Ruin dekt mijn merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ruin dekt mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:47

Sinds er ruinen zijn toegestaan bij mij op stal is mijn merrie vaker en 'heftiger' hengstig (beetje moeilijk uit te leggen, maar vroeger merkte je nooit dat ze hengstig was en nu staat ze veel te pissen en te kleven aan alle ruintjes) en nu ze weer hengstig is word ze echt heel vaak gedekt door een ijslander ruin in de wei. hij dekt haar meerdere keren per dag.. ze zijn onafscheidelijk dus als ik haar uit de wei haal staat ze non stop te hinniken, hetzelfde verhaal als hij terug komt van buitenrit.

ik vind het helemaal niet leuk dat hij haar zoveel dekt, mijn pony heeft ook rugproblemen gehad waardoor ze een paar maanden stil heeft gestaan waardoor ik eigenlijk nog bezorgder ben...

kun je hier wat tegen doen? is het schadelijk voor mijn merrie dat ze zo vaak gedekt word?

de ruin gaat trouwens ook echt 'naar binnen'
voorzover ik weet is het al heel lang een ruin, hij is wel laat geruind.

heeft iemand de gouden tip?

nog een vraagje; hoelang zijn merrie's hengstig en hoevaak?

MarliesV

Re: Ruin dekt mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:51

Oei, daar zou ik niet blij mee zijn. Los van al je vragen, kan je ze niet uit elkaar halen?

Voor haar rug, maar ook qua eventuele kans op ontstekingen zou ik dit absoluut niet willen. Daarbij heb je dus blijkbaar ook last er van qua omgang met je merrie. Scheiden lijkt mij de beste oplossing.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:53

Dat gebeurde ook bij ons op stal.
's Winters staan hier ruinen en merries wel bij elkaar.
Maar zodra in het voorjaar de hormonen weer de kop opsteken, staan ze gescheiden.
We hebben dus nu een stuk land met 5 ruinen en de 5 merries staan op een ander land.
Heel toevallig dat er van allebei 5 zijn natuurlijk. :)

Ik vond het ook niet fijn als mijn merrie werd gedekt, ze had wel eens wonden op de rug van de hoefijzers.
En ook dat ze een infectie zou kunnen krijgen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 29-05-12 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:53

de ruin is niet van mij maar het is een stichting waar 16 boxhouders hun pony's neerzetten en samen alles beslissen, ik zou het kunnen vragen maar ik denk dat dat niet gewaardeerd zal worden door de eigenaren van die pony...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:55

Frederieke_ schreef:
de ruin is niet van mij maar het is een stichting waar 16 boxhouders hun pony's neerzetten en samen alles beslissen, ik zou het kunnen vragen maar ik denk dat dat niet gewaardeerd zal worden door de eigenaren van die pony...

jouw pony's gezondheid en veiligheid gaat voor.
is er maar 1 wei waar alle paarden in staan?
of is er een mogelijkheid om de wei te splitsen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:59

we hebben zelfs 5 weides ;) dus dat is het probleem niet, ik ga het inderdaad voorstellen want dit is niet leuk meer! en niet goed voor mijn pony..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:01

goedzo! veel succes.. het zal vast goedkomen.
ik hoop dat de eigenaar van de ruin ook inziet dat zijn paard door dit gedrag risico's loopt, en in zijn gedrag lastiger wordt.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:03

Ik zit met precies het zelfde probleem -O-
Ze gooit haar kont er ook helemaal voor.. En haar lover is ook nog eens groter dan 1.80 :=

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:05

Inderdaad dit bespreekbaar maken. Stel je merrie heeft straks problemen aan de rug, een baarmoederontsteking of bv de kogels kapot omdat hij er verkeerd op of af is gesprongen, wie betaald dan de kosten van de DA?

Ik zou het echt aankaarten en ze uit elkaar willen hebben. Als je dat niet doet dan is het 'wie zwijgt stemt toe' idee en dan heb je later niets te vertellen als er toch ellende van komt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:05

Sorry als ik het mis heb.
Maar ik begrijp uit jouw profiel dat jouw pony, je verzorgpony is.
Zou dan de eigenaar van jouw pony, niet kunnen voorstellen op stal, de merries en ruinen te scheiden.
Dan sta je misschien wat sterker ook.

