Duwen met buitlopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LauLoveTosca

Duwen met buitlopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 17:56

Hey.

Ik heb sinds een paar weken verzorgpony's. Het ging zo goed dat we ze nu meenemen naar de bak van buren en dan moet je stukje lopen en dat gaat heel goed. Nu dachten we laten we gewoon een rondje buiten wandelen. Met Bella gaat het heel goed die is rustig en loopt lekker door. Maar Jilla is te hyper die vind het gewoon nog heel leuk maar nu is het probleem dat ze ons richting de weg of het hek duwt maakt niet uit aan welke kant je loopt maar ze duwt je gewoon opzij terug duwen heeft geen zin en draven en galop ook niet en we willen gewoon normaal buiten kunnen lopen zonder getrek of geduw of boos te worden heeft iemand tips?

alvast bedankt groetjes LauLoveTosca

het kan ook aan ons liggen maar we zouden niet weten wat

magdaxricky

Re: Duwen met buitlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:04

ik zou hem eerst even laten.
dat je dan eerst meer touw geeft, en dan als hij een beetje
is uit gehyperd dan gewoon normaal lopen

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 18:06

ik ben bang dat ze er dan keihard vandoor gaat en dat ik haar niet meer houd? of gebeurt dat niet?

magdaxricky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:08

nou als je hele tijd streng bent dan gaat hij alleen maar meer hyper doen

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:17

In mijn ogen beloon je dan mee. Paard heeft te luisteren en niet de duwen!
Hoe je het oplost hangt wel van paard tot paard af en zou ik zoizo eerst
bespreken met de eigenaars. Zou niet zomaar meppen beginnen verkopen of iets, gewoon eens bespreken
wat je moet doen van hun.

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 18:41

dan ga ik proberen eerste stuk lang te houden en die eigenaren weten niks van paarden ze gaan 2x per jaar naar hoefsmid en worden ingeënt en als er iets is gaan ze ook dus aan hun vragen heeft niet veel zin en slaan doen we niet!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:44

Schat beter een gerichte "mep" te geven dat het ook duidelijk is dan het toelaten. Door 'm lang te houden en te laten doen gaat het alleen maar erger worden... .

Wacht even een dag of 2 voor je het nogmaals probeert en wacht eerst even op extra reacties hier. Woont er iemand in de buurt die ouder is met meer ervaring met paarden ? Anders eens advies en hulp vragen daar. [size=9]Nu als je wil wel ik het topic even door pb'en en in het klettopic zetten (had de letters even verwijderd sorry)[/size]
Laatst bijgewerkt door Lori op 30-05-12 18:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:46

Zou niet zomaar de touwen losgooien omdat iemand hier op bokt dat zegt. JIJ kent dat paard het beste, wij kunnen dat hier niet zien via een schermpje. Dus als je denkt dat je paard aan de kletter gaat als je haar losgooit met het touw, dan moet je dat ook niet doen.

Natuurlijk de grootste onzin dat je paard per definitie nog hyperder word als je 'de hele tijd streng' bent. Je paard dient te luisteren, en als je daar de hele tijd streng voor moet zijn, dan heeft ze er mee te dealen. Zal even lekker worden dat je niet op mag treden omdat ie anders nog vervelender word.

Wat bij mijn paard ten eerste erg heeft geholpen is er sowieso voor zorgen dat je paard ten alle tijden ACHTER je blijft, ze mag never nooit voorbij jou! Dan heb je niks te zeggen. Dus haar schouder moet achter jou blijven. Als dit erin zit kan je controle oefeningen doen, zoals heel langzaam lopen of juist heel snel, het paard moet zich aan jou aanpassen, en dus op jou letten.

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 18:48

@hetlevenwint bedankt voor je advies en ja graag voor wat er staat in kleine lettertjes :P
@Millanka ja ik doe erg mijn best met haar bij houden en met aan hand springen in de wei gaat het al heel erg goed dan blijft ze echt achter me maar nu buiten moeten we wat strenger zijn bij de andere pony moet wel lang touw als je kort doet dan raakt ze in paniek maar die loopt ook lekker zoals je wilt en we hopen dat dat ook bij Jilla gaat gebeuren

magdaxricky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:56

als ze gaat hyper doen gewoon een rondje lopen en dan weer door lopen als ze het dan weer doet gewoon weer een rondje lopen etc.

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 21:59

@magdaxricky rondje lopen vind ze juist leuk dan kan ze kleine pasjes maken en buiten is dat erg leuk en het is de bedoeling dat ze weet dat ze niet mag!

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:17

kan je haar niet eerst in de bak losgooien en dan als ze moe is buiten nog een klein stukje wandelen? en dat als het goed gaat steeds iets opbouwen?

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 22:20

doen we al maar ze is nog hyper als je haar uur in de zon (30 graden) longeert en dan afspuiten en dan naar buiten heeft geen zin word er gek van!

magdaxricky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:24

ik ga even internet afzoeken..

magdaxricky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:26

ik heb een heel vaag idee hoor maar anders houd je een snoepje voor dr neus
en dan houd jij het tempo aan

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:18

En als je nu eens met z'n tweeen met haar gaat lopen? Aan twee kanten van het halster een leidtouw (aan de zijringen vastmaken, niet aan die onder de kin). Ieder aan 1 kant en dan, als ze gaat duwen naar links, dan kan diegene aan de rechterkant haar tegenhouden, en andersom.

