht jij er ooit afvallen en je paard rent weg, als hij dan gevonden wordt kunnen mensen naar je stal bellen. Zorg wel dat je jouw mobiele telefoon op je lichaam hebt en niet aan een zadeltasje aan je paard hangt. Mocht je paard weg rennen dan neemt hij jouw mobieltje mee ( en hij kan er niet mee bellen ;) ). Het is natuurlijk wel gezellig als je met iemand samen naar buiten kan, maar als dat niet het geval is, ga je lekker alleen. Misschien wil je vriendje wel een keer mee op de fiets.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:01

Ik rijd en wandel ook alleen buiten. Ik vertrouw mijn paard, maar ben wel altijd op mijn hoede. Het is en blijft een dier, er kan altijd iets gebeuren. Ik vertel eigenlijk nooit waar ik heen ga, omdat ik meestal onderweg pas de route bepaal. Wel heb ik altijd mijn telefoon bij me.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 21:03

sheela schreef:
Als jij een braaf paard hebt en andere mensen laat weten waar je naar toe gaat rijden en hoe lang je ongeveer denkt weg te zijn, zou ik het gerwoon doen. Uiteraard neem je een mobiele telefoon mee en je kan ook aan je zadel of hoofdstel een labeltje hangen met het staladres en telefoonnummer waar je paard thuis hoort. Mocht jij er ooit afvallen en je paard rent weg, als hij dan gevonden wordt kunnen mensen naar je stal bellen. Zorg wel dat je jouw mobiele telefoon op je lichaam hebt en niet aan een zadeltasje aan je paard hangt. Mocht je paard weg rennen dan neemt hij jouw mobieltje mee ( en hij kan er niet mee bellen ;) ). Het is natuurlijk wel gezellig als je met iemand samen naar buiten kan, maar als dat niet het geval is, ga je lekker alleen. Misschien wil je vriendje wel een keer mee op de fiets.

Vriendje gaat al vaak mee en vind het op zijn tijd gezellig maar 'we lopen altijd zo hard' :') Dus hij vind het een zege als ik aventoe eens alleen ga.

Een labeltje met adres en telefoon nummer vind ik wel een super idee, nog helemaal niet aan gedacht!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:06

Zolang je zorgt dat je een mobiel in je zak meeneemt, kun je prima alleen op pad hoor! :j

Mijn lesklantje is laatst op de manege waar ze ook rijdt met alle paarden op hol geslagen toen ze nog een stukje naar buiten gingen, dus of je alleen bent of niet, wel of geen mak paard hebt dat maakt niet uit.
Paarden blijven dieren die kunnen schrikken.

Ik ging vroeger toen ik 14 jr was al alleen met de pony op pad en toen was er nog geen mobiel en dan gebeurde er ook wel eens wat, maar er zijn altijd wel mensen in de buurt die kunnen helpen mocht er wat gebeuren.

En nu rij ik nog vaak alleen, dus het is maar net hoe prettig je er zelf bij voelt om alleen op pad te gaan.
Ik vind het bovendien veel fijner om helemaal alleen te rijden, want je hoeft met niemand rekening te houden en in het bos zie je meer 'wilde' dieren etc.
Je bent meer één met alles, vind ik. :P

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:29

Alleen buitenrijden doe ik alleen met mijn zeer stabiele buitenrij paard, en dan met telefoon op mijn lijf. Natuurlijk kan er iets gebeuren, maar de kans dat ik een autoongeluk krijg is ongeveer even groot in mijn beleving. Toch ga ik ook alleen met de auto op pad.

Aan de hand wandelen doe ik met alle paarden, daar is niets mis mee.

Verder zou ik als je je er druk om maakt, het niet doen, of zorgen dat iemand echt weet dat je gaat rijden, en de telefoon bij de hand heeft, en je ook gaat zoeken als er meer als een bepaalde tijd zit tussen wanneer je terug zou moeten zijn, en ze niets van je vernemen. Maak dan ook een rondje die je van tevoren hebt afgesproken, zodat ze weten waar te zoeken als het mis gaat.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:43

Ik vind dat het afhangt van het paard, en de ruiter. Het belangrijkste is dat je paard respect heeft voor degene waar hij mee wandelt, heeft hij dat niet, dan zul je op 'noodlottige' situaties gewoon veel minder controle hebben. Daarbij is het van belang dat je weet hoe je paard reageert op bepaalde situaties, en bovenal dat je zelf verantwoord bent in het verkeer.

Sinds mijn paard écht verkeersmak is, en sinds ik naar ons idee de leider ben over hem, ga ik al alleen met hem op pad. Als ik mijn paard niet vertrouw op bepaalde momenten, dan stap ik liever af, gewoon net wat meer controle. Daarbij heb ik op langere ritten altijd mijn mobiel bij me, just in case.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 22:26

Ik vind het inderdaad pannen zo 'helemaal in mijn eentje' maar het is niet dat ik het niet durf, ben met dit paardje in de twee jaar dat ik hem heb pas 1 of 2 keer echt saampjes op pad geweest.