Bij ons zijn de merries niet meer zo extreem hengstig meer, sinds ze apart staan. :)
Het is veel rustiger zo.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:07

mijn merrie staat ook alleen met merries.. wel zo rustig.
in de wei ernaast staan wel ruinen, en als ze hengstig zijn trekken ze wel naar het hek toe, maar er gebeuren zo geen ongelukken of rare dingen. wel zo veilig

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:08

heb hetzelde probleem,
mijn merrie staat sedert eergisteren terug bij haar zoon, hij is nu bijna 2 jaar. Hij is 4 maand geleden geruind, maar springt echt constant op haar en dekt haar ook echt. Ze laat het allemaal toe en gaat hem soms zelfs gaan uitdagen. Ik vind het echt enorm vervelend, aangezien mijn ruin nu echt veel meer hevig staat dan daarvoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:09

dat heb ik nog niet aangepast, sinds een april is ze van mij :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:11

Frederieke_ schreef:
dat heb ik nog niet aangepast, sinds een april is ze van mij :)

Dat las ik al, dat je hoopte dat je haar zou kunnen kopen.
Fijn voor je :)
Ik hoop dat het je lukt om een oplossing te vinden.
Met 16 paarden en 5 stukken land, zou het toch mogelijk moeten zijn, om ze apart te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:29

ik ga denk ik een mailtje rond sturen, ik heb hem al gemaakt, even aan mijn ouders laten lezen voordat ik hem stuur haha

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:08

Ruinen en merries worden op mijn pension (fok) stal standaard uit elkaar gehaald. Om dit soort grappen te voorkomen. Het is natuurlijk gedrag en alleen door de scheiden kan je dit tegengaan. Al je de situatie netjes uitlegt, neem ik aan dat het geen problemen moet geven. Gezien het feit dat er voldoende land is.

Valerievries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:14

De meeste merrries zijn 1x p/m hengstig, en dan ong. een week lang

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:23

de mail is de deur uit, ik heb nog geen reactie gehad.
ik hoorde vandaag van iemand op stal dat we vroeger ruinen hebben gehad bij onze merrie's maar dat helemaal niet goed ging (vechten om de kudde, ze hebben elkaar niet gedood maar als ze de kans hadden hadden ze dat gedaan zegmaar) en daarom staan er al heel lang geen ruinen bij ons op stal, nu sinds een paar maanden zijn ze weer toegestaan, maar onder proeftijd van een half jaar, als er dan nog problemen zouden komen zouden de ruinen weg moeten, dus het ziet er niet rooskleurig uit voor de ruinen op stal, wat ik wel erg jammer vind als ze weg zouden moeten want een ruin verpest het dan voor de rest. maar de beslissing is nog niet genomen en ik heb nog niks gehoord, dus speculeren heeft toch geen zin, ik houd jullie op de hoogte!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:26

Ik ben zelf geen voorstander van een ruin in een gemengde kudde, die echt "all the way" gaat, ik zou ze uit elkaar houden. Kans is groot dat je merrie een baarmoederontsteking overhoudt aan deze nutteloze dek-acties. Hengstig zijn ze eens per maand, voor een paar dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:35

ik wacht even een berichtje van het bestuur af en dan is dat waarschijnlijk ook wat er gaat gebeuren.
vandaag was het weer heel slecht hier in lelystad en mijn pony stond helemaal te rillen, dus heb ik haar op laten drogen en een regendekentje op gedaan, maar die heeft een enorme bil flap, misschien word het nu wat moeilijker voor hem om haar steeds te dekken :+

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:46

Hier hebben we ook meestal een "hormonen" periode. De dames staan nog net niet met de doos voor de neus van de mannen te zwaaien. En sommige mannen hadden ook wel een poging gedaan om te dekken. (Meer aap ziet aap doet, want de mijne kroop op een ruin.. zonder piemel eruit) En dan is het meestal wel weer rustig maar ik zou ook niet gecharmeerd zijn als mijn paard "al the way" gaat en dan nog continu ook.
Vond die ene poging al niet leuk. Hopen dat er een goede oplossing komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:35

ze is nu inmiddels niet meer hengstig, en het bestuur is nogsteeds aan het overleggen :=
dus ik wacht rustig af..

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:42

Dan nog even wat anders... is het normaal voor een ruin om ''all the way'' te gaan??? Meestal is het toch vooral nutteloos springen? Is dit wel een ruin en geen klophengst oid?

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 06:20

Toen ik een paar jaar geleden mijn merrie bij een
pensionstal had staan werd ze zomers ook constant gedekt door een ruin.
Hij dekte haar soms wel 7 a 8 keer per dag.

heb haar toen apart gezet. ze moest dan wel alleen.
Haar humeur knapte er aanzienlijk van op en ze kreeg ook
weer energie om te werken.

Ik hoop voor je dat ze apart mag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:55

Het lijkt me geen klophengst eigenlijk, hij is zo mak als een lammetje, ohz wel druk maar zijn eigenaar heeft hem zo gereden omdat ze alleen maar crosst in het bos, verder is hij een heel sociaal paard, niet vechten oid, alleen alle merries dekken, hij krijgt daar ook de kans voor omdat de rest vd ruinen niet door hebben dat zij dat ook 'kunnen' je kan er een meest hengstige merrie voor zetten en ze springen er niet op....