En dan oefenen met rustig lopen, dat ze jullie niet voorbei tippelt. Dus elke keer terugzetten als ze te hard wil en ontspanning geven als ze rustig blijft.

magdaxricky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:20

als je gewoon normaal loopt en als z gaat versnellen even stil staan word ze ongeduldig!?
doe het halster touw 1 slag om dr neus dat doen ze soms ook op mijn manege als de ponys
hyper zijn

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 21:59

oke bedankt alleen samen lopen gaat niet want de andere (bella) kan niet zonder Jilla dus dat gaat niet en we doen hem met rijden al 1x over de neus dus maar even buiten proberen zaterdag gaan we naar de dijk dus hopelijk gaat het lukken met de tips!

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:48

En, is het een beetje gelukt op de dijk? Hopelijk wel

Ik weet niet of het kan (de weg moet breed genoeg zijn en ze moeten elkaar niet opjutten) maar als je nu die rustige Bella vlak voor Jilla laat lopen en dan als Jilla te hard gaat, haar gewoon op de kont van Bella parkeert? Het moet natuurlijk wel zo zijn dat Bella dan niet meteen een hoef in haar of jullie wil parkeren.
Bij mijn paarden werkt het wel en dan probeer ik de drukke wel netjes op een paardlengte afstand van de voorganger te houden hoor, maar door de aanwezigheid van de rustige wordt de drukke ook wat rustiger.

En als de weg breed genoeg is, dan kan je misschien ook met twee paarden tegelijk gaan. Dan neem je die Jilla tussen jullie in en met de vrije hand neemt een van jullie dan ook Bella mee. Dan heeft degene die alleen Jilla vast heeft gewoon de meeste aandacht voor Jilla maar kan de ander bijsturen als ze te drammerig wordt. Maar, zoals gezegd, dan moeten ze elkaar niet opjutten natuurlijk anders wordt het wel heel enthousiast allemaal.

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 15:42

@Samantha_01 ja ging heel goed nog wel beetje trekken toen ze naar huis mocht want dat wou ze graag maar voorderest ging het super wel rond kijken en wat gras eten ging heel rustig was erg fijn

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 07:19

Mooi zo, volhouden maar. Als je het maar vaak genoeg doet dan gaat het vanzelf steeds normaler worden voor haar en dus meer rust geven.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 07:44

Touw om de neus is inderdaad iets wat je nog kunt proberen, zoals magdaxricky zei. Dan kun je de pony duidelijker corrigeren als ze te vlug gaat.

Wat bij mijn Fjord altijd super goed helpt als zij drammerig is, is telkens als ze begint met drammen stopzetten en dan een paar pasjes achterwaarts laten gaan, maar dit hoeft niet perse voor elk paard te werken...

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:10

Wat jou pony nodig heeft, is dat jij jouw eigen ruimte gaat claimen.
Je pony hoort gewoon netjes mee te lopen, en niet te dichtbij gaan lopen.
Een hele goeie manier is om gewoon een stuk halstertouw in je hand te nemen en er een beetje mee gaan zwaaien. Als je je elleboog tegen je lichaam doet, en dan je pols opzij, dan is dat de ruimte die jij moet gaan claimen, dus waarin je met het touw zwaait.
Als zij dan het touw tegen haar neus of hoofd krijgt, heel jammer, dan moet ze maar afstand houden.
(en het touw mag best een keer hard terechtkomen, zij is respectloos tegen jou, en jij moet zo snel mogelijk duidelijk maken dat dat dus niet de bedoeling is)

Na 3 keer hebben ze wel afgeleerd om te dicht bij jou te komen, en dus om te gaan rennen, dan blijven ze netjes naast of achter je.

Ik zag net dat je niet 'slaat', maar hoe wil jij anders aan haar duidelijk maken dat ze respect voor jou wil hebben? Met snoepjes werkt dit niet, dan beloon je haar voor haar gedrag, meer touw geven, hetzelfde verhaal. Negeren werkt ook niet, dan gaat ze vrolijk door. :)

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 21:42

@Borisje nouja niet slaan maar we geven tik op neus of we duwen haar met haar neus in de bosjes dan staat ze zovan ugh ugh maar dan doet ze het een tijdje niet meer en dan weer wel en dan doen we weer maar als er geen struik is dan krijgt ze tik op neus maar niet echt slaan ofzo

bedankt voor alle tips we springen nu in de wei aan de hand en dan trekt ze ook niet ja wel beetje maar dat is omdat ze graag wilt springen:P

die mensen hebben ineens bedacht dat we niet meer naar buiten mogen :( nouja want als er iets gebeurd is het onze schuld of van hun en is er een verzekering? nu moeten we gaan uitzoeken over die verzekering en dan mogen we weer naar de bak van de buren :( ik snap het wel dat als er iets gebeurt het wel verzekerd moet worden maarja wie moet dan verzekerd zijn dus. ik snap het maar baal wel ging net zo goed buiten en in de bak maarja nu gwn in de wei trainen

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:48

Jammer dat je niet meer naar buiten mag, maar ik snap die mensen wel :j Zij zijn inderdaad verantwoordelijk omdat het hun paard is, en tenzij je daar een contract over stelt zullen ze altijd eindverantwoordelijk blijven en dus alles mogen betalen als jij daar zelf niet voor verzekerd bent.

Maar, in de wei oefenen is juist goed! Ik kan je toch aanraden om het maar eens met het touw te proberen, desnoods zwaai je niet zo hard als je het zielig vind om te slaan, maar het werkt écht. :j