Tja geheel verkeersmak is in mijn geval niet van toepassing, hij is nu net 3 en komen nogsteeds dingen tegen die hij niet kent en dus nog eng zal vinden. Nu ken ik hem wel en ik weet hoe hij reageerd op enge dingen, dit is gelukkig heel rustig meestal maakt hij een huppeltje en thats it. Hij luisterd verder wel heel netjes en heeft genoeg 'respect' voor mij en zijn halstertje.

Telefoon is natuurlijk voorzorgsmaatregel nummer 1! Maar die heeft tegenwoordig iedereen altijd wel op zak denk ik? ;)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:30

Als hij goed luistert dan is dat alleen maar een voordeel voor jou.
Ga in het begin niet te lang weg en bouw het lekker langzaam op zodat jullie beiden vertrouwt raken met het 'alleen' op pad zijn.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 05:23

Als ik het goed begrijp ben jij 20 jaar en is je pony 84 centimeter groot.
Als je het mij vraagt, is het helemaal geen probleem om alleen met hem op pad te gaan hoor. Je wandelt toch alleen maar met je pony aan de hand, dus... En een pony van 84 cm hou je echt wel tegen als die even schrikt van iets. :')
Je moet natuurlijk wel altijd een opgeladen (zeer belangrijk :Y) ) gsm bij je hebben en wees voorzichtig. Hoe braaf je pony ook is, hou hem steeds goed vast en doe geen gekke dingen.

Toen ik nog mocht paardrijden, ging ik regelmatig met mijn toenmalig paard en mijn verzorgpaarden gewoon ritjes maken in het bos. Geloof het of niet, maar dat waren de leukste tijden! Helemaal alleen, jij met je paard/pony, daar kan ik echt van genieten! <3
Als je alleen gaat, ligt je focus 100% bij je pony, daar wordt je band ook beter van.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 05:37

sander_lotte schreef:
Als ik het goed begrijp ben jij 20 jaar en is je pony 84 centimeter groot.
Als je het mij vraagt, is het helemaal geen probleem om alleen met hem op pad te gaan hoor. Je wandelt toch alleen maar met je pony aan de hand, dus... En een pony van 84 cm hou je echt wel tegen als die even schrikt van iets. :')
Je moet natuurlijk wel altijd een opgeladen (zeer belangrijk :Y) ) gsm bij je hebben en wees voorzichtig. Hoe braaf je pony ook is, hou hem steeds goed vast en doe geen gekke dingen.

Toen ik nog mocht paardrijden, ging ik regelmatig met mijn toenmalig paard en mijn verzorgpaarden gewoon ritjes maken in het bos. Geloof het of niet, maar dat waren de leukste tijden! Helemaal alleen, jij met je paard/pony, daar kan ik echt van genieten! <3
Als je alleen gaat, ligt je focus 100% bij je pony, daar wordt je band ook beter van.

Godsamme zeg, wat ben jij vroeg op! :Y)
Je hebt inderdaad wel een punt dat er met iemand er bij veel meer afleiding is dan dat je alleen met je paardje gaat, je raakt toch al snel in gesprek als je met iemand gaat wandelen he.

Tja dat hij makkelijk te houden is omdat hij klein is valt soms tegen hoor! Moesten er een keer met 3 volwassen mannen op hangen om de dierenarts zijn werk te laten doen.. Gelukkig is hij goed opgevoed en heeft hij die streken niet tijden het wandelen :')

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 05:43

Ik rijd vaak alleen buiten, en wandelen doe ik soms en dan ook alleen. Er kan altijd wat gebeuren, erop, ernaast, met of zonder iemand erbij. Als je het prettig vind kan je iemand van stal laten weten waar je loopt.Maar het hoeft niet, wat jij prettig vind.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 05:48

Ik zit in Nieuw-Zeeland, hier is het ongeveer kwart voor 4 in de namiddag :Y)
Jij bent anders wel vroeg op hoor! :D

Het is inderdaad zo dat je snel in gesprek gaat als je met iemand gaat wandelen. Of ja, niet snel, je hebt gewoon sowieso een gesprek als er iemand mee gaat. :o

Tijdens het wandelen of met de dierenarts is wel een verschil. En ok, die kleintjes zijn niet te onderschatten, dat weet ik maar al te goed. Maar ik weet gewoon uit ervaring (heb eentje van 1.25m), dat ze redelijk gemakkelijk te stoppen zijn als ze schrikken tijdens het wandelen. Ze kunnen misschien gaan drammen of gaan klieren, maar wegrennen gebeurt écht niet vaak (tenzij de begeleider hem niet goed vast heeft).

Je zegt dat je pony goed is opgevoed, dus dan lijkt het mij helemaal veilig om alleen te gaan.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:37

Ik vind als je 18+ bent je prima die beslissing kunt nemen of dat verantwoord is of niet. Dus gewoon kijken naar hoe het paard is kwa gedrag. Mobiel meenemen is altijd handig.

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:58

Ik ben 14 en ik ga bijna altijd alleen wandelen of alleen op buitenrit.. maar ik woon in een heel rustig dorp waar amper autos komen, en ik heb een hele lieve fjord die nergens bang voor is en goed luistetr. :)

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:00

Ik ga ook altijd alleen wandelen, terwijl ik niet alleen ging buiten rijden. Dat had er bij mij gewoon mee te maken dat als we wandelen ik mijn pony onder controle heb en tijdens buiten rijden was dat nog niet het geval.